برگزاری چهاردهمین جلسه هم‌اندیشی مدیران مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور

تأکید معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی تهران بر یکپارچگی و شفافیت در حوزه نظام مالی

در چهاردهمین جلسه هم‌اندیشی ذیحسابان و مدیران مالی دانشگاه‌ها و مؤسسات تابعه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر «بررسی قوانین و دستورالعمل‌های مالی و محاسباتی» تأکید ویژه شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع، چهاردهمین جلسه هم‌اندیشی ذیحسابان و  مدیران مالی دانشگاه‌ها و مؤسسات تابعه 5 شهریور 1402 در سالن دارالفنون سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد؛ دکتر رامین رحیم نیا معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع ضمن خوشامدگویی به مدعوین؛ گفت: امید داریم برگزاری جلسات هم‌اندیشی فرصتی برای ارائه تجربیات و اشتراک‌گذاری دستاوردهای ارزشمند بین مدیران مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور باشد.

وی یادآور شد: تدبیر و درایت ذیحسابی و اداره کل امور مالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند کمک شایانی به حوزه‌های مالی دانشگاه‌ها داشته باشد.

دکتر رحیم نیا با اشاره به اینکه حوزه های مالی دانشگاه‌ها شاهد هزینه های زیاد و فشارهای ناشی از تامین منابع مالی بابت افزایش روزافزون هزینه ها هستند؛ تصریح کرد: این عزیزان شایسته تقدیر هستند به همگی خداقوت می‌گویم.

معاون توسعه دانشگاه با تأکید بر مکانیزه‌کردن نرم‌افزار و یکپارچگی نظام مالی؛ افزود: شفافیت در حوزه مالی جزو اصول اساسی در دانشگاه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود و باید پایبند بود.

در ادامه مهندس رامین حاجی هاشمی ذیحساب و مدیرکل مالی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن خیرمقدم به همکاران؛ با تأکید بر اینکه باید دایره حوزه هم‌اندیشی را گسترش دهیم؛ گفت: دبیرخانه هم‌اندیشی مدیران مالی پل ارتباطی بین ما و شما است؛ نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص چالش‌ها، فرایندها، حسابداری و حسابرسی بخش عمومی، کنترل داخلی، تبیین قوانین و مقررات و سایر مواردی که نیاز به بررسی و طرح در جلسات هم‌اندیشی با پیگیری در سطح وزارت بهداشت را دارد مطرح کنید تا در دستور کار بررسی‌های موضوعی این ذیحسابی قرار گیرد.

وی در ادامه به موارد مطرح شده در سیزدهمین جلسه هم‌اندیشی از جمله؛ تداوم جلسات هم‌اندیشی و اجرای مصوبات، تسریع در راه‌اندازی دبیرخانه هم‌اندیشی، تهیه نرم‌افزار جامع و واحد برای امور مالی، وحدت رویه در فرایندهای مالی با ارائه راهکارهای اجرایی، حضور نماینده ذیحسابی در جلسات هیئت‌امنا، تفکیک وظایفی مالی از بودجه، تهیه چک‌لیست کنترل‌های داخلی در فرایندهای مالی، شبهه در خصوص کسر مالیات از پروژه‌های تحقیقاتی در سال جاری، اخذ مالیات از حق فنی به کارکنان بابت تجهیزات فنی شخصی، پرداخت‌های پرسنلی و هزینه‌های مربوط به داروخانه از محل اعتبارات دارو، مغایرت بخشنامه سازمان امور مالیاتی با تبصره 12 قانون بودجه در خصوص کارانه پزشکان، وجود چالش‌های متعدد در تأمین و توانمندی‌های نیروهای مالی، اصلاح چارت امور مالی دانشگاه‌ها و سازمان‌های تابعه، وجود ایرادات در فرمت ابلاغ اعتبار موضوع ماده 75 قانون محاسبات عمومی کشور، عدم ارسال موافقت‌نامه وجوه ابلاغی ماده 75 قانون محاسبات عمومی کشور، عدم اجرای کدینگ صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای حسابداری بخش عمومی با خروجی‌های لازم جهت سیستم‌های حاکمیتی همانند سادا و سناما، چگونگی هزینه‌کرد اعتبارات هزینه‌ای و سرمایه‌ای جهت املاک با اسناد مالکیت وزارت، امتناع بانک ملی جهت افتتاح حساب دارویی، افزایش معوقات کارانه کادر پزشکی و درمان به مدت 12 ماه و کاهش شدید درآمد بیمارستان‌ها به دلیل خروج آنها از بیمارستان‌ها، در خصوص بیمه اضافه‌کار کارکنان قرارداد کار مشمول 3 درصد بیکاری و پرداخت‌های ماهانه غیر 30 روز، بررسی پرداخت کارانه هم‌ترازی به رئیس و معاونین، ایجاد بار مالی و مشکلات تأمین اعتبار جهت سنوات پرداختی ایثارگران و.... اشاره و مطالبی دراین‌خصوص مطرح کرد.

سپس دکتر ابراهیم گلمکانی نماینده وزیر بهداشت و دبیر هیئت‌های امنای وزارت با اشاره به اینکه برگزاری جلسات هم‌اندیشی مدیران مالی کار ارزشمندی است؛ گفت: شفافیت در فرایندهای مالی را بیشتر کنید و از اختیارات موجود بهینه استفاده کنید.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات ممکن است مصوبه‌ای مطرح که موارد قانونی آن دیده نشده باشد؛ یادآور شد: این مهم چالش‌هایی را به همراه دارد که با درایت و مشارکت همگی می‌توانیم راه کارهایی برای آن در نظر بگیریم؛ در اصلاح آیین‌نامه به ما کمک کنید از نظرات شما استفاده بهینه خواهیم کرد.

دکتر گلمکانی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی در مرزهای دانش حرکت می‌کنند؛ خاطرنشان کرد: هیئت‌امنا اختیاراتی دارد نباید گرفتار بروکراسی اداری شویم.

وی در ادامه به قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، قانون یک ماده احکام مالی و معاملاتی، صورت‌حساب‌های مالی، قانون منع مداخله کارکنان، اهمیت حسابرسی داخلی، حسابرس، بند تبصره 17 قانون بودجه 1400، اصلاحیه ماده 90(هیئت‌امنا درصورتی‌که مورد را خلاف تشخیص داد مراتب را به دیوان محاسبات کشور اعلام خواهد داشت) و... پرداخت. 

الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *