بسترسازی برای اجرای فرایند نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیکی

دستگاه های تصویربرداری چشم بیمارستان فارابی به سامانه PACS متصل شدند

رئیس بیمارستان فارابی در مراسم آغاز به کار سامانه PACS درمانگاه شبکیه این بیمارستان از ایجاد بسترهای لازم برای نسخه نویسی الکترونیکی و افزایش کیفیت آموزش و پژوهش به کمک این سامانه خبر داد.

به گزارش روابط دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، پس از ماه ها تلاش و برنامه ریزی سرانجام سه شنبه 4 آبان 1400 با حضور دکتر محمدرضا اکبری، رئیس، دکتر حمید ریاضی، معاون درمان، سعید مرادی، مدیر و فرید آژیر، مدیر پرستاری این بیمارستان، سامانه PACS (Picture Archiving and Communication System یا سامانه بایگانی و تبادل تصویر) در درمانگاه شبکیه این مرکز به صورت رسمی آغاز به کار کرد و با اتصال دستگاه های تصویربرداری چشم به این سامانه امکان دسترسی برخط به تصاویر و اطلاعات بیماران برای پزشکان بیمارستان فراهم شد.
دکتر اکبری در مراسم آغاز به کار این سامانه در گفت و گو با روابط عمومی بیمارستان فارابی اظهار داشت: خوشبختانه امروز پس از مدت ها پیگیری توانستیم دستگاه های تصویربرداری چشم پزشکی بیمارستان فارابی را به سامانه PACS متصل کنیم. البته پیش از این دستگاه سی تی اسکن بیمارستان به این سامانه متصل بود ولی دسترسی به تصاویر و اطلاعات بیماران در واحدهایی مانند OCT و تصویربرداری چشم پزشکی تنها به صورت تصاویر کاغذی امکان‌پذیر بود. از ابتدای سال ۱۴۰۰ اتصال دستگاه های تصویربرداری در درمانگاه های عمومی چشم بیمارستان آغاز شد و اکنون درمانگاه شبکیه نیز به این سامانه اضافه شد.
از مزایای این فرایند می ‌توان به ایجاد بستری مناسب برای اجرای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در بیمارستان فارابی و صرفه جویی در مصرف کاغذ برای چاپ تصاویر اشاره کرد.
همچنین با این روش پرونده بیماران به صورت کامل در سرورهای بیمارستان نگهداری شده و به دلیل ثبت اطلاعات کامل و جامع، می تواند به عنوان منبعی برای انجام پژوهش در زمینه چشم پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در گذشته ممکن بود که بیماران در هنگام مراجعه های مستمر به بیمارستان پرونده خود را همراه نداشته باشند و یا به هر دلیلی تصاویر کاغذی مفقود و یا از بین می رفت. اما در حال حاضر دیگر این نگرانی وجود ندارد و پزشک در مراجعه های بعدی به راحتی می‌توانند به اطلاعات قبلی بیمار دسترسی داشته و با ارزیابی شرایط بیماری برای درمان لازم اقدام کند.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از اطلاعات الکترونیکی و تاثیر آن بر آموزش دستیاران گفت: با کمک این سامانه اطلاعاتی که در اختیار پزشک قرار می گیرد به مراتب بیشتر از زمانی است که از تصاویر کاغذی استفاده می شد. زیرا در تصاویر چاپ شده پزشک تنها قادر بود تعداد محدودی از تصاویر چشم بیمار را مشاهده کند اما به وسیله PACS و نرم‌افزار آن امکان مشاهده هر نقطه از چشم برای پزشکان فراهم شده است.
همچنین پزشکان به راحتی می‌توانند روی رایانه و یا تلفن همراه خود به اطلاعات و تصاویر بیمار دسترسی پیدا کنند. این نکته زمانی اهمیت پیدا می‌کند که جنبه های آموزشی آن پدیدار می‌شود. در این حالت دستیاران چشم پزشکی به راحتی می‌توانند در خصوص تشخیص و درمان بیماری ها از استاد خود مشاوره دریافت کنند. در کل اتصال دستگاه های تصویربرداری به سامانه PACS علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها تاثیر مستقیم بر افزایش کیفیت خدمات درمانی، آموزش و پژوهش دارد.

دکتر حمید ریاضی، معاون درمان بیمارستان فارابی نیز در تکمیل توضیحات رئیس بیمارستان در زمینه مزایای سامانه جدید افزود: نرم‌افزاری که برای دریافت تصاویر چشم روی رایانه‌ها و تلفن‌های همراه استفاده می شود چندین مزیت دارد که از جمله آن ها می‌توان به اندازه گیری ضایعات چشم، نشانه گذاری روی تصویر و مقایسه تصاویر قبل و بعد از درمان بیماران اشاره کرد. به عنوان مثال اگر پزشکی در حال بررسی توده داخل چشم یک بیمار است می‌تواند در طول پروسه درمان تغییرات اندازه توده را مشاهده کند یا اگر تورمی در چشم وجود دارد با توجه به تصاویر موجود در رایانه می توان دریافت که آیا به روش‌های درمانی پاسخ داده است یا خیر. امیدواریم با گسترش کاربرد سامانه PACS و نرم افزار آن و امکان تفکیک بیماری های مختلف چشم، در زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی نیز هرچه بیشتر از این سامانه بهره مند شویم.
دکتر اکبری در پایان این مراسم با اشاره به تلاش های انجام شده برای راه اندازی سامانه تصویربرداری الکترونیکی در بیمارستان فارابی گفت: جلسه های هماهنگی ما برای راه اندازی سامانه PACS در درمانگاه ها و بخش های بیمارستان از سال 99 آغاز شده تا بتوانیم این فرآیند را به سرانجام برسانیم. زیرا معتقدیم که این روش یک تحول اساسی در بیمارستان فارابی ایجاد خواهد کرد. جا دارد که از جناب آقای دکتر مرعشی، مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجموعه ایشان که از ابتدای این راه با ارائه مشاوره های علمی و فنی چه در زمینه راه‌اندازی اتاق سرور جدید بیمارستان و چه در رابطه با خرید تجهیزات لازم برای اتصال دستگاه های تصویربرداری به سامانه PACS در کنار ما بودند، قدردانی کنم. همچنین از کارشناسان واحدهای فناوری اطلاعات و سمعی بصری بیمارستان فارابی نیز تشکر ویژه دارم که از زمان شروع کار تا به امروز با تمام توان برای به سرانجام رسیدن این فرایند تلاش کردند.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

تصاویر

دستگاه های تصویربردای چشم بیمارستان فارابی به سامانه PACS متصل شدند

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *