دکتر سالاری: داروسازان به‌جای ارائه مراقبت‌هایی دارویی، نقش منفعلی در نظام سلامت دارند

مسئول نشست اخلاق داروسازی کنگره اخلاق پزشکی، اقتصادمحوری، قوانین و مقررات و ضعف نظام آموزشی داروسازی را از مهم‌ترین عوامل کم توجه ای داروسازان به تعهدات حرفه‌ای داروسازی دانست.

در آستانه چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی و پرستاری که از 6 تا 10 بهمن در سالن اجلاس سران برگزار می شود، دکتر پونه سالاری با اشاره به نقش اخلاق در داروسازی گفت: متأسفانه امروزه داروسازان به‌صورت منفعل عمل کرده و  نسبت به تعهدات حرفه‌ای خود بی توجه هستند.
این متخصص داروسازی بالینی، با بیان اینکه تعهداتی که پزشکان در نظام درمانی دارند برای داروسازان هم وجود دارد افزود: در دو دهه اخیر در نظام سلامت نقش داروساز در درمان بسیار پررنگ شده است و کار داروسازان از پیچیدن نسخه صرف به سمت ارائه خدمات مراقبت دارویی تغییر پیداکرده است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، در این نشست مسائل اخلاقی حوزه دارو با دید نقادانه بررسی می‌شود تصریح کرد: با توجه به اینکه داروساز آخرین فردی است که با بیمار در تماس است باید نسبت به نحوه مصرف دارو، عوارض و تداخلات دارویی و همه مسائل دارودرمانی اطلاعات لازم را در اختیار بیمار قرار دهد اما در کشور ما داروسازان در حد پیچیدن نسخه و تحویل دارو ارائه خدمت می‌کنند.
وی با اشاره به مسائلی که سبب شده داروسازان نقش منفعل ایفا کنند گفت: بخشی از مشکلات ناشی از ضعف آموزشی است. داروسازان نسبت به تعهدات حرفه‌ای خود آگاه نیستند چون آموزش‌های جدی در این زمینه ندیده‌اند.گذراندن درس اخلاق داروسازی نیز به‌تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه باید از شیوه‌های آموزشی نوین و خلاقانه استفاده کرد تا دانشجو به این حوزه علاقه‌مند شود.
دکتر سالاری بخش دیگری از مشکلات را ناشی از قوانین و مقررات دانست و افزود: در داروخانه‌ها ساختارهای لازم برای ارائه مراقبت‌های دارویی وجود ندارد چون  آیین نامه‌هایی که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و برای ارائه خدمات دارویی داروخانه‌ها در نظر می‌گیرند آنان را در عمل به تعهدات حرفه‌ای محدود می‌کند.
مسئول نشست اخلاق داروسازی کنگره اخلاق پزشکی دراین‌باره توضیح داد: ارتباط با بیمار و ارائه توضیحات لازم در مورد نحوه مصرف دارو یکی از وظایف داروساز است که برای حفظ رازداری و حریم شخصی بیمار، نیاز به محیطی کاملاً خصوصی دارد درحالی‌که برای تأسیس داروخانه، در آیین‌نامه‌ها به فضایی با متراژ محدود اشاره می‌شود.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی، اقتصاد محور بودن داروخانه‌ها، را عامل دیگری در عمل نکردن به تعهدات حرفه‌ای دانست و افزود: امروزه به حرفه داروسازی به‌عنوان یک تجارت نگاه می‌شود و داروساز به‌نوعی تحت تأثیر سرمایه‌گذار داروخانه قرار می‌گیرد و اگر خودش مؤسس داروخانه باشد نگران سودآوری آن است. درنتیجه ترجیح می‌دهد به‌جای اینکه زمانی به ارتباط با بیماران اختصاص دهد تعداد بیمار بیشتری داشته باشد تا به سود دلخواه برسد.
دکتر سالاری گروه هدف نشست اخلاق داروسازی را اساتید،  سیاست‌گذاران نظام دارویی و همه فراگیران این رشته خواند و افزود: در این نشست 3 تا 4 سخنرانی و زمانی را برای بحث آزاد خواهیم داشت. در پایان نیز بیانه‌ای تنظیم می‌شود که علاوه بر اینکه ما را در رفع نواقص و مشکلات هم پیمان خواهد کرد  نشان میدهد که برای رفع این مسائل از کجا و چگونه آغاز کنیم.



سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *