• تاریخ انتشار : 1401/01/31 - 05:19
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 471
  • زمان مطالعه : 18 دقیقه

با فرزانگان دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر شهرام صمدی بر اهمیت پیشگیری از فرسودگی کادر درمان و لزوم به‌کارگیری هوش مصنوعی در پزشکی تأکید کرد

عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی دانشگاه، با اشاره به‌ضرورت ورود به عرصه هوش مصنوعی در پزشکی تأکید کرد، باید از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت ارائه خدمات استفاده کرد.

دکتر صمدی
00:00
00:00
دانلود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجموعه مصاحبه با فرزانگان، به‌منظور معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای گروه‌های مختلف آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تبیین افق پیش روی آن، در روابط عمومی دانشگاه درحال انجام است. به این منظور با دکتر شهرام صمدی دانشیار گروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران و فلوشیپ اختلالات خواب و معاون آموزشی گروه آموزشی بیهوشی مجتمع بیمارستانی امام خمینی گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

تدوین شیوه‌نامه ارتقا رفتار حرفه‌ای در بخش‌های بالینی؛ نتایج و آینده آن  

دکتر صمدی درباره تجربه تدوین شیوه‌نامه ارتقا رفتار حرفه‌ای در بخش‌های بالینی توضیح داد و دانشگاه علوم پزشکی تهران را پیشگام تدوین این شیوه‌نامه دانست و درباره فرآیند آن گفت: خواستگاه تدوین این شیوه‌نامه، دانشگاه علوم پزشکی تهران است. سال‌ها پیش از تدوین آن، کارگاه‌های آموزشی پروفشنالیسم برای رده‌های مختلف برگزار می‌شد که برای تأثیرگذاری بیشتر این آموزش‌ها در حوزه بالینی، این پروژه شکل گرفت. براین اساس از مسئولان بخش‌های مختلف و بخش‌هایی که خودشان علاقه‌مند به این حوزه بودند برای شرکت در  نشست‌های دوره‌ای دعوت کردیم و سپس شیوه‌نامه پیشنهادی را  بررسی و  راهکارهای ابتکاری مسئولان بخش‌ها را به آن افزودیم. درنهایت در مدت‌زمان دو سال این شیوه‌نامه تدوین شد و در حال حاضر شیوه‌نامه‌ای در اختیارداریم که اگر رئیس بخش بالینی بخواهد رفتار حرفه‌ای را در بخش خود ارتقا دهد می‌تواند از این راهنما استفاده کند.  البته این انتهای راه نیست و به نسبت پیشنهاد اعضای بخش‌ها، این راهنما امکان گسترش دارد.
عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی دانشگاه، با اشاره به نحوه انتشار این شیوه‌نامه در بیمارستان‌های دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های کشور گفت: این شیوه‌نامه در قالب یک پکیج، تدوین‌شده است تا هر بخشی که تمایل داشت بتواند از آن استفاده کند. برای نشر آن در سایر دانشگاه‌ها نیز کارگاه‌های کشوری را برگزار کردیم و اطلاعات موردنیاز را در اختیار عزیزان قراردادیم تا مراکز متناسب با نیاز خود قسمت‌هایی از این پکیج را مورداستفاده قرار دهند.
دکتر صمدی در پاسخ به این پرسش که تدوین این شیوه‌نامه، تأثیر نهایی لازم را در رعایت پروفشنالیسم داشت؟ گفت: اگر بخواهم صادقانه بگویم خیر. چراکه نتیجه‌ی دلخواه همیشه  نقطه ایده آلی است که معمولاً  در پروژه‌ها به آن نمی‌رسیم. اما به‌هرحال شیوه‌نامه منقح و کاملی داریم که بخش‌ها درصورت تمایل می‌توانند از آن استفاده کنند.  بعضی بیمارستان‌ها، بخش‌هایی از آن را استفاده کرده و بازخوردهای خوبی را منتقل کردند. بشخصه تاکنون حدود 170 تا 180 سخنرانی در این زمینه در مراکز مختلف داشتم و هنوز این کارگاه‌ها ادامه دارد.  اما در کل  اجرای این شیوه‌نامه در بخش‌ها الزام‌آور نبوده است.  
دکتر صمدی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: باتوجه به تغییرات مدیریتی، برخی روسای بخش‌ها در جریان تدوین شیوه‌نامه رفتار حرفه‌ای نیستند، اما می‌توان دوباره این شیوه‌نامه را به بخش‌ها ارسال کرد و  اجرای آن را از سرگرفت. در عنوان شیوه‌نامه نیز واژه پیشنهادی قید شده، نه روش نهایی ارتقا رفتار حرفه‌ای، به این دلیل که هریک از عزیزان با مطرح کردن ایده بهتر، باعث پویاتر و کامل‌تر شدن آن شوند.

آموزش پروفشنالیسم در گروه‌های پرستاری

عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی دانشگاه با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزش مدرسین پروفشنالیسم ویژه پرستاران گفت: با توجه به نقش مهم همکاران پرستار در ارائه خدمات مطلوب و نیز حضور فعال ایشان در بخش‌های مرتبط با پروژه ارتقای رفتار حرفه‌ای در بخش‌های بالینی و باهدف آموزش پروفشنالیسم پرستاری توسط خود همکاران پرستار به سایر پرستاران گرامی، پروژه دیگری برای آموزش همکاران پرستار به‌منظور تدریس پروفشنالیسم پرستاری آغاز شد.
وی با اشاره به چگونگی برگزاری این کارگاه‌ها گفت: فرایند کارگاه‌ها این‌گونه بود که پرستاران بعد از شرکت در کارگاه پروفشنالیسم پرستاری، یکی از محورهای شش‌گانه پروفشنالیسم را انتخاب می‌کردند و طی یک بازه زمانی حدود یک‌ساله به‌صورت هفتگی در کارگاه‌هایی با روش TOT شرکت می‌کردند. در این مدت 28 نفر از همکاران  پرستار، به‌عنوان مدرس نهایی انتخاب شدند و مرتب در حال برگزاری این کارگاه‌ها در سطوح مختلف بیمارستان‌های دانشگاه و  خارج از دانشگاه هستند. درنتیجه می‌توانم بگویم که ازلحاظ آموزشی این کارگاه تأثیر خوبی داشته و پرستاران بسیاری آموزش‌های این دوره را گذرانده‌اند.  

تدوین راهنمای رفتار حرفه‌ای متخصصان بیهوشی کشور

این عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی دانشگاه، درباره فعالیت‌های پروفشنالیسم در گروه بیهوشی گفت: یکی از اقدامات متأثر از این فعالیت‌ها، تدوین راهنمای رفتار حرفه‌ای متخصصان بیهوشی در انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران است که کاملاً برگرفته از راهنمای رفتار حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران است. بنده به‌عنوان دبیر کمیته اخلاق انجمن آنستزیولوژی، با توجه به ملاحظات و تفاوت‌هایی که در رشته‌ بیهوشی وجود دارد؛ با کمک و راهنمایی ارزنده اساتید کمیته، این راهنما را  تدوین کردیم و در اختیار متخصصان بیهوشی کشورمان قراردادیم.

مقایسه جایگاه رفتار حرفه‌ای در دانشگاه با دیگر مراکز

دکتر صمدی با مقایسه جایگاه رفتار حرفه‌ای در دانشگاه نسبت به دیگر مراکز دنیا گفت: در این زمینه مطالعه‌ای انجام‌نشده، چراکه رفتار حرفه‌ای مقوله کیفی است و ما شرایط خاص خودمان را داریم و رفتار حرفه‌ای نیز با مسائل زیرساختی کاملاً در ارتباط است. یعنی هر موردی باید متناسب با شرایط خودش بررسی و سنجیده شود. طبیعی است که شرایط ما با کشورهای پیشرفته تفاوت دارد. همان‌گونه که بیمارستان امام خمینی با بیمارستان کوچک‌تر از خود، الگوی متفاوتی دارد. بنابراین نمی‌توانیم آن را با سایر فرهنگ‌ها و کشورها مقایسه کنیم یا تعمیم دهیم. درواقع هدف نهایی پروژه‌های آموزشی و ترویجی پروفشنالیسم این است که افرادی که از بیرون وارد یک مجموعه می‌شوند احساس کنند که همه در آن مجموعه به دنبال رعایت رفتار حرفه‌ای هستند و برای ارائه کار درست تلاش می‌کنند.

برنامه آینده توسعه پروفشنالیسم
عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی دانشگاه، در پاسخ به پرسشی درباره برنامه برای توسعه پروفشنالیسم گفت: بخشی از ایده‌های موجود مبتنی بر اقداماتی  است که درگذشته انجام‌شده و به‌کارگیری بهینه آن‌ها، با استفاده از پتانسیل‌های فضای مجازی و رسانه‌ها می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

شناسایی و رفع عوامل نارضایتی بیماران
دکتر صمدی درباره اقداماتی که در بیمارستان امام خمینی به‌منظور شناسایی و رفع عوامل نارضایتی بیماران انجام‌شده گفت: در بیمارستان امام خمینی به دلیل وسعت بسیار خدماتی و جغرافیایی، ممکن است مراجعین برای پیدا کردن ساختمان موردنظر خود دچار سردرگمی شوند؛ بنابراین همین موارد ساده مانند پیدا کردن ساختمان مربوطه و یا خدمتی که ارائه می‌شود ممکن است نارضایتی ایجاد کند. باوجوداینکه می‌دانیم خدمات فوق‌العاده پیچیده و منحصربه‌فردی در مجتمع امام، توسط مجربین خاص این حوزه ارائه می‌شود؛ اما لازم بود زمینه‌های نارضایتی بیماران را نیز بدانیم. به این منظور در پروژه‌ای با کمک همکاران، به مدت دو سال، شکایت بیماران بررسی و نتایج آن منتشر شد. نتیجه این مطالعه که به روش کیفی انجام شد، نشان داد، بخشی از شکایت‌ها ارتباطی با بحث رفتار حرفه‌ای نداشت بلکه مربوط به مسائل زیرساختی مانند پیدا نکردن قسمت‌های مختلف بیمارستان یا نبود امکانات رفاهی برای همراهان بود. هریک از عوامل نارضایتی به همراه فایل پیشنهادی در اختیار مسئولان حوزه‌های مربوطه قرار داده شد. برای مواردی که مربوط با پروفشنالیسم و مهارت‌های ارتباطی بود، نیز تعداد بی‌شماری کارگاه‌ در حوزه‌های مختلف طراحی و اجرا شد.

تدوین شیوه‌نامه رسیدگی به شکایات
دکتر صمدی درخصوص تدوین شیوه‌نامه رسیدگی به شکایات در بیمارستان امام خمینی گفت: شیوه‌نامه رسیدگی به شکایات به‌منظور رفع اشکالاتی که در فرم‌های رسیدگی به شکایات وجود داشت، تدوین شد. به این منظور فلوچارتی طراحی شد که در آن نوع شکایت و محل رسیدگی به آن مشخص شد. براین اساس موضوعات مربوط به فراگیران و اجزای آکادمیک بیمارستان به معاونت امور دانشگاهی بیمارستان ارجاع می‌شد و همکاران این حوزه به‌صورت تخصصی و با تیم‌های مجرب و ورزیده با رعایت احترام فراگیران گرامی به شکایات رسیدگی می‌کردند. شکایت از کادر درمان نباید با مفهوم ردیابی و مواخذه افراد صورت گیرد بلکه باید به‌تمامی اجزا و زیرساخت‌ها توجه شود. مثلاً ممکن است یک کوتاهی توسط کادر درمان به دلیل کمبود امکانات باشد و اگر امکانات موردنیاز در اختیار افراد قرار گیرد؛ دیگر خطایی رخ ندهد. این بخش جز علاقه‌مندی‌های شخصی من برای افزایش اعتماد بین گیرنده و ارائه‌کننده خدمت است.

راه‌اندازی سامانه ارتباط بی‌واسطه با مسئولان  برگرفته از اقدام روابط عمومی دانشگاه
دکتر صمدی در توضیح ایده راه‌اندازی سامانه بی‌واسطه با مسئولان بیمارستان امام خمینی و ضرورت انجام این طرح گفت: این ایده به زمانی بازمی‌گردد که شکایت‌ها را بررسی می‌کردیم. وقتی موارد نارضایتی را با رئیس وقت مجتمع درمیان گذاشتیم ایشان پیشنهاد دادند به‌جای رسیدگی به شکایات، کاری برای پیشگیری از شکایات انجام دهیم. به همین دلیل یک‌راه ارتباطی چابک و سریع ایجاد شد که مراجعه‌کنندگان، پزشکان، اساتید، کارکنان و فراگیران بتوانند بی‌واسطه با ریاست مجتمع در تماس باشند.  به این منظور در صفحه‌ اول سایت مجتمع، بخشی طراحی شد که افراد بتوانند نظرات خود را بنویسند و پس از ارسال، پیام به‌صورت اتوماتیک در همان لحظه در قالب ایمیل دریافت می‌شد. سپس با کمک همکاران پیام‌ها دسته‌بندی و به واحد مربوطه منتقل می‌شدند. نکته قابل‌توجه این طرح، پاسخگویی در کمتر از 24 ساعت بود. به‌طوری‌که روابط عمومی مجتمع در کمتر از 24 ساعت با پیام گذاران تماس می‌گرفت و راهنمایی‌های لازم را به ایشان ارائه می‌کرد. با این پیگیری، در مدت کوتاهی مجدداً با پیام تشکر مخاطبان مواجه می‌شدیم که برایمان بسیار خوشایند بود.
وی با اشاره به چگونگی تکمیل این طرح، براساس ایده روابط عمومی دانشگاه گفت: سایت روابط عمومی دانشگاه را که رصد می‌کردم به‌طور اتفاقی، با اسم و تصویر رئیس و چند تن از معاونان و مسئولان دانشگاه مواجه شدم که افراد می‌توانستند به‌طور مستقیم با مسئول موردنظرشان در تماس باشند. براین اساس با مسئول روابط عمومی وقت دانشگاه صحبت کردم و از ایشان راهنمایی گرفتم که این طرح را در بیمارستان امام هم اجرا کنم. وقتی ایده را در هیئت‌رئیسه مجتمع با مسئولان بیمارستان مطرح کردم این امکان فراهم شد که با کمک همکاران واحد فناوری اطلاعات این طرح در سایت مجتمع اجرا شود و اکنون همه مراجعه‌کنندگان می‌توانند بی‌واسطه با مسئولان مجتمع ارتباط سریع برقرار کنند.

ضرورت برگزاری کارگاه فرسودگی شغلی
 عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی دانشگاه، با اشاره به برگزاری کارگاه فرسودگی شغلی ((Burnout و ضرورت برگزاری آن برای دستیاران گفت: رشته بیهوشی باوجود نیاز به تصمیم‌گیری‌های سریع که ماهیت حیاتی دارند، فشار مضاعفی را به دستیاران وارد می‌کند. عوامل دیگری مانند کاهش شمار دستیاران و همچنین افزایش مأموریت‌های این گروه نیز موجب تشدید خستگی در همکاران می‌شود  که به این منظور، چندین مطالعه را طراحی و اجرا کردیم. در پژوهش‌ها، میزان واقعی فرسودگی شغلی این عزیزان و سایر گروه‌ها و ارتباطشان با یکدیگر را بررسی کردیم که ببینیم آیا واقعاً فرسودگی شغلی وجود دارد یا خیر؟ سرانجام به اطمینان رسیدیم که با فرسودگی مواجه هستیم. درنتیجه کارگاه‌های فرسودگی شغلی را در سطوح مختلف تدوین و اجرا کردیم.
دکتر صمدی بابیان اینکه کارگاه‌های فرسودگی شغلی ماهیت کشوری پیداکرده است افزود: چندین کارگاه فرسودگی شغلی در سطح کشوری برگزار کردیم. توجه به فرسودگی شغلی زمانی اهمیت بیشتری پیدا کرد که با پاندمی بیماری نوپدید کرونا روبرو شدیم. درحالی‌که خانواده‌ها، از شدت هراس حاضر نبودند کنار عزیزشان که بیمار بود بمانند؛ در بیمارستان‌ها، دستیار بیهوشی یا طب اورژانس و رشته‌های مرتبط دیگر باید لوله‌گذاری و سایر اقدامات مرتبط با مراقبت از راه هوایی بیماران را از فاصله‌ی بسیار نزدیک انجام می‌دادند. در این راستا افزون بر کارگاه‌های تئوری، در اقدام ابتکاری، با همکاران، درگروهای دو الی سه‌نفره با منتور و یا بدون منتور، مرتب جلسه می‌گذاشتیم تا میزان تاب‌آوری‌ و کنار آمدنشان با این مسئله را افزایش دهیم.  

عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه، فرسودگی شغلی را ناشی از دو عامل مهم دانست و گفت:  در زمینه Burnout نیاز به کمک چندجانبه است. فرسودگی شغلی به دو دلیل عمده می‌تواند اتفاق بیفتد. یکسری از دلایل به عوامل خارجی مانند فشار کاری و غیره.. بازمی‌گردد و دلایل دیگر مربوط به خود فرد است که  الگوی خواب مناسب و زمان درست‌ برای انجام کارها و.. را شامل می‌شود. درنتیجه در این جلسات پیشنهاد‌هایی را به همکاران دستیار ارائه دادیم که بتوانند  از ساعات روز و شب به‌صورت مفیدتری برای درس خواندن و  استراحت استفاده کنند.
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: دستیار، نیروی کار محسوب نمی‌شود بلکه باید دغدغه اصلی‌مان آموزش آنان باشد. باید کاری کنیم تا در کنار این فشار کاری، استراحت کافی و مطالعه‌ خوب نیز داشته باشند. این جلسات، به نظرم مفیدتر از کارگاه‌های Burnout بود. ولی کارگاه‌های آموزشی نیز باید به‌عنوان پایه و اساس کار وجود داشته باشند.

طرح منتورینگ مؤثر در حمایت از دستیاران
دکتر صمدی در توضیح اجرای طرح منتورینگ بیهوشی گفت: من به‌عنوان معاون آموزشی گروه بیهوشی مجتمع ؛ علاقه‌مندم با دستیاران در تماس بیشتری باشم اما باتوجه به گستردگی مجتمع چنین امکانی میسر نیست به همین دلیل طرح منتورینگ را راه‌اندازی کردم. ابتدا این طرح را  به‌صورت جداگانه برای اساتید و دستیاران توضیح دادم و بعد ارتباط دستیاران را به اساتید، به‌عنوان منتور برقرار کردم. این‌گونه ارتباطمان با دستیاران بیشتر می‌شد و دستیاران درصورت بروز مشکل می‌توانستند به اساتید خود مراجعه کنند. این مشکلات ممکن است در زمینه‌های درسی، مهارت‌های عملی و کمک‌های بدون ‌ارتباط مستقیم با  علم بیهوشی باشد. هم اینکه بدانند در یک مجتمع به این وسعت، فردی هست که  در زمان خستگی فیزیکی و روحی می‌توانند به وی مراجعه و درد دل کنند بسیار مفید است و اثرات خیلی خوبی دارد. در این طرح، برخی اساتید منتور، همکاری فوق‌العاده‌ای داشتند و درمجموع، این طرح ‌سود بسیاری به همراه داشت.

اجرای تأثیرگذار طرح دستیار پشتیبان
عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی دانشگاه، با اشاره به اجرای طرح دستیار پشتیبان گفت: برای هر دستیار از سال اول (به‌غیراز دستیاران سال چهارم که فقط استاد پشتیبان دارند) یک دستیار سال بالاتر به‌عنوان پشتیبان در نظر گرفته می‌شود. دستیار پشتیبان، در زمینه آشنایی با قسمت‌های مختلف بیمارستان، پیشنهادهای مربوط به بهبود و ارتقای حوزه‌ عملی یا تئوری و همین‌طور درصورت بروز مشکل، به کمک دستیار سال پایین می‌آید. در این 3-4 سالی که این طرح اجرا می‌شود، متوجه شدیم، بعضی دستیاران به‌عنوان پشتیبان می‌توانند کمک‌های بزرگی کنند.
وی بابیان خاطره‌ای در این زمینه گفت: منتور یکی از همکاران دستیار، کوچک‌تر از خودش بود و در زمان فارغ‌التحصیلی‌اش گفت باوجوداینکه منتورم از من خیلی کوچک‌تر بود ولی کمک‌های بزرگی به من کرد. شاید این خاطرات درجایی منتشر نشود اما این کار برای من لذت و رضایت درونی بسیاری دارد.

هوش مصنوعی مؤثر در تسهیل فرآیندهای آموزشی و خدمات درمانی
دکتر صمدی درباره برنامه‌های آینده خود در زمینه بیهوشی و اختلالات خواب گفت: مدتی است با همکاری متخصصان هوش مصنوعی اقداماتی را انجام داده‌ام. در آینده‌ای نه‌چندان دور، چه بخواهیم و چه نخواهیم، هوش مصنوعی تمامی روزمرگی‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد. به‌منظور استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی، چندین پروژه را انجام داده‌ایم که به نتایج خوبی رسیدیم. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند فرآیند آموزش و خدمت‌رسانی را نیز تسهیل کند. البته برای رسیدن به قله هنوز فاصله‌داریم.

کمک به آنالیز تست خواب با استفاده از هوش مصنوعی
عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی با اشاره به پروژه‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی انجام‌شده گفت: تست خواب بیماران و آنالیز آن، کار بسیار دشواری است چراکه نیاز به‌صرف مدت‌زمان زیاد جلوی مانیتور و بررسی اتفاقات خواب بیمار در قطعات سی‌ثانیه‌ای دارد. به این منظور درصدد هستیم که با استفاده از هوش مصنوعی، بخشی از فشار کاری پزشک تفسیرکننده تست خواب را کاهش دهیم. هرچند کماکان نقش پزشک فلوشیپ طب خواب در تفسیر نتیجه تست، غیرقابل حذف و رکن اساسی خواهد بود.

هوش مصنوعی در مراقبت‌های پیش از جراحی
دکتر صمدی یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی را استفاده از آن در انجام ملاحظات و مراقبت‌های پیش از جراحی بیان کرد و گفت: با درنظر گرفتن احترام به اتونومی بیمار، با استفاده از هوش مصنوعی اقداماتی در حال انجام است تا به متخصصان بیهوشی و جراحی و سایر مراقبین اتاق عمل کمک کند که بتوانند با استفاده از راهنمایی آن، خدمات بهتری را برای بیماران انجام دهند.  

هوش مصنوعی در تنظیم ریتم خواب شبانه‌روزی
این فلوشیپ اختلالات خواب از به‌کارگیری هوش مصنوعی در تنظیم ریتم خواب شبانه‌روزی خبر داد و گفت: اگر بهداشت خواب و ریتم سیرکادین در بیماران رعایت شود اختلال خواب آن‌ها کاهش می‌یابد. ازآنجاکه جوانان زیادی تا دیروقت بیدار هستند؛ ریتم خواب شبانه‌روزی‌شان مختل می‌شود. درنتیجه با استفاده از هوش مصنوعی با همکاری مجربین حوزه خانه‌های هوشمند در حال طراحی پروژه‌ی هستیم به نام خانه‌های هوشمند که ریتم سیرکادین در آن تعریف‌شده است. خانه‌ هوشمند به‌گونه‌ای  طراحی‌شده که در ساعتی خاص خاموشی ایجاد و نورهای مزاحم کم می‌شود و در آن ساعتی که باید ترشح هورمون‌های صبحگاهی اتفاق بیفتد به بهبود ریتم سیر کادین کمک می‌کند.
وی افزود: بسیاری از بیمارانی که به کلینیک اختلالات خواب مراجعه می‌کنند اختلالاتی دارند که ناشی از رعایت نکردن بهداشت خواب است که با آموزش مشکل ایشان برطرف می‌شود. هر فردی که به کلینیک خواب مراجعه می‌کند انتظار دارد همان ابتدا پزشک دارو تجویز کند؛ هرچند ممکن است پزشک در مراحل بعدی مجبور به تجویز دارو نیز شود، ولی براساس منابع علمی، آخرین اقدام درمانی اختلالات خواب، درمان دارویی است. بنابراین آموزش بهداشت خواب و تنظیم ریتم خواب بیمار و انجام کارهایی که کیفیت خوابش را بهتر می‌کند بسیار مهم است. حال درصدد این هستیم که بتوانیم با گسترش استفاده از  امکانات جدید، به بهداشت خواب بیماران، کمک کنیم.
دکتر صمدی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی می‌کنید، پروژه‌هایتان چه زمانی به نتیجه برسد؟ گفت: پروژه‌ها در فازهای مختلف و به‌طور هم‌زمان پیش می‌روند.

پیشرفت قابل‌توجه هوش مصنوعی و فاصله بسیار با آن
عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی دانشگاه، با مقایسه میزان استفاده از هوش مصنوعی به نسبت دیگر مراکز مشابه دنیا گفت: فاصله و جای کار بسیاری داریم.  هوش مصنوعی در دنیا مقوله‌ای نو و جدید است. باید از هوش مصنوعی استفاده و کیفیت کار خود را بهتر کنیم. چه بخواهیم و چه نخواهیم در آینده همه‌چیز بر پایه‌ی هوش مصنوعی خواهد بود چه‌بهتر که هرچه زودتر کار را شروع کنیم.

چالش‌ها و راهکارهای پیش روی شما در گروه بیهوشی
دکتر صمدی در پاسخ به این پرسش که در مسیر آموزشی و پژوهشی خود با چه چالش هایی مواجه بودید گفت: در دفتر پروفشنالیسم طرحی را اجرا کردیم و از همگان پرسیدیم در کارتان با چه چالش هایی روبرو هستید. در این مطالعه، تعداد بی‌شماری از چالش‌ها مشترک بود. اما در گروه بیهوشی، فشار کار بالینی بسیاری وجود دارد. بویژه در زمان همه گیری این بیماری نوپدید با حجم کار بسیاری مواجه شدیم که فرصت کارهای دیگر را گرفت و زمان کافی برای رسیدن به همه‌ی پروژه‌ها را از دست دادیم.
عضو هیئت علمی گروه بیهوشی دانشگاه، مهمترین چالش این گروه را فرسودگی شغلی بیان کرد و گفت: در این مدت  سعی کردیم اهمیت این موضوع را با همکاران و مسئولان در میان بگذاریم. حدود 10 پایان نامه نیز در این زمینه تدوین شده که شاید انتشار نتایج آن به آشنایی بیشتر با فرسودگی شغلی و خود مراقبتی در برابر آن کمک کند.  

  • گروه خبری : بیهوشی
  • کد خبر : 210443
فیلم بردار
تدوین گر
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

فیلم ها

00:00
00:00
دانلود

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *