نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: در سال رشد تولید، مراسم واگذاری شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری شهید سلیمانی برگزار می شود

در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران، فرایند موجود در انتخاب مدیران و انتصاب پست‌های مدیریتی و همچنین دستورالعمل معرفی مفاخر و مشاهیر بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران،در نشست ۱۸ تیر ۱۴۰۲، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پژشکی تهران، با اشاره به بازدید وزیر بهداشت عراق  و‌ علاقه مندی هیئت عراقی، به افزایش همکاری با دانشگاه گفت: آنها از مشاهده این تحولات و با این مقدار کم بودجه، شگفت زده بودند.  امیدوارم با هماهنگی موجود در مجموعه تحولات بیشتری را رقم بزنیم.
دکتر قناعتی با اشاره به رویکرد دانشگاه سبطین در ورود دانشجویان سال اولی به عرصه پژوهش گفت: هیئت عراقی از این الگو استقبال کردند چون این رویکرد باعث می‌شود دانشجویان از همان ابتدای تحصیل وارد عرصه عملی و تحقیقات شوند.
رئیس دانشگاه، از درخواست هیئت عراقی به ایجاد کارخانه داروسازی و پارک علم و فناوری در عراق خبر داد و افزود: آنان با دیدن تجهیزات پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی مانند ربات جراح سینا و نورو نویگیشن تحت تاثیر قرار گرفتند و افزایش همکاری در زمینه تحقیقات و فناوری را خواستار شدند.
دکتر قناعتی با اشاره به ساز و کار قلب و تشبیه ضربان سازی  قلب و الگوی مدیریتی گفت: قلب براساس فرمان یک فرمانده کار می‌کند و اگر جامعیت مدیریت مختل شود و هر کسی یک دستوری بدهد عملکرد سازمان  مختل می‌شود. البته این الگو منافاتی با مشورت و بازبودن عرصه نقد و انتقاد ندارد.
دکتر قناعتی با تاکید بر اینکه مدیران دانشگاه درب دفتر خود را بر روی مراجعه کنندگان باز بگذارند افزود: در گفتگو برای همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه باز است و من در دفتر خود تلاش میکنم  مراجعه کنندگان را بپذیرم.
رئیس دانشگاه از مراسم واگذاری شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری شهید سلیمانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت:  از زحمات دکتر بیگلر که با حداقل بودجه این پارک را آماده کردند و همچنین دکتر فتوحی و دکتر سرکار و آقای ساحلی که قواعد و قوانین و نحوه واگذاری زمین‌ها را مشخص کردند تشکر می‌کنم.
دکتر قناعتی از زحمات دکتر بیگ محمدی رئیس پیشین دانشکده پزشکی قدردانی کرد و گفت: پذیرش مسئولیت در دانشگاه همچون دوی امدادی است و هرکس در زمان مسئولیت خود تکلیفی که را برعهده دارد و تلاش می‌کند به بهترین نحو به انجام برساند.
رئیس دانشگاه، با خیرمقدم به دکتر صالحی سرپرست جدید دانشکده پزشکی بر فعالیت مبتنی بر برنامه تاکید کرد و گفت: ایشان از امتحان کرونا با سربلندی بیرون آمدند و شهید زنده کرونا لقب گرفتند و در روزهای اولیه که اغلب ترسیده بودند با تب بالا بیماران را ویزیت می کردند.
دکتر قناعتی بر لزوم فرایند شفاف در انتخاب مدیران و انتصاب پست‌های مدیریتی تاکید کرد و گفت: باتوجه به نقدهایی که در انتصاب‌ها وجود دارد لازم است این تغییرات براساس فرایند مشخص صورت گیرد. مواردی که انتخاب مدیران دچار اختلاف نظر است در تدوین دستورالعمل مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه همچنین با اشاره به دستورالعمل کمیته مشاهیر و مفاخر دانشگاه تاکید کرد این کمیته با جدیت و با دعوت از ذینفعان مکان های مناسب برای معرفی نمادها، تولیدات و فعالیت های دانشگاه و نیز معرفی مشاهیر و مفاخر را شناسایی و ارائه کند.

طراحی دیوار موزه مشاهیر   
سپس دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه، با اشاره به پیشنهاد کمیته مشاهیر و مفاخر دانشگاه در نحوه نامگذاری مکان های مختلف به نام بزرگان دانشگاه گفت:  یکی از موضوعاتی که همواره با آن مواجه ایم  اختصاص نام اساتید به مکان های مختلف دانشگاه است که براساس آئین نامه کمیته مشاهیر و مفاخر دانشگاه، باتوجه به کمبود فضاهای موجود،  امکان این نامگذاری وجود ندارد.
دکتر ترابی در توضیح بررسی الگوهای مشابه در جهان افزود: باتوجه به نیازی که در این زمینه وجود داشت، الگوی دانشگاه ها و مجموعه های غیردانشگاهی جهان را بررسی کردیم و در کمیته مشاهیر و مفاخر در این مورد بحث شد. براین اساس دانشگاه هایی  مانند تگزاس، آیووا و ویسکانسین و باشگاه های منچستر یونایتد، لیورپول و... دیوارهای برای معرفی  مفاخر، مشاهیر، شخصیت های اثر گذار در توسعه و پیشرفت شان  ایجاد کرده اند که در آن نام و تصویر افراد برجسته قرار می گیرد و نماد مناسبی از وحدت و همدلی در پاسداشت یاد بزرگان دانشگاه فراهم می شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه، با اشاره به پیشنهاد کمیته مشاهیر و مفاخر در طراحی دیواری با عنوان «دیوار موزه مشاهیر» گفت: با این روش می توانیم در دانشکده ها و بیمارستان ها، فضایی را جانمایی و طراحی کنیم.

تاکید بر ایجاد وحدت رویه در انتصابات

در ادامه دکتر آزاده سیاری فرد معاون مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه، فرایند و دستورالعمل های موجود در دانشگاه برای انتخاب و انتصاب افراد در پست های مدیریتی را تشریح کرد.
در این گزارش بر لزوم هماهنگی در صدور احکام برخی مسئولیت ها مانند معاون دانشکده ها و بیمارستان ها و روسای بخش ها تاکید شد. به منظور ایجاد وحدت رویه در انتصاب مدیران و همچنین لحاظ نظر همه صاحبنظران لازم است در مواردی که ابهام وجود دارد دستورالعمل مشخصی در مورد نحوه انتخاب مدیران مربوطه و هماهنگی با مدیران مرتبط تدوین شود.
در جلسه هیات رئیسه تاکید شد وجود فرایند مشخص در انتخاب مدیران و همچنین متولی صدور ابلاغ مدیران مربوطه در پیش بینی پذیری تغییرات موثر خواهد بود. طبیعی است هرچه تغییرات قابل پیش بینی تر باشد مجموعه با آن همراهی بهتر دارند.
در هیات رئیسه مصوب شد با توجه به اسناد بالادستی نحوه انتخاب مدیران و همچنین دستورالعمل های موجود در دانشگاه در مواردی که چارچوب روشنی نداریم تقسیم کار صورت بگیرد و معاونت مربوطه دستورالعمل آن را تدوین کند و ظرف یک ماه به هیات رئیسه ارائه نماید.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *