• تاریخ انتشار : 1399/07/29 - 08:14
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 551
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم: در جهان در هر ۳ ثانیه یک شکستگی ناشی از پوکی استخوان رخ می دهد

به مناسبت 28 مهرماه مصادف با روز جهانی پوکی استخوان دکتر افشین استوار رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در گفت وگو با روابط عمومی این پژوهشگاه بر غربالگری افراد مستعد به پوکی استخوان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر افشین استوار رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان اینکه استئوپروز یک بیماری مزمن استخوانی است که بیماری خاموش هم نامیده می‌شود گفت: در این بیماری توده استخوانی کاهش پیدا کرده و بافت استخوان به‌تدریج تحلیل می‌رود.
وی با اشاره به بار بیماری استئوپروز تصریح کرد: در زنان بالای 45 سال، تعداد روزهای بستری شدن به دلیل استئوپروز و شکستگی‌های ناشی از آن بیش از مجموع روزهایی است که به دلیل عوارض دیابت، حملات قلبی و سرطان پستان اتفاق می‌افتد.
رئیس دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که با افزایش جمعیت افراد مسن در بسیاری از کشورهای جهان شیوع استئوپروز و بروز شکستگی ناشی ازآن‌رو به افزایش است افزود: در ایران نیز با افزایش سن جمعیت این پدیده قابل‌انتظار است.
وی ادامه داد: از هر سه زن بالای 50 سال یک نفر و از هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کنند.
دکتر استوار با این آمار که تخمین زده می‌شود که در جهان در هر ۳ ثانیه یک شکستگی (معادل حدود ۲۵۰۰۰ شکستگی در روز و حدود ۹ میلیون شکستگی در سال) اتفاق می‌افتد تصریح کرد: شکستگی‌های استئوپروتیک باعث افزایش 30 درصدی مرگ در سال اول بعد از رخداد شکستگی می‌باشند. افزایش خطر مرگ‌ومیر تا 5 سال بعد از شکستگی وجود خواهد داشت.
رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشگاه گفت: سالانه در جهان حدود 5.8 میلیون سال ازدست‌رفته به دلیل شکستگی ناشی از استئوپروز رخ می‌دهد.
وی افزود: به دنبال شکستگی لگن، 40درصد افراد هرگز قادر نخواهند بود بدون کمک راه بروند و حدود 80 درصد افراد نمی‌توانند فعالیت‌های اولیه مانند خرید روزانه را به‌طور مستقل انجام دهند تا 20 درصد از افراد با شکستگی هیپ نیاز به دریافت خدمات نگهداری دائمی خواهند داشت.

شکستگی ناشی از پوکی استخوان
وی شکستگی را مهم‌ترین و جدی‌ترین عواقب استئوپروز دانست و گفت: شکستگی اغلب اوقات متعاقب سقوط رخ می‌دهد ولی حتی ممکن است به دنبال خم شدن برای بستن بند کفش هم شکستگی در ستون مهره‌ها اتفاق افتد.
وی در تکمیل سخنان خود افزود: شکستگی ناشی از پوکی استخوان عمدتاً در مچ دست، لگن و مهره‌ها رخ می‌دهد و انحنای ستون فقرات و یا کوتاه شدن قد بیش از 3 سانتی‌متر از علائم هشداردهنده شکستگی در مهره‌ها است.
دکتر استوار ادامه داد: شکستگی لگن جدی‌ترین و خطرناک‌ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که می‌توان منجر به بستری طولانی‌مدت در بیمارستان، ناتوانی طولانی‌مدت یا برای همه عمر و حتی مرگ شود.
رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان عواملی که فرد را برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان مستعد می‌کنند را شامل سابقه شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی‌مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط و بیماری‌های گوارشی خواند.

شیوع استئوپروز در ایران
دکتر استوار با بیان این که نتیجه‌ی یک مطالعه‌ متاآنالیز از مطالعات منتشر شده تا سال 1390، شیوع استئوپروز را در زنان در نواحی فمور و مهره‌های کمری معادل 18.9 درصد گزارش کرده است گفت: نتیجه یک مطالعه متاآنالیز از مطالعات منتشر شده تا پایان سال 2017، شیوع استئوپروز را در زنان یائسه معادل 32 درصد و شیوع استئوپنی را 51 درصد نشان داده است. این بدان معناست که بیش از 80 درصد جمعیت زنان یائسه در کشور، از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند.

تشخیص استئوپروز
رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان اظهار داشت: افراد بالای 50 سال باید از اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند. پزشک برای ارزیابی ابتدا عوامل خطر پوکی استخوان را ارزیابی می کند و با استفاده از آنها خطر شکستگی را تخمین می زند. در صورت نیاز ممکن است سنجش تراکم استخوان هم توصیه شود.

درمان استئوپروز
دکتر استوار درمان استئوپروز را شامل توصیه های برای کاهش عوامل خطر و اصلاح سبک زندگی و نیز درمان داروئی دانست و افزود: مصرف کافی کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و فعالیت فیزیکی منظم و تقویت قدرت عضلات هم بخشی از شیوه نامه  درمان محسوب می شود.

  • گروه خبری : پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 162759
فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *