ششمین جلسه کمیته‌های ترویج زایمان طبیعی و تغذیه با شیر مادر مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

در جلسه آبان ماه کمیته‌های ترویج زایمان طبیعی و ایمن و تغذیه با شیر مادر مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) رابط و اعضای ثابت کمیته توبکتومی تعیین، شاخص های سزارین و زایمان های طبیعی بررسی و بر ضرورت آموزش فرآیند زایمان طبیعی و شیردهی به مادران باردار تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ششمین جلسه مشترک مربوط به کمیته‌های ترویج زایمان طبیعی و ایمن و تغذیه با شیر مادر، سه‌شنبه 24 آبان 1401 با حضور دکتر زهرا پناهی رئیس بیمارستان ولیعصر (عج)، دکتر مریم دلدار رئیس بخش زنان و زایمان، دکتر حسین دلیلی رئیس بخش نوزادان و NICU، دکتر فهیمه قطبی زاده هیئت‌علمی گروه زنان، دکتر حاجی پور هیئت‌علمی گروه بیهوشی، پرستو آریاملو مدیر پرستاری مجتمع ، نبی‌الله رضایی مدیر امور عمومی ساختمان ولیعصر(عج)، عصمت نیک‌خواه مسئول بلوک زایمان و دبیر جلسه و سایر اعضا در سالن شورای ولیعصر برگزار شد.

این جلسه با ارائه گزارشی از سوی عصمت نیک‌خواه در خصوص روند پیشرفت اجرای مصوبات جلسات قبل آغاز و در ادامه ضمن تعیین رابط و اعضای ثابت کمیته TL ( بررسی درخواست‌های مربوط به بستن لوله‌های رحمی ((Tubectomy)، شاخص‌های سزارین نخست زا، زایمان طبیعی، زایمان طبیعی با بی‌دردی دارویی و بدون دارو ( آروماتراپی، موسیقی تراپی، تصویرسازی، ماساژ تراپی و ...) و برگزاری کلاس‌های آموزش زایمان طبیعی ویژه مادران باردار بررسی و همچنین بر لزوم تامین ظروف یک‌بارمصرف درب دار شیر مادر تاکید شد.

مسئول بلوک زایمان مجتمع با پرداختن به برخی چالش‌های موجود در بحث آموزش مادران باردار افزود: تعامل مداوم همکاران درمانگاه پره ناتال و مامای مسئول آموزش مادران در برگزاری منظم این کلاس‌ها کمک‌کننده است.

دکتر پناهی با تاکید بر ساماندهی کلاس‌های آموزش مادران باردار افزود: با توجه به اهمیت آشنایی مادران باردار با فرآیند زایمان طبیعی نیاز است باهدف جلب همکاری بیشتر مادران برای حضور در این دوره‌ها، ویزیت دوره‌ای آن‌ها را منوط به ارائه فرم ممهور تکمیل دوره مربوطه کرد.

دکتر قطبی زاده با اشاره به آمار مربوط به شاخص سزارین نخست زا در بیمارستان‌های دانشگاه و مجتمع گفت: مجتمع بیمارستانی امام خمینی و بیمارستان دکتر شریعتی دو مرکز سطح سه زنان در دانشگاه هستند و اغلب به مادران نیازمند به مراقبت‌ها خاص خدمت می‌دهند که عمدتاً این زایمان‌ها به‌صورت طبیعی ممکن نیست. بااین‌همه طبق بررسی‌ها هنوز سزارین‌های بدون اندیکاسیون زیادی انجام می‌شود که نیاز به مداخلات دقیق دارد. حذف طبقه‌بندی رابسون طبق دستورالعمل وزارت بهداشت امکان‌پذیر نیست ولی باید با جداسازی آمار سزارین‌های تکراری، علل موثر در کاهش زایمان طبیعی را تجزیه‌وتحلیل کنیم.  

وی بهسازی فضای LDR را یکی از مهم‌ترین راهبردهای شکل‌گیری و توسعه زایمان طبیعی در مجتمع خواند و در ادامه افزود: ترویج زایمان طبیعی ابعاد گسترده‌ای دارد که باید در سطح کلان دیده شوند. یکی از چالش‌های جدی ما در این حوزه عدم‌حمایت قانونی کافی از متخصصین زنان و زایمان است و منجر به این می‌شود که پزشکان زنان کمتر ریسک زایمان طبیعی را می‌پذیرند. دیسترس تنفسی نوزادان، افزایش سطح توقع خانواده‌ها از فرآیند زایمان و تمایل آن‌ها به سزارین از دیگر موضوعات موثر در کاهش زایمان طبیعی است که باید به آن‌ها توجه شود. 

دکتر قطبی زاده برای افزایش اثربخشی آموزش شیردهی مادران توصیه کرد: این آموزش‌ها از هفته 36 بارداری آغاز و علاوه بر 48 ساعت پس از زایمان نیز ادامه یابد.

دکتر دلیلی با تاکید بر اهمیت آموزش شیردهی در 48 ساعت پس از زایمان گفت: اهمیت موضوع به حدی است که نمی‌توان آن را تنها محدود به این زمان کرد. آموزش شیردهی به مادران جوان تنها وظیفه ماما نیست و تمامی متخصصان نوزادان و زنان هم باید نقش خود را در این مسیر به‌درستی ایفا کنند. اگر هریک از ما یک جمله در باب نحوه شیردهی و فواید شیر مادر را به مادران بیاموزیم به‌تدریج اثرش را خواهد داشت.

دکتر حاجی پور پروسه بیهوشی زایمان طبیعی بی‌درد را به‌مثابه یک بیهوشی کامل دانست و در ادامه توضیحاتش گفت: زایمان طبیعی بی‌درد نیاز به استانداردهای اجرایی خاصی دارد. در بحث بیهوشی برای ارزیابی بی‌دردی بیمار در طول مدت زایمان طبیعی باید مانیتورینگ کامل انجام شود و حضور هم‌زمان یک کارشناس بیهوشی و مامای ثابت در آن الزامی است.

پرستو آریاملو در بحث ضرورت آموزش شیردهی به مادران نخست زا گفت: برای اثربخشی آموزش‌ها همه کارها باید در کنار هم انجام شود. وقتی نوزادی زردی می‌گیرد هنوز برخی باورهای غلط قدیمی در بین خانواده هست که با آموزش می‌توان آن‌ها را اصلاح کرد. مادران باید بیاموزند که بهترین راه پیشگیری از زردی تغذیه نوزاد با شیر مادر هست. طبیعتاً همه مادران در تمامی شرایط سلامتی نوزادشان برایشان مهم است.

سایه میرزاطاولی سرپرستار بانک شیر مجتمع با اشاره به‌ضرورت انتقال ایمن نوزادان در رحم مادر گفت: علاوه بر نوزادانی که در این مرکز متولد می‌شوند و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند نوزادان بسیاری به ما مراجعه می‌کنند که سخت نیازمند دریافت خدمات فوق تخصصی مجتمع هستند که واقعاً جایی جز اینجا ندارند و به‌هیچ‌روی نمی‌توان از ارائه خدمت به آن‌ها سرباز زد. ازاین‌رو مدیریت گردش تخت و توسعه بخش‌های NICU و نوزادان بسیار مهم است.

 

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *