در یک دوره هشت ساعته
نشست دانشافزایی استادان با موضوع جرئتمندی در دانشکده داروسازی برگزار شد
به همت مدیریت هماندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارگاه دانشافزایی استادان با موضوع مهارتهای ارتباطی (جرئتمندی) در دانشکده داروسازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، جلسه اول این کارگاه آموزشی، ساعت 8 صبح روز شنبه، 16 بهمن 95 آغاز شد.
در این جلسه دکتر کاظمزاده عطوفی، روانشناس بالینی و عضو هیئتعلمی دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران تعریفی از رفتار جرئتمندانه ارائه داد و گفت: جرئتمندی رفتاری است که شامل احقاق حق خود، بیان نظر و احساس نسبت به موضوعی، درخواست و رد درخواست است، مشروط بر آنکه اصول مهم احترام، صداقت و سایر ارزش ها در آن رعایت شود.
وی در ادامه مشکلاتی نظیر رنجيدگي، ناكامی، انفجار خشم، اضطراب و به دنبال آن اجتناب، ضعف در روابط بين فردي، مشكلات جسماني، مشكلات مربوط به فرزند پروری و افسردگي را بهعنوان مشکلات ناشی از جرئتمند نبودن دانست و گفت: رفتار جرئتمندانه به فرد كمك ميكند كه بتواند به خود اطمينان داشته، اعتمادبهنفس خود را افزايش دهد، احترام ديگران را جلب كند، توانايي تصميمگيري خود را بهبود بخشد، حقوق خود را حفظ كند، احساسات خود را ابراز كند، روابط خود را بهبود بخشد، اعتراض كند، نظر خود را بيان كند و درخواست كند و نه بگويد.
دکتر کاظمزاده در بخش دیگری از سخنان خود عناوین ضعف در مهارتهای زندگی را برشمرد و گفت: ضعف در خودآگاهی، ضعف در مهارتهای ارتباطی، ضعف در مدیریت خشم، ضعف در مدیریت استرس، ضعف در حل مسئله و تصمیمگیری، ضعف در تفکر خلاقانه و ضعف در تفکر نقادانه از عوامل ضعف در مهارتهای زندگی هستند.
جلسه دوم
در جلسه دوم این کارگاه آموزشی که ساعت 8 صبح روز شنبه، 23 بهمن 95 آغاز شد، دکتر کاظمزاده عطوفی، روانشناس بالینی و عضو هیئتعلمی دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد حقوق و مسؤولیتهای انسان در حوزه جرئتمندی سخن گفت و مواردی از مسئولیتهای انسان در مبحث جرئتمندی را برشمرد.
وی در ادامه توضیحاتی در مورد وجود باورهای ناکارآمد فرهنگی و وجود افکار ناکارآمد در رفتار جرئتمندانه ارائه داد و گفت: رفتار جرئتمندانه مراحلی دارد و بعضی از رویکردهای رفتار جرئتمندانه عبارتاند از اینکه «زمان و مكان مناسبي را انتخاب كنيد»، «سعي كنيد احساس فرد مقابل را منعكس كرده و با او تا حدي همدلي كنيد»، «رفتار موردنظر و احساس خود را در مورد آن بهطور واضح بيان كنيد»، «از پيام «من» استفاده كرده و از سرزنش فرد مقابل يا برچسب زدن به او خودداري كنيد»، «تغيير موردنظر و آنچه را كه ميخواهيد واضح بيان كنيد»، «با اظهارات مثبت آغاز کنید و صریح باشید»، «شدت خشم خود را مشخص کنید»، «از احساسات ترس و نگرانی استفاده کنید»، «به مسئولیتهای خود اذعان کنید»، «گله و شکایتهای گذشته را زنده نکنید»، «از تعمیم دادن یا برچسب زدن اجتناب کنید»، «از موعظه کردن و درس اخلاق دادن پرهیز کنید»، «پای شخص سوم را وارد ماجرا نکنید»، «بجای انتقاد از تمامی شخصیت فرد، به رفتاری بپردازید که شما را آزرده میکند»، «از شوخطبعی بپرهیزید و در پایان از ویژگیهای غیرکلامی جرئتمندی استفاده کنید».
وی در خاتمه سبکهای برقراری ارتباط را شامل سه دسته «پرخاشگرانه»، «منفعلانه» و «جرئتمندانه» معرفی کرد و گفت: در رفتار پرخاشگرانه ذهن بسته است و فرد راه را بر ورود هر نوع اطلاعاتي بسته است، شنونده ضعيفي است، در ديدن نقطه نظرات دیگران دچار مشكل است، حرف و كارهاي ديگران را قطع ميكند، اما در رفتار منفعلانه فرد غیرمستقیم عمل میکند، هميشه بدون هيچ اعتراضي موافق است، اما در روش جرئتمندانه، فرد گوش دهنده فعال و كارآمدي است، محدوديتها و انتظارات را ابراز ميدارد، مشاهداتش را بيان ميكند، از برچسبها استفاده نميكند و قضاوت نميكند، خواستهها و انتظارات خويشتن را در اولين فرصت مستقيماً و صادقانه ابراز ميدارد و مراقب احساسهاي ديگران است.
این جلسه که به شکل گفتگو محور و با مشارکت اساتید شرکتکننده در فعالیتهای گروهی و ایفای نقش برگزارشده بود تا ساعت 12 ادامه یافت.
ارسال به دوستان