با تاکید بر حفظ کیفیت آموزش پزشکی عمومی، جلسه بررسی برنامه آموزشی کارآموزان در شرایط پاندمی کرونا برگزار شد
جلسه بررسی برنامه آموزشی کارآموزان در شرایط پاندمی کرونا با حضور مدیران گروه های آموزشی بالینی و معاونان آموزشی بیمارستان ها در دانشکده پزشکی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، جلسه معاونت آموزشی دانشکده پزشکی با معاونان آموزشی بیمارستان ها و مدیران گروه های آموزشی بالینی با حضور دکتر شهریار نفیسی ریاست دانشکده پزشکی، دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی و دکتر پورغریب معاون دانشجویی دانشگاه بعد از ظهر امروز چهارشنبه 18 تیرماه در سالن شورای دانشکده برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه ضمن تسلیت درگذشت دکتر غلامحسین نادری استاد گروه اورولوژی دانشکده پزشکی گفت: با توجه به تداوم بیماری کووید 19، آموزش نباید با وقفه مواجه شود از این رو برنامه ریزی برای ادامه آموزش در تمام رشته های آموزشی و مقاطع در یازده دانشکده دانشگاه انجام شده است.
وی افزود: بحث آموزش پزشکی عمومی کمی متفاوت از سایر دانشکده ها است چرا که فراگیران پزشکی در حال حاضر در بیمارستان ها و در بخش آموزش بالینی درگیر با کرونا و بیماران مبتلا به کرونا ویروس هستند.
معاون آموزشی دانشگاه ادامه داد: پیش بینی های مختلفی در خصوص پاندمی کرونا مطرح است برخی صاحب نظران معتقدند در 6 ماهه دوم سال یعنی پاییز و زمستان با شدت بیشتری از بیماری مواجه هستیم، از این رو باید برنامه ریزی های متفاوتی داشته باشیم که بنا به موقعیت و شرایط از آن استفاده کنیم.
دکتر سهراب پور با تاکید بر پرهیز و اجتناب از هر گونه تاخیر و تعطیلی در برنامه های آموزشی، تصریح کرد: برنامه آموزشی دانشجویان دوره کارآموزی باید هر چه بیشتر به سمت مجازی شدن پیش برود تا تعداد و حضور افراد در زمان و مکان واحد به کمترین حد خود برسد و کلاس های حضوری به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار شود یا نهایتا از فضای باز و تهویه مناسب در برگزاری کلاس ها استفاده شود.
وی با پیشنهاد ضبط کردن فیلم نحوه معاینه، شرح حال گیری و... توسط اساتید بالینی و بارگذاری آن در سامانه سماد گفت: با برنامه ریزی های انجام شده دانشجویان دانشگاه با نام کاربری که در سیپاد دارند میتوانند به صورت رایگان فیلم را مشاهده کنند و دانشجویان سایر دانشگاه ها باید هزینه بپردازند که این کارعلاوه بر رویکرد آموزشی، آورده مالی نیز برای استاد مربوطه دارد.
وی خاطر نشان کرد: در شرایط غیر قابل پیش بینی قرار داریم که باید سناریو های مختلف را در نظر بگیریم و در حالت آماده باش بوده و برنامه ریزی های مختلفی برای مواجهه با شرایط داشته باشیم.
در ادامه دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی، با اشاره به شیوع مجدد کرونا، تداوم و نامشخص بودن پایان آن و درگیر شدن بخش های درمانی با بیماران مبتلا به کووید 19، گفت: افزایش مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان های آموزشی موجب تغییر کاربری برخی بخش ها شده است که تا حدودی آموزش بالینی را تحت تاثیر و تنوع سایر بیماران آموزشی در بیمارستان ها را کاهش داده است.
وی با تاکید بر حفظ کیفیت آموزش در این شرایط اظهار داشت: تمام اهتمام بر این است که کمترین خللی به کیفیت و کمیت آموزش وارد نشود که با توجه به طولانی بودن فرآیند کرونا نمی توانیم رشد آموزشی را متصور شویم و باید به فکر حفظ حداقل کیفیت ها و استانداردها باشیم.
دکتر عکاظی ادامه داد: ما در دانشکده پزشکی با همفکری اساتید می توانیم مدل جدید آموزش در شرایط بحرانی نظیر شرایط فعلی و پاندمی کرونا طراحی و ارائه دهیم و به عنوان پیشگام و استارتر سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور به مرحله اجرا رسانده و در اختیار آنها نیز قرار دهیم.
وی خاطر نشان کرد: در برنامه ریزی ها به دنبال یک مسکن موقت نیستم بلکه به دنبال طراحی و تدوین یک برنامه راهبردی و ساختارمند هستیم که در این مسیر و ایجاد تغییرات مثبت در برنامه های قبلی نیازمند همفکری و کمک اساتید، معاونین آموزشی بیمارستان ها و مدیران گروه ها هستیم.
وی افزود: تغییر در روش های سنتی آموزشی و استفاده از آموزش های ترکیبی حضوری و مجازی یک فرایند گریز ناپذیر است که بستر سازی مناسب نرم افزازی و سخت افزاری برای توسعه آموزش مجازی ویژه کارآموزان، برگزاری جلسات صبحگاهی (مورنینگ) مجازی، راند مجازی معرفی آنلاین بیمار انتخاب شده آموزشی به صورت روزانه ضروری است.
دکتر عکاظی با تاکید مجدد بر حفظ کیفیت آموزش گفت: دسته بندی دانشجویان به گروه های کوچک تر، تقسیم کلاس ها به دو دسته مجازی و حضوری، بارگذاری فایل آفلاین کلاس های حضوری در سامانه نوید، درخواست ضبط فیلم توسط اساتید و معرفی بیمار برای ارائه به دانشجویان نیز میتواند کارگشا باشد.
دکتر پورغریب معاون دانشجویی دانشگاه نیز در این جلسه با اشاره به موثر بودن روش تلفیق آموزش مجازی و حضوری، خواستار وحدت رویه در سطح دانشگاه با دانشگاه های همطراز دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.
در ادامه معاونین آموزشی بیمارستان ها به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود در خصوص چگونگی ادامه مدل آموزشی در پاندمی کرونا پرداختند که توقف کلیه برنامه های آموزشی، عدم کارآمدی آموزش مجازی در تربیت پزشک موفق،عدم یادگیری برخی مطالب نظیر برخورد با بیمار، شرح حال گرفتن و... در آموزش مجازی از جمله نظرات مخالفین بود.
تلفیق آموزشی حضوری و مجازی، مفید بودن آموزش مجازی در معاینات بالینی با استفاده از ارسال صوت توسط استاد و شرح بیماری یا نحوه معاینه کردن با استفاده از فیلم های آموزشی، بیان تجربیات شخصی گروه ها در خصوص موثر بودن فضای مجازی در تبادل علمی میان اساتید دانشگاه با پزشکان خارج دانشگاه، واگذاری استفاده از مدل آموزش حضوری یا مجازی به گروه ها، لزوم هم صدایی و وحدت رویه در بیمارستان های تابعه دانشگاه، تبعیت از مدیریت واحد دانشکده پزشکی توسط گروهها، توسعه آموزش سرپایی و استفاده بیشتر از پتانسیل درمانگاهها برای آموزش، و... از جمله مطالبی و دیدگاه هایی بود که موافقان استفاده از آموزش مجازی در بخش های بالینی و دوره های کارآموزی بیان و ارائه کردند.
معاونین آموزشی بیمارستان ها تاکید داشتند که آموزش مجازی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد اما این قابلیت در آموزش مجازی وجود دارد که بتواند برخی بخش های آموزش حضوری را تامین کند و میتوان این قابلیت را در آموزش مجازی ایجاد و تقویت کرد که مستلزم تدوین شیوه نامه جدید، ساختارمند و عملیاتی است.
دکتر نسیم خواجوی راد مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی نیز به تداوم بیماری کووید19 اشاره و با تاکید بر مدیریت و تسلط بر اوضاع گفت: با دسته بندی کارآموزان در بخش ها به دو یا چند دسته، میتوان مهارت های پایه ای را آموزش داد و باقی مباحث را با همکاری اساتید به عنوان بخشی از آموزش و کوریکولوم آموزشی به صورت مجازی ارائه کرد.
دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی در پایان و جمع بندی جلسه ضمن تسلیت درگذشت دکتر غلامحسین نادری استاد پیشکسوت گروه اورولوژی، گفت: ظاهرا امکان پیش بینی پایان کرونا وجود ندارد و مشخص نیست چه زمانی شرایط عادی شود بنابر این در مورد تعطیلی ها تابع وزارت بهداشت هستیم.
وی با تاکید بر تداوم آموزش در دانشکده و استفاده از آموزش مجازی به عنوان بهترین رویکرد در شرایط فعلی، تصریح کرد: آموزش مجازی زمان و مکان نمی شناسد و از محتوای آموزشی اعم از جلسات مورنینگ یا فیلم معرفی بیمار و... که اساتید در سامانه نوید و یا پلتفرم های مشخص بارگذاری می کنند همه دانشجویان دانشکده میتوانند استفاده کنند.
وی افزود:نگاه کوتاه به چند ماه گذشته و عملکرد اساتید در مورد آموزش مجازی و مقایسه با عملکرد فعلی اساتید حاکی از تسلط و توانمند اعضای هیات علمی در آموزش مجازی دارد، همچنین با آرشیوی که از مجموعه فعالیت اساتید در آموزش مجازی بدست می آید میتوانیم خلاء های آموزشی را پر کنیم.
در پایان این جلسه مقرر شد مدل پیشنهادی معاونت آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی برای اظهار نظر به گروه ها و بیمارستان ها ارسال شود.
نظر دهید