اخبار جلسات و نشست ها

 

 

  • تاریخ انتشار : 1401/11/12 - 10:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 501
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

کارگاه دو روزه آموزشی استادان همیار

دکتر قناعتی: اگر منتور خوبی باشیم، انسانی می سازیم که تا آخر عمر در مسیر درست زندگی حرکت کند

کارگاه دو روزه آموزشی استادان همیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، به منظور تبیین نقش اساتید در حمایت، هدایت، تکامل و رشد و بالندگی علمی، اخلاقی و معنوی دانشجویان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در افتتاحیه این کارگاه که روز چهارشنبه 12 بهمن 1401 در سالن حکیم برگزار شد؛ دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، قدم اول در علم را شناخت خدا عنوان کرد و گفت: درک کنیم که در مقابل این عظمت هستی هر چه تلاش کنیم، کم است و در این جهان پر از عدم اطمینان و عدم قطعیت، باید در همه امور با توکل به خدا حرکت کنیم.

وی با اشاره به این آیه شریفه که "هر که به خدا توکل کند، خدا او را کفایت می کند و درها بر او باز می شود" خاطرنشان کرد: هرگاه خالص باشیم و همه امورمان در راه خدا باشد، خداوند به ما توفیق می دهد. فراموش نکنیم که اخلاص کلید حرکت است و افرادی که با اخلاص کار می کنند منتورهای بهتری می شوند.

دکتر قناعتی، با بیان خاطره ای از دوران دفاع مقدس گفت: برخی افراد در زندگی، منتور بی نظیری هستند. منتور، زمانی می تواند اثرگذار باشد که در نبودش نیز یاد او نگذارد افراد به مسیر خطا بروند. اگر منتور خوبی باشیم، می توانیم انسانی بسازیم که تا آخر عمر به خوبی و درستی در مسیرزندگی حرکت کند.

رئیس دانشگاه، دلسوزی و مهربانی را از ویژگی های منتور دانست و تصریح کرد: باید نگاه متعالی به آموزش داشته و الگوی دانشجویان خود باشیم. در اکثر کتب های آموزشی، از استادان خواسته شده تا روش سفر کردن را به دانشجو بیاموزند و نه مقصد را همچنین باید سبک زندگی سالم را به دانشجویان آموزش دهید.

وی سپس به تجربه خود از گفتگو با دانشجویان در جریانات اخیر اشاره کرد و گفت: به دانشجویان گفتم که اعتراض حق شماست اما در دامن افرادی که به تمامیت کشور لطمه می زنند نروید. این دانشجویان، بچه های ذاتا عدالت خواه هستند و با ارتباط خوبی که با آنها برقرار کردیم، توانستیم به موقع آنها را از دامن دشمنان کشور رها کنیم.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه "افراد خوب جامعه را تبدیل به دشمن نکنیم و با دستان خود در دامن بیگانگان نگذاریم" تصریح کرد: منتورینگ یک طرفه نیست گاهی هم می توانیم از دانشجویان خود بیاموزیم. بسیاری از آنها حرف های درستی دارند که باید شنونده باشیم. دانشجویان در فضای مجازی از ما توانمندتر هستند. از لحاظ شرعی اگر افرادی در زمینه هایی از شما توانمندتر هستند، وظیفه دارید که به آنها جایگاه بدهیم. دانشجویان جوان در کرونا روح فداکاری و گذشت خود را نشان دادند؛ آنها را رها نکنیم.

دکتر قناعتی، ریا کاری و دو رویی را از آفات کشور خواند و گفت: شهید سلیمانی یک منتور واقعی بود. ایشان باوجود فعالیت ها و جایگاه ویژه اش، زندگی مقتصدانه ای داشت و هیچگاه از شرایط خود به نفع شخصی استفاده نکرد. اکنون باید ریاکاری و دو رویی را از خود دور کنیم و خالصانه برای اصلاح، قدم برداریم.

وی با اشاره به میلاد حضرت امیر (ع) ایشان را نمونه و الگویی برای منتورینگ خواند و اظهار داشت: باید از حضرت علی (ع) یاد بگیریم. اصول اخلاقی و انسانی برای همه ما مشترک و لازم است به دانشجویان "انسان" بودن را بیاموزیم. از دکتر زینالو و همکاران ایشان که کمک کردند تا منتورینگ در دانشگاه اجرایی شود قدردانی می کنم.

رئیس دانشگاه، بر ضرورت آسیب شناسی مشکلات و آموزش فعال تاکید کرد و گفت: الگوی ما باید استادی چون یلدا باشد که در نهایت سادگی زندگی می کردند. نمایش این الگوها وظیفه ماست. عمر در گذر است و باید تاثیرگذار باشیم. پیغمبر (ص) در جامعه خود می گشت و به افراد مختلف سر می زد و منتظر آمدن دیگران نمی شد. این الگوی درست منتورینگ است.

وی افزود: دانشجویان سرمایه های ملی ما هستند. اگر بتوانیم حتی تعداد کمی را هم به شیوه ای درست هدایت کنیم باز هم موثر خواهیم بود. این کاری که آغاز کردید، حرکت بسیار مهمی است و رسالت پیغمبر گونه است.

رشد متوازن علمی و فرهنگی دانشجویان

دکتر علی اکبر زینالو، مشاور رییس دانشگاه و دبیر علمی کارگاه استادان همیار، هدف از این کارگاه را برجسته سازی نقش اساتید و دانشگاه در حمایت، هدایت و تکامل دانشجویان خواند و گفت: انتظار می رود این کارگاه با گفتگوی متقابل همراه باشد تا بتوانیم دانشجویی تربیت کنیم که در تراز انقلاب اسلامی باشد و بتواند از داشته ها و آموزه های فرهنگی خود دفاع کند.

وی دانشگاه علوم پزشکی تهران را دانشگاهی پیشرو و مادر خواند و افزود: هر حرکت فرهنگی در این مرکز می تواند الگویی برای سایر دانشگاه ها باشد.

دکتر زینالو ضمن قدردانی از حمایت رییس دانشگاه و دفتر نمایندگی نهاد رهبری خاطر نشان کرد: مقرر شد افرادی که دغدغه تربیت نسل جوان دارند برای گفتگو و همفکری دعوت شوند و هدایت دانشجویان را بر عهده بگیرند تا در کنار رشد و توسعه آموزشی، رشد و توسعه فرهنگی دانشجویان نیز حاصل شود.

شیوه جدید دانشجو پروری

در این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین میر مجید سید قریشی، مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی، آغاز دهه فجر و میلاد حضرت امیر المومنین (ع) گفت: چهل و چهار سال گذشته، مصداق 44 سال مقاومت جانانه ملت، برای استقلالش بود. شاید نظیر و مانندی برای مقاومت ملت در برابر استکبار بزرگ جهانی پیدا نکنید. زمانی در این کشور، روز تولد شاهنشاه، روز پدر نام گذاری شده بود، فردی از خاندانی بی اصالت و با کمترین سواد اما امروز روز پدر با تولد امیرالمومنین (ع) گره خورده تا مردم از ویژگی ها و فضائل اخلاقی او بیاموزند.

وی یکی از مهم ترین مولفه های انقلاب را آموزه های فکری و فرهنگی خواند و گفت: این استقلال فکری و فرهنگی در همه زمینه ها برای ما کارساز بود. اینکه توانستیم بگوییم علی رغم همه مشکلات ما می توانیم و زندگی هدفمند داشته باشیم و زندگی خود را به سمت پیشرفت حرکت بدهیم. اینها الگویی بود که از خاندان نبوت گرفته بودیم.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی، تربیت و پرورش را بخش مغفول مانده آموزش دانست و بر ضرورت آموزش فعال و پیش کنشی تاکید کرد و گفت: نباید منفعل بنشینیم تا به سراغمان بیایند. کارگاه امروز نیز با همین نگاه و رویکرد است. باید الگویی نو در حوزه دانشجو پروری داشته باشیم و به نظر می آید در این سال ها اتلاف نیرو کم نداشتیم چرا که خروجی ها آنگونه که باید مطلوب انسان های فرهیخته نیست.

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه، سپس به طرح استاد همیار اشاره کرد و گفت: در این طرح، استادان میتوانند همانند پدر و مادری مهربان در کنار نهال های در حال رشد قرار گرفته و نیز همچون باغبانان در جهت پرورش و رشد دانشجویان، از آنها مراقبت کنند. اگر در دانشگاه چنین نگاهی را پایه ریزی نکنیم، اتلاف نیروهای انسانی را بیش از پیش خواهیم داشت.

وی معاونین دانشجویی و آموزشی را متولی علم آموزی دانشجویان خواند و تصریح کرد: حقیقت این است که دانشجو امروز یتیم وارد دانشگاه می شود چرا که فردی متولی مشکلات او نیست و برای رفع نگرانی ها و سوالات ذهنی اش با او همراهی و همیاری نمی کند. به عبارت دیگر، تا قبل از بروز بحران کسی او را مراقبت نمی کند. گاهی نصیحت استاد، صدها بار از نصیحت خانواده موثرتر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی، افزود: اکنون در بسیاری از دانشگاه های دنیا نیز به چنین آموزشی انتقاد وارد است چرا که شخصیت اخلاقی افراد در دانشگاه رشد نمی کند. اکنون زمان آن رسیده تا شیوه جدیدی از آموزش و دانشجو پروری را در دانشگاه برتری همچون علوم پزشکی تهران ایجاد کنیم. این طرح ابتدایی است و می تواند به صورت پایلوت و در فازهای مختلف راه اندازی شود.

وی افزود: اصل این مطلب که دانشگاه ها تنها متولی آموزش علمی باشند وضعیت مطلوبی نیست، قطعا برای رفتار با دانشجویان دهه 80 و مدل اخلاقی و رفتاری آنها نیازمند راهنمایی و آموزش هستیم. آرزو می کنم که این جلسه با برکت شود و با راهنمایی، همت و پشتکار اساتید، گامی در جهت رشد فرهنگی دانشگاه برداریم.

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,جلسات و نشست ها
  • کد خبر : 225650
فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *