در قاب رسانه

 

  • تاریخ انتشار : 1395/05/05 - 18:25
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3849
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

جوابیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرگزاری فارس

درپی انتشار سخنان رییس دانشگاه در هشتمین همایش مدیریت بیمارستانی که در صفحه اجتماعی خبرگزاری فارس در روز سه شنبه 5 مرداد 95 منتشر شد، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران جوابیه ای را صادر کرد.

فایل صوتی سخنرانی رییس دانشگاه


متن جوابیه بدین شرح است:
مدیر مسئول محترم خبرگزاری فارس
سلام علیکم
در روز سه شنبه 5 مرداد ماه 1395 خبری  با  تیتر "نارضایتی بیماران در ۹۰ درصد بیمارستان‌های دولتی/ کمبود ۱۲ هزار تخت بیمارستانی در پایتخت" از قول رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در سایت آن خبرگزاری درج شده است و در متن خبر نیز به نقل از سخنرانی ایشان در افتتاحیه هشتمین همایش مدیریت بیمارستانی آمده است: "در بیمارستان های خصوصی هدف اصلی رضایت بیماران است اما در 90 درصد بیمارستان های دولتی بیماران از نحوه خدمات رسانی و سرویس دهی رضایت ندارند". همچنین به نقل از ایشان ذکر شده: "مدیران بیمارستان ها به دلیل مشغله کاری، اغلب فراموش می کنند که باید به بیماران خدمات رسانی بهتری ارایه کنند تا رضایتمندی آنها ایجاد شود و در واقع مدیریت بیمارستانی کاری پیچیده و سخت تلقی می شود"
معلوم نیست تهیه کننده خبر، چگونه چنین برداشتی از سخنان رئیس این دانشگاه داشتند و آیا اصولا سخنرانی ایشان را شنیده اند یا نه ولی از این جهت که تیتر و محتوای این خبر مصداق کامل نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است لازم است توضیحات ذیل در همان صفحه سایت منعکس شود.
آنچه در سخنرانی دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان شد و در فایل صوتی همایش قابل دسترسی است بدین شرح است «در بخش دولتی باوجود محدودیت های زیرساختی، منابع و نیروی انسانی، وقتی ضریب اشغال تخت بیمارستان 90 درصد است و هر سرویسی که ارایه می شود بیمار بازهم مراجعه می کند دیگر موضوع رضایت دیگران در شغل مان تعیین کننده نیست درصورتی که در بخش خصوصی اینگونه نیست و اگر بیمار از بیمارستانی ناراضی باشد به اطرافیان خود توصیه می کند به آنجا مراجعه نکنند بنابراین آن بخش متضرر شده و کارش دچار اختلال می شود.» طبیعی است که این جملات به هیچ وجه مساوی نارضایتی بیماران  در 90درصد بیمارستان های دولتی نیست. کما اینکه مطالعات متعدد کشوری و دانشگاهی که توسط افراد مستقل انجام شده نشان می دهد میزان رضایتمندی از مجموع خدمات بیمارستان های دانشگاهی در دو سال اخیر  70- 80 درصد است.
همچنین نکته مورد تأکید رییس دانشگاه در آغاز و انتهای سخنرانی این بود که "بیمارستان جایی است که متعهد می شویم به مراجعان خدمت مطلوب ارایه دهیم اما گاهی اوقات به دلیل مشکلات مختلف اعم از مشکلات فیزیکی، کمبود منابع و نیروی انسانی و هزاران مشکلی که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنیم فراموش می کنیم که برای چه در بیمارستان هستیم بنابراین باید هدفی را در مجموعه ترویج کنیم که همه یادشان باشد که برای چه اینجا هستند."
این جمله نیز  با آنچه در سایت فارس ذکر شده کاملا متفاوت است بخصوص که جمله با عبارت "اغلب فراموش می کنند" تغییر یافته است. مدیران بیمارستان های دولتی افرادی بسیار زحمتکش و دلسوز از جنس مردم هستند که شب و روزشان با نگرانی تداوم خدمت و ارتقاء کیفیت سپری می شود و شکی نیست رئیس دانشگاهی که بیش از دو دهه از نزدیک شاهد تلاش این مدیران بوده است اشراف کاملی به تلاش ایشان دارد. تأکید بر وجود چالش ها و مشکلات جدی در اداره بیمارستان های دولتی که مانع ارائه خدمات به نحو مطلوب می شوند به هیچ وجه به معنی بی توجهی مدیران این بیمارستان ها نیست و البته عقل سلیم هم نمی پذیرد که رئیس بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور در همایشی که بیش از 800 نفر شرکت کننده شامل رؤسا و مدیران بیمارستان ها در آن حضور دارند چنین جملاتی را خطاب به ایشان بیان کند.
اگرچه ممکن است آنچه در این خبر آمده محتوای مورد نظر دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری فارس باشد، که البته به عنوان یک دیدگاه قابل تامل است، اما بیان آن از زبان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بدون شک روا نیست. به نظر می رسد فضای مجازی منفی علیه جامعه پزشکی به نوعی به یک "مد رسانه ای" تبدیل شده که البته به دلیل تخریب یک سرمایه اجتماعی بزرگ و مهم یعنی اعتماد، در صورت تداوم می تواند به سلامت و احساس امنیت جامعه بویژه بیماران دردمند آسیب جبران ناپذیری بزند. واقعیت این است که ارتباط غالب همکاران پزشک ما با بیماران همچنان دلسوزانه و محترمانه و مملو از حس نوع دوستی است و این ارتباط واقعی تحت تأثیر فضای مجازی قرار نخواهد گرفت.
 روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه خبری RSS,رسانه
  • کد خبر : 61687
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

هیات علمی دانشگاه-استاد

هیات علمی دانشگاه-استاد

78/10/11 - 00:00

مدیریت بیمارستانی سخت است و در ایران غیرممکن چون پزشکان که فاقد هرگونه آموزش درخصوص مدیریت هستند به هدف منافع مالی و پرکردن جیب ها مدیریت را می قاپند. ایکاش واقعا رضای خدا و خدمت به مردم جامه عمل می پوشاند تا اندکی از رنج مردم کاسته شود. از طرفی عدم پاسخگویی مدیران به عملکرد خود سبب می شود هرکسی در هر لباسی از جمله پزشکان خود را شایسته مدیریت ببینند. آینده گان پرده ها را کنار خواهند زدو انشالله

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
امیر ن

امیر ن

78/10/11 - 00:00

دوست عزیز کاربر مهمان، در مورد اینکه رضایتمندی مردم در مواردی از بیمارستانهای دولتی پائین است و حق آنهاست که راضی باشند حرفی نیست و این همایش نیز بهمین منظور برگزار شده است. ولی دوست عزیز نسنجیده و ندانسته حرف زدن هم کار درستی نیست. میدانی بیشتر متخصصین در بیمارستانهای دولتی از زیر بار مدیریت بیمارستان فرار می کنند؟ زیرا حق مدیریت پرداختی به ایشان حدودا هرماه هفتصد تا هشتصد هزار تومان است و هیچ پزشکی زیربار مسئولیت بیمارستان نمی رود که پولی در بیاورد و اغلب پزشکان رئیس بیمارستان یا بخشهای دیگر تقریبا با فشا

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *