• تاریخ: 1403/12/14 - 14:01
  • بازدید : 185
  • زمان : 3 دقیقه

مقایسه تاثیر آموزش اظهار خطای پزشکی به دو روش استفاده از فیلم و بحث در گروه کوچک

نشست خبری بررسی طرح تحقیقاتی «مقایسه تاثیر آموزش اظهار خطای پزشکی به دو روش استفاده از فیلم و بحث در گروه کوچک بر خودکارآمدی دستیاران تخصصی داخلی برای اظهار خطای پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1402-1401» در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.‌

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، طرح تحقیقاتی «مقایسه تاثیر آموزش اظهار خطای پزشکی به دو روش استفاده از فیلم و بحث در گروه کوچک بر خودکارآمدی دستیاران تخصصی داخلی برای اظهار خطای پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1402-1401» در سال گذشته به سرانجام رسید و توانسته به ارتقای سطح دانش و سلامت در حوزه کاربرد فیلم و بحث در گروه کوچک در ارتقا اظهار خطای پزشکی دستیاران داخلی کمک کند.

دکتر محبوبه خباز مافی‌نژاد، مجری اصلی طرح تحقیقاتی طرح تحقیقاتی «مقایسه تاثیر آموزش اظهار خطای پزشکی به دو روش استفاده از فیلم و بحث در گروه کوچک بر خودکارآمدی دستیاران تخصصی داخلی برای اظهار خطای پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1402-1401» است.

دکتر نرجس زارعی، متخصص داخلی و هیات علمی گروه داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ دکتر نسیم خواجوی‌راد، متخصص داخلی و هیات علمی گروه داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر امیرحسین اقبال، پزشک عمومی و کارشناس‌ارشد آموزش پزشکی اعضای تیم تحقیقاتی را تشکیل می‌دهد.

بررسی‌های پیام کلیدی طرح تحقیقاتی طرح تحقیقاتی «مقایسه تاثیر آموزش اظهار خطای پزشکی به دو روش استفاده از فیلم و بحث در گروه کوچک بر خودکارآمدی دستیاران تخصصی داخلی برای اظهار خطای پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1402-1401» بیانگر این است، آمار مربوط به رخداد خطاهای پزشکی در ایران نیز نشان دهنده شیوع بالای آن در فرایند درمان بیماران است.

 با وجود شیوع بالای خطای پزشکی متاسفانه در کشور ما آموزش کافی در این زمینه برای پزشکان در طول تحصیل وجود ندارد.

 یافته‌های مطالعه نشان داد که استفاده از کلیپ‌های سینمایی و بحث در گروه‌های کوچک در قالب سناریو می‌تواند روش مناسبی برای آموزش اظهار خطای پزشکی باشد و به طور معناداری باعث بهبود نگرش در زمینه اظهار خطای پزشکی شود در مراکز پزشکی دانشگاهی، دستیاران متناوب از بیمارانی مراقبت می‌کنند که دچار عوارض نامطلوب پزشکی میشوند.

علیرغم اهمیت این موضوع، تنها درصد کمی از کارآموزان در زمینه اظهار خطای پزشکی آموزش می‌بینند که این موضوع نشان میدهد بسیاری از دستیاران در هنگام ورود به دوره دستیاری فاقد مهارتهای لازم برای گزارش موارد خطا هستند. به علاوه، شواهد نشان میدهد حتی در دوران دستیاری نیز تعداد کمی از دستیاران در مورد مهارتهای اظهار خطا بازخورد دریافت میکنند.

در خصوص آموزش شیوه های اظهار خطای پزشکی مطالعاتی انجام شده است. با این وجود در مورد بررسی چگونگی استفاده از کلیپ‌های کوتاه سینمایی بر آموزش اظهار خطای پزشکی و مقایسه آن با روش بحث در گروههای کوچک بر اساس دانش محققان مطالعه‌ای انجام نشده است. بهبود معنادار نگرش و خودکارآمدی اظهار خطای پزشکی دستیاران داخلی در آموزش مبتنی بر فیلم و بحث در گروه‌های کوچک و ارائه پکیچ کلیپ های کوتاه مبتنی بر فیلم سینمایی در زمینه آموزش اظهار خطای پزشکی به سایر دستیاران بالینی به عنوان کاربردهای اصلی این پژوهش هستند بنابر اعلام مجری اصلی اینترنت تحقیقاتی، همکاری برای تامین منابع مالی و نیروی انسانی در انجام طرح های مرتبط با تقویت مهارت‌های نرم ضروری است.

این طرح تحقیقاتی می‌تواند در بلند مدت در کاهش رخداد اثرات عدم بیان و اظهار خطای پزشکی در بین دستیاران داخلی شرکت کننده در مطالعه و در نهایت کاهش شکایت های پزشکی و بهبود ارائه خدمات پزشکی موثر باشد، اما این موضوع نیازمند انجام بررسی های بلند مدت به منظور بررسی اثربخشی کار در سطح پیامد است که در طرح حاضر جزو اهداف نبوده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محبوبه خباز مافی‌نژاد،، دانشیار گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی و مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در زمینه بررسی و اثربخشی مداخلات آموزشی بر ارتقا توانمندی و مهارت‌های دانشجویان فعالیت می‌کند. علاقمندان برای ارتباط با این استاد دانشگاه می‌توانند با شماره تلفن 88955712 تماس گیرند یا از طریق صندوق پست الکترونیکی به نشانی m-mafinejad@tums.ac.ir اقدام کنند.

کد طرح: ۶۵۴۸۸ 

  • کد خبر : 301068
سعید علیخانی
تهیه کننده:

سعید علیخانی