• تاریخ انتشار : 1400/08/13 - 11:11
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 302
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

در وبینار مدیریت دیابت در کودکان بر توانمندسازی بیمار و خانواده تاکید شد

به مناسبت روز جهانی دیابت، وبینار 3 ساعته ای با عنوان "مدیریت دیابت در کودکان" 12 آبان 1400در مرکز تحقیقات دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این وبینار 4 موضوع کلیدی در مدیریت دیابت در کودکان شامل کنترل قند خون و رشد کودک، تغذیه مناسب، روشهای آموزشی نوین و عملکرد شناختی مورد بررسی قرار گرفت.
در بخش نخست این جلسه علمی دکتر طالع، فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان در خصوص اتیولوژی دیابت در کودکان، روشهای درمانی و نکات مهم در کنترل وضعیت قند خون و سایر شاخص های متابولیک صحبت کرد.
وی با تأکید بر این که صرفا پیگیری وضعیت بیماری بر اساس میزان HbA1C کودک کافی نیست و باید کودکان از نظر رشد قدی، وزن، چربی و فشار خون نیز به طور دوره ای بررسی شوند افزود: همچنین اندازه گیری آلبومین ادرار 24 ساعته به صورت سالانه بعد از رسیدن به بلوغ لازم است انجام شود.
دکتر طالع همچنین در خصوص زمان تزریق انسولین سریع الاثر خاطر نشان کرد: بر خلاف بزرگسالان، انسولین در کودکان بلافاصله بعد از غذا یا در حین مصرف غذا نیز میتواند تزریق شود.
در ادامه دکتر احمد اسماعیل زاده استاد علوم تغذیه از دانشکده تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه توصیه های غذایی مناسب در کودکان مبتلا به دیابت صحبت کرد.
وی با اشاره به این که تطبیق دوز انسولین با رژیم غذایی توصیه شده برای بیمار حائز اهمیت است افزود: داشتن رژیم غذایی مناسب و الگوی غذایی سالم، استفاده از میان وعده ها، عدم حذف وعده های غذایی و توزیع کربوهیدرات در طی روز به کنترل قند خون کودکان کمک میکند و حداقل 40 درصد کل انرژی دریافتی باید به کربوهیدرات ها اختصاص داده شود.
هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: آموزش خواندن و تفسیر برچسب غذایی باید به کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت و خانواده هایشان در مشاوره‌ها در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند مناسب ترین محصولات غذایی را انتخاب کنند.
در ادامه این وبینار چالش های آموزشی در کودکان مبتلا به دیابت با اشاره به اهمیت تیم چند تخصصی، حمایت چند جانبه و ارائه روشهای آموزشی مناسب در کودکان توسط دکتر مریم اعطا پژوهشگر ارشد آموزش پزشکی مطرح شد.
وی با تأکید بر این که استفاده از روشهای جدید و جذاب آموزشی و ارائه نکات آموزشی در حجم کم در هر جلسه با در نظر گرفتن ابعاد مختلف بیمار میتواند موثرتر باشد تصریح کرد: یک روش آموزشی مشخص نمیتواند برای تمام بیماران مفید باشد و باید به صورت فردی و در نظر گرفتن شرایط مختلف بیمار روش مناسب را انتخاب کرد.
آخرین سخنران این وبینار دکتر عطاالله پورعباسی استادیار علوم اعصاب پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم نیز در خصوص ملاحظات تکامل عصب شناختی در کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت پرداخت.
دکتر پورعباسی خاطر نشان کرد: با توجه به اثر دیابت بر عملکرد شناختی در کودکان، توجه به مسائل روانشناسی و استفاده از رفتارها و راهکارهای مناسب متناسب با مسائل فرهنگی و اجتماعی باید صورت گیرد.

  • گروه خبری : پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم
  • کد خبر : 199766
فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *