نشست خود ارزیابی روابط عمومی معاونت ها، مراکز تحقیقاتی و شبکه های بهداشت و درمان
دکتر ترابی: جنبش 2 دقیقه در روز برای معرفی، سرآغاز تحول در تصویر ذهنی از برند دانشگاه است
در نشست خودارزیابی روابط عمومی های معاونت ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه، بر تحول روابط عمومی به عنوان یک نهاد علمی و مشارکت خانواده بزرگ دانشگاه در پویش ها و فعالیت های آن تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست خودارزیابی روابط عمومی های معاونت ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه که 9 تیر 1400 در سالن G6 برگزار شد، دکتر ماشاءاله ترابی مدیر روابط عمومی دانشگاه، با تأکید بر روزنامهنگاری برند گفت: چکلیستهای خودارزیابی براساس روزنامهنگاری برند تهیهشده تا همکاران وارد فضای جدید روابط عمومی شوید.
مخاطبان؛ همکاران ما در روابط عمومی
دکتر ترابی بابیان اینکه مخاطبان ما، همکارمان در روابط عمومی هستند و منبع عظیمی محسوب میشوند افزود: باوجود فعالیتهای گستردهای که در مراکز انجام میشود، اما اعضای مرکز نمیدانند این فعالیتها و اقدامات چیست و به چه سمتی حرکت میکند؛ پس چگونه میتوانیم امید داشته باشیم، سایر افراد در جامعه مخاطب ما، در جریان فعالیتهای مهم و اثرگذار مجموعه باشند.
پویش دانشگاه من
دکتر ترابی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چقدر زمان برای معرفی فعالیتها اختصاص دادهشده؟ اصلاً زمانی برای معرفی هست یا نه؟ گفت: ما در پویش دانشگاه من تلاش میکنیم تا در قالب موضوعات جذاب و متناسب با شرایط روز، زمینهای فراهم شود که تمامی همکاران در واحدهای مختلف دانشگاه؛ در حد 2 دقیقه فعالیتهای خود را معرفی کنند و بگویند تاکنون چه کردهاند و کاری که انجام میدهند چه اثربخشی دارد.
پویش شوق قدردانی
مدیر روابط عمومی دانشگاه افزود: موضوع پویش دیگر، شوق قدردانی است که در آن هر اقدامی که توانسته مشکلی را حل و یا حرکت اخلاقی را سازماندهی کند در حد 2 دقیقه معرفی میشود. این دو دقیقه شامل همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه و تمامی کسانی که از خدمات بخشهای مختلف دانشگاه بهرهمند شدهاند؛ میشود.
تصویر ذهنی برند، فاصله بین آنچه ما فکر میکنیم تا آنچه در ذهن مخاطب است
دکتر ترابی تصویر ذهنی از برند را تشریح کرد و گفت: تصویری که از شما، در ذهن کسانی که با مرکزتان کار میکنند، وجود دارد؛ تصویر ذهنی برند است و شما نمیتوانید آن را به دست آورید مگر اینکه از آنان بخواهید در 2 دقیقه در موردتان صحبت کنند. ما بسیار تلاش میکنیم و خودمان هم فکر میکنیم خوب کار میکنیم اما اگر در جمعی قرار بگیریم که ما را نشناسند و بخواهند در مورد ما صحبت کنند؛ آنوقت متوجه میشویم بین آنچه ما فکر میکردیم و آنچه در ذهن آنهاست فاصله بسیاری وجود دارد.
موفقیت سازمان در کاهش فاصله ذهنی برند
مدیر روابط عمومی دانشگاه، سازمانها و نهادهایی را موفق دانست که این فاصله را کم کنند افزود: روابط عمومی مسئول توسعه و ارتقای برند است و باید بتواند در مسیری حرکت کند تا تصویر ذهنی که از برند بوجود میآید؛ در راستای ارزشهای دانشگاه و هویت و شخصیت برجسته آن باشد. این تصویر ذهنی در وهله اول، در ذهن همکاران خودمان و تصویری که از حوزه کاری خوددارند، بوجود میآید. اینکه آنان مرکز خود را یک مجموعه علمی، پویا و روبهجلو و یا یک جای معمولی مثل مراکز دیگر میدانند. این سؤال مهمی است که اجازه میدهیم آنان در معرفی خود به آن پاسخ دهند.
نقش برندآفرینی داخلی در تقویت هویت دانشگاه
وی با تأکید براینکه برند آفرینی داخلی هویت اصلی دانشگاه را میسازد افزود: در افتتاح برخی از پروژههای دانشگاه، این سؤال در ذهن مطرح میشود؛ که چگونه ما برای انعکاس خبری یک موضوع، رسانهها را دعوت میکنیم؛ درحالیکه همکاران نزدیک به آن پروژه، از آن بیاطلاع هستند و نسبت به پروژهای که سالها برای آن زحمتکشیده شده و نشانه افتخار و پیشرفت دانشگاه است، هیچ احساسی ندارند؟ اگر ما ستونهای لازم برند داخلی را نزده باشیم؛ انعکاس خارجی آن نهتنها کمکی نمیکند بلکه بیشتر ضد برند است تا برند آفرینی.
شبکه اینستاگرام و اشاعه مویرگی فعالیتهای دانشگاه
مدیر روابط عمومی دانشگاه، راهاندازی شبکه اینستاگرام را اقدامی در راستای برندآفرینی داخلی دانست و گفت: این شبکه ظرفیت فوقالعادهای دارد اما باید ببینیم، چند درصد از همکاران ما این صفحات را میبینند؟ ما چقدر در طراحی این صفحات وقت صرف میکنیم؟ و چقدر صفحاتی که تولید میشود توسط همکاران ما استوری میشود؟ شبکه اینستاگرام را راهاندازی کردیم برای اینکه بتوانیم این اقدامات را بهصورت مویرگی، تا آخرین سطح همکارانی که در دانشگاه هستند، گسترش دهیم و برندآفرینی داخلی داشته باشیم. ما میخواهیم همگان بدانند ما چهکارهایی میکنیم؛ درحالیکه همکارانمان نمیدانند. به همین دلیل، باوجود تلاشی که صورت میگیرد؛ اثربخشی مطلوب را ندارد.
در روزنامهنگاری برند، بهجای ما دیگران بیان میکنند
دکتر ترابی، بابیان اینکه در روزنامهنگاری برند، ما بیان نمیکنیم؛ بلکه شرایطی را فراهم میکنیم که دیگران بیان کنند تا اینگونه فعالیتها عمق پیدا کند افزود: امروز مراکز بهداشتی را در کنار مراکز تحقیقاتی دعوت کردهایم. مراکز بهداشتی یعنی جامعه و فعالیتهای مراکز تحقیقاتی هم باید بتواند کف جامعه را تکان دهد و پژوهشها به سمت پاسخ به نیازها حرکت کند و دانشگاه در راستای مسئولیت اجتماعی خود، فعالیتهای بزرگ و بزرگتری را به انجام رساند.
دانشگاه، ریشه مشترک همه مراکز
مدیر روابط عمومی دانشگاه، خانواده دانشگاه را میراث دار تاریخ پرافتخار 170 ساله آن دانست و گفت: ما وارث یک میراث عظیم هستیم که باید آن را حفظ و به ارزشهای آن بی افزاییم. درست است که برای توسعه فعالیتها نیاز به ساختار پژوهشکده، پژوهشگاه و مراکز تحقیقاتی و...داریم اما همه اینها از یک ریشه هستند و مجموعه هزار و 800 عضو هیئتعلمی بر محور دانشگاه فعالیت دارند.
نهاد علمی روابط عمومی دانشگاه و حرکت در مرزهای دانش
دکتر ترابی روابط عمومی دانشگاه را یکنهاد علمی دانست که در مرزهای دانش حرکت میکند افزود: کمیته HSR در روابط عمومی تشکیل و باهمکاری معاونت تحقیقات و فناوری، لاین پژوهشی آن در پژوهشیار ایجادشده است. شما میتوانید پروپوزال روزنامهنگاری برند را ارائه دهید تا براساس آن حرکت علمی صورت بگیرد. روابط عمومی دانشگاه را مانند یک گروه علمی ببینید که برای تغذیه علمی باید به آن مراجعه کنید و با آن مراوده داشته باشید. در این یک سال و نیم نیز تلاش کردیم این نهاد علمی، در مرزهای دانش حرکت کند.
لزوم مشارکت جدی روابط عمومیها در پویشها
مدیر روابط عمومی خواستار مشارکت جدی روابط عمومیها در پویشها و اعمال محورهای چکلیست خودارزیابی شد و گفت: این چکلیست ابزاری است که بتوانید مسئولان خود را نسبت به ابعاد مختلف فعالیتهای روابط عمومی توجیه کنید البته این چکلیست در فصل دوم تغییر پیدا میکند و کاملتر میشود.
توجه به نکات ریز عامل موفقیت سازمانها
دکتر ترابی با تأکید بر جهتدهی فعالیتهای روابط عمومی گفت: اگر تلاش عظیمی که شما انجام میدهید را جهت بدهیم؛ مطمئن باشید از بهترین مجموعههای مشابه خود، برتر خواهید شد. سازمانها در سطح عمومی مانند برنامه و استفاده از فناوری باهم تفاوت چندانی ندارند بلکه تفاوت آنها در نکات کوچکی است که به آن دقت میکنند. براین اساس سازمانی مانند ماکروسافت و اپل برجسته میشود و شرکتهای دیگری که همزمان متولدشدهاند با همان شرایط در حد معمولی باقی میماند و برجستگی از آنان دیده نمیشود. بنابراین ما در روابط عمومی میخواهیم شرایطی را فراهم کنیم که نکات کوچک دیده و به آن توجه شود. درصورت توجه به این نکات است که شکوفایی اتفاق میافتد.
فرآیند تحول در روابط عمومی دانشگاه
مدیر روابط عمومی با تأکید بر تحول روابط عمومی گفت: تغییر در روابط عمومیها، در دنیا ایجادشده ولی در کشور ما این تغییر با تأخیر روبرو است. ازآنجاکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران باید با روابط عمومی سازمانهای دیگر متفاوت باشد این رویکرد علمی در آن ایجادشده است.
روزنامهنگاری برند عرصه جدید و مهم برای دانشگاه
دکتر ترابی، روابط عمومی را یک کار تماموقت دانست و افزود: روابط عمومی کاری نیست که در حاشیه کارهای دیگر انجام شود. چکلیست خودارزیابی هم به این منظور تدوینشده که جهتگیری روابط عمومیها براساس برندآفرینی و روزنامهنگاری برند اصلاح شود. این عرصه جدید و مهمی برای دانشگاه است و دانشگاه هم باید از حوزههای پیشرو در این زمینه حمایت کند.
مدیر روابط عمومی در پایان سخنان خود این جلسه را آغاز جدیدی در فعالیتهای برندآفرینی و روزنامهنگاری برند در مراکز تحقیقاتی و شبکههای بهداشت و درمان دانست و گفت: انتظارمان این است پسازاین جلسه، با پیگیری شما، مسئولان مراکزتان نسبت به اهمیت این موضوع آگاه شوند و شاهد مشارکت جدی روابط عمومیها در پویشها باشیم.
نظر دهید