چهل و دومین نشست خوش نامی دانشگاه برگزارشد

دکتر ترابی: در روابط عمومی به دنبال طرح چالش های پویا، فعال و آفریننده هستیم

در چهل و دومین جلسه خوش نامی دانشگاه، شناسایی نیازهای برآورده نشده از جمله وظایف روابط عمومی عنوان و بر ضرورت راه اندازی چالش های سازنده، پیش برنده و احیا کننده در جهت پویایی سازمان تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ماشاءاله ترابی، به 6 مدل واقع گرا، هنری، اجتماعی، متهور (مدیریتی)، جستجو گر و قراردادی از میان 720 مدل شخصیتی که فراوانی بیشتری داشتند، اشاره کرد و گفت: شخصیت ها معرف رفتار و روحیه و مدل فکری، رفتاری و رویه ای هستند.

وی با اشاره به انواع انگیزه و عوامل ایجاد آن، بر ضرورت شناخت دایره انگیزشی تاکید کرد و گفت: برخی افراد ممکن است با انگیزه های مادی یا معنوی برای انجام کاری ترغیب شوند، ممکن است این انگیزه اولیه، ثانویه، درونی و یا بیرونی باشد. انگیزه اولیه و ثانویه همچون فردی که قصد ساخت درمانگاه دارد و پس از شروع کار تصمیم به ساخت بیمارستان می گیرد. در این شرایط وقتی حرکت ایجاد شد، گشایش های جدید نیز در پی آن رخ می دهد. همچنین ممکن است افراد در نجواهای درون خود، نسبت به موضوعی با انگیزه شوند و خود انگیزشی داشته باشند. گاهی نیز انگیزه بیرونی بر اثر یک اتفاق ایجاد می شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، با بیان اینکه "وقتی حیطه های انگیزشی را بشناسیم، آنگاه می توانیم در برخوردهایمان، تحلیل بهتری داشته باشیم" یادآور شد: در واقع در نقشه روانشناسی برند، این انگیزش ها در سازمان سنجیده می شود تا بدانیم ویژگی غالب در هر واحد کدام است و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم. اگر نیروها با انگیزه مادی در سازمان باشند، تمرکز بر انگیزه معنوی آنها موجب اتلاف وقت می شود از این رو افراد باید در مسیر خود تقویت شوند. همچنین باید به این تشخیص برسیم که پشت هر قابلیت مهم سازمان، انگیزه ای وجود داشته که باید شناسایی و تقویت شود.   

دکتر ترابی، گفت و گوهای محیطی را در شناسایی انگیزه های افراد موثر دانست و گفت: اگر به انگیزه های کاری افراد پیرامون خود با دقت بنگریم، می توانیم ببینیم که بسیاری از کارهای بزرگی که رخ داده بر اثر یک انگیزه اولیه در یک موضوع بسیار کوچک ایجاد شده است اما در ادامه مسیر، تبدیل به انگیزه ثانویه بسیار بزرگ و قوی شده است. پس انگیزه های اولیه افراد بسیار مهم است و باید به آنها توجه کرد.

وی "انگیزه را یک نیاز ارضا نشده خواند که می تواند چالش ایجاد کند" و یادآور شد: اگر چالش مثبت باشد، حرکت ایجاد می کند. تمام تلاش در برند آفرینی این است که چالش سازنده، پیش برنده و احیا کننده باشد چرا که نیاز ارضا نشده همیشه وجود دارد اما اگر این چالش پویا نباشد، مخرب خواهد بود و قطعا می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. در واقع افراد با انگیزه های مختلف می توانند سازنده یا مخرب باشند. در سازمان هایی که شفافیت وجود دارد و مرتبا راه حل های جدید ارائه می شود، چالش ها مثبت و سازنده می شوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، تمرکز بر راه حل به جای توجه به مشکل را راهگشا خواند و گفت: افراد نیازهای ارضا نشده بسیاری دارند و اگر تا کنون اتفاقی رخ نداده به این دلیل است که راه حلی در مورد آن به ذهن ما نرسیده است. در واقع آنچه تا کنون به ذهن ما رسیده انجام شده است. باید در مقابل چالش ها پایدار باشیم و اراده هایمان قوی باشد. اگر بر کار خیر و خوب خود اطمینان داریم باید در مورد آن پشتکار داشته باشیم نه اینکه با بروز مشکلات ، از آن دست برداریم..

دکتر ترابی، شناسایی نیازهای برآورده نشده را از وظایف روابط عمومی عنوان کرد و افزود: تمام کاری که در افکار سنجی انجام می شود، شناسایی نیازهای برآورده نشده کارکنان است. مشکل و نیاز ارضا نشده می تواند از یک سو در سازمان ایجاد چالش کند، که در این شرایط باید تلاش کنیم برای آن راه حل ایجاد کنیم و از سوی دیگر خود سازمان نیز باید برای ایجاد نشاط و پویایی، چالش های مثبت ایجاد نماید.

وی طرح سوال غلط را منجر به ارائه پاسخ غلط خواند و گفت: هنگام ایجاد چالش، با مجموعه ای از سوالات مواجهیم. وقتی بر مشکل تمرکز می کنید، همه توجه شما به سمت سوال می رود و در نهایت تمرکز شما بر سوال خواهد بود و نه پاسخ آن. در حالی که در این شرایط باید بر پیدا کردن راه حل های متنوع تمرکز کنیم. سوالی که پاسخی برای آن پیدا نشود و یا پاسخ آن ناامید کننده باشد، در نهایت غلط است. سوال می تواند بازدارنده و یا امید آفرین باشد. سوال هایی که از خود می پرسیم و پاسخ هایی که به خود می دهیم بسیار اهمیت دارد. باید بدانیم که طرح این سوال ها چقدر می تواند به ما کمک کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، خاطر نشان کرد: تمام کار برندینگ در راستای تولید چالش پویا است. چالش حرکت ایجاد می کند، که این حرکت می تواند در جهت نیستی و یا در جهت هستی باشد؛ اینکه چالش شما چه باشد، تعیین کننده خواهد بود. از این رو ما به دنبال چالش های غم، اندوه و تخریب نیستیم بلکه به دنبال چالش های پویا، فعال و آفریننده هستیم.

دکتر ترابی، هدف از مصاحبه های اخیر روابط عمومی را ایجاد چالش مثبت خواند و گفت: در تلاشیم از این طریق، حرکت و رفتارهای کوششی ایجاد کنیم تا تنش های ناشی از چالش را کاهش دهیم. این امر موجب می شود تا به سطح دیگری از نیازها دست یابیم.

وی با بیان اینکه "ساختمان ها در مدت طولانی ساخته و در مدت کوتاهی تخریب می شود" گفت: نشانه رفتارهای تخریبی، کوتاه مدت بودن آن است و نشانه رفتار کوششی سازنده، ادامه دار بودن آن است. تخریب سریع انجام می شود اما ساخت مسئله ای زمانبر است. از این رو باید از انواع مدل ها استفاده کنیم تا ارتباطات ضعیف نشوند. این حجم از نیازهای کوششی می تواند پاسخگوی نیازهای ارضا نشده باشد و دستیابی به انها را محقق کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، از شبکه ها به عنوان عواملی برای سرعت بخشی به فعالیت های کوششی نام برد و افزود: شبکه ها می توانند رفتارهای کوششی را تقویت و گسترده کنند. شبکه های مختلفی در دنیا متولد شده اند و تلاش می کنند تا افراد از طریق رفتارهای کوششی در مسیر کمال حرکت کنند. قطعا شبکه های اجتماعی یکی از اقسام شبکه است که به سرعت در حال رشد و پیشرفت است چرا که آدم هایی را با نیازهای ارضا نشده مشترک در کنار هم قرار می دهد و چالش های مشترک برای آنها ایجاد می کند. اینکه پست ها و مطالب برخی از افراد تاثیرگذار از ارزش و قیمت برخوردار است، به دلیل این است که رفتار و خواست های آنها می تواند حرکت ایجاد کند و افراد در تلاشند تا خود را شبیه آنها کنند.

دکتر ترابی، هر عضو از شبکه های اجتماعی را یک شهروند خواند و تصریح کرد: اینکه ما چقدر از افراد تاثیرگذار در جهت برند سازمان استفاده می کنیم مسئله و چالش ماست. به عبارت دیگر باید چالش هایی را ایجاد کنیم که رفتارهای کوششی را در راستای ارزش های عمومی (همچون نوآوری، نیکو کاری، کیفیت خدمت و ...) تقویت کند. هر چه بتوانیم از ابزارهای جدید استفاده کنیم قاعدتا امواجی که ایجاد می کنیم، بلندتر، عمیق تر و ماندگار تر خواهد بود.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم از حداکثر انرژی که در داخل شبکه های اجتماعی ایجاد می شود استفاده کنیم، باید بدانیم که در داخل این شبکه ها، چه موضوعات مهمی وجود دارد و موجودیت های آن چیست و چگونه با هم ارتباط برقرار می کند. در شبکه های اجتماعی دلایل مختلفی برای ارتباطات وجود دارد، از جمله اینکه افراد می خواهند با هم رابطه فردی، کاری و یا گسترش رابطه علمی داشته باشند. همچنین ممکن است افراد به دلیل نزدیک بودن علاقمندی ها و یا انگیزه های اجتماعی و سیاسی با هم در ارتباط باشند اما چالشی را رقم می زنند که پشت آن حرکت و رفتار کوششی ایجاد شود. اگر این شبکه ها و نوع ارتباطات آن را بشناسیم، آنگاه می توانیم رفتارها را پیش بینی کنیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، آنالیز و بررسی شبکه های اجتماعی را در تصمیم گیری موثر خواند و گفت: کار بزرگی که انجام می شود، این است که از روابط میانactor (نقش ها)، node (میزبان) و edge (ارتباط میان میزبان ها)، نیازهای افراد آنالیز می شود و اطلاعات آن می تواند در اختیار کمپانی ها قرار گیرد و چالش را طوری سازماندهی کند که به نفع همه باشد. در این مرحله هر فرد در شبکه های اجتماعی نقش یک بازیگر را دارد و حتی با انفعال خود نیز نقش ایفا می کند. همه حرف این است که ارتباط میان node ها(میزبان) در چه جهتی ایجاد شود. افراد ممکن است در گروه های کوچک تر نیز عضو باشند و نقش) transistor تقویت کننده( را در این میان ایفا کنند (به عنوان مثال افراد ممکن است مطالبی را که فالورها فالو کرده اند در سرچ خود داشته باشند) این اثری است که گروه های کوچک تر بر بزرگ تر و بالعکس خواهند داشت.

دکتر ترابی، با بیان اینکه "در برند آفرینی تولید شبکه های مختلف اختصاصی و اجتماعی خواهیم داشت" تاکید کرد: آنچه قصد داریم در برند آفرینی از آن استفاده کنیم، مسئله پیوند، فاصله، مرکزیت و میانه بودن است. در حال حاضر در مرحله شناسایی پیوندها هستیم و فاصله های آنها را از هم برررسی می کنیم. سپس به دنبال دستیابی به مرکزیت گروه ها هستیم و اینکه کدام یک از این گروه ها می توانند نقش میانه و پیوند دهنده در خود داشته باشند چرا که قصد داریم آنها را تقویت کنیم.

وی افزود: در دنیا موضوعات بد و خوب بی شماری وجود دارد اما مهم این است که ما بر کدام تمرکز خواهیم داشت. تحلیل شبکه های اجتماعی در مورد محتوای وب و اینستاگرام می تواند به ما کمک کند که پیوندها و راس ها و ارتباط میان میزبان ها را به خوبی شناسایی کنیم و از خود این ابزارها به عنوان یک بازیگر استفاده کنیم. هر پیوند را یک رابطه ببینیم که در مجموع پیوندهای ما را توسعه می دهد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، سپس به کاربرد هر کدام از شبکه ها اشاره کرد و گفت: باید شبکه ها و کارکردهای آن را بشناسیم تا بتوانیم از حداکثر فرصت های موجود در این ابزار ها استفاده کنیم. شبکه های اجتماعی، برای پیوندهای سطحی، دانش عمومی و غیر پژوهشی شکل گرفته است. شبکه های فکری، به دنبال تازه ها و افراد پیشرو در تحقیق، تحولات مفهومی و نقاط بازگشت هستند. شبکه های هم تالیفی شامل ارتباطات علمی، گسترش دانش، همفکری، رقابت و دسته بندی است و شبکه های استنادی نیز به دنبال کشف روابط علمی، کشف روند تحولات علمی و داده کاوی است (اکثر پایگاه های داده سنجی به دنبال این نوع شبکه ها هستند).

وی خاطرنشان کرد: در برند آفرینی به دنبال این هستیم که این چهار سطح از شبکه ها (شبکه اجتماعی، فکری، هم تالیفی و استنادی) راتحلیل و گسترش دهیم.  

توضیح اینکه چهل و دومین جلسه خوشنامی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سه‌شنبه 26 اسفند 99 در سالن شورای طبقه هشتم ستاد  مرکزی دانشگاه برگزار شد. این جلسات با هدف تبیین و نهادینه سازی مفهوم برندینگ هر سه شنبه در روابط عمومی دانشگاه برگزار می شود.
عکس: مهدی کیهان

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *