شنیدن صدای جامعه، یکی از راه‌های شناخت مخاطبان در روزنامه‌نگاری برند است

در روزنامه‌نگاری برند زمانی مخاطب هدف خود را شناخته‌اید که بین علاقه‌مندی جامعه هدف و قالب رسانه‌ای تناسب ایجاد کرده باشید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جلسات هفتگی برند آفرینی، محبوبه بهلولی به تبیین مبحثی از روزنامه‌نگاری برند با موضوع «با چه کسانی می‌خواهید سخن بگویید؟» پرداخت.
وی گفت: روزنامه‌نگار برند باید بداند برای کدام بخش از جامعه مخاطبان مطلب تولید کند و به چه چیزهایی باید پاسخ دهد. همچنین روش علمی شناخت مخاطبان به تحقیق کمی و کیفی نیازمند است و در این مسیر رسانه‌های اجتماعی نقش مؤثری دارند.
عضو جلسه برند آفرینی افزود: طیف سنی، تقسیم‌بندی جنسیتی، موقعیت جغرافیایی، سطح تحصیلات، شغل و درآمد می‌تواند به‌عنوان هشداری برای سازمان‌ها مطرح شوند تا بدانند مخاطبان، متفاوت از چیزی هستند که آن‌ها فکر می‌کنند. البته در این مسیر اطلاعات به‌تنهایی کافی نیست و سازمان‌ها نیاز به شناخت علاقه‌مندی‌ها و مطلوب‌های افراد جامعه دارند. دراین‌بین داده‌های کمی نشان می‌دهد که یک مطلب از سوی خوانندگان مورد اقبال قرارگرفته است و داده‌های کیفی دلیل مطلوبیت آن مطلب را مشخص می‌کنند و این امر زمانی مفید است که بخواهید در یک زیرساخت رسانه‌ای مشخص حضور پیدا کنید.

بهلولی، ترکیبی از شنیدن و پایش را برای انتخاب زیرساخت‌های رسانه‌ای متناسب با جامعه هدف، موثر دانست و گفت: این امر نشان دهنده این است که سازمان با مخاطبان متفاوتی روبرو است و افراد در شرایط مختلف نیازهای متفاوتی دارند. خلق محتوای اثربخش برای یک مخاطب مشخص با نیاز مشخص و در یک‌زمان مشخص را نیاز به تصویری واضح از آن دارد. برای این کار سازمان می‌تواند برندهای مخاطبان خود را بخش‌بندی کرده و برای هر بخش یک شخصیت تعریف کند. مشخصات مخاطبان در بخش‌های مختلف به‌صورت عموم شامل نام تصویر و یک هویت سه‌بخشی می‌شود و مشخص بودن این مؤلفه‌ها به روزنامه‌نگار برند کمک می‌کند. 

سپس مدیر روابط عمومی دانشگاه با جمع‌بندی مطالب ارائه‌شده در جلسه خاطرنشان کرد: میزان اثر مخاطبان چندوجهی در حوزه‌های مختلف بیشتر از مخاطبان یک‌وجهی است. به‌عنوان‌مثال دکتر ماهاتیر محمد علاوه بر این که پزشک قلب است، همزمان نخست‌وزیر و رهبر حزب نیز هست و یک مخاطب چندوجهی محسوب می‌شود در نتیجه میزان اثر این مخاطب بیشتر از مخاطبان تک وجهی است. در قانون ١-٩-٩٠ می‌گویند در عرصه شبکه‌های مجازی افراد تاثیرگذار که تنها یک درصد افراد را شامل می شوند فعالانه تولید محتوا می‌کنند و نه درصد افراد دیگر آن‌ها را تایید کرده و ۹۰ درصد فقط بیننده هستند. همه این‌ها نشان‌دهنده رفتارشناسی مخاطبان است. مخاطبان همواره دارای فعالیت هستند و مخاطبان ساکت هم بر اساس تمایلاتشان باهم حرف می‌زنند ولی زمانی که‌موج‌ها بلند می‌شوند رفتار مخاطبان ساکت تغییر می‌کند و در موج‌ها صدا پیدا می‌کنند.

دکتر ترابی در ادامه افزود: بنابراین در برندینگ امواج بسیار مهم است؛ به این دلیل که قدرت، مطلوبیت و منحصربه‌فرد بودن در برندینگ وجود دارد. زمانی که در مورد خصوصیات جمعی، فردی، مکانی و جنسیتی مخاطب صحبت می‌شود باید بدانیم برای چه فردی کار می‌کنیم. در روابط عمومی درست است تصویر دانشگاه را نمایش می‌دهیم ولی از قبل تصویر مخاطب  باید برای ما روشن باشد تا بدانیم جنس مخاطبان دانشگاه چه چیزی است.

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *