مردود اعلام شدن نمودار جعلی پیش بینی ابتلا به کرونا توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت

موسسه ملی تحقیقات سلامت، به پنج دلیل، انتشار نمودار جعلی منتسب به سازمان بهداشت جهانی از آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران را غیر واقعی و فاقد اعتبار عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، به دنبال انتشار نموداری جعلی در فضای مجازی با عنوان "پیش بینی سازمان بهداشت جهانی از مبتلایان کرونا در ایران" موسسه ملی تحقیقات سلامت، این نمودار را به 5 دلیل فاقد اعتبار دانست که به شرح ذیل است: 
اول اینکه، بی نام و نشان است و مرجعی با آن نیست.
دوم اینکه، نمودار مثل نقاشی است. حتی نمودارهای بر مبنای مدل سازی هم اینچنین شسته رفته نمی شود.
سوم اینکه، از منظر اپیدمیولوژی این نمودار شبیه منحنی اپیدمی های با تک منبعی (common source) است. مثلا یک مسمومیت غذایی که در یک نقطه زمان رخ می دهد و به یک اوج می رسد و در نهایت هم به صفر می رسد.  در صورتی که اپیدمی ویروس کرونای 2019 یک اپیدمی پیشرونده (propagated) چنین شکلی ندارد و در موارد محدود شونده نیز که اپیدمی کنترل می شود منحنی غیر قرینه است.
چهارم اینکه، اعداد و ارقام معلوم نیست بر مبنای چه مفروضاتی شکل گرفته است و توجه باید کرد که در آمار چین هم در اوج آن به عدد 24 هزار در روز نرسید و تا کنون در کل جهان به عدد قریب 90 هزار رسیده است و ادعای دیدن 24 تا 25 هزار مورد در 8 فروردین نیاز به ادله جدی دارد. از آن مهمتر اینکه حتی اگر رسیدن به عدد 24 هزار مورد در روز در 8 فروردین تحقق پیدا کند دیگر به قطعیت می شود گفت که تا اردیبهشت به صفر نخواهد رسید.
پنجم اینکه، از نظر زمانبندی و شیب منحنی نیز غیرمنطقی است و در منحنی های اپیدمی های پیش رونده نیز سمت افزاینده منحنی شیب متناسب با توزیع نرمال ندارد.

موسسه ملی تحقیقات سلامت

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

1 نظر برای این مقاله وجود دارد

سهیلا عسگری

سهیلا عسگری

98/12/13 - 07:26

ممنون از توضیحات به موقع، آیا این امکان وجود دارد که موسسه منحنی اپیدمیولوژیک این بیماری را ترسیم و ارایه نماید؟ اطلاعات این منحنی میتواند به کم شدن وحشت عمومی و پیش‌بینی شرایط آتی بیماری کمک کند.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *