پیشگیری از سوانح چهارشنبه سوری

«چهارشنبه سوری» یکی از جشن های ایرانی است. متاسفانه در سال های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب، رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است.

«چهارشنبه سوری» یکی از جشن های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود. طبق آیین باستان در این روز آتش بزرگی برافروخته می شود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته شده و در بعد از ظهر از روی آن می پرند و در زمان پریدن می خوانند: «زردی من از تو، سرخی نو از من». این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاک سازی مذهبی است. به بیان دیگر مردم خواهان آن بودند که آتش تمام رنگ پریدگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و به جای آن سرخی و گرمی و نیرو به آن ها بدهد. متاسفانه در سال های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب، رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه گردیده است، که می تواند خطرات متعددی را برای بسیاری از هموطنان عزیزمان به دنبال داشته باشد.
هرسال شاهد حوادث تکان دهنده ای از جمله سوختگی های شدید، از دست دادن چشم و یا پاره شدن پرده گوش در ایام چهارشنبه پایان سال هستیم. متاسفانه گروه سنی جوان و نوجوان، بیشترین قشر آسیب پذیر در این نوع حوادث بوده اند.

هشدارهای ایمنی
- کلیه موادی که در نارنجک، ترقه، منور و سایر مواد آتش زا و محترقه استفاده می شوند. از مواد منفجره و آتش گیر هستند این مواد خاصیت خود به خودی آتش گیری و انفجاری دارند. لذا از نگهداری آن ها حتی به مقادیر بسیار کم در منازل، زیرزمین، محل کار و... جداً خودداری کنید.
- همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب، کپسول اطفاء حریق و حتی الامکان جعبه کمک های اولیه در دسترس داشته باشید.
- کودکان به هیچ عنوان شخصاً نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده نمایند. لذا همراهی والدین را می طلبد.
- والدین باید کودکان و نوجوانان را تشویق بکنند تا از حوادث درک خوبی داشته باشند و آسیب پذیری در مقابل آتش بازی و مواد منفجره و محترقه را آموزش دهند.
- مواد آتش بازی را در جیب خود نگذارید، زیرا ضایعات جبران ناپذیر به همراه خواهد داشت.
- مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.
- از برپایی آتش های حجیم و غیر قابل مهار خودداری نمایید.
- از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی تاسیسات برق، ایستگاه های تقلیل فشار گاز، پارکینگ های عمومی و پمپ بنزین پرهیز نمایید.
- از انداختن وسایلی چون کپسول گاز، اسپری حشره کش ها در آتش، سوزاندن لاستیک و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جدا خودداری نمایید.
- از فروش هر گونه مواد آتش زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان جداً خودداری نمایند.
- حتی الامکان یک کپسول خاموش کننده ی آتش پودری شارژ شده، در نزدیک محوطه آتش نگهداری نمایید.
- برای رعایت حال بیماران، از تجمع در کنار بیمارستان ها خودداری نموده و در هنگام عبور زنان باردار و سالمندان از پرتاب مواد منفجره پر سروصدا پرهیز نمایید.
کمک های فوری
در صورت بروز هر گونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن 115 مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی و 125 ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهید.

منبع: مرکز بهداشت جنوب تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران
تنظیم: مونا عدالت یار

 

مونا  عدالت یار
تهیه کننده:

مونا عدالت یار