گفتگو با محمدعلی رنگین کمان، دارنده مدال طلا حیطه فلسفه پزشکی دهمین المپیاد علمی دانشجویان
محمدعلی رنگین کمان: یک دانشجوی پزشکی زمانی میتواند وظیفه خود را در قامت یک طبیب بدرستی انجام دهد که درک درستی از حرفه خود داشته باشد، المپیاد فلسفه پزشکی بستری را برای فهم این مهم فراهم کرده است.
به گزارش روابط عمومی مرکز رشد استعدادهای درخشان، از محمد علی رنگین کمان، دانشجوی پزشکی ورودی 95 دارنده مدال طلا حیطه فلسفه پزشکی دهمین المپیاد علمی دانشجویان خواستیم از تجربیات خود در دهمین المپیاد علمی دانشجویان بگوید و برای علاقمندان به شرکت در المپیاد، حیطه فلسفه پزشکی را شرح دهد و این دانشجوی موفق اینگونه گفت:
واقعیت امر آن است که پزشکی یا بعبارت بهتر طبابت محدود به یک علم تجربی صرف نیست و اندیشمندان بسیاری در طول تاریخ از آن تحت عنوان هنر یاد کرده اند یعنی چیزی فراتر از علم تجربی. با این اوصاف بنظر میرسد یک دانشجوی پزشکی باید علاوه بر دروس روزمره خود به معارف دیگری و حتی مهارت های دیگری نیز مجهز شود. یک دانشجوی پزشکی زمانی میتواند وظیفه خود را در قامت یک طبیب بدرستی انجام دهد که درک درستی از حرفه خود داشته باشد. المپیاد فلسفه پزشکی بستری را برای فهم این مهم فراهم کرده است.
سلامتی و بیماری را چگونه تعریف کنیم؟ با چه معیاری صحت تعریف را بسنجیم؟ اساسا میشود یک مرز دقیق برای افتراق سلامتی و بیماری تعیین کرد؟ پزشکی چیست؟ آیا میتوان پزشکی را هم علمی مانند فیزیک یا شیمی تصور کرد؟ این سوالاتی که ذکر شد و بسیاری دیگر از سوالات در فلسفه پزشکی به بحث گذاشته می شود. می توان گفت در فلسفه پزشکی از بدیهیاتی که شاید بقیه پزشکان آن را بدون سوال پذیرفته اند، دوباره سوال می کنیم و آن ها را به چالش می کشیم. نکته بسیار حائز اهمیت دیگر مباحث تفکر نقاد است که در این المپیاد توجه ویژه ای به آن می شود. در باب اهمیت تفکر نقاد همین بس که نه تنها برای دانشجوی پزشکی بلکه این مهارت برای هر انسانی لازم است. خب با این اوصاف قطعا توصیه ام فارغ از جوایز و تسهیلاتی که ارائه خواهند داد این است که مباحث فلسفه پزشکی را مطالعه کنید ، حتی اگر در المپياد هم شرکت نکردید.
رنگین کمان شرکت در کلاس های آمادگی برای المپیاد را مفید خواند و گفت : در مورد حیطه فلسفه نکته ی حائز اهمیت آن است که همیشه با خواندن یاد نخواهید گرفت و به همین دلیل در ارتباط بودن با اساتید کمک بسیار شایانی به فهم مطالب میکند. دانشگاه هم اساتیدی که در زمینه فلسفه پزشکی سرآمد هستند را برای تدریس در این کلاس ها دعوت کرده بود و این موضوع به فهم مطالب بسیار کمک میکرد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که وجه تمایز شرکت کنندگان در المپیاد فلسفه پزشکی، اساتید و کلاس ها نیستند بلکه همتی که دانشجویان در این مسیر صرف می کنند حائز اهمیت است. در نتیجه شرکت در کلاس ها خوب است ولی قطعا کافی نیست و مطالعاتی که خود فرد انجام میدهد و شیوه ی مطالعه مهم تر است.
از این دانشجوی برگزیده سوال کردیم که درکار تیمی راحت تر بود یا آزمون انفرادی؟ و در مسیر المپیاد با چه چالش هایی روبرو شد؟
من به شخصه در قسمت انفرادی راحت تر بودم، البته نه از این جهت که هم گروهی های خوبی نداشتم بلکه از این نظر که هماهنگی با سه نفر دیگر از دوستان و نوشتن مقاله در بحبوحه ی امتحانات حقیقتا سخت بود هر چند که با کمک دوستان کار گروهمون هم به خوبی انجام گرفت و حتی جزء 10 تیم اول هم رفتیم ولی موفق به کسب مدال در قسمت گروهی نشدیم. البته لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که بسیاری از مطالبی که در آزمون مرحله دو انفرادی به من کمک کرد همان مطالبی بود که در گروه به بحث گذاشته بودیم. در کل بنظرم اگرچه کارگروهی سخت تر است ولی بسیار سازنده تر از مرحله انفرادی است
یکی از مهم ترین چالش ها همزمانی قسمتی از پروسه المپیاد با امتحانات پایان ترم هست به این صورت که عمده زمانی که برای نوشتن مقاله در مرحله گروهی در اختیار داشتیم در فرجه امتحانات بود و هماهنگی بین اعضای گروه واقعا سخت بود. برای این قضیه سعی کردیم که اعضای گروه را از ورودی های مختلف انتخاب کنیم تا به این وسیله بتوانیم زمانی که یکی از اعضای گروه امتحان دارد بقیه اعضا فعالیت کنند و کار گروه متوقف نشود چون در غیر این صورت اگر همه اعضا یک امتحان در یک روز خاص داشتیم کار گروه بطور کلی متوقف میشد. البته این کار هماهنگی ها را سخت تر میکرد. لازم به ذکر است که از ورودی 95، 4 نفر برای مرحله 2 انتخاب شده بودند که به همین دلیلی که ذکر کردم با هم تشکیل یک گروه را ندادیم.
و در پایان این گفتگو محمدعلی رنگین کمان ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی دانشجویان گفت:
حرفه پزشکی از جمله رشته هاییست که صرف موفقیت در مطالعه دروس مرسوم آن موفقیت شما را در بالین بیمار تضمین نمی کند پس باید خود را در زمینه های مختلف و ابعاد دیگری که چه بسا فراتر از کوریکولوم آموزشی دانشگاه است تقویت کنیم. شاید بشود اینطور گفت که رفتار فعال و منتقد در برابر سیستم آموزشی مرسوم دانشگاه نه تنها می تواند موفقیت شما را تضمین کند بلکه باعث شکوفایی استعدادهای شما نیز خواهد شد.
واقعیت امر آن است که پزشکی یا بعبارت بهتر طبابت محدود به یک علم تجربی صرف نیست و اندیشمندان بسیاری در طول تاریخ از آن تحت عنوان هنر یاد کرده اند یعنی چیزی فراتر از علم تجربی. با این اوصاف بنظر میرسد یک دانشجوی پزشکی باید علاوه بر دروس روزمره خود به معارف دیگری و حتی مهارت های دیگری نیز مجهز شود. یک دانشجوی پزشکی زمانی میتواند وظیفه خود را در قامت یک طبیب بدرستی انجام دهد که درک درستی از حرفه خود داشته باشد. المپیاد فلسفه پزشکی بستری را برای فهم این مهم فراهم کرده است.
سلامتی و بیماری را چگونه تعریف کنیم؟ با چه معیاری صحت تعریف را بسنجیم؟ اساسا میشود یک مرز دقیق برای افتراق سلامتی و بیماری تعیین کرد؟ پزشکی چیست؟ آیا میتوان پزشکی را هم علمی مانند فیزیک یا شیمی تصور کرد؟ این سوالاتی که ذکر شد و بسیاری دیگر از سوالات در فلسفه پزشکی به بحث گذاشته می شود. می توان گفت در فلسفه پزشکی از بدیهیاتی که شاید بقیه پزشکان آن را بدون سوال پذیرفته اند، دوباره سوال می کنیم و آن ها را به چالش می کشیم. نکته بسیار حائز اهمیت دیگر مباحث تفکر نقاد است که در این المپیاد توجه ویژه ای به آن می شود. در باب اهمیت تفکر نقاد همین بس که نه تنها برای دانشجوی پزشکی بلکه این مهارت برای هر انسانی لازم است. خب با این اوصاف قطعا توصیه ام فارغ از جوایز و تسهیلاتی که ارائه خواهند داد این است که مباحث فلسفه پزشکی را مطالعه کنید ، حتی اگر در المپياد هم شرکت نکردید.
رنگین کمان شرکت در کلاس های آمادگی برای المپیاد را مفید خواند و گفت : در مورد حیطه فلسفه نکته ی حائز اهمیت آن است که همیشه با خواندن یاد نخواهید گرفت و به همین دلیل در ارتباط بودن با اساتید کمک بسیار شایانی به فهم مطالب میکند. دانشگاه هم اساتیدی که در زمینه فلسفه پزشکی سرآمد هستند را برای تدریس در این کلاس ها دعوت کرده بود و این موضوع به فهم مطالب بسیار کمک میکرد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که وجه تمایز شرکت کنندگان در المپیاد فلسفه پزشکی، اساتید و کلاس ها نیستند بلکه همتی که دانشجویان در این مسیر صرف می کنند حائز اهمیت است. در نتیجه شرکت در کلاس ها خوب است ولی قطعا کافی نیست و مطالعاتی که خود فرد انجام میدهد و شیوه ی مطالعه مهم تر است.
از این دانشجوی برگزیده سوال کردیم که درکار تیمی راحت تر بود یا آزمون انفرادی؟ و در مسیر المپیاد با چه چالش هایی روبرو شد؟
من به شخصه در قسمت انفرادی راحت تر بودم، البته نه از این جهت که هم گروهی های خوبی نداشتم بلکه از این نظر که هماهنگی با سه نفر دیگر از دوستان و نوشتن مقاله در بحبوحه ی امتحانات حقیقتا سخت بود هر چند که با کمک دوستان کار گروهمون هم به خوبی انجام گرفت و حتی جزء 10 تیم اول هم رفتیم ولی موفق به کسب مدال در قسمت گروهی نشدیم. البته لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که بسیاری از مطالبی که در آزمون مرحله دو انفرادی به من کمک کرد همان مطالبی بود که در گروه به بحث گذاشته بودیم. در کل بنظرم اگرچه کارگروهی سخت تر است ولی بسیار سازنده تر از مرحله انفرادی است
یکی از مهم ترین چالش ها همزمانی قسمتی از پروسه المپیاد با امتحانات پایان ترم هست به این صورت که عمده زمانی که برای نوشتن مقاله در مرحله گروهی در اختیار داشتیم در فرجه امتحانات بود و هماهنگی بین اعضای گروه واقعا سخت بود. برای این قضیه سعی کردیم که اعضای گروه را از ورودی های مختلف انتخاب کنیم تا به این وسیله بتوانیم زمانی که یکی از اعضای گروه امتحان دارد بقیه اعضا فعالیت کنند و کار گروه متوقف نشود چون در غیر این صورت اگر همه اعضا یک امتحان در یک روز خاص داشتیم کار گروه بطور کلی متوقف میشد. البته این کار هماهنگی ها را سخت تر میکرد. لازم به ذکر است که از ورودی 95، 4 نفر برای مرحله 2 انتخاب شده بودند که به همین دلیلی که ذکر کردم با هم تشکیل یک گروه را ندادیم.
و در پایان این گفتگو محمدعلی رنگین کمان ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی دانشجویان گفت:
حرفه پزشکی از جمله رشته هاییست که صرف موفقیت در مطالعه دروس مرسوم آن موفقیت شما را در بالین بیمار تضمین نمی کند پس باید خود را در زمینه های مختلف و ابعاد دیگری که چه بسا فراتر از کوریکولوم آموزشی دانشگاه است تقویت کنیم. شاید بشود اینطور گفت که رفتار فعال و منتقد در برابر سیستم آموزشی مرسوم دانشگاه نه تنها می تواند موفقیت شما را تضمین کند بلکه باعث شکوفایی استعدادهای شما نیز خواهد شد.
خبرنگار: مریم حیدری
درج نظر