بازدید کارشناسان فنی یونیسف در حاشیه اجلاس منطقه‌ای کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)

کارشناسان فنی یونیسف از مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و خانه بهداشت تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر و از مرکز جامع تکامل کودکان (مستقر در بیمارستان ضیائیان) بازدید کردند.

گالری عکس 1

گالری عکس 2

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، اجلاس منطقه‌ای سلامت و تغذیه یونیسف با حضور کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا MENA() به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، از دوم تا هفتم تیرماه با شرکت مدیران و کارشناسان دفاتر کلیه کشورهای منطقه منا از بخش‌های سلامت، تغذیه، رشد و تکامل ابتدای کودکی و ایدز در حال برگزاری است.
به دلیل سوابق و تجربیات ارزشمند کشورمان در استقرار PHC و ارتقاء نظام سلامت، 2 روز از برنامه‌های این نشست به معرفی نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت.
در این راستا 8 گروه از کارشناسان فنی شرکت‌کننده در این نشست روز سه‌شنبه 4 تیرماه 98 از 8 مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و خانه بهداشت تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر در این راستا 8 گروه از کارشناسان فنی شرکت‌کننده در این نشست روز سه‌شنبه 4 تیرماه 98 از 8 مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و خانه بهداشت تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر و همچنین از مرکز جامع تکامل کودکان (مستقر در بیمارستان ضیائیان) بازدید به عمل آوردند.
موضوعات موردتوجه شامل: آشنایی با ساختار شبکه بهداشت و درمان، سطوح ارائه خدمت، خدمات سطح اول برای گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان، جوانان، میان‌سالان، سالمندان، باروری سالم و مراقبت ادغام یافته مادران باردار همچنین ارتقاء نظام سلامت پس از تحول و حضور کارشناسان تغذیه و سلامت روان نیز در مراکز جامع سلامت بررسی شد.
در برنامه مذکور کارشناسان یونیسف به‌طور اختصاصی مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم کودک بیمار، تکامل دوران ابتدای کودکی، احیای کودک و نظام مرگ کودک 1-تا 59 ماهه، مراقبت‌های ادغام یافته مادران باردار، تغذیه و سلامت روان در گروه‌های سنی و استقرار PHC را مورد بازدید قراردادند.
بعدازظهر گروه‌های بازدیدکننده در سه گروه به بحث و گفتگو در خصوص نقاط ضعف و قوت پرداخته و درنهایت گزارش فنی بازدید در حضور دکتر علی‌رضا رئیسی معاون بهداشت وزارت متبوع، دکتر محمد شریعتی قائم‌مقام معاونت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه، دکتر محسن اسدی لاری مشاور وزیر در امور بین‌الملل، دکتر محمد آسایی مشاور وزیر در امور بهداشتی، دکتر برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، دکتر عبداللهی مدیرکل دفتر سلامت و بهبود تغذیه و دکتر تأملی معاون فنی معاونت بهداشت، دکتر سلمانی مدیر شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر و تعدادی از مدیران و روئسا و کارشناسان دفاتر و ادارات وزارت متبوع و همچنین مدیران و کارشناسان فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه شد.
همه گروه‌ها به‌اتفاق از PHC مستقر در حوزه بهداشت اظهار رضایت خشنودی نموده و مطابقت برنامه‌های عملیاتی مدون در وزارت بهداشت با ارائه خدمات در سطح اول موجب شگفتی ایشان شد.
همچنین پرونده الکترونیک جمعیت تحت پوشش و رایگان بودن مراقبت‌های سطح اول، جامع بودن خدمات مراکز، عدالت در ارائه خدمات به اتباع غیر ایرانی، چند پیشگی مراقبین سلامت، خدمات دندانپزشکی رایگان برای برخی گروه‌های هدف، تکریم ارباب‌رجوع، تولید واکسن‌های داخلی دوزنجیره سرمای مطلوب، پی گیری فعال ارائه خدمات، ارائه خدمات ادغام یافته سلامت کودکان و سلامت مادران، پی گیری کودکان مبتلابه اختلال تکامل و ارجاع به مرکز جامع تکامل کودکان، پی گیری مادران پرخطر، مشاوره تغذیه و سلامت روان به‌صورت رایگان و نظم و ترتیب حاکم در مراکز به‌عنوان نقاط قوت حوزه بهداشت مطرح و موردتوجه کارشناسان یونیسف واقع شد.
برخی برنامه‌های نیازمند مداخله و ارتقاء نیز مطرح شد که ازجمله: دسترسی گیرندگان خدمت به پرونده بهداشتی، ارتقاء همکاری‌های بین بخشی، نگرانی از حملات سایبری و از بین رفتن اطلاعات موجود در سیستم الکترونیک، بالا بودن میزان سزارین در مادران باردار، ارجاع به سطح دو برای دریافت خدمات تخصصی بودند.
 در پاسخ به این موارد مسئولین حاضر اظهار داشتند که توسط دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری در وزارت متبوع نظام ارجاع از طریق پرونده الکترونیک سلامت کلید خور دو در فاز اجرایی است، همچنین دسترسی مراجعین به پرونده الکترونیک از طریق نرم‌افزار درگوشی‌های هوشمند طراحی‌شده و در حال تکمیل است.
در ادامه دکتر شریعتی اظهار کرد که ذخیره دوره‌ای اطلاعات پرونده الکترونیک پیش‌بینی‌شده و برای پیشگیری از حملات سایبری تمهیداتی اندیشیده شده است.
 در ارتباط با کاهش سزارین دکتر چنگیزی رئیس اداره مادران وزارت متبوع برنامه‌های موجود در این خصوص را بیان کرد. همچنین، دکتر شریعت پناهی رئیس اداره سلامت کودکان وزارت متبوع در خصوص برنامه‌های سلامت کودکان شامل مراقبت ادغام یافته کودک سالم و مراقبت ادغام یافته کودک بیمار، ترویج تغذیه با شیر مادر، احیای پایه کودکان و نظام مراقبت مرگ کودک 1 تا 59 ماه تبیین کرد.
در پایان دکتر ویل پارکس و مسئولین مربوطه از همکاران معاونت بهداشت وزارت متبوع و دانشگاه علوم پزشکی تهران و شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر به جهت رضایت بازدیدکنندگان تشکر و قدردانی کردند.

خبرنگار: اسماعیل استاجی

عکاس: استاجی و بیاتی

کلمات کلیدی
اسماعیل  استاجی
تهیه کننده:

اسماعیل استاجی