برگزاری یازدهمین مجمع جهانی سلامت به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران در برلین

یازدهمین نشست مجمع جهانی سلامت روزهای 27 تا 29 اکتبر 2019 میلادی (5 تا7 آبان 1398) در برلین برگزار شد. 

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این رویداد بزرگ بین المللی که با حضور 300 سخنران و 2 هزار 500 شرکت‌کننده از 100 کشور برگزار شد، دکتر علی جعفریان، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و نمایده تام‌الاختیار دانشگاه در پیمان ام-8 به عنوان رئیس بین‌المللی در مراسم افتتاحیه سخنرانی کرد. 
وی در این سخنرانی از تصمیم شجاعانه و مستقل پیمان ام-8 در برگزاری هفتمین نشست منطقه‌ای در ایران باوجود تحریم‌های یک جانبه علیه کشورمان تقدیر کرد. (لینک متن)
در جریان این همایش دکتر جعفریان در پانل "احترام و دیالوگ" (متن پیوست) و دکتر تکیان در پانل "سلامت روانی پناهندگان" و "پانل آموزش پزشکی پیمان ام-8" سخنرانی کردند. 
همچنین دکتر تکیان در حاشیه نشست در دیداری با نمایندگان دانشگاه چریته آلمان، ساپینزا ایتالیا، کوایمبرا پرتغال، سائو پائولو برزیل و استانبول ترکیه برای جذب یک گرنت آموزشی بین‌المللی در زمینه بیمه سلامت مهاجران و پناهندگان در جهت دستیابی به هدف پوشش همگانی سلامت هماهنگی لازم را انجام داد. 
اتاق همکاری‌های پیمان ام-8 در دانشگاه علوم پزشکی تهران محور همکاری با اعضای این پیمان است. 
پیمان ام-8 مجموعه 25 دانشگاه، فرهنگستان و مؤسسه آموزشی پژوهشی در حوزه سلامت است که تصمیم های مربوط به مجمع جهانی سلامت در آن گرفته می‌شود. 
مجمع عمومی پیمان ام-8 نیز روز 26 اکتبر به ریاست دکتر علی جعفریان برگزار شد. 
در این جلسه ابتدا دکتر امیرحسین تکیان گزارشی از نشست منطقه‌ای کیش ارائه کرد و پس از آن دانشگاه ماکرره اوگاندا درباره نشست منطقه‌ای 2020 گزارش داد. 
همچنین میزبانی دانشگاه ساپینزا از ایتالیا به عنوان میزبان نشست منطقه‌ای 2021 و عضویت سه مؤسسه جدید از سوئد و ایالات متحده در پیمان ام-8 به تصویب رسید.  
با توجه به اهمیت جایگاه مجمع جهانی سلامت به عنوان اتاق فکر سلامت با حضور جامعه دانشگاهی، سیاستمداران، بخش خصوصی و مردم، دکتر تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز از سال جاری حمایت عالی خود از این مجمع را اعلام کرد بنابراین مجمع جهانی سلامت اکنون تحت حمایت کامل صدر اعظم آلمان، نخست وزیر فرانسه، رئیس کمیسیون اروپا و دبیر کل سازمان جهانی بهداشت قرار دارد.
در پایان این رویداد در مراسم کوتاهی ریاست بین المللی مجمع جهانی سلامت برای سال 2020 به دانشگاه ماکرره اوگاندا واگذار شد. 
دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 2016 به عضویت پیمان گروه ام-8 درآمد و در سال 2017 میزبانی نشست منطقه‌ای هفتم را بر عهده گرفت که در اردیبهشت 1398 با حضور بیش از 100 میهمان بین‌المللی و 750 شرکت‌کننده با حضور بیش از 100 میهمان بین‌الملی و 750 شرکت‌کننده شامل 160 دانشجو از 47 کشور جهان در جزیره کیش برگزار شد.
توضیح اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال حاضر تنها نماینده غرب آسیا و شمال افریقا در پیمان ام-8 است.
تنظیم خبر و عکس: مهدی گلپایگانی 

 

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم