جلسه مشترک مسئولان فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران برگزار شد

دکتر رستمیان در جلسه مشترک معاونت هاي فرهنگي دانشگاه علوم پزشکي تهران و دانشگاه تهران گفت: نقش استادی و معلمی تنها به آموزش ختم نمی شود، معلم برای دانشجو همچون پدر و مادری دلسوز است.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه، اين جلسه روز سه شنبه 17 دی 98 در محل تالار دکتر دولتی مرکز آموزشی پژوهشی پوست و جذام برگزار شد.
در ابتدا دکتر عبدالرحمن رستمیان ضمن عرض تسلیت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس فرمانده بسیج مردمی عراق، این ضایعه را از یک سو دردناک وجبران ناشدنی و از سوی دیگر عامل وحدت ملت ها علیه استکبار و به خصوص آمریکای داعش آفرین دانست و یکی از درس های شهادت ایشان و یاران شهیدش را ایثار، گذشت و خدمت به مردم در عین گمنامی دانست.
وی در ادامه ضمن خیرمقدم به دکتر سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران و مدیران و روسای ادارات معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، هدف از تشکیل این جلسه را هم افزایی، هم اندیشی و انتقال تجربیات مشترک در حوزه فعالیت های فرهنگی در سه بخش دانشجویی، کارکنان و اعضا هیات علمی دانست و اظهار امیداوری کرد در پی این جلسه  بتوانیم گام های مشترکی در ارتقای فرهنگ دانشگاهیان بزرگترین مراکز آموزش عالی کشور برداریم.
وي یکی از راههای درمان برخی از آسیب های اجتماعی در سطح جامعه را افزایش نشاط اجتماعی دانست و افزود: با نشاط اجتماعی وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، رضایت از زندگی و همچنین سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش پیدا کرده و به موازات آن آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می یابد و انگیزه برای کار و تلاش افزایش می یابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تعهد حرفه ای را یکی دیگر از الزامات محیط های دانشگاهی دانست و با اشاره به فعالیت هایی که در این حوزه توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته، اظهار داشت یک استاد و هیات علمی تنها مسئولیت آموزشی و علمی را بر عهده ندارد، نقش استادی و معلمی تنها به آموزش ختم نمی شود، معلم برای دانشجو همچون پدر و مادری دلسوز است.
دکتر رستمیان با بیان اینکه مسئولان فرهنگی در داخل و خارج دانشگاه باید بپذیرند که در عقب افتادگی در برخی ازشاخص های فرهنگی مقصرند لذا یکی از اهداف برگزاری این جلسه می تواند رصد آسیب های اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه ها باشد که با نشانه گذاری این آسیب ها  و در پی آن با هم افزایی، مداخلاتی انجام داد تا تاثیر این آسیب ها را کاهش داد.
در ادامه دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی و تشکر از دکتر رستمیان مبنی بر تشکیل جلسه حاضر به آثار و برکات برگزاری این جلسات اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد این جلسات در دوسطح معاونان و کارشناسی برگزار شود.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه مقوله فرهنگ از جمله پیچیده ترین مباحث اجتماعی است اظهار داشت: ما در دانشگاه ها وحدت مفهومی و اجرایی را نمی بینیم این بدان معنی است که تعاریف واحدهای فرهنگی مختلف در سطح دانشگاه ها از فرهنگ متفاوت است این تفاوت را در نوع اجرا هم شاهد هستیم. وی با اشاره به اینکه ورود نسل جدید در دانشگاهها موجب شده با وضعیت فرهنگی پیچیده ای روبرو شویم، در این تفاوت بین نسلی و فرهنگی  نباید جایگاه خانواده را نادیده بگیریم.
وی با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی دانشگاه تهران با همکاری دانشکده معارف اقدام به بازنگری در روش تدریس دروس گروه معارف کرده، اضافه کرد: گروه معارف می تواند با تغییر گفتمان نیازهای روز دانشجویان را بشناسد و به سوی اصلاح وضعیت فرهنگی گام برداشت.
دکتر سرسنگی گفت: دانشگاه محیطی است که تمام ابعاد یک فرد باید در آن رشد کند و با اشاره به اهداف بلندمدت دانشگاه تهران مبنی بر بین المللی سازی، کارافرینی و مسئولیت پذیری و اخلاق حرفه ایی تاکید کرد همانطور که دکتر رستمیان به درستی  اشاره کرد یک فرد دانشگاهی باید بر پیرامون خود تاثیر اجتماعی داشته باشد و دانشگاه تهران هم در همین راستا گام برمی دارد.
در ادامه دکتر محمد حسین پور غریب معاون دانشجویی دانشگاه با اشاره به سخنان دکتر رستمیان و دکتر سرسنگی افزود: در بحث فعالیت های فرهنگی دانشجویی باید با زبان و ادبیات ایشان پیشروی کرد به بیان دیگر باید در فعالیت های فرهنگی کار را بدست خود دانشجویان بدهیم تا آن فعالیت بتواند اثر گذاری بیشتری داشته باشد.
حسن ختام این جلسه سخنان حجت الاسلام والمسلمین قریشی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بود. وی ضمن تشکر از معاونت فرهنگی دانشگاه در برگزاری این جلسه، اظهار داشت به یمن این جلسه بتوانیم فعالیت های مشترک با دانشگاه تهران انجام دهیم و از مجموع این ظرفیت ها و فعالیت ها بتوانیم مفاهیم انقلابی اخلاقی و اسلامی را به نسل جدید منتقل کنیم.
وی در ادامه با اشاره به حرکت و خروش دانشگاهیان در روز شنبه گذشته در محکوم کردن جنایت تروریستی آمریکا این حرکت را به عنوان نشانه اتحاد فرهنگی هر دو دانشگاه دانست و افزود: به اعتقاد من در فعالیت های فرهنگی باید جسورانه تصمیم گرفت و با اشاره به اینکه نگاه ما به دروس گروه معارف نگاهی فصلی  است، نگاه فصلی به این مطلب اشاره دارد که نه تنها دروس گروه معارف بلکه سایر دروس هم باید براساس شرایط و پدیده های فرهنگی اجتماعی دوباره تعریف شود.
توضيح اينکه در ابتدای این جلسه که با عطر بوی شهدای حادثه تروریستی اخیر همراه بود دکتر محمد حسین صادقیان مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گزارشی از اقدامات و طرح های فرهنگی دانشگاه ارائه کرد و در پی آن مدیران و روسای ادارت معاونت های فرهنگی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به معرفی خود و بخشی از وظایف اداره مربوطه پرداختند.
خبر: مرتضی عبدالوند
عکس: سید حسین میری

کلمات کلیدی
سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه