حضور مدیر امور پرستاری دانشگاه و هیئت همراه در چهل و سومین کنگره بین المللی بیمارستانی کشور عمان

دکتر ورعی با همراهی تیمی متشکل از کادر مدیریت پرستاری بیمارستان های تابعه به نمایندگی از حوزه درمان دانشگاه در کنگره بین المللی بیمارستانی کشور عمان حضور یافتند.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، این کنگره توسط International hospital federation (IHF) به مدت چهار روز از 6 تا 9 نوامبر ( 15 تا 19 آبان ماه 1398) در کشور عمان شهر مسقط برگزار و با هماهنگی معاونت های درمان و بین الملل دانشگاه، برای نخستین بار امکان حضور هیئتی متشکل از مدیران پرستاری مراکز تابعه به سرپرستی مدیر امور پرستاری دانشگاه در این کنگره فراهم شد.
از اینرو گفتگویی با مدیر امور پرستاری دانشگاه در خصوص دستاوردهای این ماموریت علمی انجام دادیم. متن این گفتگو به شرح زیر است:

در خصوص اهدافتان از حضور در کنگره بین المللی بیمارستانی عمان توضیح دهید.  
این سفر علمی با حمایت مالی و معنوی معاونت محترم درمان دانشگاه جناب آقای دکتر رضایی و معاونت محترم  بین الملل دانشگاه جناب آقای دکتر کردی برای نخستین بار برای گروه پرستاری دانشگاه امکان پذیر شد. در این سفر علمی من به همراه سه تن از همکاران پرستاری دانشگاه توانستیم در این کنگره شرکت کنیم.
همانطور که می دانید، بیشترین تعداد نیروی انسانی دانشگاه از کادر پرستاری است و این گروه در ارتباط مستقیم با پزشک و بیمار هستند و نقش مهمی در سیاست گذاری های دانشگاه و بیمارستان ها دارند. عملکرد گروه پرستاری در فرآیند درمان بیماران و پیشبرد اهداف نظام سلامت موضوع بسیار مهمی است. از این رو با علم به جایگاه مهم گروه پرستاری رویکرد دانشگاه به سمت توانمند سازی مدیران این حوزه و آشنایی آن ها با دانش روز جهان است. قطعا حضور نمایندگانی از کادر پرستاری دانشگاه در نمایشگاه ها و سمینارهای علمی بین المللی مرتبط با حوزه های بیمارستانی در تحقق این هدف بسیار کمک کننده است.

کمی از کنگره بیمارستانی کشور عمان برایمان بگویید.
شعار امسال این کنگره، ارائه خدمات درمانی به مردم در صلح و بحران People at the health) (services in peace and crisis بود. و در آن مجموعه ای از برنامه های آموزشی در قالب کارگاه اموزشی، سخنرانی، پانل و پوستر های علمی ارائه شد. برنامه های آن همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 18:00 در مرکز (OCEC=Oman convention and exhibition center) برگزار می شد.
روز اول این کنگره 6 نوامبر 2019 به صورت گارگاه آموزشی با طراحی و ارائه دو نماینده سازمان جهانی بهداشت (WHO) آغاز شد.

محورهای اصلی این کنگره چه بود؟
محورهای این کنگره در سه حیطه شامل: خدمات بهداشتی انعطاف پذیر(Resilient health services)، سرمایه گذاری سلامت برای رونق آن (Health investment for prosperity) و نوآوری در تهدیدات سلامت (Innovation for heath impact) بود.

در مراسم افتتاحیه کنگره چه مقاماتی حضور داشتند؟
مراسم افتتاحیه با سخنرانی دکتر احمد محمد عبیدالسعیدی وزیر بهداشت کشور عمان، تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت (WHO)، دکتر فرانسیسکو بالسترین رئیس کنگره IHF و دکتر احمد المنظری مسئول سازمان جهانی بهداشت در EMRO برگزار شد.
سخنرانان در این مراسم بر اهداف توسعه پایدار در پوشش همگانی بهداشت (UHC= Universal Health Coverage) با توجه به بیماری های غیر واگیر (Non-communicable diseases= NCD)، شرایط بیمارستان ها در صلح و بحران و تغییر نگرش از بیمار محور(patient  center) به مردم محور people center تاکید کردند.
 همچنین بر نقش بیمارستانها در پوشش همگانی بهداشت از طریق فراهم کردن مراقبت، امنیت و دادن بازخورد به مردم و ضرورت برنامه ریزی ارتقای سطح خدمات در بیمارستان ها به شکل پایدار و بدون مرز در زمان صلح و بحران ، صحبت شد.

آیا از ایران و دانشگاه نمایندگان دیگری نیز در این کنگره حضور داشتند؟
در این کارگاه دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان، پروفسور باقر لاریجانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر گل پیرا سرپرست دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی و تعدادی از مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و دکتر حمید رواقی نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، دکتر سید رضا مجد زاده عضو هیئت علمی دانشگاه و دکتر مهدی جعفری رییس موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام سلامت نیز شرکت داشتند.

رویکرد آینده نگر این کنگره به بیمارستان ها چگونه بود؟

در این کنگره شعار سال 2013 سلامتی برای همه  (Health for all by all) اعلام شد. و در راستای بیمارستان های سلامت محور Health promotion hospital =HPH بیمارستان ها به عنوان زنجیره ارتباطی بین مردم و سیستم بهداشتی شناسایی شد تا به جای اینکه فقط در صدد افزایش اشغال تخت های بستری باشند (دیدگاه سنتی) به سمت شبکه ای مشارکتی (دیدگاه نوین) هدایت شوند. چراکه در این کنگره اعتقاد بر این بود مراقبت اولیه در سیستم های بهداشتی مراقبتی بدون ایجاد شبکه امکان پذیر نخواهد بود.

از چه موضواعت مهم دیگری در این کنگره صحبت شد؟
در این کنگره بر توسعه توریسم پزشکی به عنوان فرصتی برای درآمدزایی بیمارستان ها تاکید و در خصوص مدیریت بحران و چگونگی اداره بیمار در شرایط بحرانی در کشور های اردن و عمان صحبت و همچنین در مورد ایمنی بیمار و کنترل عفونت در شرایط بحرانی مقالاتی ارائه شد.

آیا در این سفر از مراکز درمانی کشور عمان بازدید داشتید؟
بله، بعد از مراسم اختتامیه بازدید از بیمارستان سلطنتی شهر مسقط (Royal Hospital) برنامه ریزی شده بود که من با همکاران خود در این بازدید شرکت کردیم. در این بازدید ما دو گروه شدیم تا قسمت های مختلف بیمارستان و بخش های مختلف آن را ببینیم.
این بیمارستان یکی از بزرگترین و مجهزترین بیمارستان های مسقط است که با سایر بیمارستان های شهر مسقط به صورت شبکه ای در ارتباط است. بخش های Cath Lab ،PICU، جراحی قلب، داروخانه، ارولوژی، هماتولوژی، انکولوژی و کودکان مورد بازدید قرار گرفت. ما سعی کردیم ضمن مد نظر قرار دادن ساختار و بافت کاری و تجهیزات بیمارستانی، فرایندهای کاری با تمرکز بر پرستاری مورد بررسی دقیق قرار دهیم که گزارش مفصل آن به معاون محترم درمان ارائه می شود.

خبرنگار: نجمه باهو

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *