داوطلبان سلامت بدون انتظار به پاداش مادی برای بهبود زندگی سالم دیگران تلاش می کنند

مرکز بهداشت جنوب تهران با همکاری معاونت فرهنگی و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران و جهادگران سلامت طرح غربالگری کرونا و ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه بهداشت سیب را انجام می دهد.

زهرا مرتضوی کارشناس مسئول برنامه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت جنوب تهران با توجه به اجرای طرح غربالگری بیماران مبتلا به کرونا و ثبت اطلاعات در «سامانه یکپارچه بهداشت» در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه؛ گفت: حوزه جنوب تهران (مرکز بهداشت جنوب تهران) حدود یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت و مناطق 10، 11، 16، 17 و 19 تهران را تحت پوشش دارد، غربالگری به این صورت است که باید به تک تک شهروندانی که در مناطق تحت پوشش ما هستند تماس گرفته شود و برای آنها غربالگری کووید 19 را انجام دهیم. 
وی با اشاره به روند غربالگری صورت گرفته، افزود: غربالگری به این صورت است که پرسشنامه ای که علامت های اصلی بیماری را دارد و سوالات را به صورت جداگانه مشخص کرده باید از افراد پرسیده شود که آیا تب، لرز، مشکلات تنفسی و ... دارند یا نه و بعد آن را در سامانه سیب «سامانه یکپارچه بهداشت» ثبت می کنیم.  
مرتضوی ادامه داد: عده ای از افراد ممکن است در غربالگری که در حال انجام است اظهار کنند که دارای علائم هستند و یا مشکلی دارند که باید آنها را به مراکز 16 ساعته که ( از ساعت 8 صبح تا 12 شب) مشغول ارائه خدمت هستند، ارجاع می دهیم.
وی گفت: از افراد می خواهیم که در مراکز 16 ساعته خدمات خود را دریافت کنند و در ابتدا به بیمارستان ها مراجعه نکنند به این دلیل که بیمارستان ها آلوده اند و خود آلودگی بیمارستان می تواند افرادی که حتی مشکل خاصی ندارند را آلوده کند به همین دلیل مراکز 16 ساعته «مراکز جامع سلامت معین در مناطق» این خدمات را ارائه می دهند.  
کارشناس مسئول برنامه سلامت روان اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت جنوب تهران، تصریح کرد: در این مراکز، پزشک مرکز از افرادی که دارای علامت بیماری هستند یک سری آزمایشات اختصاصی می گیرد و از آنها درخواست می کند که یک اسکن ریه داشته باشند و اگر که آن آزمایشات اولیه و اسکنی که از ریه افراد گرفته می شود مثبت باشد آن زمان باید یک نمونه از ته حلق نیز گرفته شود که همان نمونه ای است که به عنوان نمونه تست کرونا ازآن یاد می کنیم و اگر آن هم مثبت باشد در صورتی که نتوانند با درمان دو دارویی که داروها را هم خود مرکز 16 ساعته به افراد می دهد جواب دهد؛ در صورت نیاز اگر لازم باشد که بستری شوند به بیمارستانی که پشتیبان هستند ارجاع داده می شوند.
مرتضوی با اشاره به اینکه ماهیت طرح غربالگری در سیستم بهداشت در تمام دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران به یک صورت و یکپارچه است؛ ادامه داد: اگر نیاز به قرنطینه خانگی باشد آموزش به خانواده داده می شود که چطور از بیمار مراقبت کنند و درمان را انجام دهند و اینکه تا پنج روز پیگیری روند درمان توسط مراقبین سلامت انجام می شود.  
وی افزود: جمعیت کل تهران 9 میلیون نفر است کل جنوب تهران برای مرکز بهداشت جنوب تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران است به علاوه اسلامشهر و شهرری که در تمام مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب این فرآیند در حال انجام است.  
 
مرتضوی یادآور شد: با توجه به اینکه تعداد کاربران (مراقبین سلامت، کارکنان بهداشتی) که کار غربالگری را انجام می دادند خیلی کم بود و اینکه جمعیت شهر تهران بسیار جمعیت بالایی است، تصمیم گرفتیم که از پتانسیل هایی که وجود دارد استفاده کنیم و اینکه سایت هایی را راه اندازی کنیم تا در امر غربالگری کمک ما باشند تا اینکه بتوانیم زودتر جمعیت مورد نظر را غربالگری و افراد بیمار را از افراد سالم جداسازی کنیم که این اتفاق با همکاری معاونت فرهنگی و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران میسر شد.    
وی افزود: با همکاری 27 داوطلب (جهادگران سلامت) دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران که اغلب دانشجویان داروسازی و فوریت های پزشکی هستند و به همت تعدادی از همکاران دانشگاه و افراد بسیجی که به ما معرفی شده اند این غربالگری در حال انجام است.  
کارشناس مسئول برنامه سلامت روان اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت جنوب تهران، گفت: به نظر می رسد امر غربالگری بسیار کمک کننده است به دلیل اینکه ما شاهد این هستیم که بار رفت و آمد و تردد به بیمارستان ها بسیار کم شده و مردم توانسته اند خدمات را به صورت سرپایی در مراکز 16 ساعته دریافت کنند.  
وی افزود: استرس زیادی که اغلب مردم دارند ناشی از نداشتن  اطلاعات کافی است، همکاران من زمانی که در حال غربالگری هستند با پاسخ به سوالات و توصیه های بهداشتی علاوه برغربالگری افراد، درکاهش استرس مردم نیز نقش موثری داشته اند. 
مرتضوی خاطر نشان کرد: همچنان با تعداد زیاد شیوع بیماری در بین مردم روبرو و مرگ و میر را شاهد هستیم که به گونه ای نگران کننده است، از افراد آسیب پذیر مثل زنان باردار، افراد بالای 60 سال، افرادی که مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، دیابتیک، سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می خواهیم که در خانه بمانند و بسیار مراقب خودشان باشند و از منزل خارج نشوند و به هیچ عنوان با افرادی که قبلا بیمار بوده اند ارتباط برقرار نکند این خیلی کمک می کند که افرادی که در معرض خطر هستند و امکان دارد آسیب خیلی زیادی ببینند را کنترل کنیم.  
امیدوارم بتوانیم این بحران را هر چه سریع تر پشت سر بگذاریم البته با حجم بالای تردد مردم در خیابان ها و باز شدن ادارات و ترددهای غیر ضروری متاسفانه شاید دوباره درگیر افزایش آمار مبتلایان باشیم. 
همچنین شهروندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی salamat.gov.ir پرسش نامه کرونا را پاسخ دهند و در مسیر شکست کرونا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را یاری کنند.
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *