نشست شورای فرهنگی دانشگاه تشکیل شد

دکتر کریمی: دانشجویان دغدغه مند و امیدوار نماد سرمایه اجتماعی در بحران کرونا هستند

در نشست شورای فرهنگی دانشگاه، اقدامات فرهنگی بیمارستان بهارلو و بسیج دانشجویی در بحران کرونا موردبررسی قرار گرفت.

گالری عکس

کمبود امکانات دانشجویی از مهم‌ترین دغدغه‌های رئیس دانشگاه
در این نشست که بعدازظهر شنبه 17 خرداد 99 در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود را کمبود امکانات دانشجویی بیان کرد و گفت: براین اساس اقدامات متعددی ازجمله در امور خوابگاه‌ها انجام‌شده است.
وی به مقایسه امکانات حوزه فرهنگی دانشجویان در دوران دانشجویی خود و حال حاضر پرداخت و گفت: 46 سال پیش که ما دانشجو بودیم فعالیتمان محدود به یک اتاق بسیار کوچک با طول و عرض 2 متر بود که به آن اتاق کوه می‌گفتند و کتابخانه اسلامی دانشکده پزشکی نیز فضای محدودی داشت. اما با تلاش دانشجویان فضای بزرگ‌تری را در اختیار گرفتیم و فعالیت‌هایمان گسترش یافت.

فعالیت دانشجویی دستوری انجام نمی‌شود

دکتر کریمی بابیان اینکه فعالیت‌های دانشجویی دستوری انجام نمی‌شود افزود: دانشجو نیاز به دفتر و جا ندارد در هرکجا که قرار بگیرد محل فعالیتش می‌شود. دانشگاه هم نباید مانع فعالیت‌های دانشجویی شود.

دانشجویی دغدغه ‌مند  می خواهیم

رئیس دانشگاه با تأکید براینکه دانشجوی تک‌بعدی به درد فردای کشور نمی‌خورد افزود: این را بارها تکرار کرده‌ام که دانشجو باید مطالعه، ورزش و فعالیت‌های اجتماعی داشته باشد و در کنار آن درس هم بخواند و دانشجویی که فقط درس می‌خواند نمی‌تواند نیاز کشور را تأمین کند. ما دانشجوی تک‌بعدی نمی‌خواهیم بلکه دانشجویی می‌خواهیم که نسبت به شرایط و حوادث کشور حساس باشد، مسئولیت‌پذیر بوده و دغدغه مردم را داشته باشد. دانشجویی را می‌خواهیم که خواستگاه خود در هر روستایی که از آن آمده است را فراموش نکند و بداند هزینه تحصیلش در دانشگاه دولتی از چه بودجه‌ای تأمین می‌شود.

تأکید بر رعایت عدل و انصاف در قضاوت‌ها

دکتر کریمی خطاب به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بابیان اینکه من مشکلات شما را قبول دارم گفت: من جز معدود رئیس دانشگاه‌هایی هستم که هنوز هم دانشجویی فکر می‌کنم و این را در عمل به اثبات رسانده‌ام. باوجوداینکه مشکلات شما را قبول دارم اما  توصیه می‌کنم در قضاوت‌های خود همیشه جانب عدل و انصاف را رعایت کنید.

بررسی بازسازی دفاتر تشکل‌ها

وی با تأکید بر بازسازی فضای دانشکده پزشکی گفت: دانشکده پزشکی با این پیشینه درخشان نباید فضای فیزیکی فرسوده‌ای داشته باشد به همین دلیل بازسازی دانشکده در دستور کار قرار گرفت. اکنون هم پیشنهاد می‌دهم جلسه‌ای را با حضور دکتر پورغریب، دکتر رستمیان و دیگر مسئولان فرهنگی برگزار کنید تا بازسازی دفاتر تشکل‌های دانشجویی نیز به نتیجه برسد.

بحران بهترین زمان آموزش

رئیس دانشگاه با تأکید براینکه از پیگیری مطالبات دانشجویی ناامید نشوید و ناامیدی را به مجموعه تزریق نکنید افزود: من دانشجوی همین دانشگاه بودم زمانی که زلزله طبس شد 17-18 ساعت بعد در طبس بودیم اکنون‌که بحران کرونا پیش‌آمده؛ اما شماری از دانشجویان اعتراض می‌کردند که باید به شهرستان‌ها بروند. درحالی‌که بحران بهترین زمان آموزش است.

نقش بهارلو در بحران کرونا

دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات بیمارستان بهارلو در بحران کرونا اشاره کرد و گفت: ممکن است تعویض مدیریت‌ها در بحران برای عده‌ای سؤال‌برانگیز باشد اما برای من که در بحران بزرگ‌شده‌ام امری طبیعی به نظر می‌رسد.
رئیس دانشگاه با قدردانی از تلاش‌های دکتر ناطقی مهم‌ترین دغدغه خود در انتخاب رئیس بیمارستان بهارلو را پاسخگویی به نیازهای مردم جنوب تهران دانست و گفت: دکتر ناطقی دو روز پیش از بحران کرونا به سمت رئیس بیمارستان بهارلو منصوب شد در مصاحبه مفصلی که با ایشان داشتم مهم‌ترین دغدغه‌ای را که مطرح کردم پاسخگویی به نیاز مردم منطقه بود که ایشان با قاطعیت اعلام آمادگی کردند. در بحران کرونا نیز وقتی دیدم خودشان شخصاً برای درمان پرستار مبتلابه کرونا اقدام کردند خاطرم از این بیمارستان آسوده شد. رئیس بیمارستان بهارلو فردی دغدغه مند و مسئولیت‌پذیر است و جز مدیرانی است که وظایف خود را به‌خوبی می‌شناسند.

حفظ سرمایه اجتماعی بحران کرونا مهم و ارزشمند است

دکتر کریمی بابیان اینکه این حادثه سه‌ماهه، همانند 8 سال دوران دفاع مقدس دوران باشکوهی را برای کشور رقم زد گفت: باید سرمایه اجتماعی که در بحران کرونا به وجود آمد را حفظ کنیم این سرمایه اجتماعی بسیار ارزشمند است و به همان سرعتی که شکل گرفت ممکن است به فراموشی سپرده شود و این وظیفه مسئولان دانشگاه است که این فرهنگ و سرمایه اجتماعی را در حوزه پزشکی و پرستاری حفظ کنند و این در صورتی میسر می‌شود که اول مسئولان خودشان به این سرمایه باور داشته باشند. نخواهند نان کرونا بخوردند و نام کرونا را یدک بکشند و مسئولیت‌پذیر باشند.
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود با تأکید براینکه مسئولان مسئولیت‌پذیر در دانشگاه کم نداریم افزود: دکتر رستمیان، دکتر رئیس کرمی، دکتر ناطقی و... ازجمله مسئولانی هستند که دغدغه کار فرهنگی دارند و هرکجا که حضور دارند اطراف خود را نورافشانی می‌کنند.

شاخص فرهنگی چشمگیر بحران کرونا در کشور

دکتر عبدالرحمن رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه بابیان اینکه این نخستین نشست شورای فرهنگی است که امسال برگزار می‌شود شاخص‌های فرهنگی بحران کرونا را سراسر شکوه و افتخار دانست و گفت: مشارکت آحاد مختلف جامعه و کادر پزشکی و پرستاری در کاهش آسیب به مردم بسیار حائز اهمیت بود و گروهی تشکیل‌شده که این فعالیت‌ها را ثبت علمی‌کنند.

وی با اشاره به شاخص‌های فرهنگی بحران کرونا گفت: کاهش میزان مرگ‌ومیر سالمندان یکی از شاخص‌های فرهنگی است که در آسایشگاه کهریزک بسیار برجسته بود و نشان دهنده توجه مردم به بزرگترهای خود است. مسئولیت‌پذیری مسئولان و کارکنان، تعهد حرفه‌ای کادر پزشکی و پرستاری، مشارکت‌های مردمی و داوطلبان و خیرین از دیگر شاخص‌های فرهنگی بحران کرونا بود که در کشورمان بسیار چشمگیر بود.

بررسی اقدامات فرهنگی بیمارستان بهارلو در کرونا

در ادامه دکتر سعید ناطقی رئیس بیمارستان بهارلو به بیان گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی این بیمارستان در بحران کرونا پرداخت و گفت: انجام هر کاری نیاز به پیوست فرهنگی دارد. ایجاد حس همبستگی بین کادر درمانی با رفع شبهاتی که در بین همکاران وجود داشت صورت گرفت و باعث شد با همبستگی خدمت‌رسانی کنند.
وی تقویت روحیه معنوی، همکاری با گروه‌های جهادی، ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی در مجموعه بیمارستان و قدردانی از کارکنانی که مبتلا شده بودند را از دیگر اقدامات فرهنگی این حوزه دانست و گفت: در ایام کرونا پس از توکل به خدا دومین نکته‌ای که باعث دلگرمی و تعالی روحیه مسئولان و کارکنان بیمارستان بهارلو می‌شد حضور پررنگ رئیس و معاونان دانشگاه بود که شب و روز و ایام تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناختند.

مشارکت انجمن بسیج دانشجویی در کرونا

سپس نماینده انجمن بسیج دانشجویی به تشریح اقدامات این تشکل در بحران کرونا پرداخت و گفت: در پاسخ به نیاز حضور داوطلبان درمانگر بیش از 200 دانشجو بسیجی دانشگاه اعلام آمادگی کردند و در مراکز درمانی دانشگاه‌های شهر تهران و دیگر شهرستان‌ها خدمت‌رسانی کردند.

در ادامه هریک از اعضای شورای فرهنگی دانشگاه به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص اقدامات انجام‌شده پرداختند.
سپس نماینده تشکل انجمن اسلامی خواستار توجه مسئولان دانشکده پزشکی به دفتر و کتابخانه انجمن اسلامی شد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *