• تاریخ انتشار : 1400/07/20 - 19:35
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 409
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

برگزاری اولین نشست زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشکده پرستاری و مامایی

اولین نشست زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشکده پرستاری و مامایی با حضور رئیس، معاون مرکز رشد، معاون اداری مالی دانشکده و مدیر عامل بنیاد بین المللی توسعه علم و فناوری خوارزمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری مامایی، اولین نشست زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشکده پرستاری و مامایی یکشنبه 18 مهر ماه 1400 با حضور دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده، دکتر آرزو راستی معاون مرکز رشد، محمود معصومی گودرزی معاون اداری مالی دانشکده و دکتر امیر عسگری مدیر عامل بنیاد بین المللی توسعه  علم و فناوری خوارزمی در سالن شورای یک دانشکده برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر راستی معاون مرکز رشد فناوری سلامت شعبه ی دانشکده،  ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول ماه شادمانی اهل بیت علیهم السلام، از حاضرین درجلسه و مخاطبانی که بصورت مجازی و در قالب  ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت کردند صمیمانه سپاسگزاری کرد و درباره تاریخچه ی تاسیس مرکز رشد دانشکده از مهرماه 1399 و اخذ موافقت اصولی تاسیس شرکت دانش بنیان توسط سه هسته ی فناور متشکل از اساتید و دانشجویان دانشکده توضیحاتی ارائه کرد. 
وی ضمن تقدیر از حمایت های بی شائبه رئیس دانشکده، دکتر پاسالار رئیس مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه، و مسئولان دانشگاه، برخورداری دانشکده از کمیته ی دانشجویی و دانش آموختگان، به پیشنهاد دکتر نیکبخت نصر آبادی رئیس مرکز رشد دانشکده را از نقاط قوت و منحصر به فرد مرکز رشد دانشکده و الگوی موفق هم افزایی تجربه اساتید و دانشجویان توانمند و خلاق خواند.
وی همچنین به ضرورت و رئوس  برنامه ی توسعه ی زیست بوم نوآوری و کارآفرینی شامل برنامه های هویت سازی، منتورینگ تیم های استارتاپی، توسعه ی فضای نوآوری دانشکده، و تجاری سازی دستاوردهای دانشکده اشاره کرد.
معاون مرکز رشد افزود در برنامه ی رصد علم و فناوری دانشگاه های برتر دنیا که در حال انجام است، شاهد استقرار دفاتر کارآفرینی و حمایت از فرایند ایده پردازی تا محصول در مراکز رشد و حمایت از نوآوری ها در دانشگاه های برتر دنیا هستیم. سیر تحولات سریع نوآوری و کارآفرینی درحوزه ی سلامت به گونه ای است که نیازمند ورود جدی به این عرصه وتوانمند سازی اساتید و دانشجویان دانشکده در زمینه ی ایده پردازی در ارائه ی خدمات و محصولات فناورانه هستیم و دانشگاه هایی که وارد این فرایندها نشوند محکوم به حذف در گردونه ی رقابتی هستند و توانایی ایجاد اشتغال در دانش آموختگان را یکی از معیارهای ارزیابی دانشگاه های برتر دنیا برشمرد. 
دکتر راستی برخورداری دانشکده بعنوان رتبه ی برتر در بین دانشکده های کشور با حضور اساتید با تجربه و دانشجویان نخبه را از ویژگی های برجسته ای دانست و رسالت حمایت از ایده ها و بستر سازی آموزش های مورد نیاز در تحقق آنها در قالب مرکز رشد دانشکده را امری حیاتی و ضروری دانست و در این راستا به برگزاری اولین بوت کمپ نوآوری سلامت باهمکاری بنیاد بین المللی توسعه ی علم و فناوری خوارزمی به عنوان اولین قدم در توانمند سازی اساتید و دانشجویان دانشکده اشاره کرد. وی از حضور فعال دانشجویان مرکز علمی پژوهش های دانشجویی و مرکز رشد و اساتید علاقمند دانشکده در این دوره تشکر کرد و افزود هر تغییر و ایجاد ساختارهای جدید نیازمند کار گروهی، هم افزایی، انسجام مبتنی برهدف است که به لطف خداوند این اهتمام در ارکان مرکز رشد دانشکده وجود دارد.
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی رئیس دانشکده، ضمن خیر مقدم و تشکر از عوامل اجرایی مرکز رشد و نوآوری دانشکده بیان کرد دکتر راستی پایه‌ گذار و معاون مرکز رشد دانشکده است و از ایشان به دلیل برنامه ریزی هدفمند، پیگیری تامین منابع مالی قرارداد زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشکده و جلب حمایت های دفتر استعدادهای درخشان و همچنین مسئولین دانشگاه در این زمینه قدردانی کرد.
وی افزود: حضور جمعی از دانشجویان و اساتید خوش فکر و با انگیزه در این مرکز باعث شده است که برای اولین سال خود در این برهه زمانی خوش بدرخشد.
رئیس دانشکده درباره توسعه یک دانشکده ی محصول محور و کارآفرین پرستاری و مامایی که به عنوان یک دانشکده پیشرو و الگو در سطح دانشکده‌های کشوری و منطقه ای باشد را از برنامه های کاربردی و جامع در این حوزه دانست..
دکتر نیکبخت ضمن اظهار امیدواری از تجربیات و حضور دکتر عسگری به عنوان سیاستگذار فناوری سلامت در این مرکز تصریح کرد هرجا دانشجویان خوش فکر، با انگیزه، خلاق ومسئولیت پذیر در گروه های کاری فعالیت های دانشکده حضور داشته باشند شاهد پویایی بیشتر و تسریع در تحقق اهداف برنامه ها هستیم و این فرصت بسیار خوبی است که با هم افزایی مجموعه ی مرکز رشد و با توکل به خدا شاهد رشد قابل ارائه و قابل افتخاری در ارتقاء فرآیند از ایده تا عمل باشیم که انشاالله حلاوت به ثمر نشستن این فعالیت ها را خواهیم چشید.
در ادامه دکتر عسگری به تاریخچه مفاهیم فناوری و نوآوری در دنیا و مراکز رشد در کشور اشاره کرد و سیر طی شده از آموزش تا پژوهش و فناوری و ضرورت تغییرات در نظام های آموزشی از محیط های صرفا آکادمیک به محیط های نوآوری و فناوری و افزایش توانمندی های اشتغال پذیری را شرح داد و افزود دانشگاه های نسل سوم علاوه بر ماموریت آموزش، پژوهش و خدمات به مسئولیت های توسعه ی کارآفرینی پرداختند که اصلی ترین مفهوم این دانشگاه ها توانایی های اشتغال پذیری به مفهوم توانایی اثبات یک فرد در زیست بوم کارآفرینی است.
مدیر عامل بنیاد بین المللی توسعه ی علم و فناوری خوارزمی بیان کرد در تحولات ایجاد شده به مرور مشخص شد که یقینا وظیفه ی دانشگاه ها ایجاد شغل نیست بلکه توانمند سازی فراگیران در زمینه های کارآفرینی، برقراری ارتباط، مشارکت در پروژه های تیمی، نظارت، کنترل و تفکر سیستمی در کنار آموزش های رسمی و تخصصی آکادمیک است و لازمه ی این کار برداشته شدن دیوارهای دانشگاه و فاصله ها با جامعه به منظور مسئولیت پذیری درحل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست است، دانشگاه نباید صرفا بنگاهی برای دریافت و حل مساله باشند بلکه باید به عنوان عنصر فعال عامل محرک و احصای مساله باشند، بنابر این سازو کارهای علوم تک رشته ای، با پیوستن فناوری به نظام های دانشگاهی به سمت میان رشته ای و مبتنی بر شواهد رفت و اولین سیستم های مدیریت پروژه و عارضه یابی و نیاز به منابع خلق شد و با توجه به محدودیت منابع مالی، اقتصاد به عنوان رکن اصلی آموزش شد.
دکتر عسگری با بیان اینکه رقابت پذیری به عنوان مهمترین ویژگی اصلی دانشگاه های نسل 4 است، افزود این دانشگاه ها علاوه بر حل مسائل خود قابلیت حل مسائل پیرامون خود را از طریق ارائه ی خدمات و محصول به روش رقابتی را دارند که در این راستا نیاز به پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مطرح می شود.
وی افزود: دانشجویان این دانشگاه ها باید چابک و رقابت پذیر و دارای توانمندی های استارتاپی و ارائه ی ایده ها باشند و دانشگاه های نسل 5 به دنبال ایجاد ناحیه های نوآوری به منظور حفظ ویژگی های رقابت پذیر و حیات خود هستند.
دکتر عسگری در ادامه ابعاد زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشکده و ضرورت ورود مرکز رشد دانشکده به اکوسیستم نوآوری را شرح داد و اهمیت هویت سازی از طریق ایجاد سایت تخصصی و شبکه سازی را به عنوان گام اول برنامه ی زیست بوم نوآوری و کارآفرینی دانشکده در معرفی مجموعه ی پتانسیل های دانشکده و مرکز رشد به منظور برقراری ارتباط با موسسات فراسازمانی و جذب سرمایه گذاران را برای  برقراری اولین نوآوری ضروری دانست.
وی به برنامه منتورینگ تیم های استارتاپی و کمک به هسته های نوپا در راستای ایجاد ساختارهای کسب و کار، طراحی فضاهای مورد نیاز و ایجاد کننده ی پتانسیل نوآوری در دانشکده و راهنمایی در تجاری سازی ایده های مطرح شده در مرکز رشد اشاره کرد و افزود: برنامه بوت کمپ نوآوری سلامت یک برنامه جانبی زیست بوم و لازمه کسب توانمندی های اساتید و دانشجویان در مهارت های اشتغال پذیری و کارآفرینی است.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به جدیت ایجاد تحول در مرکز رشد دانشکده و برخورداری از مدیریت حمایت گر، اساتید با تجربه و دانشجویان فرهیخته، طراحی و اجرای زیر ساخت های مورد نیاز زیست بوم کارآفرینی و نوآوری دانشکده به خوبی انجام پذیرد.
در ادامه پرسش و پاسخ پیرامون مسایل مطرح شده صورت گرفت و شرکت کنندگان در برنامه سوالات و تجربیات خود را در ایده پردازی و ثبت اختراع،  تولید پروتوتایپ و شروع کار استارتاپی را مطرح کردند و از ضرورت حمایت از صاحبان ایده، سرعت بخشیدن به تخصیص گرنت های فناوری از سوی حوزه ی ارتباط با صنعت دانشگاه، شفاف سازی راهکارهای جذب سرمایه، برقراری ارتباط با افراد متخصص فنی و ضرورت کسب مهارت های حوزه کسب و کار تاکید کردند.

  • گروه خبری : دانشکده پرستاری مامایی,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 198027
حسین اکبریان
تهیه کننده:

حسین اکبریان

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *