• تاریخ انتشار : 1401/09/13 - 14:43
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 818
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

در نشست هیئت رئیسه دانشگاه، بر اجرای الگو مداری و مربی گری در عرصه آموزش، پژوهش و فرهنگ تاکید شد

در نشست هیئت رئیسه دانشگاه، گزارش یکساله فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات، الگو مداری و مربی گری در عرصه آموزش، پژوهش و فرهنگ (mentoring) و شیوه نامه استقرار و به کارگیری اعضای هیئت علمی پرستاری و مامایی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه مطرح شد.

هیات رییسه دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، گفت: حضور روسای دانشکده ها پس از این در نشست هیئت رئیسه دانشگاه موجب بهبود در تصمیم گیری و استفاده از نظرات حداکثری در مدیریت دانشگاه است.

وی به مربی گری (mentoring) و اهمیت آن در مدیریت شرایط اشاره کرد و گفت: شکاف و فاصله میان بدنه دانشجویی و مدیریتی دانشگاه، یکی از چالش هایی است که در دوران پاندمی کرونا در سیستم دانشگاهی عمیق تر شد و معتقدم بخش هایی از این فاصله همچنان وجود دارد و باید این خلا به سرعت پر شود.

دکتر قناعتی، مهم ترین هدف از اجرای مدل جدید منتورینگ را افزایش بینش و آگاهی دانشجویان خواند و تصریح کرد: حضور بدون آگاهی و از سر اجبار مطلوب نیست و باید کاری کنیم دوستان با آگاهی و همدلی در کنار ما باشند و برای تحقق این مسئله، لازم است وقت و انرژی کافی بگذاریم و برای آن آموزش دهیم.

رئیس دانشگاه، بر لزوم برنامه ریزی سیستماتیک در زمینه فرهنگی تاکید کرد و گفت: در این خصوص باید برنامه ریزی و سازماندهی وجود داشته باشد. همچنین لازم است برای آن انگیزه سازی کنیم.

دکتر قناعتی، یادآور شد: به نیروی انسانی خود اهمیت دهید، با آنها در تعامل و ارتباط مداوم باشید و در خصوص نحوه مدیریت آنها خلاقیت به خرج دهید. اگر تعامل درست با افراد صورت گیرد، قطعا بهره وری کاری افزایش می یابد. باید در این زمینه پویایی لازم را داشته باشید و بسیار خوب عمل کنید.

رئیس دانشگاه، سپس پیشنهاد اجرای مدل جدید منتورینگ به صورت پایلوت در برخی از دانشکده ها از جمله پرستاری را مطرح کرد و گفت: هدف ما از اجرای این طرح، برقراری تعامل بیشتر با دانشجویان و آموزش چهره به چهره با آنها است.

دکتر قناعتی، با بیان اینکه " آیین نامه و شیوه نامه منتورینگ باید در جلسه هیات رییسه مصوب شود" افزود: منتورینگ از ضرورت های کاری است و منتور می تواند، با نظارت بر برنامه آموزشی دانشجو، پیشنهاد تغییرات در روند آموزشی فرد،مشکلات فردی و اجتماعی آموزش گیرنده را حل و فصل کند.

وی افزود: بر اساس این طرح، همه استادان در قالب مدل جدید منتورینگ ساماندهی می شوند.

وی با اشاره به گزارش یکساله حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه، یکپارچه سازی HIS بیمارستانی را موضوعی ارزشمند خواند و گفت: دکتر رضایی موفق شدند نرم افزارهای بیمارستانی را یکپارچه کنند و اکنون در حال مشاهده اثرات خوب آن در سیستم هستیم.

دکتر قناعتی دانشگاه بدون کاغذ را بسیار مطلوب خواند و بر ضرورت اجرای آن تاکید کرد و گفت: هزینه در زمینه IT، سرمایه گذاری محسوب می شود و حتی می تواند درآمد نیز باشد؛ همچنین کمک می کند تا مشکلات سیستم از این طریق رفع شود.

وی با اشاره به دستاوردهای واحدهای مختلف، از روابط عمومی دانشگاه خواست تا از فعالیت های یکساله دانشگاه، کلیپ های مجزا تهیه و توانمندی آنها را به خوبی به نمایش بگذارد.

رئیس دانشگاه، همچنین بر ضرورت برگزاری دوره های MBA تاکید کرد و گفت: از معاونت توسعه می خواهم این دوره را ماهانه برگزار نمایند. هدف از اجرای این دوره، تقویت و آموزش مدیران کارآمد است.

افزایش سرعت پایش

سپس دکتر سید احمد رضایی، معاون فناوری اطلاعات دانشگاه، به ارائه گزارش یکساله از یکپارچه سازی HIS بیمارستانی پرداخت و گفت: پس از الزام وزارت بهداشت به اجرای نسخه نویسی الکترونیک در بیمارستان ها، این طرح، در دانشگاه شروع شد چرا که زیر ساخت های لازم برای آن وجود نداشت و اجرای آن مشکلاتی برای دانشگاه و بیمارستان ها ایجاد کرده بود. در ادامه با همکاری حوزه توسعه زیر ساخت لازم برای آن تهیه شد.

وی اجرای این طرح را حدود 95 درصد دانست و گفت: اکنون اکثر نسخه ها به صورت الکترونیکی در بیمارستان ها صادر می شود.

دکتر رضایی، تغییرHIS دانشگاه را مگا پروژه و برنامه ای بسیار سنگین خواند و گفت: از آنجا که 6 شرکت مختلف در دانشگاه مسئولیت اجرای اچ آی اس را بر عهده داشتند، برای تغییر سیستم ناگزیر از هماهنگی با این شرکت ها بودیم. یکپارچه سازی این سامانه ها فواید زیادی داشت از جمله آن که کاهش زمان و هزینه پیگیری و سرعت پایش و رفع اشکالات را در بر داشت. همچنین توسعه بسیار زیادی در سیستم شکل گرفت.

حمایت معنوی از منتورینگ

دکتر علی اکبر زینالو، به نمایندگی از معاونت آموزش به ارائه گزارشی در خصوص منتورینگ پرداخت و گفت: هدف از اجرای این طرح، هدایت، تقویت و پشتیبانی از نیازهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان به منظور افزایش توان علمی، انگیزشی، عاطفی، اعتقادی و فرهنگی و تقید آنها به توسعه علم در دانشگاه و کشور بود.

وی افزود: این برنامه با مطالعه اسناد بالادستی و مرور مطالعات، طراحی شده است. در این برنامه وظایف کلی استادان و همیاران در زمینه آموزشی، فرهنگی و سیاسی مشخص شده است.

دکتر زینالو در ادامه گفت: دانشگاه باید این برنامه را جز فعالیت های اصلی قرار دهد و از آن حمایت های معنوی و مالی صورت بگیرد و نظارت کافی در این زمینه وجود داشته باشد.

پانسیون پرستاران

دکتر رامین رحیم نیا، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه نیز گزارشی از بررسی هتل، خوابگاه و پانسیون برای پرستارانی که امکان پرداخت هزینه مسکن در تهران ندارند را مطرح کرد.

وی همچنین فرآیند اجرای دستورالعمل شایسته گزینی مدیران را ارائه کرد.

طراحی شیوه نامه

در پایان این نشست، دکتر سید فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه از همکاران خواست تا شیوه نامه استقرار و به کارگیری اعضای هیات علمی پرستاری و مامایی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه را مطالعه و نکات و موارد مورد نظر را در جلسه آتی مطرح کنند.

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,جلسات و نشست ها
  • کد خبر : 222729
نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *