هماندیشی مسئولان معاونت امور دانشگاهی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)
معاون امور دانشگاهی مجتمع: برای ورود به عرصههای نوین پزشکی باید به شکوفایی خلاقیت پژوهشگران کمک کنیم
در جلسه دیماه معاونت امور دانشگاهی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گزارش عملکرد هر یک از مدیریتهای آموزش و پژوهش بررسی و در خصوص مهمترین چالشهای مجازیسازی، توسعه آموزش و اشاعه فرهنگ پژوهش تبادلنظر شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نشست ماهانه مدیران و روسای واحدهای حوزه معاونت امور دانشگاهی این مرکز سهشنبه 7 دی 1400 با حضور دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر سید علی مومنی مدیر امور پژوهشی و فناوری، دکتر سید هادی کلانتر مدیر امور آموزشی و دانشجویی، دکتر محمدرضا کرامتی رئیس دفتر توسعه آموزش، دکتر مرتضی دارایی رئیس دفتر امور فراگیران، غلامرضا نعمانی پور مدیر اجرایی معاونت امور دانشگاهی، دکتر امیر سالاری سوپروایزر آموزشی و بالینی و سایر اعضا در سالن شورای این معاونت برگزار شد.
دکتر صالحی بر اهمیت ثبت رویدادهای علمی، پژوهشی و بینالملل مجتمع تاکید کرد و افزود: باید تقویمی از تمامی رویدادهای خرد و کلان حوزه معاونت امور دانشگاهی ثبت و نگهداری شود. این کار نیاز به تدوین اساسنامه و تعیین دبیر علمی دارد.
معاون امور دانشگاهی مجتمع با اشاره به برخی راهکارهای انگیزشی حضور در دورههای آموزشی افزود: تعامل روسای بخشها و مدیران گروههای تخصصی در الزام فراگیران برای حضور در این دورهها کمککننده است. در بحث آموزش نرمافزار EndNote، ورود معاونت امور دانشگاهی با همکاری روسای بخشها بهعنوان حامی مالی و معنوی دوره، منجر به ترویج پژوهش میشود. آموزش هدفمند و مستمر چه در بحث اعضای هیئتعلمی، چه فراگیران و حتی کارکنان ضروری و بهتر است با رویکرد شاخصهای اعتباربخشی و بهصورت دورههای کوتاهمدت (Micro Learning) برنامهریزی شود.
وی ضمن تأکید بر ضرورت درج نام مجتمع در وابستگی سازمانی (Affiliation) مقالات و پژوهشهای محققانی که یا عضو هیئتعلمی مجتمع هستند و یا بستر مطالعه آنها این مرکز بوده، گفت: برخی فکر میکنند دانش یک پروتکل است و اگر فرای این پروتکل برویم غیراخلاقی است، درحالیکه اینطور نیست. باید ضمن در نظر گرفتن کدهای اخلاقی پژوهش، برای شکوفایی خلاقیت پژوهشگران کارها را برایشان تسهیل و مسیر را هموار کنیم تا درگیر مسائل بروکراسی اداری نشوند. ما در آموزش نسبتاً خوب هستیم، ولی متأسفانه در مستندسازی و مدیریت ایدهها برای رسیدن به نتایج جامعهمحور ضعیف عمل کردهایم و باید روی آن کارکنیم.
دکتر صالحی همچنین از جلسات معارفه با اعضای جدید هیئتعلمی و فراگیران تازه ورود در سطوح مختلف خبر داد و افزود: این جلسات بهمنظور معرفی مسیر آموزشی، پژوهشی، اهداف و اولویتهای مرکز از بدو ورود و آغاز همکاریهاست.
معاون امور دانشگاهی با استقبال از راهاندازی دفتر علمی سنجی با همکاری واحد کتابخانه مجتمع افزود: امروزه کتابخانههای مدرن جهان تسهیل گر پژوهش گران هستند و این قابلیتی است که میتوانیم از آن در کمک به توسعه پژوهش استفاده کنیم.
دکتر کرامتی در خصوص طراحی دورههای آموزشی توانمندسازی اعضای هیئتعلمی در چهارچوب سنجههای اعتباربخشی بر اساس موضوعات موردنیاز گروههای تخصصی توضیحاتی داد.
دکتر مومنی با ارائه گزارشی از عملکرد دوماهه مدیریت پژوهشی مجتمع در خصوص بهروزرسانی سایت امور دانشگاهی، اهمیت ساماندهی کتابخانه مجتمع و تشکیل باشگاه پژوهشگران در این مرکز توضیحاتی داد.
دکتر کلانتر نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد مدیریت آموزشی و دانشجویی مجتمع ارائه کرد و گفت: باید برخی از آموزشها مثل پرونده نویسی از دانشکده پزشکی آغاز شود چراکه وقتی رفتاری در فرد نهادینه میشود تغییر آن بسیار دشوار است.
دکتر مهرپویا بسیاری از رویدادهای علمی این مرکز را منحصربهفرد خواند و گفت: پایش دورهای پروندهها بهصورت انتخابی در بخشها، بازخورد نتایج آن به روسای بخشها و معرفی بهترین بخشها ازنظر مستندسازی از اقدامات بسیار مهم در کاهش خطاهای ثبتی است.
وی همچنین با اشاره به تجربه موفق آموزش کارکنان و کادر پرستاری مجتمع در پروژه 247 افزود: سرمایهگذاری آموزشی روی کادر پرستاری و سایر همکاران ارزشمند است و باید جدی گرفته شود.
خبرنگار: نجمه باهو
نظر دهید