اخبار جلسات و نشست ها

 

 

نشست فوق العاده هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

دکتر قناعتی: دستاوردهای انقلاب و دسترسی مردم به خدمات سلامت را تبیین و روشنگری کنید

گزارش شایسته گزینی و فرآیند انتخاب مدیران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست فوق العاده هیات رییسه دانشگاه مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست فوق العاده هیات رییسه دانشگاه  دکتر رامین رحیم نیا,دکتر حسین قناعتی,

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست که یازده بهمن 1401 در سالن مدافعین سلامت برگزار شد، دکتر حسین قناعتی، رییس دانشگاه، ضمن تبریک ایام دهه فجر، انقلاب اسلامی را حرکتی بزرگ برای کسانی که ایمان داشته و خدا باور بودند خواند و تصریح کرد: عبد صالح امام خمینی(ره) با دست خالی و به تنهایی، اراده کرد تا امر خدا را در کشور جاری کند و مردم دلهایشان با ایشان همراه شد.

وی با بیان اینکه "خداوند افرادی را برای ایجاد تغییرات و اثرگذاری انتخاب می کند" خاطر نشان کرد: اگر در مسیر کار اجرایی نیز برای رضای خدا حرکت کنیم، خداوند اثر کار و فعالیت ما را صدها برابر می کند.

رییس دانشگاه، زندگی امام خمینی(ره) را درس بسیار بزرگی برای همگان خواند و تاکید کرد: ظلم بزرگی در فضای مجازی و رسانه ها نسبت به انقلاب ایجاد شده است و یکی از مهم ترین وظایف و کارهای ما این است که بتوانیم در این زمینه روشن گری و تبیین کنیم و حقایق را آنگونه که هست بیان کنیم.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی، پیشرفت ها، خدمات و جهش های علمی بسیار زیادی انجام شده است که باید تولیدات و فعالیت های حوزه سلامت، ایجاد دسترسی مردم به خدمات سلامت و اقدامات کلان این حوزه را به نمایش بگذاریم تا مردم بدانند که علی رغم شرایط نابسامان اقتصادی، جمهوری اسلامی توانسته کارهای بسیار بزرگی انجام دهد.

دکتر قناعتی، نقد پذیری مسئولان و ایجاد فرهنگ گفتگو را امری لازم برای اصلاح امور کشور دانست و تاکید کرد: دیدیم که مداخلات دنیا چه بر سر لیبی بعد از قذافی آورد و اوضاع چگونه شد. در افغانستان نیز قول دموکراسی دادند و دیدیم که چه کردند. اگرچه انتقاد حق مردم است اما باید مراقبت کنیم که افراد نقد خود را درست و در قالب صحیح بیان کنند. امیدوارم با همدلی همگان و دقت و انتقاد پذیری مسئولین مشکلات کشور رفع شود.

رییس دانشگاه، آینده و افق های جمهوری اسلامی را بسیار درخشان توصیف کرد و گفت: گاهی در تهدیدها، فرصت های زیادی نهفته است و مطمئن هستم که کشور این شرایط را در آینده تبدیل به فرصت می کند. اگر تلاش کنیم تا هر که (کارکنان، اعضای هایت علمی و مسئولان) هر وظیفه ای بر عهده دارد آن را به درستی انجام دهد، قطعا بسیاری از مشکلات رفع می شود.

دکتر قناعتی، در بخش دیگری از سخنان خود به گزارش معاونت توسعه برای شایسته گزینی مدیران اشاره کرد و گفت: تعهد حرفه ای و اخلاقی افراد باید در انتخاب مدیران شایسته بیمارستانی مورد ارزیابی قرار گیرد. برای مدیران موجود نیز می توانید مدلی را تعریف و آموزش های لازم را برای آنها برقرار کنید.

وی سپس مدل دیسک و تاثیر شخصیت افراد در نقش ها و مسئولیت های کاری را مهم ارزیابی کرد و گفت: بر اساس مدل دیسک، افراد به گروه های سلطه گر، تاثیرگذار، وظیفه محور و با ثبات تقسیم می شوند. در این گروه ها ترکیباتی وجود دارد که هر کدام مناسب نقش ها و فعالیت های کاری متفاوت هستند. تحلیل شخصیتی افراد بسیار دشوار است اما برای انتخاب مسئولیت های مختلف باید به ویژگی های آنها توجه و مدیران را بر اساس ویژگی های شخصیتی انتخاب کنیم.

رییس دانشگاه، مدیریت منابع انسانی را امری دشوار خواند و گفت: متاسفانه معضلاتی در زمینه نیروی انسانی و انتخاب آنها برای مسئولیت ها وجود دارد. مدیریت منابع انسانی و انتخاب افراد برای سازمان ها در دنیا امری بسیار حساس است چرا که افراد از لایه های مختلفی برخوردار هستند.

وی سیستم پرستاری و رعایت سلسله مراتبی در آن را مدلی پیشرفته عنوان کرد و افزود: آرزوی هر پرستاری این است که بتواند پس از سالها تبدیل به سرپرستار شود. این مدل ارتقای پلکانی می تواند الگوی خوبی برای سایر گروه ها باشد.

شایسته گزینی مدیران بیمارستانی

در این نشست دکتر رامین رحیم نیا، معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، به مراسم بزرگداشت خیرین، به منظور تجلیل از فعالیت های آنها و برقراری پیوند بیش از پیش دانشگاه و خیرین اشاره کرد و گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی از جمله مواردی است که می توانیم برای آن برنامه ریزی و اقدام کنیم تا در سال آینده بتوانیم منابع بهتری را جذب نماییم.

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، سپس به دستورالعمل شایسته گزینی و توانمند سازی مدیران، اشاره کرد و گفت: برای این کار چهار محور و شاخص اساسی شامل تجربه، دانش، ویژگی های شخصیتی و شایستگی ها مد نظر قرار گرفته است. این مدل برای مدیران پایه و میانی در نظر گرفته شده و در حال بررسی هستیم تا برای انتخاب مدیران ارشد نیز به مدل مناسب دست یابیم. در این مدل شایستگی های تخصصی، رفتاری و عمومی افراد مد نظر قرار می گیرد.

دکتر رحیم نیا، به فرآیند معرفی و بررسی شرایط داوطلبان و نحوه انتخاب آنها اشاره کرد و گفت: شایستگی ها در مدیران میانی و پایه متفاوت است و بر اساس مدل DDI تعدادی از شایستگی ها مختص مدیران بیمارستانی و دانشگاهی مد نظر قرار گرفته است. داوطلبان پس از کسب امتیازهای لازم در ابتدا در بیمارستان های کوچک تر فعالیت خود را آغاز می کنند و در ادامه با کسب تجربه به بیمارستان های بزرگ تر منتقل می شوند.

وی با بیان اینکه "هیچ نهادی برای تربیت مدیر حرفه ای بیمارستانی در کشور وجود ندارد" خاطر نشان کرد: اگر افراد شایسته در بیمارستان ها در راس کار نباشند، هیچ اتفاق بزرگی در کشور رخ نخواهد داد. برگزاری این دوره ها تجارب ما را در این زمینه افزایش می دهد.

دکتر رحیم نیا، از ارسال فراخوان عمومی برای جذب داوطلبان، خبر داد و گفت: بر اساس اعلام عمومی، 413 نفر اعلام آمادگی و 182 نفر مدارک ارسال کردند در نهایت 55 نفر با توجه به برگزاری آزمون و ارزیابی 360 درجه، حائز امتیاز شدند. در ادامه پس از ارزیابی تخصصی و برگزاری آزمون با سه سوال تحلیلی، این افراد در مرحله بعدی مورد ارزیابی رفتاری قرار خواهند گرفت.

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، افزود: برآوردمان این است که سالی دو بار این اقدام انجام و بانک خوبی از مدیران بیمارستانی تشکیل شود.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *