اخبار جلسات و نشست ها

 

 

نشست رئیس دانشگاه با روسای بیمارستان‌ها

دکتر کریمی: مدیریت کرونا در بیمارستان‌های دانشگاه، نماد عملکرد موفق و تاب‌آوری نظام سلامت کشور است

در نشست رئیس دانشگاه با روسای بیمارستان‌ها، وضعیت مالی مراکز درمانی دانشگاه، از سوی معاون توسعه مدیریت و برنامه منابع و مدیر امور مالی دانشگاه بررسی شد و روسای بیمارستان‌ها گزارشی از نحوه پذیرش بیماران غیرکرونایی را در مراکز خود ارائه کردند.

گالری عکس

خداقوت همکاران خط مقدم مقاومت
در این نشست که دوشنبه 22 اردیبهشت 99 در تالار دارالفنون برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، با قدردانی از تلاش روسای بیمارستان‌ها در دوران شیوع کرونا گفت: روسای بیمارستان‌ها به‌عنوان فرمانده هان خط مقدم مقاومت در دانشگاه و کشور و بیمارستان‌ها در صف مقدم خدمت‌رسانی بودند که جا دارد به همکاران خسته نباشید و خداقوت بگویم.

قدر این دوران را بدانیم

وی با گرامیداشت ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر گفت: امیدوارم همه ما از این ایام به بهترین نحو استفاده کنیم البته ثواب خدمت شما در بیمارستان‌ها مضاعف است و برکسی پوشیده نیست. در پیام‌های مختلفی که از سوی مسئولان نظام بخصوص مقام معظم رهبری در این روزها منتشر شد، ایشان به‌طور کامل جایگاه نظام سلامت و خدمت‌رسانی این حوزه را موردتوجه قرار داده‌اند  و ما هم باید قدر این دوران را بدانیم.

لزوم بررسی وضعیت مالی بیمارستان‌ها

دکتر کریمی با اشاره به‌ضرورت برگزاری این نشست گفت: در این جلسه که کاملاً کارشناسی و کاربردی است و با حضور معاونان درمان و توسعه دانشگاه برگزار می‌شود؛ وضعیت بیمارستان‌ها ازلحاظ مالی موردبررسی قرار می‌گیرد.



پیش‌بینی آینده راهبر مهم مدیریتی دانشگاه
رئیس دانشگاه پیش‌بینی و تشخیص شرایط آینده را یکی از راهبردهای مهم مدیریتی در دانشگاه دانست و افزود: اگر دانشگاهی مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران شرایط کاری آینده خود را به‌خوبی پیش‌بینی نکند ممکن است در آینده با حوادث غیرقابل جبرانی مواجه شود.

دو نمونه کاربردی از پیش‌بینی موفق دانشگاه

دکتر کریمی با اشاره به عملکرد دانشگاه در پیش‌بینی آینده گفت: در بحث بازگشایی دانشگاه‌ها، دو  موضوع خوابگاه‌ها و همراه سراها از سوی آقای رئیس‌جمهور مطرح شد که هر دو این نکات، در 2 سال گذشته جز اولویت‌های دانشگاه بود و در این زمینه خوشبختانه اقدامات عملی خوبی صورت گرفته است.

آمادگی بیمارستان‌ها برای گسترش فعالیت‌های آینده

وی بابیان اینکه در بحران کرونا دانشگاه به‌سرعت و با تمامی ظرفیت خود وارد میدان شد افزود: امروز هم باید خیلی زود به مأموریت‌های اصلی خود بازگردیم و خود را برای فعالیت‌های آینده و حوادث احتمالی دیگر آماده کنیم.

تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بیمارستان‌ها

رئیس دانشگاه، با تأکید بر راه‌اندازی بخش‌های خالی بیمارستان‌ها گفت: در این شرایط اقتصادی کشور که هزینه ساخت هر تخت بسیار است، خالی بودن یک‌تخت هم ظلم به دانشگاه، کشور و مردم  محسوب می‌شود. لذا بیمارستان یاس با حدود چهارصد تخت، باید با نگاه دیگری اداره شود و کمک کنیم بخش‌های جراحی، داخلی و گوارش و... در آن گسترش یابد تا بیمارستان وارد چرخه خدمت شود. همچنین  در بیمارستان رازی که در جنوب شهر تهران با امکانات بسیار خوبی ساخته‌شده، علاوه بر رشته پوست، بخش‌های دیگر نیز باید فعال شود.
دکتر کریمی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: مرکز قلب با پانصد تخت، بیمارستان امام خمینی با هزار تخت و بیمارستان فارابی که همیشه بیمار در لیست نوبت‌دهی خوددارند باید وارد چرخه خدمت شوند.

بیماران غیرکرونایی با خیال راحت به بیمارستان‌ها مراجعه کنند

رئیس دانشگاه بابیان اینکه 95 درصد از تخت‌های بیمارستانی آمادگی بازگشت به شرایط عادی را دارند افزود: میزان مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌های دانشگاه کاهش‌یافته است و بیماران محدودی که وجود دارند در بخش‌های جداگانه‌ای به آنان رسیدگی می‌شود لذا بیماران غیرکرونایی می‌توانند بدون نگرانی به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

بیمارستان‌ها جزء امن‌ترین محیط‌های جامعه

دکتر کریمی بیمارستان‌ها را یکی از امن‌ترین محیط‌های جامعه دانست و گفت: در روزهای اول ممکن احتمال آلودگی در بیمارستان‌ها وجود داشت؛ ولی اکنون  به دلیل پرسنل آموزش‌دیده‌ای که در بیمارستان‌ها فعالیت دارند و نظارت دقیقی که بر رعایت پروتکل‌ها می‌شود؛ آلودگی بیمارستان‌ها، کمتر از مراکز  دیگر سطح شهر است.

تأخیر در درمان موجب افزایش هزینه بیماران

رئیس دانشگاه تأخیر در درمان را باعث افزایش هزینه بیماران دانست و گفت: بیماران قلبی و افرادی که نیاز به شیمی‌درمانی دارند و کودکانی که باید به‌سرعت درمان شوند اگر با تأخیر درمان شوند علاوه بر اینکه هزینه بسیاری را باید متحمل شوند آسیب بیشتری نیز می‌بینند لذا مردم در مراجعه به بیمارستان‌ها خیالشان راحت باشد و اجازه دهند درمانشان صورت بگیرد.

نقش مؤثر بررسی شرایط مالی در تصمیم‌گیری مدیران

دکتر کریمی با اشاره به گزارش مالی بیمارستان‌ها گفت: در این گزارش شرایط هریک از بیمارستان‌ها به‌طور واضح پیش روی روسای بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد تا در تصمیم‌گیری‌های خود از آن استفاده کنند.
سال مدیریت امور
رئیس دانشگاه امسال را سال مدیریت بیشتر امور دانست و گفت: معمولاً عادت ندارم بگویم سال سختی در پیش داریم ولی می‌توانم بگویم که امسال سالی است که نیاز به مدیریت بیشتر امور داریم.

تأکید برافزایش رضایتمندی کارکنان
دکتر کریمی با تأکید براینکه افزایش رضایتمندی کارکنان برایمان بسیار مهم است افزود: تاجایی که در توان دانشگاه باشد پیگیر جذب منابع بیشتر برای پرداخت‌ها و تبدیل وضعیت کارکنان هستیم.  باید بگویم ما ناامید نیستیم چراکه در دوران دفاع مقدس، وضعیت بدتر از این را به دلیل شرایط سنی دیده‌ایم و می‌دانیم که  شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بدتر از آن دوران نیست.

مدیریت کرونا بیانگر عملکرد موفق نظام سلامت

رئیس دانشگاه با اشاره به عملکرد موفق و تاب‌آوری نظام بهداشت و درمان کشور در بحران کرونا گفت: در این بحران دیدم کشورهای اروپایی و امریکایی چگونه عمل کردند. اما ما به دلیل روحیه همکاران نظام بهداشت و درمان، زیرساخت‌هایی که در این 40 سال به وجود آمده و حمایت سران کشور از سیستم بهداشت و درمانی موفق شدیم؛ شرایط را کنترل کنیم و به نظر می‌رسد برای آینده هم جای نگرانی وجود ندارد و فقط باید شرایط را به‌خوبی مدیریت کنیم.

بیمارستان‌ها در صف مقدم مدیریت

دکتر کریمی بابیان اینکه بیمارستان‌ها در صف مقدم مدیریت هستند افزود: بیمارستان‌ها مسئولیت بزرگی در خدمت به مردم بخصوص مردم نیازمند دارند و باید از تمامی ظرفیت خود استفاده کنند و به‌سرعت کار درمان را شروع کنند.

لزوم وقت گذاری بیشتر در اداره بیمارستان‌ها

رئیس دانشگاه اداره بیمارستان‌ها را نیازمند وقت گذاری بیشتر دانست و گفت: البته روسای بیمارستان‌ها وقت زیادی را صرف رسیدگی به امور بیمارستان می‌کنند. امسال نیز باید در همه امور از قبیل منابع مالی و منابع انسانی و... مدیریت بیشتری کنند. ما هم در ستاد دانشگاه به شما کمک خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم برای بیمارستان‌ها مزاحمتی ایجاد نکنیم.

بیمارستان‌ها متناسب با شرایط خود برنامه‌ریزی کنند
دکتر کریمی با اشاره به ویژگی‌های هریک از بیمارستان‌ها، تأکید کرد هرکدام از این مراکز باید با متناسب با شرایط خاص خود مدیریت شوند و افزود: 6 بیمارستان دانشگاه مانند مرکز طبی، مرکز قلب، فارابی، روزبه، بهرامی و آرش تک تخصصی هستند و 8 بیمارستان دانشگاه مانند امام خمینی، شریعتی، سینا، بهارلو، ضیائیان، مجتمع بیمارستانی یاس و رازی جنرال هستند و باید برای استفاده  بهینه  از تخت‌ها و ظرفیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند.

بررسی وضعیت مالی بیمارستان‌ها
در ادامه دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، با تأکید براینکه برای  مدیریت بهتر باید شرایط امروز خود را بدانیم افزود: در شرایطی که با محدودیت منابع روبرو هستیم بیمارستان‌ها باید به‌سرعت به چرخه خدمت‌رسانی وارد شود و هزینه‌های خود را مدیریت کنند.
وی با اشاره به افزایش نرخ تورم و تأثیر آن در اداره بیمارستان‌ها گفت: در این شرایط ساخت‌وسازها  و خرید تجهیزات غیرضروری و تأمین نیروی انسانی  باید در بیمارستان‌ها مدیریت شود و ما هم در  معاونت توسعه در کنار بیمارستان‌ها هستیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
دکتر بیگلر برجذب منابع خارج از دانشگاه تأکید کرد و گفت: البته ما در حوزه توسعه تلاش خود را می‌کنیم شما نیز از منابع خارج از دانشگاه برای حل مشکلات خود استفاده کنید.

سپس چترروز مدیر امور مالی دانشگاه، جزئیات درآمد و هزینه و مقایسه وضعیت مالی سه ماه اخیر هریک از بیمارستان‌ها را به روسای بیمارستان‌ها به تفکیک تشریح کرد که به دلیل گستردگی موضوع به جزئیات آن در این گزارش اشاره نمی‌شود.
وی همچنین به بررسی پرداخت نیروی انسانی، تعرفه‌های درمانی سال 99، درآمد مراکز درمانی و هزینه اعتبارات دریافتی دانشگاه از محل کووید 19 پرداخت.
مدیر مالی دانشگاه با ارزیابی خود از سال مالی دانشگاه گفت: سال مالی سختی را برای دولت و دانشگاه در پیش داریم ولی امیدواریم با مدیریت، این دوران را پشت را سر می‌گذاریم.
در ادامه هریک از روسای بیمارستان به بیان مسائل و پیشنهادهای خود پرداختند.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *