اخبار جلسات و نشست ها

 

 

دکتر قناعتی: در تلاشیم تا روند توسعه ای دانشگاه متناسب با تمدن اسلامی باشد

نشست مشترک اعضای هیات رئیسه دانشگاه های جامع امام حسین (ع) و علوم پزشکی تهران

در نشست مشترک اعضای هیات رئیسه دانشگاه های جامع امام حسین (ع) و علوم پزشکی تهران، زمینه همکاری های مشترک و ظرفیت های موجود در دو دانشگاه بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست مشترک اعضای هیئت رئیسه دانشگاه های جامع امام حسین (ع) و علوم پزشکی تهران، زمینه همکاری های مشترک و ظرفیت های موجود در دو دانشگاه بررسی شد.
در این نشست مشترک که یکشنبه 21 فروردین 1401 در سالن دارالفنون دانشگاه برگزار شد، در ابتدای جلسه، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، ضمن معرفی ظرفیت های دانشگاه گفت: دوره اخیر مدیریتی، فرصت طلایی برای نیروهای انقلاب است تا بتوانند به مردم خدمت رسانی کنند. ضمن قدردانی از مدیران قبلی، متاسفانه اعوجاجاتی در آن دوره دیده شد که امیدوارم در این دوره بتوان کارهای بهتری انجام داد.
وی حوزه فعالیت دانشگاه های جهان را در چهار گروه آموزش، پژوهش، کارآفرین و اجتماع محور تقسیم کرد و گفت: سال ها قبل هنگام جنگ، پزشکان در دانشگاه جبهه به ارائه خدمت مشغول بودند و همان الگوی اجتماع محوری اکنون در دنیا مطرح شده است.  
دکتر قناعتی، سپس به گزارشی از فعالیت های شش ماهه اخیر پرداخت و گفت: در این مدت توانستیم واکسیناسیون را کامل کنیم و این مسئله منجر به کنترل بحران در موج ششم شد که اگر نبود تلفات سنگینی ایجاد می شد.
رئیس دانشگاه همچنین تامز تاک را برنامه ای جدید برای دانشمندان دانشگاه خواند که در آن به ارائه موضوعات مختلف می پردازند و گفت: برنامه های مختلفی در حال پیگیری است، از جمله آنکه قراردادی به صورت دوره های آنلاین با دانشگاه چریتی بسته شده است. همچنین دانشگاه توانسته شعبه ای در عراق ایجاد نماید. دانشگاه سبطین اولین دانشگاه پزشکی عراق است.
وی با اشاره به اینکه برای همکاری مشترک با دانشگاه حلبچه و سلیمانیه نیز وارد مذاکره شده ایم، خاطر نشان کرد: دانشگاه در زمینه تولید علم نافع بسیار پیشتاز است به گونه ای که مرکز رشد فراورده های دارویی دانشگاه در حدود 43 درصد داروهای پیشرفته سرطان را تولید می کند.
دکتر قناعتی، از همکاری با خیرین و مشارکت با سازمان های مردم نهاد خبر داد و گفت: در زمینه کووید در کنگره های مختلف برای ثبت تجربیات شرکت کردیم. همچنین در زمینه مشارکت های مردمی با خیریه امام رضاع قرار داد بستیم. بیمارستان مرکز طبی دو نیز با مشارکت خیرین ساخته شده است و امیدواریم به زودی به بهره برداری برسد.
وی، ارتباط با جامعه و بدنه دانشگاه را ضروری خواند و افزود: در این مدت سعی کردیم تا بیشتر با مردم در ارتباط باشیم. پویش مهربانی ما بسیار مورد استقبال قرار گرفت. معتقدم مسولان باید بیشتر با بدنه جامعه در ارتباط باشند و آسانسور مدیر را تعطیل کردم تا با همکاران ارتباط بیشتری داشته باشم.
دکتر قناعتی، در ادامه با اشاره به اهداف و برنامه های بلند مدت دانشگاه گفت: ما با این دغدغه آمده ایم که نتوانستیم در نظام آموزش عالی در قد و قواره انقلاب ایفای نقش کنیم لذا در تلاشیم در برنامه استراتژیک این مسئله دیده شود و روند توسعه ای دانشگاه متناسب با تمدن اسلامی شکل گیرد.
وی با طرح این سوال که چه شد که ما از دانشگاهی که شهدای بزرگی در انقلاب تربیت کرده است فاصله گرفته ایم، خاطر نشان کرد: قطعا دغدغه مشکلات و چالش های فرهنگی را داریم اما کارهای فرهنگی اصلا دستوری نیست و باید برای آن برنامه ریزی دقیق انجام شود.
در ادامه معاونان، مشاورین و اعضای هیئت رئیسه به معرفی دانشگاه و حوزه های مختلف آن پرداختند.

کارنامه درخشان دانشگاه
دکتر سعید سرکار، رییس مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم نافع، تاکید کرد: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه اقتصاد دانش بنیان کارنامه درخشانی دارد. در پژوهشکده علوم، از ابتدا تصمیم گرفتیم که اگر پولی از جیب مردم خرج می کنیم، حتما در ازای آن چیزی به مردم برگردانیم.
وی تولید مقاله را امری لازم اما ناکافی خواند و گفت: توسعه فناوری بدون بنیه علمی امکان پذیر نیست اما ما نوع نگاهمان این بود که قطعا به محصول برسیم. در این راستا حدود 50 us patent داریم. یکی از تولیدات ارزشمند ما ربات سینا بود که علاوه بر صادرات اکنون در بیمارستان های کشور نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه نویگیشین و پزشکی هسته ای نیز در کشور ساخته شده است.
دکتر سرکار، سپس به تولید دارو با تکنولوژی بالا و عرضه آن در بازار اشاره کرد و گفت: حدود 50 شرکت دانش بنیان در دانشگاه ایجاد شده و این محصولات حاصل فعالیت های آنها است. در سال 99 دانشگاه توانست در حدود 20 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در بخش دارویی داشته باشد و به نوعی دین خود را به جامعه داده است. دانشگاه با ارائه بهترین خدمات با نازل ترین قیمت به مردم تبدیل به دانشگاهی جامعه محور شده است.

برج فناوری دانشگاه
سپس دکتر محمود بیگلر، مسئول شهر علم و دانش شهید سلیمانی، گفت: مراکز رشد متعدد در دانشگاه، انقلابی را در سطح تولید محصولات و تجهیزات پزشکی ایجاد کردند و دانشگاه به این فکر افتاد تا تولید محصول را در فضای بهتر و بزرگ تری ادامه دهد.
وی با اشاره به مولفه ها و اهداف راه اندازی این شهر تصریح کرد: ارائه خدمات با ارزش افزوده بالا و کمک به تجاری سازی در سطح بالا از جمله اهداف راه اندازی این شهر علم و فناوری است و خوشبختانه مقام رهبری با نام گذاری امسال، کار را برای تحقق این اهداف و ادامه کار تسهیل کردند. در همین راستا برج فناوری با 17 طبقه برنامه ریزی شده است و خوشبختانه جلسات مستمری نیز برای راه اندازی این پارک و اساس نامه آن پی ریزی شده است.
دکتر بیگلر بر ضرورت همکاری های مشترک با دانشگاه امام حسین در این شهر علم و فناوری تاکید کرد و گفت: تا کنون بالغ بر 50 شرکت دانش بنیان آمادگی خود را برای حضور در این شهر اعلام کرده اند. یکی از مواردی که می تواند در این نشست رقم بخورد زمینه همکاری های مشترک با دانشگاه امام حسین خواهد بود.

تربیت بهترین های علمی، تخصصی و اخلاقی
دکتر سید فرشید علامه، معاون آموزشی دانشگاه، به معرفی مراکز آموزشی پرداخت و گفت: 15 قطب علمی در دانشگاه هستند که این مسئله نشان از مرجعیت علمی دانشگاه دارد. دانشگاه حد.ود 105گروه آموزشی مصوب و هزار و 904 عضو هیات علمی دارد که مجموعه داشته ها و سرمایه های علمی دانشگاه هستند.
وی افزود: در مجموع حدود یازده هزار دانشجو در 295 رشته در حال تحصیل هستند. ما در همه معاونت ها برنامه عملیاتی 4 ساله را مشخص و به تصویب هیات رئیسه رساندیم و امیدواریم که به شاخص های تدورین شده در آن برسیم.
دکتر علامه، مهم ترین برنامه حوزه آموزش دانشگاه را آموزش مبتنی بر توانمندی یا همان علم نافع خواند و خاطر نشان کرد: در اهداف کلان 4 ساله معاونت آموزشی، تربیت نیروی انسانی و تربیت بهترین افراد در حوزه های علمی، تخصصی و اخلاقی مورد توجه قرار گرفته است.

مراکز پژوهشی با نقش های ملی
دکتر اکبر فتوحی، معاون پژوهشی دانشگاه، نیز به بیان اهداف و برنامه های این حوزه پرداخت و گفت: دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری به صورت دو مدیرت مجزا مد نظر قرار گرفته است. از نظر اعضای هیات علمی پژوهشی نیز توانسته به خوبی توسعه یابد.
وی با معرفی پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی به نقش های ملی و بین المللی آنها اشاره کرد و گفت: برای 19 سال پیاپی دانشگاه دارای رتبه اول پژوهشی است و 30 درصد پژوهشگران پر استناد و یک درصد در دانشگاه حضور دارند.
وی همچنین آزمایشگاه جامع را مرکزی بی نظیر و ظرفیت خوبی برای همکاری های مشترک خواند.

نسخه جدید دانشگاه در عراق
دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین الملل دانشگاه نیز ساختار معاونت بین الملل را تشریح کرد و گفت: در این دانشگاه، 1338دانشجوی خارجی مشغول تحصیل هستند که از این تعداد 920 دانشجو در مقطع دکترای عمومی تحصیل می کنند. دانشکده پزشکی بیشترین تعداد دانشجو را دارد و دانشکده دندان پزشکی پردیس بین الملل نیز در جنوب تهران صرفا به تربیت دانشجویان بین الملل می پردازد.
وی شعبه بین الملل دانشگاه در کربلا را نسخه جدیدی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق خواند.

هزینه های کم و کارهای بزرگ
دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشتی دانشگاه، شبکه های بهداشتی را افتخاری برای دانشگاه خواند و گفت: مفتخریم که شبکه بهداشتی کشور را اداره می کنیم که با هزینه کوچک، کارهای بزرگی انجام می دهند با بیش از 300 مرکز بهداشتی، 3 میلیون جمعیت تحت پوشش دانشگاه را در مناطق شهرستان ری، جنوب و اسلام شهر خدمت رسانی می کنیم.
وی با بیان اینکه افتخار داریم به مردم در مناطق کم برخوردار خدمت رسانی کنیم، خاطر نشان کرد: معاونت بهداشتی 183 برنامه در حوزه بهداشت را در دست اجرا دارد و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز رتبه اول واکسیناسیون کرونا را در شهر تهران کسب کرد. شبکه بهداشتی ما خدمات بسیار بزرگی ارائه می دهد تا بار از دوش درمان برداشته شود.
افزایش تخت های بیمارستانی
دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه، به ارائه گزارش مختصری از شرایط مراکز درمانی پرداخت و گفت: این دانشگاه تا کنون قریب به 5 هزار تخت بستری دارد که بالغ بر هزار تخت نیز تا پایان سال 1401 به آن اضافه خواهد شد. همچنین بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، تا پایان 1404 این تعداد به 7500 تخت خواهد رسید.
وی افزود: کرسی بسیاری از بیماری ها در دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد و با اتمام پروژه بیمارستان کانسر، قویترین مرکز ریفرال سرطان در ایران و خاورمیانه خواهیم بود. دانشگاه در بحران کووید بسیار خوش درخشید و کمک کرد تا درمان تعداد زیادی از بیماران به خوبی انجام شود. این دانشگاه از ظرفیت های درمانی بسیار بالایی برخوردار است.

تجربه خوبی همکاری
در ادامه دکتر سید ابوالفضل ذاکریان، معاون توسعه دانشگاه، نیازهای دانشگاه را مطرح کرد و گفت: در زمینه بحث های عمرانی و توسعه ای نیازمند همکاری دانشکده فنی هستیم. توسعه بسترهای نرم افزاری نیز از مهم ترین نیازهای ماست و می توانیم در این زمینه تفاهم نامه های مختلفی برای آن به امضا برسانیم.
وی افزود: ما تجربه خوبی در همکاری با دانشگاه امام حسین داریم و امیدوارم که بتوانیم در اینده آن را توسعه دهیم.

برنامه هایی با پیوست های فرهنگی
دکتر محمد حسین صادقیان، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه نیز با بیان اینکه دست دوستی دراز می کنیم خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم تا پیوست فرهنگی برنامه های آموزشی را تدوین کنیم لذا از افرادی که تخصص آنها پیوست نگاری است دعوت به همکاری می کنیم. بحث مهاجرت نخبگان نیز در دستور کار دارد و امیدواریم بتوانیم این افراد و توان آنها را در داخل کشور نگاه داریم.

همکاری در علوم پایه
در ادامه، دکتر بیک محمدی، رییس دانشکده پزشکی، به معرفی مختصری از این دانشکده پرداخت و گفت:  این دانشکده هزار و 100 عضو هیات علمی دارد و از نظر برنامه های آموزشی برنامه های مختلفی را اجرا می کند. همچنین از نظر مهارت، دانشگاه علوم پزشکی تهران سرآمد است و در علوم پایه می تواند همکاری های مشترکی را با دانشگاه امام حسین داشته باشد.

نیازمند الگوهای بومی و جهان شمول هستیم
در پایان این نشست دکتر محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: گزارش های خوبی را مشاهده کردیم و در این  فرصت شش ماهه ای که در دانشگاه داشتید هم در حوزه تولید علم و هم خدمات درمانی به مردم خدمات ارزنده ای را ارائه کرده اید. از دانشگاه تهران نیز همین انتظار می رود. امیدوارم که با تیم جهادی سرعت و شتاب بیشتری در فعالیت ها بگیرد.
وی فعالیت های انجام شده در دانشگاه را نیمه پر لیوان توصیف کرد که قابل قیاس با سایر دانشگاه های کشور نیست و خاطر نشان کرد: هیچ دانشگاهی سابقه و پیشینه شما را ندارد اما یک سوال مطرح می شود که فرق این دانشگاه در داخل انقلاب اسلامی با دانشگاهی دیگر که خارج از آن باشد چیست؟ آیا مطالبه حضرت امام و مقام معظم رهبری در دانشگاه دیده شده است؟
رئیس دانشگاه امام حسین، به تعبیر دیگری از امام خمینی پرداخت و دانشگاه ها را سوزن بان دو ریل متفاوت و متمایز خواند و گفت: آیا فارغ التحصیلان دانشگاه در کدام دو ریل ایفای نقش می کنند؟ وقتی حضرت امام می فرمایند دانشگاه ها در تمدن سازی چه نقشی دارند؟ اکنون باید از خود بپرسیم که تیم جدید دانشگاه چه نقشی در ساخت تمدن دارد. آیا تیم مدیریتی جدید، برای دغدغه های حضرت امام و مقام رهبری برنامه ریزی کرده است؟
وی افزود: به نظرم نمی توانیم از الگوهای غربی استفاده کنیم و داعیه تمدن داشته باشیم. ما نیازمند الگوهای بومی خود هستیم. الگوهایی که غنی، جهان شمول و مختص خودمان باشد. این مسئله کاری 5 ساله و 10 ساله نیست. خداروشکر تیم شما افرادی قوی و خوش نام هستند اما آیا این تیم دغدغه چنین بحث هایی را داشته و دارد؟
دکتر حسنی آهنگر، توجه به دانشگاه را امری ضروری خواند و یادآور شد: در ابتدای انقلاب و تنها چند روز پس از قبول مسئولیت، گزارش های بدی از وضعیت جنگ و اوضاع بین الملل به حضرت امام دادند، ایشان فرمودند جنگ امری موقتی است و نگران وضعیت بین الملل نیز نباشد چرا که اصلاح می شود؛ بروید و به اوضاع دانشگاه ها رسیدگی کنید چرا که این خروجی ها چنانچه مناسب نباشد می تواند ما را از بین ببرد. لذا اکنون باید دقت بیشتری به این مسئله داشته باشیم.

کلمات کلیدی
نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *