اخبار جلسات و نشست ها

 

 

نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه برگزار شد

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه لایحه بودجه سال 99 و فرصت‌ها و چالش‌های آن و نیز نحوه امتیازدهی به تحقیقات تأییدشده کاربردی نتیجه محور در حوزه اجتماعی و بهداشتی بررسی شد.

گالری عکس
در این نشست که یکشنبه 24 آذر 98 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر بیگلر معاون  توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، به تشریح لایحه بودجه سال 99 پرداخت و گفت: این گزارش به‌منظور آگاه‌سازی و حساس سازی معاونت‌های دانشگاه نسبت به اعتباراتی که در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی‌شده ارائه می‌شود تا بتوانند با انجام مذاکرات لازم با نمایندگان مجلس نسبت به تقویت منابع آموزشی، پژوهشی و بهداشت و درمان رایزنی کنند.

فرصت‌ها و چالش‌های لایحه بودجه 99
وی افزود: البته این مذاکره به‌صورت نظام‌مند در سطح دانشگاه انجام می‌شود ولی مراکز تحقیقاتی و آموزشی نیز با هماهنگی دانشگاه می‌توانند به‌منظور تقویت سهم مراکز خود در لایحه بودجه سال 99 به‌طور مستقیم اقدام کنند و اگر فعالیت جدیدی را برنامه‌ریزی کرده‌اند که اثرات مثبتی در سطح جامعه دارد به اطلاع نمایندگان برسانند و از آن دفاع کنند تا منابع لازم برای انجام مأموریت‌هایشان در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شود.
دکتر بیگلر به مقایسه سهم منابع پیش‌بینی‌شده دانشگاه نسبت به استان و کشور و همچنین درصد افزایش و کاهش آن نسبت به مصوبه سال 98 پرداخت و گفت: در آموزش 15.2 درصد و در بهداشت و درمان 15 درصد رشد داشتیم. در اعتبارات تملک دارایی با توجه به عدم توجه به مصوبات مجلس، لایحه سال 98 ملاک رشد قرارگرفته و بخشی از اعتبارات پیش‌بینی‌شده و مصوب سال گذشته حذف‌شده، که امیدواریم با ارائه استدلال‌های لازم به مجلس، اعتبارات کسر شده را ترمیم نماییم.
وی افزود: راهکار دیگر برای توجیه نمایندگان استان تهران تشکیل جلسه با مجمع نمایندگان تهران است که امیدواریم با تشکیل این جلسه و اعلام مأموریت‌های دانشگاه‌ها و کسری‌های سال جاری، نسبت به افزایش سهم دانشگاه از منابع عمومی دولت اقدام نماییم.
اما و اگرهای اعطای امتیاز هم‌طراز ISI به فعالیت‌های اجتماعی
سپس، دستور دیگر جلسه مبنی بر  اعطای امتیاز هم‌طراز با ISI به تحقیقات و اقدامات تأییدشده کاربردی و نتیجه محور، در حوزه‌های مختلف دانشگاه  موردبررسی قرار گرفت.
دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه، با تأکید بر طراحی فرآیند اعطای امتیاز ویژه به تحقیقات کاربردی مبتنی بر حل مسئله، در دانشگاه افزود: فعالیت اعضای هیئت‌علمی در حوزه‌های مختلف بهداشتی، اجتماعی، اقتصاد درمان، دارو و راهکارهای ویژه‌ای که در پاسخ به نیاز سلامت مردم ارائه می‌دهند باید موردتوجه قرار گیرد.
وی افزود: بحث توجه به تحقیقات کاربردی نتیجه محور  و فعالیت‌های مبتنی بر حل مسائل نظام سلامت اعضای هیئت‌علمی، بارها مطرح‌شده و مصوبه آن نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه ارتقا اعضای هیئت‌علمی وجود دارد که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. لذا به‌منظور افزایش مشارکت اعضای هیئت‌علمی در تحقیقات نظام سلامت، بایستی امتیاز جامع و ویژه‌ای در ارتقا آنان در نظر گرفته شود.
در ادامه، دکتر رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه با تبریک هفته پژوهش گفت: پژوهش‌های کاربردی در همه حوزه‌ها، به‌ویژه در درمان بیماران تحول بزرگی ایجاد کرده‌اند. امروزه روش‌های درمانی مبتنی بر پژوهش تأثیر بسزایی در کیفیت و افزایش سن امید به زندگی بیماران دارد.
معاون فرهنگی دانشگاه، با تأکید بر اهمیت جایگاه پژوهش افزود: حوزه‌های مختلف دانشگاه اعم از بهداشت و درمان و حتی مدیریت آن باید سهمی در پژوهش داشته باشند تا با کمک تحقیقات کاربردی بتوانند مسائل را حل کنند.
وی بابیان اینکه اجتماعی سازی باید در حیطه‌های مختلف دانشگاه وارد شود، بر بازنگری آیین‌نامه ارتقا اعضای هیئت‌علمی تأکید کرد و گفت:  یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارتقا اعضای هیئت‌علمی و گاهی تنها شاخص، انتشار مقاله ISI است؛ که به نظر می‌رسد باید در این زمینه بازنگری صورت گیرد. افرادی باید در دانشگاه تربیت شوند که مهارت حل مشکلات اجتماعی سلامت‌محور را داشته و هنگام ورود به اجتماع از توانمندی لازم برخوردار باشند. این فرآیندی است که از سال 1994  در دنیا موردتوجه قرارگرفته است.
دکتر رستمیان، اعطای امتیاز هم‌طراز با ISI، را به تحقیقات تأییدشده کاربردی نتیجه محور ضروری دانست و پیشنهاد داد: تحقیقات کاربردی نتیجه محور، تولید دارو و تجهیزات مصرفی، سرمایه‌ای و... رفع یا کاهش مشکل در حوزه اجتماعی و بهداشتی، طراحی سیستم‌های آموزشی و به‌کارگیری خدمات جدید ازجمله فعالیت‌هایی هستند که با تأیید مراجع مرتبط، می‌توان برای آن، امتیازی هم‌طراز ISI طراحی کرد.
وی با تأکید براینکه کارهای بزرگ اساتید نباید زیر سایه ISI قرار گیرد گفت: امتیاز ارتقا نباید فقط وابسته به ISI  باشد و کارهای تأثیرگذار اجتماعی را تحت پوشش قرار دهد.
معاون فرهنگی دانشگاه پیشنهاد داد، برای ارتقا از مرتبه استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی یک اقدام مؤثر یا تحقیقات اثربخش کاربردی شرط ارتقا پژوهشی و جایگزین ISI بدون اثربخش شود و افزود: کمیته‌ای برای اجتماعی سازی فعالیت‌های دانشگاه تشکیل شود تا راهکارهای لازم در این عرصه را ارائه و طرح‌های نتیجه محور و ارزشمند را مورد ارزیابی و تأیید قرار دهد.
در ادامه دکتر صادقیان سرپرست مدیریت فرهنگی دانشگاه، گزارشی از مطالعات انجام‌شده در زمینه مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها را ارائه کرد و گفت: این مطالعات با تأکید بر پذیرش مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌ها، از سال‌های 2004 تا 2018 در اتحادیه اروپا، کانادا، امریکا و خاورمیانه انجام‌شده است.
وی با اشاره به نتایج این مطالعات افزود: دانشگاه‌ها برای پذیرش مسئولیت اجتماعی، باید این ملاک را در جذب اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و کارکنان در نظر بگیرند و شورایی را تشکیل دهند که فعالیت‌های اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و کارکنان را در جهت مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی هدفمند کند.
سپس دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه ضمن تبریک هفته پژوهش و ابراز امیدواری از اینکه دانشگاه همچون گذشته در مسیر پژوهش و فناوری گام‌های بلندی بردارد گفت: قیمت سلامت در دنیا در حال گران شدن است و اگر ما به سمت پژوهش نرویم دستاوردهای موجود خود را به‌تدریج  از دست می‌دهیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه بابیان اینکه پژوهش یک سرمایه‌گذاری سودمند است و به‌هیچ‌وجه هدر رفت منابع محسوب نمی‌شود افزود: اگر امروز به سلول درمانی، پیوند مغز استخوان، داروهای بیولوژیک و تولید 95 درصد داروهای ایرانی در شرایط تحریم افتخار می‌کنیم حاصل پژوهش‌هایی است که نسل قبل از ما انجام داده و نباید آن را نادیده بگیریم.
وی افزود: ممکن است درصدی از پژوهش‌ها، به مقالات ISI منجر شود که مشکلی از نظام سلامت را حل نکند، اما در کنار آن گوهرهایی از این دانشگاه بیرون آمده که کسی نمی‌تواند منکر آن شود.
دکتر صحرائیان بابیان اینکه سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در حوزه پژوهش بسیار فراتر از این است افزود: واقعیت این است که در پژوهش باید هزینه کرد تا درصدی از آن به نتیجه برسد بنابراین اگر از 4 هزار مقاله دانشگاه درصدی از آن در جهت حل مسائل نیست نباید فکر کنیم که پژوهش دردی را دوا نمی‌کند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، با اشاره به پیشنهاد اعطای امتیاز به فعالیت‌های اجتماعی گفت: اغلب اعضای هیئت‌علمی فعالیت‌های اجتماعی متعددی انجام می‌دهند اما آنچه مهم است نحوه امتیازدهی به این فعالیت‌هاست.
وی افزود: ما نباید فعالیت‌های اجتماعی را جایگزین ISI کنیم بلکه باید فرآیندی را برای ارزیابی فعالیت‌های اجتماعی تعریف کنیم که اگر فعالیتی ارزشمند بود بتوانیم با اطمینان خاطر به آن رأی بدهیم.
سپس دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه بابیان اینکه اهمیت پژوهش برکسی پوشیده نیست افزود: بدون پژوهش قطعاً از علم روز دنیا عقب می‌مانیم اما این پژوهش نباید محدود به عدد و رقم و تعداد مقالات و اچ ایندکس شود. 
وی با اشاره به‌ضرورت توجه به ISI و نیز لزوم ایجاد کمیته‌ای برای ارزیابی فعالیت‌های اجتماعی گفت: وقتی مقاله‌ای تولید می‌شود باید مرجعی باشد که اعتبار آن را ارزیابی کند. در مورد فعالیت‌های اجتماعی نیز  باید مرجعی باشد که بتواند کارهای ارزشمندی که در این حوزه انجام می‌شود و مشکلی از جامعه را حل می‌کند؛ مورد ارزیابی قرار دهد.
در ادامه نشست هریک از اعضای هیئت‌رئیسه دیدگاه‌های خود را در خصوص مباحث مطرح‌شده بیان کردند.
توضیح اینکه به دلیل همزمانی جلسه‌ای در وزارت بهداشت، نشست هیئت‌رئیسه زودتر از معمول و درساعت 9:30 دقیقه پایان یافت.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: وحید مزاجردی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

دکتر صحرائیان درست می فرمایند. نادیده گرفتن ISI مانند این است که از درخت فقط برگ و میوه آن را ببینید و تنه و ریشه آن را بی اهمیت بدانید.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

ضمن عرض احترام به اعضای محترم هیات رئیسه به نظر می رسد که اشراف کاملی بر تنوع رشته ها و تخصص های موجود در دانشگاه ندارند و تفکر آنها مبنی بر حذف ISI همه را (از جمله رشته های علوم پایه) در بر نمیگیرد.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *