اخبار جلسات و نشست ها

 

 

نشست هم‌اندیشی گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی کشور با رئیس دانشگاه

دکتر قناعتی: تعالیم قرآن و عترت زمانی اثربخش است که در عمل تجلی یابد

در نشست هم اندیشی گروه قرآن وعترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی کشور با رئیس دانشگاه، پیرامون برگزاری نهمین همایش قرآن و عترت و سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست که با حضور اعضای کارگروه قرآن و عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی کشور  و مسئولان فرهنگی دانشگاه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ در سالن مدافعان سلامت برگزار شد، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه، با یادآوری اهداف بزرگ انقلاب گفت: ما انقلاب کردیم که قران و اهل بیت بر جامعه حاکم باشد و در اجرای امور سیرسلوک قرانی را در نظر بگیریم و به روش صحیح رفتار کنیم.

امام سرلوحه عمل به قرآن و عترت 
رئیس دانشگاه، با اشاره به رهبریت امام خمینی (ره) که در میان علمای شیعه، قرآن و عترت را سرلوحه کار خود قراردادند گفت: قران و عترت مکمل یکدیگر هستند و قران درصورتی اثربخش است که به مرحله عمل برسد و امام راحل با تاسی از عمق قرآن و اهل بیت این را منصه ظهور رساندند.

قرآن باید در عمل تجلی یابد
دکتر قناعتی با تاکید بر اینکه قرآن باید در عمل تجلی پیدا کند، ابراز امیدواری کرد همایش قرآن و عترت و سلامت، در بکارگیری تعالیم قرآنی موثر باشد و افزود: ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و ما انتظار داریم تلالو قرآن بیش از این در جامعه ظاهر شود. البته تاکنون شاهد نمادهای بسیاری هم بوده‌ایمو  شهید سلیمانی، شهید همت و شهید باکری نمونه ای  از این نمادها هستند.

اساتید قرآنی، مظهر اخلاق باشند
رئیس دانشگاه، با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) « کونوا دعاةً للنّاس بغیر ألسنتکم» « مردم را با غیر زبان خود، به مذهب دعوت کنی» گفت: اساتیدی که اهل قرآن هستند، با رفتار خود می‌توانند مظهر مهربانی و محبت و اخلاق و اسوه حسنه رسول الله باشند و نباید بشنویم کسی که ادعای قران و مذهب دارد در رانت‌های مختلف حقوق دیگران را تضییع کند.

تاکید بر شناسایی آفت‌ها و جلوگیری از آن 
دکتر قناعتی با تاکید براینکه باید  افت‌ها را شناسایی و از آن جلوگیری کنیم افزود: بندرت برخی برای رسیدن به نام و امتیاز ویژه می‌خواهند عضو بسیج شوند اما ایا بسیج برای ویژه خواهی است؟ آیا امیرالمومنین و اباعبدالحسین که دچار این همه مصیبت شدند چنین هدفی داشتند؟ باوجود همه خوبی‌هاییکه در کنار قرآن و عترت بدست آوردیم، با راهکارهایی که گروه قرآن و عترت و سلامت ارایه می‌دهد باید بتوانیم از افت‌ها دوری و الگوهایی همچون شهید همت‌ها و شهید سلیمانی‌ها را در ترویج کنیم.  

نفی هرگونه سوء استفاده از قرآن
رئیس دانشگاه با رد سوء استفاده از قرآن در مباحث دیگر از جمله طب اسلامی گفت: قران راهکار و استراتژی اصلی حیات است و راه فلاح را نشان می‌دهد و در این راه، جامعه را به علم و عدالت و دیگر مبانی پیشرفت تشویق می‌کند؛ اما قرآن طبیب و مهندس تربیت نمی‌کند. لذا باید این افت‌ها را بشناسیم و به سمت عمق قرآن که اخلاص و پاکی و صفاست حرکت کنیم.

برگزاری نهمین همایش قرآن و عترت و سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
در ادامه دکتر ناصرسیم فروش رئیس گروه قرآن و عترت سلامت فرهنگستان علوم پزشکی کشور، با ابراز خرسندی از اینکه دکتر قناعتی به عنوان چهره علمی و قرانی مسئولیت دانشگاه را برعهده گرفتند، اهداف تشکیل گروه قران و عترت و سلامت را تشریح کرد و گفت:   این گروه با هدف نشر قرآن و معارف اسلامی در جامعه پزشکی تشکیل شده است و اهالی قرآن در جامعه پزشکی را دورهم جمع کرده است که به هم اندیشی بپردازند. وی با اشاره به برگزاری ۸ دوره همایش ملی قران و عترت و سلامت گفت: امیدوارم با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی تهران، شاهد برگزاری همایش باشکوهی در این عرصه باشیم. دکتر سیم فروش با بیان اینکه پزشکان خادم و زحمت کش هستند و این را در بحران‌های مختلف از جمله کرونا نشان داده‌اندافزود: در انتخاب دانشجویان پزشکی باید بر تزکیه آنان نیز توجه شود تا افراد صالح وارد این رشته شوند و بر اعتبار آن بی‌افزایند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران الگوی تحول در مباحث قرآنی شود
سپس دکتر رحیم قربانی دبیر گروه قرآن و عترت و سلامت درخصوص نحوه برگزاری همایش توضیح داد و گفت: در این  گروه حدود ۲۰ نفر از اساتید و صاحبنظران عرصه پزشکی و قرآن از سازمان‌های مختلف و همچنین قاریان ممتاز بین المللی عضو هستند و درخصوص ترویج مباحث قرآنی هم فکری و برنامه ریزی می‌کنند.   وی با اشاره به چگونگی برگزاری همایش گفت: روال بر این است که این همایش هرسال به صورت متناوب در تهران و شهرستان‌ها برگزار شود. امسال قصد داریم باتوجه به نقش دانشگاه علوم پزشکی تهران و جایگاهی که در کشور به عنوان دانشگاه مادر دارد این همایش در این دانشگاه برگزار شود.   دکتر قربانی با تاکید بر توجه بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران به مباحث قرآنی گفت: امیدواریم با روی کار امدن دولت جدید و به تبع ان دکتر قناعتی به عنوان رئیس دانشگاه، شاهد تحولی در این عرصه باشیم و دانشگاه علوم پزشکی تهران الگوی این تحول در دانشگاه‌های دیگر باشد. دبیر گروه قرآن و عترت و سلامت، این همایش را گردهمایی چهره‌های علمی و قرآنی در جامعه پزشکی دانست و گفت: هرساله این همایش با حضور ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر از فعالان قرآنی برگزار می‌شود. امسال نیز با توجه به شرایط موجود باید نسبت به نحوه برگزاری آن با نمایندگان دانشگاه تبادل نظر کنیم.  

آمادگی مشارکت ۸ هزار استاد معارف در هم اندیشی
پس از آن، حجت السلام دکتر نیکزاد عیسی زاده معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، پیشینه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه علوم پزشکی تهران را تشریح کرد و گفت: با تشکیل مرکز فرهنگی قرآن و عترت در دانشگاه فعالیت‌های قرانی خوبی در سطح اساتید، دانشجویان و کارکنان ایجاد شده است.وی با اشاره به تشکیل تیم‌های قرآنی و مشاور احکام در بیمارستان‌های دانشگاه برای نخستین بار گفت: این فعالیت از ۱۰ سال پیش در این دانشگاه شکل گرفت. همچنین معاونت آموزشی نهاد نیز با همکاری ۸ هزار استاد معارف آمادگی مشارکت در موضوعات مختلف را دارد.

آمادگی دانشگاه در برگزاری همایش قرآن و عترت و سلامت
دکتر عبدالرحمن رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه نیز از اعلام امادگی دانشگاه در برگزاری این همایش خبر داد و گفت: نحوه برگزاری همایش در جلسات ستاد اجرایی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

تشریح فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دانشگاه
حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک محمدی، مدیر کانون قرآن و عترت دانشگاه، با تشریح فعالیت‌های این مرکز از سال ۸۹ گفت: درخصوص احکام پرستاری و اخلاق پرستاری  ۳هزار ۸۰۰ پرستار آموزش دیدند و  فضاسازی قرآن کریم صورت گرفته همچنین در دو دوره از جشنواره قرآن و عترت اساتید و کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، به عنوان پنج تیم برتر معرفی شده ایم.  

دکتر سپیده امیدواری روانپزشک و مجری طرح پژوهشی سلامت معنوی و قران گفت: این طرح که مصوب وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشی تهران است چندسالی است که در حوزه سلامت معنوی و قران درحال اجرا است. تاکنون ایات قرآنی که پیام‌هاییدر رابطه با چگونه زیستن دارند؛ کدگذاری شده و متغیرها و محورها مربوط به سلامت معنوی استخراج شده اند.  

وی با تشریح محورهای سلامت معنوی گفت: رابطه با خدا، خود و دیگران، مسئولیت اجتماعی، عبرت آموزشی از تاریخ و رابطه خدا با هستی، رابطه انسان با دین واز جمله محورهایی هستند که مورد بررسی قرار دارند.

در ادامه دکتر هادی انصاری عضو گروه قرآن و عترت و سلامت و خادم عتبات عالیات، با اشاره به خدمات دکتر قناعتی در شرایط اضطراری به کشور عراق، به نقش تاثیرگذاری علمای دینی و پزشکی اشاره کرد و گفت: با قبول مسئولیت دکتر قناعتی امیدواریم که تغییرات عمیقی در دانشگاه بوجود بیاید و ما شاهد فعالیت‌های علمی و قرآنی بیشتری در دانشگاه باشیم.

دکتر انصاری با تاکید بر الگوسازی از شخصیت‌های علمی با اعتقادات مذهبی گفت: باوجود اینکه دستاوردهای بسیاری در این زمینه به دست آورده‌ایمولی هنوز انتظار بیشتری در این زمینه وجود دارد. وقتی مردم با پزشکی مواجه می‌شوند که در مطب خود درباره مفاهیم قرآنی سخن بگوید و آن مفاهیم را به کاربگیرد، تحت تاثیر بیشتری قرار می‌گیرند.

در پایان جلسه بربرگزاری جلسات هماهنگی بیشتر تاکید و تربت امام حسین (ع) به دکتر قناعتی هدیه شد.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *