اخبار جلسات و نشست ها

 

 

نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه برگزار شد

دکتر کریمی: مسئولان دانشگاه برای پیشبرد اهداف مجموعه، چاره ای جز گذشتن از منافع شخصی خود ندارند

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه، عملکرد گروه بیماری‌های چشم دانشکده پزشکی و نیز روند پیشرفت تحلیل سالنامه آماری، بحث و بررسی شد.

گالری عکس

در این نشست که یکشنبه 17 آذر 98 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر کردی درخصوص مدل اداره توریسم درمانی مجتمع بیمارستانی یاس توضیح داد.
سپس دکتر پورغریب معاون دانشجویی دانشگاه نیز گزارشی از بررسی دلایل بروز بیماری در خوابگاه را ارائه کرد و گفت: پاسخ نهایی آزمایش‌های انجام‌شده امروز آماده می‌شود.
بررسی عملکرد گروه بیماری‌های چشم
سپس دکتر اکبری مدیر گروه آموزشی بیماری‌های چشم و رییس بیمارستان فارابی به تشریح فعالیت‌های این گروه پرداخت و گفت: گروه چشم‌پزشکی دانشگاه، از نظر شمار اعضای هیئت‌علمی و آموزش دستیاران و فلوشیپ ها، بزرگ‌ترین گروه آموزشی چشم‌پزشکی کشور است.
وی افزود: در سال 97، بیش از 600 هزار مراجعه به درمانگاه‌ها و بیش از 197 هزار مراجعه به درمانگاه اورژانس داشتیم و بیش از 91 هزار جراحی در بیمارستان فارابی انجام‌شده است.
دکتر اکبری بابیان اینکه این حجم از مراجعه به بیمارستآن‌هم فرصت است و هم تهدید افزود: به این دلیل فرصت است که انبوه بیماران و انجام اعمال جراحی فوق تخصصی هم‌رده با بهترین مراکز چشم‌پزشکی پیشرفته دنیا، امکان وجود داده‌های مناسب برای پژوهش را فراهم می‌کند.  البته این نگرانی نیز وجود دارد که تراکم بیماران ارجاعی، بر فعالیت‌های آموزشی پژوهشی اساتید و دستیاران تأثیر بگذارد.
مدیر گروه بیماری‌های چشم با اشاره به شمار اعضای هیئت‌علمی این گروه و بازنشستگی تعدادی از آنان گفت: برای جذب هیئت‌علمی موردنیاز گروه نیاز به حمایت دانشکده پزشکی داریم.
دکتر اکبری با تأکید برافزایش کیفیت آموزش کارورزان و کارآموزان گفت: ماهانه 30 تا 40 کارآموز و 5 تا 10 کارورز به بیمارستان فارابی می‌آیند و برای آموزش آن‌ها برنامه‌های متنوعی ازجمله برگزاری کارگاه‌های آشنایی با اسلیت لمپ، افتالموسکوپ و معاینات اولیه چشم در نظر گرفته‌شده است. همچنین امکان حضور آنان در درمانگاه‌های فوق تخصصی و اتاق عمل فراهم‌شده و کلاس‌های برخورد با بیماران اورژانس و نیز گروه‌های مجازی پرسش و پاسخ دانشجویان و اساتید تشکیل‌شده است.
وی افزود: به‌تازگی دستگاه اسلیت فوتو همراه با مانیتور به‌منظور آموزش بهتر دانشجویان در درمانگاه اورژانس نصب‌شده تا کارورزان بتوانند  هنگام معاینه اساتید آموزش بهتری دریافت کنند.
وی شمار دستیاران تخصصی بیمارستان فارابی را 89 نفر و فلوشیپ ها را 23 تن برشمرد و گفت: به‌منظور تحول و نوآوری آموزش دستیاران برنامه‌های متعددی ازجمله برگزاری جلسات آشنایی با روش‌های ارزیابی پیشرفته دستیاران مانند آزمون PMP، برگزاری امتحانات کتبی جامع الکترونیکی، PMP  و OSCI به‌صورت الکترونیک  و... برگزار می‌شود.
دکتر اکبری با تأکید بر بهبود شرایط رفاهی دستیاران گفت: امیدواریم در این زمینه نیز اقدامات مؤثری انجام دهیم.
مدیر گروه بیماری‌های چشم در توضیح برنامه‌های این گروه در توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی و عرصه بین‌الملل گفت: در این مرکز علاوه بر دوره‌های آموزش بین‌الملل که از سوی دانشگاه تکلیف شده، آموزش فلوشیپ بین‌الملل نیز ارائه می‌شود به‌طوری‌که  برای سال 2020 نیز فلوشیپ بین‌الملل رزرو  داریم.
رییس بیمارستان فارابی، با تأکید بر رعایت پروفشنالیسم گفت: بیمارستان فارابی نخستین مرکزی است که برای اجرای پروژه ارتقا پروفشنالیسم داوطلب شد تا رفتار حرفه‌ای در تمامی رده‌های شغلی مرتبط با بیمار ارتقا یابد.
دکتر اکبری با اشاره به دستاوردهای گروه بیماری‌های چشم گفت: سه نفر اول بورد و 50 درصد از 10 درصد اول بورد امسال از بیمارستان فارابی هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش‌های گروه در ابتدای مسئولیت خود اشاره کرد و گفت: در این یازده ماه تلاش کردم فضای عمومی توأم با آرامش و مبتنی بر ارزش‌های آکادمیک را در گروه ایجاد و جایگاه سمینار فارابی را از طریق برنامه‌ریزی مدون و به‌موقع با همکاری سایر دانشگاه‌ها تقویت کنم. همچنین تلاش کردم تعاملات علمی بیمارستان با سایر گروه‌های چشم مستقر در تهران افزایش یابد.
در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
بررسی پیشرفت تحلیل سالنامه آماری
سپس دومین دستور جلسه موردبررسی قرار گرفت و گزارش پیشرفت تحلیل سالنامه آماری دانشگاه ارائه شد.
دکتر فتوحی رییس مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاه، در توضیح بازنگری سالنامه آماری گفت: با توجه به تأکید رییس دانشگاه مبنی براینکه سالنامه آماری باید مبنای تصمیم‌گیری مجموعه مدیریتی دانشگاه قرار گیرد؛ بازنگری آن در دستور کار مرکز آمار و فناوری اطلاعات قرار گرفت و تحلیل آماری نیز به مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاه واگذار شد.
وی افزود: به این منظور جلساتی با معاونت‌های مختلف برگزار شد و در مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاه تقسیم‌کار صورت گرفت و مسئولان پروژه‌های هر واحد مشخص شدند درنهایت گزارش تحلیلی شاخص‌های حوزه‌های مختلف آماده شد که می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد.
در ادامه دکتر رجبی معاون پژوهشی مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاه در تشریح فرایند بازنگری و تحلیل سالنامه آماری دانشگاه گفت: این بازنگری از آبان 97 آغاز و لیستی از شاخص‌های دارای اولویت هریک از حوزه‌ها تهیه شد. به‌منظور خلاصه‌سازی و کاربردی‌تر کردن سالنامه جلسات متعددی با واحدهای مختلف برگزار و نسخه پیشنهادی سالنامه 97 توسط همکاران واحد آمار به‌منظور نظرسنجی ارائه شد.
وی افزود: به‌منظور تحلیل سالنامه، در خرداد 98 با تمامی معاونت‌ها مکاتبه و از آنان خواسته شد لیست شاخص‌های اولویت‌دار خود را تهیه و به این مرکز ارسال کنند. درنهایت شاخص‌های اعلام‌شده براساس اطلاعات موجود در سالنامه آماری بررسی شد و مواردی که در سالنامه به آنان اشاره‌شده بود، با مشاركت واحدهاي ذی‌ربط مورد تحلیل قرار گرفت که گزارش آن تهیه‌شده و يا در دست تهيه است.
در ادامه دکتر مرعشی مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه از تغییر نگاه دانشگاه به سالنامه آمار قدردانی کرد و گفت: از اینکه رویکرد دانشگاه به آمار و سالنامه آماری، به یک نیاز واقعی برای تصمیم‌گیری تبدیل‌شده تشکر می‌کنم.
وی از طراحی سامانه اتوماسیون آماری خبر داد و گفت: جمع‌آوری آمار دستی کار زمان‌بر و خسته‌کننده‌ای است به این منظور طراحی سامانه اتوماسیون آماری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

 راه‌حل مسائل در تعامل و هم‌افزایی
سپس دکتر کریمی رییس دانشگاه در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، عملکرد گروه بیماری‌های چشم را مثبت ارزیابی کرد و با قدردانی از تلاش‌های دکتر اکبری گفت: بیمارستان فارابی با پشتوانه تاریخی گران‌بهای خود یکی از افتخارات کشور و دانشگاه است.
رییس دانشگاه با تأکید براینکه اداره بیمارستان فارابی باید با گروه چشم‌پزشکی باشد گفت: در نخستین بازدیدی که از بیمارستان فارابی داشتم به این نتیجه رسیدم؛ مهم‌ترین مسئله این مرکز ناشی از تفرق و ناهماهنگی است. لذا به دکتر اکبری توصیه کردم بیمارستان را روی ریل پیشرفت هدایت کند.
وی افزود: تجمع نخبگان در کنار فواید بی‌شمار آن عوارضی هم دارد که ممکن باعث آسیب به آموزش و پژوهش، گروه و بیمارستان شود. لذا به دکتر اکبری تأکید کردم مهم‌ترین مسئولیت شما در بیمارستآن‌هم‌افزایی در اعضای گروه و کم کردن مسائل حاشیه‌ای و توجه بر مدیریت انسان‌هاست و خوشحالم ایشان در مدت‌زمان مسئولیت خود، در این زمینه موفق شدند. البته چالش‌هایی هم وجود دارد که درحال برطرف شدن است.
رییس دانشگاه به دکتر اکبری توصیه کرد چتر مدیریتی خود را برای کل افراد بیمارستان و گروه چشم برافرازد و گفت: از برگزاری نشست‌های مختلف و صحبت کردن با اعضای گروه خسته نشوید و آن‌قدر به این روند ادامه دهید که در زمینه مسائل عمومی، فقط یک‌صدا از مجموعه بیمارستان به بیرون منعکس شود چراکه انتقال مسائل بیمارستان به بیرون، حل آن را مشکل‌تر می‌کند.
دکتر کریمی با تأکید بر حمایت دانشگاه از جذب هیئت‌علمی موردنیاز گروه چشم گفت: اینکه گروهی از اساتید به‌یک‌باره جذب و بازنشسته می‌شوند نقطه‌ضعفی است که بسیاری از گروه‌ها و دانشکده‌ها با آن مواجه‌اند. لذا در این دوره با جذب تدریجی اعضای هیئت‌علمی، مشکل بازنشستگی و تمام‌وقتی اساتید را حل کنید.
رییس دانشگاه با اشاره به مسئله تمام‌وقتی اعضای هیئت‌علمی گفت: دانشگاه سر قول خود ایستاده اما اجرای آن در این شرایط باعث آسیب به بیمارستان می‌شود. لذا باید با در نظر گرفتن تمهیداتی و با تعامل بیشتر و رضایت دوطرفه این مسائل را حل کنید.
وی افزود: تغییر در تمام‌وقتی باعث بروز چالش‌های 40 سال پیش می‌شود که هزاران نفر برای گرفتن نوبت در صف‌های طولانی می‌ایستادند.
دکتر کریمی بابیان اینکه مسئولان دانشگاه برای پیشبرد اهداف مجموعه چاره‌ای جز گذشتن از منافع شخصی خود ندارند افزود: افرادی که در دانشگاه مسئولیت می‌پذیرند عملکردشان مورد نظارت همگان قرار می‌گیرد. لذا وقتی مسئولیت بزرگی را می‌پذیریم، چاره‌ای نداریم جز اینکه از منافع خود بگذریم تا بتوانیم مجموعه را بهتر اداره کنیم. این رویکردی است که مسئولان واحدهای مختلف باید به آن توجه کنند در غیر این صورت مجموعه اداره نمی‌شود.
وی افزود: اگر من به‌عنوان رییس دانشگاه، در حضور، ساعت کار و نوع برخوردم با نیروی انسانی منافع شخصی خود را در نظر بگیریم طبیعی است که مجموعه دچار مشکل می‌شود. همچنین اگر رییس بیمارستان در ساعت کاری، در بیمارستان نباشد و در بخش دیگری مشغول باشد بدیهی است که بیمارستان دچار مشکل می‌شود.
رییس دانشگاه، در پایان سخنان خود خطاب به دکتر اکبری بابیان اینکه موفقیت شما در بیمارستان نتیجه  سرمایه‌ای است که از خود گذاشته‌اید افزود: امیدوارم با همین درایت، حسن نیت و وقت گذاری که دارید موفقیت‌های بیشتری را کسب کنید و دانشگاه هم از شما حمایت می‌کند.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به‌ضرورت بازنگری سالنامه آماری اشاره کرد و گفت: پیش‌ازاین سالنامه در قطع بزرگ منتشر می‌شد و کاربرد آن تزئین قفسه کتابخانه‌ها بود. لذا با خواندن یکی از این سالنامه‌ها به فکر افتادم، در محتوای آن تغییر ایجاد کنیم.
وی بابیان اینکه انتشار محتوای سالنامه آماری، آن‌هم به نام دانشگاه، باید مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد افزود: تصمیم‌گیری دانشگاه در حوزه‌های مختلف مانند پذیرش دانشجو و مدل جذب هیئت‌علمی و... باید مبتنی بر مستندات و تحلیل آماری دقیق باشد تا در دوره‌های مختلف مدیریتی مورداستفاده قرار گیرد. با این رویکرد می‌توان به ابهامات و مسائل گروه‌های و دانشکده‌های مختلف به‌راحتی پاسخ داد.
وی بابیان اینکه اطلاعات سالنامه آماری باید جدی گرفته شود افزود: باید آمار و ارقامی که از دانشگاه ارائه می‌شود درست و یکسان باشد. مرحله بعد تحلیل این آمار است تا براساس آن نیازهای دانشگاه شناسایی  و براساس آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.
رییس دانشگاه بر الکترونیک شدن سالنامه آماری تأکید کرد و گفت: برای تهیه این سالنامه برگه‌های کاغذ بسیاری بین واحدها ردوبدل شده درحالی‌که بایستی سیستم الکترونیک داده‌های بین واحدها، طراحی شود تا این سالنامه کم‌هزینه‌تر و کاربردی‌تر منتشر شود.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود تأکید کرد: برای تدوین این سالنامه افراد بسیاری تلاش کرده‌اند اما هنوز با نقطه ایده آل فاصله دارد و باید نسخه جدید آن با محتوایی در شأن دانشگاه تولید شود.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: وحید مزاجردی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی