اخبار مراسم ها و همایش ها

 

 

مراسم تکریم دکتر عابدینی و معارفه دکتر زنده‌دل به‌عنوان رئیس بیمارستان رازی

دکتر قناعتی: مسئولیت‌ها همانند امانات الهی هستند و روزی ما درباره عملکردمان در این جایگاه‌ها مورد سؤال قرار خواهیم گرفت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید بیمارستان رازی، خدمات ارائه‌شده در این بیمارستان را در منطقه بی‌نظیر معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مراسم تکریم دکتر ربابه عابدینی، رئیس پیشین و معارفه دکتر ابوالفضل زنده‌دل، رئیس جدید بیمارستان رازی از ساعت 13:30 روز شنبه 15 آبان 1400 در سالن آمفی‌تئاتر بیمارستان رازی برگزار شد.

در این مراسم دکتر حسین قناعتی، سرپرست دانشگاه ضمن تقدیر از اعضای، هیئت‌علمی، پرستاران و سایر کادر درمانی و خدماتی این بیمارستان، گفت: اساس خدمات در حوزه سلامت با سایر نظامات متفاوت است و دلیل این تفاوت در بسیاری از اوقات، به دلیل تأخیرناپذیری خدمات سلامت برای افراد است.

وی با بیان اینکه مبحث «عدالت در سلامت» یکی از چالش‌برانگیزترین مباحث مدیریتی در سطح جهانی است؛ گفت: ابداع روش‌های جدید و افزایش توقعات از یک‌سو و محدودیت بودجه و امکانات از سوی دیگر چالش‌های بزرگی را ایجاد می‌کنند که لازم است که مدیریت، با هوشیاری این موارد را رصد کند؛ مثلاً شرکت‌های تجهیزات دارویی در سطح بین‌المللی برای افزایش فروش خود فشارهایی را به نظام سلامت وارد می‌کنند اما این مدیران این حوزه هستند که باید با درایت تصمیم بگیرند چگونه از این ابزار و تجهیزات برای حداکثر کردن کیفیت و کمیت خدمات، استفاده بهینه بکنند.

سرپرست دانشگاه با اشاره به اینکه متأسفانه ما در دورانی، با نگاه کاپیتالیستی در اداره امور جامعه مواجه بودیم؛ گفت: خوشبختانه در دوره حاضر، سیاست کلی کشور درزمینهٔ توزیع عادلانه امکانات و خدمات در سطح کشور است و ما نیز در سطح دانشگاه تلاش می‌کنیم این نگاه عدالت محور را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی بیمارستان رازی گفت: این بیمارستان در منطقه جنوب تهران قرار دارد و در کنار جنبه فوق تخصصی بیمارستان، این‌یک فرصت برای شماست که مردم این منطقه، از سایر خدمات حوزه سلامت در این مرکز بهره‌مند شوند و علاوه بر حفظ جایگاه ممتاز بیمارستان درزمینهٔ بیماری‌های پوست، با افزایش کیفیت خدمات و رفع چالش‌ها، بتواند قطب جهانی درمان بیماری‌های پوست باشد که این ظرفیت با توجه به استادان برجسته این بیمارستان، تجربه سالیان طولانی و تنوع بیماران مراجعه‌کننده به این بیمارستان کاملاً در دسترس است.

دکتر قناعتی با تأکید بر جایگاه والای «عدل» در تعالیم دینی ما گفت: این مسئولیت‌ها همانند امانات الهی هستند و روزی ما درباره عملکردمان در این جایگاه‌ها مورد سؤال قرار خواهیم گرفت؛ امیدوارم همه ما با تلاش و کوشش بتوانیم در حوزه عدالت که یکی از جلوه‌های انقلاب الهی ما است، قدم برداریم.

وی در ادامه کارکنان نظم سلامت را از تأثیرگذارترین اقشار جامعه برشمرد و گفت: من بارها گفته‌ام که کارکنان نظام سلامت لیدرهای فکری جامعه هستند زیرا مردم برای آن‌ها احترام زیادی قائل هستند بنابراین تلاش برای اصلاح روزمره و ارتقای اخلاقی برای همه ما در هر سطح و جایگاهی که قرار داریم، اثرات مثبت زیادی بر جامعه و روح و روان افراد خواهد داشت.

سرپرست دانشگاه عرصه مدیریت دانشگاه را به یک مسابقه دو امدادی تشبیه کرد و گفت: دکتر عابدینی در مدت پنج سال گذشته به‌خوبی این مجموعه را مدیریت کردند و این جابجایی‌ها ابداً به معنای وجود ضعف در مدیریت قبلی نیست بلکه اعتقاد من بر این است که دوران مدیریتی باید معین باشد تا افراد بتوانند به سایر جنبه‌های زندگی خود هم رسیدگی کنند.

وی در خاتمه، کار برای خداوند را رمز ماندگاری کارها معرفی کرد و افزود: مسائل و مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم در طول تاریخ هم به نسبت کم یا زیاد وجود داشتند اما اگر به تاریخ مراجعه کنیم انسان‌های بزرگ و درستکار همواره این شرایط را تغییر دادند و این در سایه همت، پشتکار، ایمان و توکل بر خداوند بزرگ میسر شده است.

 

در ابتدای مراسم دکتر ربابه عابدینی رئیس پیشین بیمارستان ضمن خوشامدگویی به سرپرست دانشگاه، سخن را با قرائت آیه 70 سوره احزاب آغاز کرد و گفت: 5 سال پیش این آیه را در پشت همین تریبون قرائت کردم. این امانت را که سکان داری یکی از بزرگترین میراث های تاریخ طب کشور است را بر عهده گرفتم و سعی کردم این امانت را حمل کنم و خوشحالم که با صداقت تمام به دکتر ابوالفضل زنده دل رئیس جدید بیمارستان تحویل دهم. بیمارستان رازی در آستانه وارد شدن به 90 سالگی است. از سال 1312 اینجا یک میراث کهن است و تمام ساختمان ها و زمینی که بر روی آن قدم می گذاریم، بیمار می بینیم و کار می کنیم در آن زمان توسط خیرین اهدا شده است. بعدها سیستم آموزشی به آن اضافه شد و از سال 1348 عملا به عنوان قطب علمی پوست کشور فعالیت داشته و از سال 1388 رسماً و به حق به این عنوان نامیده شد.

وی افزود: سال 1399 ساختمان جدید افتتاح شد و امیدوارم این افتتاح باب جدیدی برای این مرکز بزرگ و عزیز برای ما باشد و امیدوارم آنچه را که در سند استراتژیک بیمارستان تعریف کرده بودیم محقق شود و این مرکز به عنوان مرجع علمی آموزشی و پژوهشی و درمانی برای تمام کشورهای عضو کنفرانس اسلامی باشد. این آرزو دور و دیر نیست زیرا این بیمارستان ظرفیت این کار را دارد. به قول اساتیدی که دور دنیا راگشته اند و به این مطلب اذعان دارند که بیمارستان رازی جزو مراکز انگشت شمار در دنیاست که در آن انواع خدمات با تنوع بسیار بالا را به بیماران مبتلا به ضایعات پوستی ارائه می دهد. در کنار پوست رشته های تخصصی دیگری نیز داشته ایم که در کنار گروه پوست بوده اند. همکاران جراحی پلاستیک، جراحی عمومی، بیهوشی، همکاران پاتولوژیست، عفونی و ... که اگر همکاری آنها نبود، بیمارستان رازی، بیمارستان رازی نمی بود. اینها کار تیمی بوده است که بیمارستان رازی را سرآمد کرده و امیدوارم ادامه دار باشد.

دکتر عابدینی گفت: رشته های تخصصی دیگری که دوست داشتیم در بیمارستان به وجود بیاید و بیمار را به مراکز دیگر درمانی ارجاع ندهیم مثل بیماریهای داخلی، قلب، گوارش، گوش و حلق و بینی، تغذیه، غدد، روانپزشکی که الحمدلله تا حدودی فعالیت خود را در این مرکز آغاز کرده اند.

ایده این که فضاهای بیمارستان رازی بایستی بزرگتر و فضاها نوسازی شود. در سال 1385 و در زمان ریاست دکتر نفیسه اسماعیلی به اجرا درآمد. این کار با با کمک خیرین شروع شد ولی به دلیل مشکلات مالی متوقف شد. در سال 1394 وزیر بهداشت سابق دکتر هاشمی قرارداد اتمام ساخت بیمارستان رازی را به قرارگاه خاتم الانبیا سپردند. ساخت این مرکز یکی از سخت ترین پروژه های دانشگاه بوده است زیرا در کنار فعالیت های عمرانی می بایست فعالیت های درمانی را ادامه می دادیم. اگر حمایت های مدیر بیمارستان، مترون، اعضا هیئت علمی و مسئولان واحدها نبود، این امر محقق نمی شد. سعی بر این بود که در کنار فعالیت های عمرانی بیمارستان، رضایتمندی بیماران و مراجعه کنندگان در حداکثر لازم نگه داشته شود و این کار بسیار دشواری بود.

ساختمان بیمارستان رازی که در سال 1394 شروع به احداث شد به دلیل این که پی ها فرسوده شده بودند و قدرت لازم را نداشتند، نیاز به نقشه کشی مجدد داشت و نیازمند برگزاری جلسات هفتگی با قرارگاه و همچنین نیاز به تعامل با سازمان های دیگر مثل شهرداری، محیط زیست، آتش نشانی و ... بود. همچنین برای افزایش بهبود زیرساخت ها (مثل برق و گاز و فاضلاب)، پست جدید برق و گاز و نیز خرید خطوط تلفن و نصب تابلوهای راهنمای جدید و نیز نصب دوربین های امنیتی را در برنامه های خود داشته باشیم و برای تحقق این امور از کمکهای خیرین، وزارتخانه، دانشگاه و نیز معاونت درمان بهره برده ایم.

رئیس پیشین بیمارستان رازی افزود: پس از این کارها، آرام آرام واحدها را به ساختمان جدید منتقل کردیم که اولین واحد یعنی اورژانس در سال 1398 منتقل شد. در سال 1399 واحدهای دیگر به ساختمان جدید منتقل شدند و آخرین واحدی که در حال حاضر منتقل شده است، CSR است. جابجایی واحدهای بیمارستان مصادف با کاهش شدید منابع مالی بود. اپیدمی کووید 19 نیز به آن اضافه شد.

در حوزه درمان و با زحمات معاون درمان بیمارستان دکتر طاهره سوری بسته های خدمتی جدید در بیمارستان افتتاح شد. درمانگاه درموسکوپی با جدیدترین دستگاه فوتوفایندر، درمانگاه تخصصی پوست اطفال، درمانگاههای غدد، داخلی، ENT، بیهوشی، قلب، تغذیه، سایکوسوماتیک در حال فعالیت هستند و امیدوارم روز به روز رونق بیشتری بگیرد. در کنار این فعالیت ها، راه اندازی لیزر اگزایمر و نیز DAY CARE در دستور کار قرار گرفت که با انجام این کار بیمارانی که نیاز به مانیتورینگ روزانه داشته اند را از بخش پوست خارج کردیم و بیماران بطور مرتب در این واحد مانیتورینگ شده و بصورات روزانه ترخیص می شوند. با اجرای این کار هم زینه های بیماران کاهش پیدا کرد و همچنین رضایتمندی آنها را افزایش داد.

واحدهای دیگری نیز مثل سی تی اسکن که منتظر هستیم با مساعدت معاونت توسعه افتتاح شودو اتاق های عمل نیز با فروکش کردن کووید 19 رونق بیشتری بگیرد.

 

در حوزه آموزش هم نیاز نیست که از بیمارستان رازی تعریف کنم. این تعریف از گروههای آموزشی حاضر در بیمارستان است و بدون تعارف باید بگویم که بیمارستان رازی در این حوزه سرآمد بوده است. در طول دوره ریاست بنده نیز این طور بوده و سیر صعودی داشته است و این کارها مرهون زحمات و کمکهای معاون محترم آموزش بیمارستان دکتر نرگس قندی و نیز مدیر گروه پوست دکتر مریم غیاثی بوده است. به واقع باوجود مشکلاتی که داشته ایم، سعی کردیم فضای آموزشی و تجهیزات آموزشی را فراهم کنیم. همین سالن آمفی تئاتری که در آن حضور دارید، یک زیرزمین تاریکی بود و شرایط خوبی نداشت. ولی با زحماتی که مدیریت بیمارستان دکتر مخترع انجام دادند، این فضا آماده شد و در شان گروههای آموزشی، اساتید هیئت علمی و نیز فراگیران این بیمارستان قرار گرفت.

در حوزه پژوهش نیز معاون پژوهشی بیمارستان دکتر محمودی به کمک تیم جوانی که جذب کردند، توانستند به سرعت به جذب نیروهای محقق اقدام کنند. همچنین در این مدت مقاله نویسی افزایش یافت و انتشارات ISI بیمارستان در 5 سال اخیر جهش زیادی پیدا کرد.

 

در ادامه این مراسم، دکتر ابوالفضل زنده دل رئیس بیمارستان ضمن خوش آمدگویی به سرپرست دانشگاه گفت: بسیار خرسندم که در این مقطع زمانی این فرصت و افتخار را پیدا کردم که خدمتگزار شما در بیمارستان رازی باشم. همین جا لازم می دانم از آقای دکتر قناعتی و تیم مدیریتی دانشگاه بابت اعتمادی که به بنده داشته اند تشکر کنم. همچنین از زحمات دکتر عابدینی بابت تلاش های فراوانی که در چند سال اخیر داشته اند و نیز تیم همراهشان و اعضای هیئت علمی و همه پرسنل بیمارستان قدردانی می کنم و در ادامه کار دکتر عابدینی در دانشگاه آرزوی توفیق دارم.

بیمارستان رازی یکی از مراکز پیشرو و خوشنام و قطب علمی بیماریهای پوست در کشور است و هر کسی که افتخار مسئولیت این بیمارستان را پیدا می کند قطعا می بایست اولین اولویت آن تلاش در جهت ارتقا کمی و کیفی خدمات و امور مربوط به بیماریهای پوست باشد و در این زمینه در چند سال اخیر فعالیت های خوبی انجام شده است و پیشرفت های خوبی را شاهد هستیم. برای بحث بین الملل سازی و ارتباطات بین المللی در حوزه های مختلف، گسترش خدمات درمانی بیمارستان و بهبود کیفی آن و مسائل آموزشی، برنامه های وجود دارد که ان شاءالله با همراهی اساتید و دانشجویانی که در این سالن حضور دارند این برنامه ها را به سرانجام خواهیم رساند.

یکی از اهداف مهمی که در دولت انقلابی و مردمی جناب رئیسی مدنظر است و از تاکیدات مقام معظم رهبری است، توجه به بحث عدالت است. عدالت در سیستم بهداشتی و درمانی به معنی عدالت در ارائه خدمات سلامت و عدالت بهداشتی است. بیمارستان رازی با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد و با توجه به این که بیمارانی که به این مرکز مراجعه می کنند عمدتاً از قشر متوسط و محروم جامعه هستند، بسیار مناسب است که خدماتی که در این بیمارستان ارائه می شود گسترده تر شود و طیف وسیعتری را فرا بگیرد. ظاهراً با همین هدف در سال های اخیر در توسعه فیزیکی و نوسازی فضای فیزیکی بیمارستان شروع شده و تا الان با پیگیری مسئولان موقعیت خوبی پیدا کرده است. به نظر می رسد مواردی برای تکمیل این توسعه فیزیکی مد نظر است که در دوره جدید با همراهی و همکاری و نیز اولویتی که تیم مدیریتی دانشگاه به این موضوع خواهند داد به سرانجام خواهیم رساند.

 

وی افزود: به نظر من می بایست موارد ذیل برای توسعه خدمت رسانی چه در حوزه درمان و چه در حوزه آموزش در اولویت کار قرار گیرند:

اولویت اول: تهیه طرح جامع بیمارستان که در این راستا مذاکراتی با مشاور پروژه گروه خاتم صورت گرفته است و در کنار آن اخذ مجوز ساختمان جدید بیمارستان از شهرداری است که به فوریت می بایست انجام شود.

اولویت دوم: تخریب بال مرکزی بیمارستان برای احداث لابی ورودی است که جابجایی هایی نیز می بایست انجام بگیرد. در همین راستا بخش تصویربرداری نیز یه زودی به ساختمان جدید منتقل خواهد شد.

اولویت سوم: یکی از اولویت های مهم و قابل توجه در درمانگاه سرپایی آموزشی است که عمدتا برای مقاصد آموزشی استفاده می شود و بسیار پرمراجعه است. این درمانگاه دارای بنای قدیمی و خراب است و لازم است نقشه جدید برای این درمانگاه تهیه شده و تخریب و نوسازی آن صورت بگیرد. اگر به هر دلیل این کار انجام نشود جایگزین های دیگری نیز مد نظر خواهیم داشت.

 

اولویت چهارم: برای توسعه خدمت رسانی در این بیمارستان و برای راه اندازی بخش های جدید می بایست تامین تجهیزات جدید اندیشیده شود. به غیر از تجهیزاتی که برای تکمیل خدمات هتلینگ بخش های تازه افتتاح شده مد نظر است و باید وجود داشته باشد، مواردی مثل خرید دستگاه سی تی اسکن شاید اولویت خیلی ضروری باشد. ولی با توجه به این که الان بیماری کووید 19 رو به فروکش کردن است و قرار است که بخش های جدید دیگری اضافه شوند، لذا بنده فکر می کنم دستگاه سی تی اسکن در این بیمارستان می تواند رونق بیشتری ببخشد. تجهیزات دیگر ی مثل آندوسکوپی و برونکوسکوپی و موارد دیگر نیز ان شاءالله به تدریج و با عنایت ریاست دانشگاه برای این بیمارستان تهیه کنیم.

اولویت پنجم: طبقه 4 این ساختمان دارای 41 تخت است که برای راه اندازی آن نیاز به خدمات هتلینگ داریم. همچنین طبقه 6 نیز دارای 13 تخت آی سی یو است که انشا الله من فکر می کنم مقدمات اینها فراهم است که به زودی و با عنایت مدیریت جدید دانشگاه، این موارد راه اندازی شوند.

راه اندازی این موارد ان شاءالله مصادف خواهد بود با افزایش کیفیت ارائه خدمات و نیز تنوع ارائه خدمات توسط بیمارستان. همگی قبول دارید این موضوع که پیشرفت در هر سیستم و هر ارگانی در وحله اول و یکی از ملزومات مهم آن، داشتن همدلی و همراهی و همفکری بین آن مجموعه است. بنده از هر طرح و مجموعه ای و از هر کاری که باعث افزایش همدلی و همفکری و همراهی شود استقبال می کنم و از همه شما پیشاپیش بابت لطفی که در دوره جدید خواهید داشت تشکر می کنم.

میر حامد  حسینی
تهیه کننده:

میر حامد حسینی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *