اخبار مراسم ها و همایش ها

 

 

امضا تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک پژوهشی و فناورانه سه دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی

دکتر کریمی: کارهای مشترک سه دانشگاه با گشاده‌دستی کامل و بدون هیچ محدودیتی انجام شود

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تهران، به‌منظور توسعه فعالیت‌های علمی، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک پژوهشی و فن‌آوری را امضا کردند.

گالری عکس
دانشگاه های همکار و همدل در کنار هم
در این نشست که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران دوشنبه 24 شهریور 99 در تالار دارالفنون برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه با خیرمقدم به روسا و معاونان و اساتید دانشگاه‌ها گفت: فرصت را مغتنم می‌شمارم تا حرف دلم را بگویم. همکاری با دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌های کشور مقوله‌ای است  که از  سه سال پیش که مسئولیت دانشگاه را برعهده گرفتم بر آن اعتقاد و تأکید داشتم. ما گاهی ساعت‌ها مسافت‌های طولانی را طی می‌کنیم تا دانشگاهی را در کشوری پیدا  کنیم که کار مشترک انجام دهیم. درحالی‌که دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نزدیک هم، دارای ریشه‌ای مشترک و همدل در کنار هم قرار دارند. نسبت به دانشگاه شهید بهشتی نیز باوجود ریاست دکتر زالی چنین احساسی دارم و از این همکاری مشترک بسیار خوشحالم.


تداوم همکاری ها با گشاده دستی و بدون محدودیت

دکتر کریمی با تأکید براینکه کارهای مشترک سه دانشگاه با گشاده‌دستی کامل و بدون هیچ محدودیتی انجام شود افزود: هرگونه حرف و نقد و مانعی را که در این همکاری ایجاد اختلال کند؛ باید از میان برداریم و این رویکرد در عمق واحدهایی که همکاری مشترک دارند نیز باید نفوذ کند.

خاطره خوش همکاری دانشگاه ها در این دوران

رئیس دانشگاه با اشاره به پیشینه همکاری دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفت: پیش‌ازاین نیز این همکاری میان دو دانشگاه وجود داشت و بخش‌های مختلفی باهم همکاری داشتند امیدوارم در این دوران نیز بتوانیم خاطره خوبی از این همکاری به یادگار بگذاریم.

نقطه عطف همکاری‌های دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران

سپس دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، بابیان اینکه ما به‌شدت نیازمند همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم افزود: بسیاری از کارهای حوزه پژوهشی و فن‌آوری دانشگاه تهران، منوط به همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی است و  خوشحالیم که امروز این همکاری در بدنه دانشگاه  تهران و علوم پزشکی تهران شکل‌گرفته و همکارانمان گزارش آن را ارائه می‌دهند.
دکتر نیلی احمدآبادی یکی از نتایج همکاری میان سه دانشگاه را جذب دانشجویان PhD زیست مواد عنوان کرد و گفت: لازم است این تجربیات را ساختارمند کنیم که درصورت تغییر مدیریت‌ها بازهم در آینده ادامه پیدا کنند.
رئیس دانشگاه تهران، حضور دکتر کریمی به‌عنوان ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را نقطه عطفی در همکاری‌های دو دانشگاه دانست و گفت: در دوره مدیریتی قبلی نیز دو دانشگاه باهم همکاری داشتند ولی در زمان دکتر کریمی این همکاری‌ها به نقطه اوج خود رسیده است.

کرونا فرصتی برای از میان برداشتن بروکراسی‌های خودساخته

در ادامه دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان اینکه این همکاری می‌تواند مدل جدید مدیریتی را رقم بزند افزود: این جلسه را بیش از اینکه اداری بدانم آن را نشست ممارست علمی بین محققان و همکاران سه دانشگاه می‌دانم.
وی افزود: اگرچه امروزه جامعه دانشگاهی با تکدر خاطر و تلخ‌کامی‌هایی مواجه است اما این همکاری و رفتارهای مدیریتی همگرایانه می‌تواند در ایجاد فضای نشاط و طراوت علمی تأثیرگذار باشد.
دکتر زالی کرونا را فرصتی برای از میان برداشتن بروکراسی‌های خودساخته دانست و گفت: کرونا بسیاری از مرزهای خودساخته و بوروکراتیک که موجب شد دانشگاه‌ها نتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهینه استفاده کنند شکست تا شاهد همکاری مستمر علمی باشیم. بایستی با نگاه سخاوتمندانه علاوه بر همکاری پژوهشی، زمینه همکاری‌های دیگر آکادمیک و اجرایی را فراهم کنیم.

ارتباط اساتید سه دانشگاه ضامن  استحکام پیوند همکاری‌های علمی

در ادامه دکتر محمدعلی صحرائیان معاون تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه، تقویت ارتباط اساتید سه دانشگاه را لازمه تحکیم این همکاری دانست و گفت: ارتباط بین اساتید پیوندی را ایجاد می‌کند که هیچ‌وقت گسستنی نیست. حضور مسئولان در کنار هم می‌تواند این آرامش را به همکارانمان در محیط منتقل کند که مسئولان دانشگاه، تشنه همکاری‌های بیشتر در زمینه پژوهشی و فن‌آوری و دیگر زمینه‌های علمی هستند.
دکتر صحرائیان در توضیح این تفاهم‌نامه گفت: همکاری سه دانشگاه مربوط به پژوهش و فن‌آوری در زمینه کرونا است.  پس از شروع شیوع کرونا جلسات منظمی بین کارگروه‌های پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران درحال برگزاری است.
وی با اشاره به محور کارگروه‌های پژوهشی گفت: این کارگروه‌ها در زمینه ایجاد آزمایشگاه سطح سه، بایو زیست و تصویرنگاری از راه دور، در حال برگزاری است تا بتوانند خدمات فن آورانه و پژوهشی را در هریک از این زمینه‌ها ارائه دهند.
دکتر صحرائیان بابیان اقداماتی که تاکنون درنتیجه همکاری سه دانشگاه صورت گرفته افزود: یک کنگره بین‌المللی در زمینه کووید 19 با مشارکت یک هزار نفر از کشورمان و دیگر کشورهای جهان برگزار شد. هم‌اکنون نیز نمایشگاه فن‌آوری مجازی درحال برگزاری است و برنامه‌ریزی می‌کنیم که این نمایشگاه به‌صورت دائمی باشد.
معاون تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه با اشاره به محصولاتی که تاکنون باهمکاری سه دانشگاه تولیدشده گفت: این محصولات اغلب در زمینه‌های تشخیص و پیگیری بیماران با اپلیکیشن های مختلف است. فن‌آوری آن توسط یکی از دانشگاه‌ها انجام‌شده و دو دانشگاه دیگر در انجام کارآزمایی های بالینی مشارکت دارند.
دکتر صحرائیان ابراز امیدواری کرد باوجوداین تفاهم‌نامه ظرفیت‌های هر سه دانشگاه در کنار هم قرار گیرد تا امکان کنترل و درمان سریع کووید را فراهم کند.

بهترین دوران همکاری دانشگاه‌ها
در ادامه دکتر محمد رحیمیان معاون تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه تهران، بابیان اینکه همکاری دو دانشگاه در هیچ دورانی به این صمیمیت و خوبی نبوده است افزود: اکنون بهترین دوران همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران است و این روحیه جدید همکاری برای آینده علمی کشور بسیار مفید خواهد بود.

تأکید بر حمایت از فن‌آوران

سپس دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کرونا را فرصتی برای شناخت ظرفیت‌های دانشگاه‌ها بیان کرد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی نیاز به همکاری با دانشگاه‌های فنی دارند تا بتوانند به اهداف موردنظر خود برسند.
دکتر زرقی با اشاره به انتظاراتی که از این همکاری وجود دارد گفت: انتظار داریم در سایه این همکاری پنجره واحدی برای اخذ مجوز فن‌آوری‌های کرونا ایجاد شود تا فن‌آوران با دلگرمی به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
در ادامه هریک از مسئولان کارگروه‌های مشترک سه دانشگاه گزارشی از اقداماتی که تاکنون انجام‌شده است را ارائه کردند.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *