اخبار مراسم ها و همایش ها

 

 

قدردانی رئیس دانشگاه از کادر درمان فعال در پاندمی کرونا

معرفی پنج استاد برگزیده بنیاد استاد بهادری در چهارمین سمینار تعهدحرفه ای در خدمات سلامت

همزمان با چهارمین سمینار (مجازی) تعهدحرفه‌ای در خدمات سلامت، از پنج استاد پیشکسوت الگوی اخلاق و تعهدحرفه‌ای و کادر درمانی ایثارگر در مقابله با بیماری کرونا در چهارمین جشنواره بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری تجلیل شد.

بنا بر گزارش روابط عمومی دانشگاه دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان، هم‌زمان با چهارمین سمینار تعهد حرفه‌ای در خدمات سلامت، چهارمین جشنواره بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری از روز پنج‌شنبه 14 اسفند 99 به همت دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان، دفتر تعهد حرفه‌ای دانشکده پزشکی، مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری، به مدت 2 روز آغاز به کارکرد.

این سمینار همراه با برگزاری سه پنل تخصصی با موضوعات نقش سازمان مسئول در نظام سلامت (نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مجمع جهانی سلامت، جمعیت هلال‌احمر، دانشگاه علوم پزشکی و انجمن‌های علمی)، تبلیغات پزشکان، موافقان و مخالفان در بخش خصوصی، تمایزات تبلیغات از معرفی، چالش‌های رعایت رفتار حرفه‌ای و چالش‌های پیشبرد اهداف تعهد حرفه‌ای در سطح خرد و کلان برگزار می‌شود.

همزمان با این سمینار در بخش جشنواره بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری از دکتر یحیی عقیقی، دکتر بهادر اعلمی هرندی، دکتر پروین پاسالار، دکتر شهناز گلیان و زنده‌یاد دکتر اسماعیل یزدی و مرحوم علی‌اصغر هاشمیان (قدیمی‌ترین عضو کتابخانه دانشکده پزشکی) به‌عنوان الگوی عملی اخلاق و تعهد حرفه‌ای تقدیر به عمل آمد.

 پروفشنالیسم پزشکی، در جامعه جا افتاده است
استاد دکتر مسلم بهادری، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان با بیان اینکه، امروزه مبحث تعهد حرفه‌ای یا پروفشنالیسم پزشکی، در جامعه جا افتاده است گفت: موضوع تعهد حرفه‌ای در پزشکی که عنوان این همایش است از مسائل بسیار اساسی در خدمت‌رسانی در حوزه بهداشت عمومی است. امروزه مبحث تعهد حرفه‌ای یا پروفشنالیسم پزشکی، در جامعه جا افتاده و مفهوم جدیدی نیست و در تمام طول تاریخ طب در قالب کتاب‌ها و سوگندنامه‌های پزشکی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه، آنچه رابطه پزشک و بیمار را بهبود می‌بخشد و لازمه موفقیت در تشخیص، درمان و ارائه خدمات پیشگیرانه می‌شود اعتماد بیمار به پزشک است، تصریح کرد: اعتماد به اینکه شاغلین این حرفه هدف اصلی خود را تأمین سلامتی مردم قرار داده و سلامت بیمار را برمنافع خود ترجیح می‌دهند و این تعهد مقدس را به شکل سوگندنامه ملزم می‌کنند.

دکتر بهادری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مبارزه با بیماری پاندمی کووید-19 تقریباً تمامی امکانات نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در اختیار بیماران و مسئولین خدمات سلامت کشور قرار گرفت و در این راستا تعداد کثیری از همکاران در رده‌های مختلف در معرض این بیماری قرار گرفتند و شمار قابل‌توجه ای نیز متأسفانه درگذشتند.

در همین راستا یکی از برنامه‌های این وبینار، تجلیل از تعدادی از ایثار گران این عرصه است بدیهی است ذکر تمامی آن‌ها امکان ندارد و نمایندگان آن‌ها موردتقدیر قرار می‌گیرند.

 

تجلی ایثار و تعهد کادر پزشکی در مقابله با کووید 19
در ادامه دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه گفت: به همه همکاران عزیزم در جای‌جای دانشگاه که در چهارمین سمینار تعهد حرفه‌ای که به همت دفتر دانش‌آموختگان و تلاش استاد دکتر بهادری و همکاران عزیزشان برگزار شده شرکت می‌کنند خسته نباشید و خدا قوت می‌گویم.

وی افزود: ما در سال کرونا هستیم، امسال بحث تعهد حرفه‌ای و حواشی آن فرصت بسیار مناسبی برای اقشار مختلف به‌خصوص جامعه پزشکی، نظام سلامت، جامعه پرستاری هم به‌صورت فردی، هم به‌صورت جمعی، ایجاد کرده تا شاهد عکس‌العمل‌های مختلفی از یکایک آنها باشیم.

دکتر کریمی ضمن عرض خسته نباشد به جامعه پرستاری و پزشکی خاطرنشان کرد: روزهای نخستی که اپیدمی کرونا از چند شهر شروع و به‌سرعت در کشور منتشر شد نخستین قشری که با بیماران آلوده به ویروس کووید 19 مواجه شدند، جامعه پرستاری و پزشکی بودند و تا به امروز که یک سال از آن گذشته نسبتاً خوب عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: اکثریت پرستاران و پزشکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ماندند و تعدادی از آن‌ها نیز شهید شدند (هفت یا هشت نفر از همکاران در رده‌های مختلف در دانشگاه علوم پزشکی تهران). البته خانواده‌هایی هم بودند که از آمدن پرستار یا پزشک خود امتناع می‌کردند اما واقعیت این است که کادر نظام سلامت با تعهدی که به این حرفه داشتند امروز بعد از یک سال کار طاقت‌فرسا و عبور از سه موج وحشتناک، تعهد عملی حرفه‌ای در نظام سلامت را به‌خوبی به نمایش گذاشتند.

رئیس دانشگاه، رشد فضای مجازی را یکی از مسائل مهم روز عنوان کرد و گفت: با توجه به گستردگی فضای مجازی، چهارمین سمینار تعهد حرفه‌ای نیز از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود. این هم از یافته‌های خوب دوران کرونا است. اگر این سمینار به این صورت برگزار نمی‌شد شاید ماه‌ها طول می‌کشید. در این دوران آموختیم که باید از تهدیدها، فرصت‌ها را بسازیم که به نظرم در این حوزه نیز دانشگاه خوب عمل کرده است.

در ادامه همایش پس از استراحتی کوتاه، پنل موضوعات نقش سازمان مسئول در نظام سلامت (نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مجمع جهانی سلامت، جمعیت هلال‌احمر، دانشگاه علوم پزشکی و انجمن‌های علمی) با مدیریت دکتر رؤیا ستارزاده برگزار شد.

توضیح اینکه، این سمینار برای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای امتیاز فرهنگی است.

در پایان همایش نیز دکتر سید منصور گتمیری قائم‌مقام رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان و دکتر شهرام صمدی به جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده خواهند پرداخت که اخبار تکمیلی آن منتشر خواهد شد.
در ادامه بخش جشنواره، کارکنان درمانی ایثارگر در مقابله با بیماری کرونا به شرح زیر موردتقدیر قرار می‌گیرند:

دکتر مهرداد حسیبی، دکتر آسیه امینی، دکتر آیدا کمالیان، سیمین رنجبران، آمنه بنایی و زهرا طاهری از بیمارستان امیراعلم

دکتر طاهره سوری، دکتر هانیه رودی، دکتر سینا کاظمیان، بیتا گوهریان، فریبا نوری و شیرین میرزایی از بیمارستان آرش

دکتر ندا فرجی، دکتر مارال دهقان پیشه، مجتبی جویینی، رقیه نامی وصفی اله باقری از بیمارستان بهارلو

دکتر محسن جعفری، دکتر آناهیتا ایزدی، دکتر کمند خلج، زهرا مرزانی، مژگان جواهری و مریم کدخدایی از بیمارستان بهرامی.

دکتر محمدرضا صالحی، دکتر مسعود پراش، دکتر علی جوینالی و دکتر پستکی خوشبین از مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره).

دکتر مریم طباطبایی مطلق، دکتر صبا فرجی، اعظم زینعلی، ساسان شکارچی و فرج پارسه از بیمارستان روزبه.

دکتر علی اشرف اقبالی، دکتر سعید رضا جمالی مقدم، دکتر امید فردین مهر، زهره عنایتی و اسماعیل علمدار از بیمارستان ضیائیان.

دکتر طاهره سوری، دکتر اسما جباری، فرشاد مرادی و مهدی سلیمی از بیمارستان رازی

دکتر اتابک نجفی، دکتر مهدی کاشانی، دکتر میلاد میرزایی، سیدعباس بنی‌هاشمی، مرضیه محمودی و رضا عبدی از بیمارستان سینا.

دکتر کیوان گوهری مقدم، دکتر محمد عظیمی، دکتر پریسا شریفیان درچه، مهندس علیرضا نیک محمدیان، فلورا عبدالرسولی و صادق کشاورز از بیمارستان شریعتی.

دکتر کاظم رهنما، دکتر ستاره ممیشی، دکتر زینب سلیمان پور، دکتر آیلار آهنگری، فرزانه رادمهر، مالک معصومی و سجاد قصلانی از مرکزطبی کودکان.

فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *