مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر غلامرضا حسن زاده: مرجعیت علمی با سرمایه گذاری بر روی سه حوزه آموزش، پژوهش و نیروی انسانی بهدست میآید
مدیرگروه علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد و استاد دانشکده فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با مستندسازان فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش درباره اهداف راهبردی مرکز مطالعات اعتیاد گفت: گروه علوم اعصاب همزمان با تاسیس دانشکده در سال 1387، شروع به پذیرش دانشجو کرد. مرکز مطالعات اعتیاد با هدف ابداع یک برنامه راهبردی در جهت حل مسئله ایجادشده است و در این شاخه مگاپروژه هایی تعریف شده است تا مشکلات کشور بهتر بررسی شود و یکی از مگاپروژه ها در خصوص تشخیص زودهنگام بیمارهای سیستم عصبی است. رشته مطالعات اعتیاد یک رشته بسیار کاربردی است و مکانیسمها و فنآوریهایی که مربوط به علوم اعصاب است موردمطالعه قرار میگیرد و یک ساختار بینرشتهای محسوب میشود. رویکرد مرکز مطالعات اعتیاد یک رویکرد فناورانه و در پی ایجاد یک ارتباط علمی مناسب و سازنده با دانشگاههای دیگر کشورها است. مرجعیت و جایگاه علمی این رشته در مقایسه با دانشگاههای دیگر بسیار پیشرو و در خصوص مرجعیت علمی جنبههای متفاوتی دارد. از پروژههای نوآورانهای که وجود دارد و در دست طراحی و بررسی است پروژه نحوه تشخیص مواد مختلف در سطح خونی است.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش» بخش دوم
دکتر رضا شروین بدو: در بحث آموزش مجازی از اولین بیمارستانهای کودکان در جهان بودیم که گزارش صبحگاهی را به صورت مجازی برگزار کردیم
رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دوم گفتوگو با مستندسازان فرصتهای سرآمدی در آموزش و پژوهش دانشگاه گفت: باید همه جانبه نگاه کنیم و ببینیم رسالتهای ما در طب کودکان و این مرکز چیست؛ اینها را در کنار هم ببینیم تا در کنار هم رشد کنند. بنابراین آموزش، پژوهش،درمان و فناوری باید همگی در کنار یکدیگر باشند. پیشکسوتان ما در طب کودکان مانند رهبرانی هستند که ما باید از مدل زندگی و کارکرد و صرف انرژی ایشان استفاده کنیم. خود بچههای بیمار من فکر میکنم به نوعی رهبران ما هستند و بنده درس های خیلی بزرگی از بچه ها آموختم. این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان افزود: نسل جوان باید این فرصت را پیدا کند که خودش را نشان دهد و از توانایی اش بهره ببرد. روابط عمومی بازوی توانمندی است که به هر مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی کمک می کند تا به نحو احسن به وظایف خودش برسد.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر رضا شروین بدو: با انجمنهای جهانی مغز و اعصاب و همچنین انجمن صرع آسیا و اقیانوسیه تبادلات علمی زیادی داریم
فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و رئیس مرکز طبی کودکان در بخش اول گفتوگو با مستندسازان فرصتهای سرآمدی، پژوهش، فناوری و درمان در دانشگاه گفت: زمینه اولیه تخصصی کسانی که در رشته فوق تخصصی مغز و اعصاب کودکان وارد میشوند، رشته کودکان است اما ارتباط بسیار زیادی با رشته تخصصی مغز و اعصاب بزرگسالان دارد. ما در این رشته ارتباط بسیار زیاد و نزدیکی با گروه ژنتیک داریم و خیلی از مقالات مشترک ما با همکاری گروه ژنتیک تولید میشود. در بحث ارتباط بینرشتهای نیز با گروههای مختلفی ازجمله تغذیه، کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، توانبخشی، پرستاری اختصاصی مغز و اعصاب کودکان و غیره که بهصورت یک فرآیند تیمی برای پیشبرد اهداف آموزش و درمانی و پژوهشی همکاری تنگاتنگی داریم. انجمن صرع کودکان ایران با انجمن صرع جهانی کار میکند و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مشترکی دارد و همایشهای حضوری و مجازی برگزار میکند. همچنین با انجمن مغز و اعصاب آسیا -اقیانوسیه ارتباط علمی خیلی خوبی داریم و تبادلات علمی بسیاری انجام میدهیم. سازمانهای مردمنهاد زیادی هم در این زمینه کار میکنند و بهصورت اختصاصی فعالیت دارند.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه»
دکتر بابک نگاهداری: بحث زیست فناوری پزشکی جزو اولویتهای الف نقشه جامع علمی کشور است
مدیرگروه زیستفناوری پزشکی دانشکده فناوریهای نوین پزشکی در گفتوگو با مستندسازان فرصتهای سرآمدی پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیوتکنولوژی پزشکی در حقیقت تکنولوژی استفاده از سازوکارها و فرایندهای زیستی در محیطهای زنده برای طراحیها و مهندسیهای جدید در حوزه زیستی است. محصولات و تولیدات بیوتکنولوژی جزو بورسهای اقتصادی بزرگ جهان محسوب میشوند. یکی از محصولاتی که ما در گروه بیوتکنولوژی پزشکی تولید کردهایم، بحث ویروس انکولیتیک (ONCOLYTIC) است که در درمان سرطانهای مختلف ازجمله سرطانهای روده و پوست و ... قابلاستفاده است. در حال حاضر شرایط بهگونهای است که آموزش مجازی یک الزام است و باید به سمت توسعه و بهینهسازی روشهای آموزشی برویم.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش و فناوری دانشگاه»
دکتر امیرعلی حمیدیه: سرمایه انسانی، مهمترین مسئله در توسعه پژوهش و فناوری است
رئیس بخش پیوندهای بنیادی مرکز طبی کودکان، رئیس مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، سرپرست مرکز تحقیقات و بانک فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان امام خمینی (ره) و رئیس مرکز تحقیقات سلول درمانی کودکان در گفتوگو با مستندسازان فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سالهای سال است که دانشگاههای نسل سه و چهار شکل گرفته است. هدف دانشگاه نسل سه، فناوری و هدف دانشگاه نسل چهار، کارآفرینی است. وزارت بهداشت و دانشگاه و وزارت علوم باید خیرین را به سمت توسعه دانشگاه و فناوری و کارآفرینی، ترغیب کنند. ما در علوم سلولی خیلی موفق هستیم ولی برای اینکه این علم ترجمه شود باید دانشگاه فرودگاهی برای نشستن نخبهها داشته باشد. اولین بخش مستقل پیوند سلولهای بنیادی خونساز کودکان در سال 1386 در دانشگاه راهاندازی شد. در آینده کشورهایی موفق هستند که از فناوریهای همگرا بتوانند استفاده کنند.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر شعبان علیزاده: یکی از بحث های درمانی مهم در هماتولوژی، بحث حمایت درمانی است
رئیس دانشکده پیراپزشکی در گفتوگو با مستندسازان فرصتهای سرآمدی پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هماتولوژی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون یا طب انتقال خون یکی از گرایشهای ماژور آزمایشگاهی است که از دو حوزه اصلی تشکیل شده، یکی هماتولوژی آزمایشگاهی با رویکردی مبنی بر شناسایی بیماریهای خونی، و حوزه دیگر طب انتقال خون که بیشتر بحث آشنایی با فرآوردههای خونی و کاربردها و پایش های آن است. یکی از حوزههای مهم در بحث علوم پزشکی، حوزه تشخیصی است. بیماریهای هماتولوژی فوقالعاده مهم است و جزء مهمترین بیماریهای غیر واگیر دنیا محسوب میشوند. دانشگاه علوم پزشکی تهران بهعنوان بزرگترین و قدیمیترین نماد آموزش عالی، در کشور جایگاه ویژهای دارد. یک سری از محصولات ما، خدمات تشخیصی است که ارائه میدهیم.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
دکتر عباس استاد تقی زاده: یکی از ویژگی های عمده موضوع سلامت در حوادث و بلایا، گستردگی حیطه عملکردی آن است
مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایا در گفت وگو با مستندسازان فرصت های سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تهران، حوزه سلامت را فقط مربوط به ارائه خدمات پیش بیمارستانی ندانست و افزود: وقتی از حوزه سلامت صحبت می شود منظور بهداشت محیط، تغذیه، امداد، نجات،اسکان و... است. زمینه و بستر آموزش و پژوهش ما در داخل مکانی است که حادثه اتفاق افتاده است. استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی های برتر هم می تواند وضع بحران را بهتر کند و هم می تواند ثروت زا باشد. یکی از موضوعات حوزه نظام سلامت که در اولویت قرار دارد، موضوع تاب آوری در حوزه بلایا و سازگاری با تغییر اقلیم است. تجربه، تعهد، عشق و انگیزه، آینده نگری و ابتکار از جمله خصوصیات کسانی است که می خواهند آینده این رشته را در دست بگیرند.
مستند «فرصت های سرآمدی در حوزه آموزش، تحقیقات و فناوری»
دکتر حمید جلالی: با تلفیق و گذر از سنت ها و با روش های جدید آموزشی می توانیم نسل جدید را رهبری کنیم
مدیر گروه بخش پروتزهای دندانی دانشکده دندانپزشکی در بخش دوم گفت و گو با مستندسازان فرصت های سرآمدی در حوزه آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ما در سطح دانشکده با گروه های بالینی ارتباط مستمر داریم به عبارت دیگر باید مشاوره های بالینی انجام شود تا یک بیمار به درمانش برسد. ما هر چقدر تکنولوژی بالاتری را وارد این دانشکده کنیم، می توانیم باعث افزایش ثروت در این بخش شویم. باید به هر نحوی که شده یک سری انگیزه های مالی به افراد بدهیم تا به سمت آموزش و انجام پژوهش بروند و راهکار این موضوع، جذب دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن و دادن امتیازهای مختلف به آنها است. هر چقدر ما بتوانیم دامنه کار را از نظر تکنولوژی توسعه دهیم، خودبه خود کار آفرینی بیشتر می شود.
مستند «فرصت های سرآمدی در حوزه آموزش، تحقیقات و فناوری»
دکتر حمید جلالی: دامنه کار بخش پروتزهای دندانی در آموزش بسیار وسیع است
مدیرگروه بخش پروتزهای دندانی دانشکده دندانپزشکی در بخش اول گفت و گو با مستندسازان فرصت های سرآمدی در حوزه آموزش، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بخش پروتزهای دندانی، هسته اولیه دانشکده دندانپزشکی بوده است. گروه پروتزهای دندانی در تمام مقاطع، چه در علوم پایه و چه در دندانپزشکی عمومی و چه در دوره دروس جامع، آموزش می دهد. کارگروه پروتزهای دندانی، بازساری و نوتوانی بیمارانی است که دندان ندارند. به علت پیشرفت تکنولوژی در جهان، رشته پروتزهای دندانی به صورت لحظه اي در حال تغییر و تحول است.
مستند «فرصتهای سرآمدی در حوزه آموزش و پژوهش»
بخش هشتم گفت وگو با دکتر محمد عبداللهی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس پژوهشکده علوم دارویی
دکتر محمد عبداللهی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس پژوهشکده علوم دارویی در بخش هشتم گفت وگو با مستندسازان سرآمدی آموزش و پژوهش در دانشگاه درباره پروژه های نوآورانه این پژوهشکده در ایران و جهان توضیح داد.