شرح حدیث

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی: غدیر، بیان شاخص‌های رهبری بشریت در تمامی دوران است

سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در جلسه هیئت‌رئیسه؛ یکشنبه 11 تیرماه ۱۴۰2

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، با اشاره به آیه 55 سوره مبارکه مائده «إنّما ولیّکم اللّه ورسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلاة ویؤْتون الزّکاة وهمْ راکعون - سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی [مانند علی بن ابی طالب اند] که همواره نماز را برپا می دارند و در حالی که در رکوعند [به تهیدستان] زکات می دهند.» گفت: یک سؤال همیشگی در تاریخ وجود دارد که وقتی خداوند از هارون به‌عنوان خلیفه یاد می‌کند، چرا از امیرالمؤمنین یاد نمی‌کند؟ چون در این آیه از جمع استفاده شده است. (کسانی خواهند بود که ایل خصوصیات را خواهند داشت) اگر از امیرالمؤمنین نام‌برده می‌شد، بقیه رهبران الهی خط می‌خوردند. اما مقصود این است که گفته شده اینها کسانی هستند که رهبران شما باید باشند که حتی در عالی‌ترین وقت بندگی یعنی نماز و رکوع، به فکر فقرا هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: این صفات کسانی است که باید رهبران آینده جهان باشند. یقیناً ائمه جزو مصداق‌های واقعی این آیه هستند. اما در زمان غیبت چطور؟ امام در کتاب «ولایت‌فقیه» از باب کلامی مطرح کرده؛ یعنی این موضوع، جنبه اعتقادی داشته و امثال این آیه، نمونه آن هستند. خداوند می‌گوید با این نشانه‌ها به سراغ رهبران آینده بشریت بروید. کسانی باشند که اقامه توحید می‌کنند، دست انسان‌ها را می‌گیرند ولو در وقت عبادت.

رضا شریفی زاده
تهیه کننده:

رضا شریفی زاده

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *