• تاریخ انتشار : 1401/12/10 - 09:08
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 478
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

نقش ارتباطات و اهمیت آن در مدیریت، محور سومین دوره توانمندسازی مدیران ارشد دانشگاه

در سومین دوره توانمندسازی مدیران ارشد دانشگاه ،محور ارتباطات و اهمیت آن در پیشبرد اهداف، اجرای موفق برنامه ها و تغییر رفتار لازم در سازمان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در کارگاه 10 اسفند 1401 توانمندسازی مدیران، دکتر رامین رحیم نیا معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، بااشاره به برسی مفصل مباحث مدیریتی در آموزش های توانمندسازی مدیران گفت: همانطور که می دانید این جلسات برای روسای بیمارستان ها، دانشکده ها، شبکه ها و معاونان دانشگاه برگزار می شود و برای اینکه اثربخشی آن بیشتر شود سعی کردیم به جای بیان فشرده موضوعات، به طور مفصل تر مباحث را مطرح کنیم.
معاون توسعه دانشگاه با تاکید بر اهمیت ارتباطات در دنیای مدیریت مدرن امروز گفت: ممکن مهارت های ما برای استفاده از ابزارهای ارتباطی کافی نباشد. از این رو این جلسه یادآور اهمیت مقوله ارتباطات و نقش آن در پیشبرد اهداف، کاستن چالش ها و افزایش بهره وری مدیریت است.
دکتر رحیم نیا از برگزاری حدود 10 جلسه دیگر در حوزه لیدرشیپ در سال آینده خبر داد و گفت: جلسه آینده دوره توانمندسازی، سال جدید برگزار می شود در نظر داریم تا اواسط سال 1402 در قالب حدود 10 جلسه دیگر بحث های لیدرشیپ را تکمیل و برای برگزاری کارگاه های مهارتی برنامه ریزی کنیم.
معاون توسعه دانشگاه با تاکید براینکه در این دوره ها مباحث مورد تاکید WHO آموزش داده می شود گفت: برای تدریس از اساتید معتبر بهره گرفته ایم که موضوعات مهم مدریتی بخصوص در حوزه سلامت را که مورد تاکید WHO  است بومی سازی و ارایه دهند تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

نقش ارتباطات در اجرای بهتر برنامه ها

سپس دکتر شعبان علیزاده رئیس دانشکده پیراپزشکی، با اشاره به تاثیر دوره توانمندسازی مدیران در عرصه فعالیت خود در دانشکده پیراپزشکی گفت:  اغلب ما در حوزه پزشکی و پیراپزشکی، به موضوعات مدیریتی و برنامه ریزی استراتژیک  به صورت تجربی توجه داریم، در نتیجه برگزاری این دوره ها که مروری بر تازه ترین مباحث مدیریتی در زمینه برنامه ریزی مدیریتی، مدیریت ارتباطات، پایش برنامه ها و... است می تواند به ما در تدوین و پایش بهتر برنامه ها و رفع چالش ها کمک کند.
دکتر علیزاده فراگیری دانش مدیریتی را در تبدیل رویکرد مدیریت سنتی و عمودی به مدیریت افقی و مشارکتی موثر دانست و گفت: در مدیریت مشارکتی که همه اعضای دانشگاه و نظام سلامت در آن نقش آفرینند، بهره وری  و ذخیره منابع بیشتر می شود.
رئیس دانشکده پیراپزشکی با اشاره به اهمیت ارتباطات در اجرای بهتر برنامه ها گفت: نگاه ما به ارتباطات اغلب سنتی بود اما در این دوره دریافتیم  اینکه بعضی از برنامه ها اجرایی نمی شود و حتی گاهی در برابر آن مقاومت می شود به این دلیل که مهارت ارتباطی خوبی برقرار نشده و نسبت به این مقوله دید علمی وجود نداشته است.
دکتر علیزاده رویکرد آینده دانشکده پیراپزشکی را توجه بیشتر به مقوله ارتباطات دانست و گفت: اجرای بهتر برنامه استراتژیک و نهادینه سازی آن در دانشکده نیازمند صرف وقت، انرژی و تخصیص منابع بیشتر در حوزه ارتباطات است و از این پس در دانشکده به این مقوله توجه بیشتری خواهیم داشت.

گشودن راه های بیشتر ارتباطی

دکتر مهدی ابراهیمی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه نیز موضوعات مورد بررسی در این دوره را نیاز مشترک همه مدیریت ها و معاونت های دانشگاه دانست و گفت: راهبرد معاونت توسعه در برگزاری این دوره می تواند به حل چالش های دانشگاه و ایجاد فضایی که به نفع مدیران، کارکنان و زیرمجموعه دانشگاه باشد کمک کند.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه با تاکید بر اهمیت آموزش مباحث مدیریتی گفت: در این دوره موضوعات مختلف مدیریتی مطرح می شود که به درک مشترک مدیران و افراد تاثیرگذار دانشگاه از موضوعات مختلف کمک می کند.
دکتر ابراهیمی امیدآفرینی مدیران در مجموعه و پیشگام بودن آنان در ایجاد تغییرات را به عنوان دو نمونه از آموزه های دوره توانمندسازی مدیران بیان کرد و گفت: یادآوری این دو نکته در جلسه پیش باعث شد، برآوردی از عملکرد خود در چندماه گذشته داشته باشم و خود را مورد ارزیابی قرار دهم که تا چه اندازه این دو اصل را در معاونت دانشجویی فرهنگی رعایت کرده ام.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه، با اشاره به اهمیت ارتباطات در فعالیت های این معاونت گفت: ارتباطات معاونت دانشجویی فرهنگی بسیار وسیع است. اساتید و دانشجویان بخشی از حوزه ارتباطی معاونت دانشجویی و همچنین بیش از 300 نفر به طور مستقیم با معاونت دانشجویی ارتباط دارند که لازم گلچینی از مباحث این دوره، متناسب با هریک از گروه ها به صورت جزئی مطرح شود.
دکتر ابراهیمی گشودن راه های ارتباطی بیشتر با مجموعه دانشگاه را ضروی دانست و گفت: باوجود اینکه راه های ارتباطی متعددی برای ارتباط دانشجویان و کارکنان وجود دارد که مشکلات خود را بیان کنند اما کافی نیست و لازم متناسب با پیشرفت های تکنولوژی، راه های ارتباطی  گسترش یابد.

نقش ارتباطات در ارتقا مجموعه
در ادامه دکتر مهدی خداپرست رئیس بیمارستان فارابی، دانش مدیریتی را یکی از ابزارهای مهم مدیر دانست و گفت: روسای بیمارستان ها اغلب از رشته های تخصصی و فوق تخصصی انتخاب می شوند که در رشته خود مهارت علمی و عملی بسیار و در زمینه مدیریتی مهارت کمتری دارند و باید این توانایی را به دست بیاورند.
دکتر خداپرست با بیان اینکه دوره توانمندسازی مدیران برای آشنایی با مفاهیم و کاربرد مباحث مدیریتی موثر است افزود: اطلاعاتی که از این دوره به دست می آورم را در بیمارستان پیاده سازی می کنم. تاکنون سه کارگاه مشابه را در بیمارستان اجرا کردم  که مورد استقبال همکاران قرار گرفت. با این کار مفاهیم اولیه مدیریتی در ذهن مسئولان بیمارستان شکل می گیرد و به دنبال مطالعات تکمیلی می روند و با اطلاعات خوبی که به دست می آورند سیستم رشد می کند.
رئیس بیمارستان فارابی با اشاره به تغییر نگاه خود، نسبت به ارتباطات و مجموعه فعالیت های روابط عمومی گفت: نگاه من به روابط عمومی نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است. روابط عمومی می تواند به تغییر ساختار و ارتقا دانش مجموعه کمک و تغییر افکار و رفتار لازم را ایجاد کند.

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی
  • کد خبر : 227347
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *