هفته پژوهش؛ جشنوارهای برای تجلیل از پژوهشگران و تعهد به آموزش در مرکز طبی کودکان
فعالیت بیمارستانها و مراکز آموزشی، نبض حیاتی جامعه در شرایط دشوار است
به مناسبت هفته پژوهش مراسمی در مرکز طبی کودکان با حضور جمعی از مسئولان ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و محققان و اساتید برجسته این مرکز برگزار شد. این مراسم که با هدف گرامیداشت پژوهشگران و ارتقای جایگاه تحقیق و آموزش برگزار شد، فرصتی بود تا از دستاوردهای پژوهشی و آموزشی برگزیدگان این حوزه تقدیر شود.
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان مرکز طبی کودکان، هفتمین جشنواره آموزشی پژوهشی این بیمارستان به مناسبت هفته پژوهش روز دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳ با حضور دکتر شاهین آخوندزاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سید رضا رئیس کرمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر روح اله شیرزادی رئیس بیمارستان برگزار شد.
این جشنواره که به منظور تجلیل از پژوهشگران برگزیده و تقدیر از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی بیمارستان مرکز طبی کودکان برگزار شد، با اهدای جوایز و لوح تقدیر به برگزیدگان همراه بود.
دکتر سید رضا رئیسکرمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سخنانی ضمن اشاره به شرایط خاص کشور در روزهای اخیر و تعطیلی برخی از مراکز، خاطرنشان کرد: «در شرایطی که بسیاری از سازمانها تعطیل هستند، بیمارستانها، مراکز درمانی و آموزشی و سایر نهادهای خدماتی بهعنوان ارکان حیاتی جامعه با تمام توان به فعالیت خود ادامه میدهند. این استمرار فعالیتها علاوه بر تضمین ارائه خدمات ضروری، مسئولیت سنگینی را بر دوش کارکنان این مراکز قرار میدهد.»
وی با قدردانی از زحمات پژوهشگران و کادر درمان، بر اهمیت حمایت از فعالیتهای تحقیقاتی و آموزشی بهویژه در حوزههای مرتبط با سلامت کودکان تأکید کرد.
در این مراسم کتر شیرزادی، به جایگاه ویژه بیمارستان مرکز طبی کودکان، به عنوان یکی از مراکز پیشرو در پژوهشهای تخصصی و فوقتخصصی اطفال اشاره کرد و افزود: این بیمارستان همواره نقشی کلیدی در توسعه دانش پزشکی و درمان بیماریهای کودکان ایفا کرده است. این مرکز از سال ۱۳۹۵ با برگزاری کنگرههای پژوهشی و آموزشی، بستری مناسب برای ارتقای دانش و تبادل تجربیات علمی فراهم کرده است. هرچند این برنامه در دو سال به دلیل همهگیری کرونا متوقف شد، اما با تلاش همکاران و پژوهشگران توانمند، امروز با قوت و کیفیت بالاتر از گذشته ادامه یافته است.
وی با اشاره به افتخارات بیمارستان افزود: مرکز طبی کودکان نه تنها در حوزه پژوهش، بلکه در آموزش تخصصی و فوقتخصصی نیز از کیفیت بالایی برخوردار است و این امر باعث شده که این مرکز به عنوان یکی از قطبهای علمی کشور در حوزه کودکان شناخته شود. موفقیتهای ما مرهون تلاش اساتید گرانقدر، دانشجویان سختکوش و کارکنان متعهدی است که همواره در مسیر رشد علمی و ارائه بهترین خدمات درمانی گام برمیدارند.
رئیس بیمارستان در پایان با تأکید بر استمرار این مسیر ارزشمند خاطرنشان کرد: مرکز طبی کودکان همواره محلی برای خلق دستاوردهای برجسته علمی و پژوهشی بوده است. امیدوارم با حمایت همهجانبه، بتوانیم بیش از پیش در خدمت سلامت کودکان کشور عزیزمان باشیم و نام این مرکز را در عرصههای ملی و بینالمللی پرآوازهتر کنیم.
دکتر اشرفی دبیر برنامه در سخنرانی خود به بررسی فعالیتهای دانشگاهی و جایگاه بیمارستانهای برتر کشور پرداخت و گفت: رتبهبندی دانشگاههای علوم پزشکی کشور نشاندهنده موفقیتها و تلاشهای مستمر مراکز تحقیقاتی و آموزشی است. رتبه اول دانشگاه علوم پزشکی تهران، رتبه سوم دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رتبه دوم مرکز طبی کودکان در سامانه علم سنجی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شرح داده شد.همچنین رتبه اول 4 رشته فوق تخصصی اساتید مرکز طبی کودکان از افتخاراتاین مرکز است.
معاون تحقیقات و فناوری بیمارستان در ادامه از نقش مراکز تحقیقاتی در توسعه آموزش و پژوهش و اهمیت اخلاق در تحقیقات سخن گفت و تأکید کرد: افزایش تعداد مراکز تحقیقاتی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۴، بیانگر رشد علمی کشور است. در این میان، توجه به اخلاق پژوهشی و تصویب پروژهها در کمیتههای اخلاق نقش اساسی در ارتقای کیفیت تحقیقات داشته است.
وی همچنین با اشاره به برنامههای آتی و چالشهای موجود تصریح کرد: برنامهریزی دقیق، اجرای پروژههای تحقیقاتی و حمایت از اساتید و پژوهشگران از جمله اهداف ماست. برای ارتقای جایگاه علمی مراکز تحقیقاتی و حفظ رتبههای کشوری باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
در پایان، دکتر اشرفی از همکاری تیمهای اجرایی و اسپانسرها در پیشبرد برنامه قدردانی کرده و بر اهمیت توسعه پایدار در حوزههای تحقیقاتی و آموزشی تأکید کرد.
دکتر آخوندزاده به نقش مهم مرکز طبی کودکان در آموزش، پژوهش و ارائه خدمات درمانی اشاره کرد و گفت: این مرکز با برخورداری از رویکردی جامع در حوزه آموزش و پژوهش، نقشی کلیدی در تربیت متخصصان توانمند و ارتقای دانش علمی کشور ایفا میکند.
وی با تاکید بر اهمیت پایاننامههای پژوهشی و تاثیر آنها بر توانمندسازی دانشجویان اظهار داشت: پایاننامهها بخش مهمی از فرآیند یادگیری و دفاع از یافتههای علمی هستند. این مقالات باید خروجیهای علمی، فناورانه یا اقتصادی ارزشمندی داشته باشند و صرفاً به تولید پژوهشهای بیاثر ختم نشوند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به تاریخچه بیمارستان و نقش افراد برجستهای نظیر مرحوم دکتر آقامحمدی اشاره کرد و افزود: مرکز طبی کودکان نه تنها در پژوهش بلکه در آموزش و خدمات درمانی همواره پیشرو بوده و برنامههای آموزشی ویژهای برای دانشجویان فوقتخصص در نظر گرفته است.
وی در ادامه به چالشهای نظام آموزشی و پژوهشی کشور پرداخت و تصریح کرد: مشکلاتی مانند الزام به نوشتن مقالات بدون آموزش صحیح، ضعف در تحقیق به دلیل کمبود بودجه و اولویتهای نادرست، منجر به تولید پژوهشهای غیرموثر میشود. این در حالی است که کشورهای رقیب با سرمایهگذاریهای کلان در حوزه پژوهش و فناوری، گامهای بلندی برداشتهاند.
دکتر آخوندزاده با اشاره به نقش هوش مصنوعی در تحقیقات علمی بیان کرد: کم توجهی به توسعه هوش مصنوعی در ایران از دیگر چالشهای موجود است. برای رقابت در سطح بینالمللی باید سیاستهای آموزشی و پژوهشی بازنگری و سرمایهگذاری در این حوزه افزایش یابد.
در پایان، وی بر ضرورت اصلاح سیاستهای پژوهشی کشور تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: افزایش کیفیت آموزش و پژوهش و توجه به نیازهای فناورانه، تنها راه حفظ و ارتقای جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان است.
پس از اهدای جوایز به پژوهشگران برگزیده از دکتر محمد جواد محسنی و دکتر محمودرضا اشرفی به پاس پیگیری و تلاش های ایشان در امور پژوهشی بیمارستان و دکتر آخوندزاده در همکاری برای استمرار جشنواره قدردانی شد.
در حاشیه این جشنواره میهمانان و برگزیدگان در مصاحبه با روابط عمومی بیمارستان در پویش همدلی 90-173 شرکت کردند و نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص برگزاری گرامیداشت «173 سال تجربه و 90 سال افتخارآفرینی» دانشگاه علوم پزشکی تهران به اشتراک گذاشتند.
ارسال به دوستان