دکتر حامد محمدی در حاشیه سمینار تازه‌های استئوپروز مطرح کرد:

اهمیت مصرف مواد مغذی و تغذیه مناسب برای پیشگیری از پوکی‌استخوان

عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه تأکید کرد: با رژیم غذایی و تغذیه مناسب و مصرف مواد مغذی عوامل خطر ابتلا به پوکی‌استخوان را می‌توانیم کاهش دهیم.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت بزرگداشت روز جهانی استئوپروز سمینار «یکروزه تازه‌های استئوپروز» را 21 مهر 1401 در سالن اجتماعات مرکز قلب تهران برگزار کرد؛ در حاشیه این مراسم دکتر حامد محمدی عضو هیئت‌علمی گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نقش تغذیه در پوکی‌استخوان؛ گفت: در تمام گروه‌های سنی تغذیه نقش مهمی دارد؛ اما در افراد بالای 55 سال به‌خصوص بانوان در سن یائسگی باید به این نکته توجه ویژه کرد که استفاده از کلسیم و ویتامین D  و K بسیار اهمیت دارد. 
وی افزود: امروزه مشخص شده ویتامین K نقش مهمی می‌تواند در پوکی‌استخوان ایفا کند و نکته‌ای که باید یادمان باشد اینکه در اکثر رده‌های سنی حدود 200 میلی‌گرم کلسیم در طول روز نیاز داریم که با خوردن شیر و ماست می‌توانیم آن را تأمین کنیم. 
دکتر محمدی تصریح کرد: ویتامین D  به‌صورت عمده از طریق مستقیم نور آفتاب ایجاد می‌شود و در برخی از مواد غذایی به طور نمونه؛ تخم‌مرغ، ماهی و ... حاوی این ویتامین یافت می‌شود؛ اما موضوعی که باید مورد اهمیت قرار دهیم اینکه در چکاپ‌های سالیانه ویتامین D حتماً چک شود. منابع کافی از کلسیم، ویتامین D و K در برگ‌های سبز پهن وجود دارد که با مصرف آن می‌توانیم از خطر شکستگی پیشگیری کنیم.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادامه داد: بسیاری از افراد اعتقاد دارند مصرف لبنیات باعث سردی بدن می‌شود و مصرف لبنیات را از سبد غذای خود حذف کردند که این امر در درازمدت باعث افزایش پوکی‌استخوان می‌شود و فوق‌العاده خطرناک است. 
دکتر محمدی خاطرنشان کرد: در سنین 55 سال به بالا خصوصاً بانوان وزن پایین و یا افرادی که خودبه‌خود لاغر می‌شوند این‌گونه کاهش وزن که BMI  بدن زیر 20 بسیار می‌تواند خطرساز برای شکستگی‌های استخوانی باشد؛ بنابراین باید حواسمان به کاهش وزن باشد. 
باید برای تأمین منابع کافی از کلسیم برای رشد در سن قبل از بلوغ دختران و پسران توجه کرد و برای مصرف میزان کافی ویتامین‌ها عادت کنند تا در سنین بزرگسالی دچار پوکی‌استخوان نشوند. رفرنس‌های مختلفی در دنیا دررابطه‌با تغذیه و پوکی‌استخوان چاپ شده است.

 

الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

فیلم بردار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *