با حضور رئیس دانشگاه نشست شورای تأمین بهداشت روان دانشجویان برگزار شد
به منظور ارتقا سطح سلامت روان و با هدف بررسی جامع مسائل دانشجویان، نشست شورای تامین بهداشت روان دانشجویان برگزار شد.
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت دانشجویی فرهنگی، این نشست روز دوشنبه 24 شهریور 99 باحضور دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونان آموزشی، بین الملل و دانشجویی فرهنگی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و پزشکان و اساتید حوزه روانشناسی و روانپزشکی دانشگاه از ساعت 10 تا 11:30 در سالن شورای حکیم و با هدف ارزیابی وضعیت سلامت روان دانشجویان و مداخلات مورد نیاز در راستای بالا بردن سطح سلامت دانشجویان دانشگاه برگزار شد.
تاکید بر توجه به سلامت روان دانشجویان
دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، با تأکید بر اهمیت تشکیل این شورا گفت: پیشازاین نیز زحمات زیادی در عرصه بهداشت روان دانشجویان صورت گرفته است. این بحث مهمی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
رئیس دانشگاه، توجه بهسلامت روان دانشجویان را ضروری دانست و گفت: هریک از ما بهنوعی احساس غربت را تجربه کردهایم بخشی از ما بهعنوان دانشجوی شهرستانی وارد تهران شدیم و رنج دوری از خانواده را تحمل کردیم بنابراین طبیعی است که دانشجویان نیز در این زمینه نیاز به مشاورههای بیشتری داشته باشند.
لزوم برنامه ریزی و مداخله موثر در عرصه سلامت روان دانشجویان
دکتر کریمی بابیان اینکه توجه بهسلامت روان دانشجویان نیاز به فکر، برنامهریزی و کار بیشتری دارد گفت: گروه روانپزشکی دانشگاه، قطعاً در این زمینه به معاونتهای مربوطه دانشگاه کمک میکند. این گروه در موج اول کرونا نیز پیشقدم بود و در این عرصه خدمات بسیاری را ارائه کرده است.
حمایت دانشگاه از برنامه های بهداشت روان
رئیس دانشگاه بر بررسی بیشتر مسائل دانشجویان در نشستهای آینده تأکید کرد و گفت: این جلسه طرح موضوع بود اما لازم است مقوله سلامت روان دانشجویان در ابتدای ورود و هنگام تحصیل و پس از فارغالتحصیلی، بیشتر بررسی شود تا بدانیم مشکل اصلی کجاست و برای رفع آن برنامهریزی کنیم و مداخلات لازم را انجام دهیم. دانشگاه نیز در این زمینه از شما حمایت میکند.
بررسی برنامه های مرکز مشاوره و راهنمایی دانشجویان
سپس دکتر فاطمه رحیمی نژاد رئیس مرکز مشاوره و راهنمایی دانشجویان معاونت دانشجویی فرهنگی عملکرد این مدیریت از ابتدای ورود دانشجویان تا پایان تحصیلات را توضیح داد.
وی ادامه داد: دانشجویان از لحظه ورود تا زمانی که فارغ التحصیل می شوند مورد بررسی قرار گرفته تا در صورت مشاهده مواردی که نیاز به مداخله دارند، کارشناسان مرکز ورود کرده و به دانشجو خدمات رسانی می کنند.
دکتر رحیمی نژاد درخصوص خدمات مرکز مشاوره در ایام شیوع کرونا گفت: باتوجه به مشکلات روانشناختی که شیوع کرونا در کشور و بخصوص در دانشگاه و برای پزشکان، پرستاران، دستیاران و دانشجویانی که در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند بوجود آورد، این مرکز سامانه مشاوره تلفنی 24 ساعته را راه اندازی کرده و مشاوران و مددکاران خدمات ارائه می دادند. همچنین برگزاری کارگاه های آنلاین روانشناختی با هدف کاهش آسیب های روانی ناشی از کرونا در دستور کار این واحد قرار گرفته است.
رئیس مرکز مشاوره و راهنمایی دانشجویان یکی از اقدامات مهم این مرکز را ارائه خدمات مشاوره به دانشجویان بین الملل عنوان کرد و افزود: این دانشجویان به دلیل دوری از کشور و محل زندگی خود و همچنین مقررات منع رفت و آمد بین کشورها، دچار مشکلات روانشناختی بسیاری شدند که برای این دسته از دانشجویان نیز خدمات مشاوره به زبان انگلیسی ارائه شد.
وی درخصوص راه اندازی درمانگاه معاونت دانشجویی فرهنگی و خدمات و سیستم نوبت دهی آنلاین خبر داد و تصریح کرد: تمرکز زدایی یکی از راهکارهای پیش روی مرکز مشاوره برای گسترش خدمات خود به بیمارستان ها و سایر اماکن دانشگاه دانست و کاهش سطح مشکلات روانی افراد موجب انعکاس در رفتار و بهبود در عملکرد آنها می شود.
راه اندازی سیستم پشتیبانی دانشجویان
در ادامه دکتر محمدحسین پورغریب معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه گفت: در معاونت دانشجویی فرهنگی علاوه بر آموزش و پژوهش، جسم و روان دانشجویان مورد بررسی قرار می گیرد و برنامه ریزی های متعددی در راستای ارتقای سطح سلامت روانی و جسمی دانشجویان انجام شده است.
وی همچنین از راه اندازی سیستم پشتیبانی دانشجویان خبر داد و گفت: وصل زنجیره های بخش های مختلف دانشگاه، یکی از نتایج راه اندازی این سیستم خواهد بود.
اساتید کلید گمشده انتقال مهارت های ارتباطی به دانشجویان
سپس حجت الاسلام والمسلمین میرمجید سیدقریشی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: رفع مشکلات روانشناختی دانشجویان، همت و درک عمومی مسئولان و همچنین اساتید را میطلبد و باید به سمتی حرکت کرد که دانشجویان مهارت های ارتباطات اجتماعی خود را بهبود بخشند و اساتید می توانند کلید گمشده انتقال این مهارت ها به دانشجویان باشند.
بررسی الگوهای جهانی و الگوهای فرهنگی کشور در ارتقا بهداشت روان
دکتر رامین کردی معاون بین الملل دانشگاه نیز تصریح کرد: وجود دانشجویان خارجی و ارتباطات بین المللی فرصتی مناسب برای بررسی مدل های خارجی و مقایسه آن ها با مدل های داخلی فراهم آورده است.
وی ادامه داد: پیشرفت های جهانی می تواند در کنار سیستم های داخلی و الگوهای فرهنگی کشور، باعث رشد و ارتقای ارائه خدمات دانشجویی شوند.
آموزش مهمترین اصل در ارتقا سلامت روان
همچنین دکتر ونداد شریفی مدیر گروه روانشناسی گفت: بسیاری از مشکلات روانشناختی با ارائه آموزش و ارتقای سواد سلامت روان رفع می شود.
وی افزود: درصورتی که اساتید و دانشجویان آموزش های لازم را کسب کنند، بسیاری از چالش های پیش روی دانشجویان در اجتماع و روابط بین فردی، کاهش می یابد و دانشجو توانایی مواجهه و مدیریت چالش ها را کسب می کنند.
افزایش شوق یادگیری موثر در نشاط دانشجویان
در ادامه جلسه دکتر آذرخش مکری روانپزشک گفت: اختلالات روانشناختی نظیر اضطراب و افسردگی در تمام جوامع سراسر دنیا به چشم می خورد و ریشه های بعضی از این اختلالات از دوران کودکی سرچشمه می گیرد، مانند: رفتارهای تهاجمی، حسادت، رقابت های ناسالم و ...
دکتر مکری مداخلات اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی مناسب را مهم و مؤثر در بهبود این اختلالات دانست.
وی، مشکلاتی همچون: طرد شدگی، کمال گرایی افراطی و عدم برقراری ارتباط مناسب در فعالیت های گروهی و کمبود اعتماد بنفس را از مشکلات شایع دانشجویان نخبه دانشگاه عنوان کرد و گفت: با آموزش صحیح این مشکلات رفع خواهد شد.
وی درپایان، افزایش حس شوق یادگیری در دانشجویان را از عوامل مهم و مؤثر نشاط دانشجویی دانست و گفت: در محیط های علمی این حس می تواند باعث پیشرفت مباحث تحقیقاتی، پژوهشی و ... شود و رضایتمندی دانشجویان و اساتید را بهمراه داشته باشد.
نظر دهید