• تاریخ انتشار : 1395/05/10 - 18:04
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2119
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

با حضور وزیر بهداشت نخستین جلسه شورای عالی اخلاق پزشکی در سال 95 برگزار شد

جلسه شورای عالی اخلاق پزشکی با بررسی سه دستور «گزارش چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی و اخلاق پرستاری»، «روند تدوین فعالیت‌های برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور» و «ارائه پیش‌نویس راهنمای پزشکان برای مدیریت تعارض منافع در ارائه خدمات سلامت، آموزش و پژوهش» برگزار شد.

گالری عکس
در این نشست که 10 مرداد 95  در سالن کنفرانس دفتر وزارتی برگزار شد، اعضای دبیرخانه شورای عالی اخلاق پزشکی کشور درخصوص محورهای مطرح‌شده در جلسه به بحث و بررسی پرداختند.
در ابتدای نشست دکتر باقر لاریجانی نایب‌رییس شورای عالی اخلاق پزشکی کشور و معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن  توضیح دستور جلسه، از تشکیل شورای اخلاق در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: جنب‌وجوش بحث‌های اخلاقی در دانشگاه‌ها ایجادشده هرچند ممکن است چالش‌های متعددی در این زمینه وجود داشته باشد اما امیدواریم با راهبردهای که تدوین می‌شود به‌تدریج بتوانیم مسائل را حل کنیم.
وی افزود: این سومین جلسه شورای عالی اخلاق پزشکی کشور در دوره جدید است البته تاکنون جلسات متعددی در دبیرخانه شورا تشکیل‌شده است.
دکتر لاریجانی با اشاره به تدوین فعالیت‌های برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور گفت: برای تدوین فعالیت‌ها و اقدامات این برنامه جلسات و کارگاه‌های متعددی تشکیل شده و برای اجرایی شدن آن  بخشی از اقدامات به قطب‌های دانشگاهی واگذار می‌شود و وزارت بهداشت نیز متولی پیگیری اجرای امور است.
نائب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی، در توضیح راهنمای پزشکان در مدیریت تعارض منافع در ارائه خدمات سلامت گفت:  برای تدوین این پروژه نیز حدود دوسال وقت صرف شده که ماحصل آن گزارش مفصلی است که از آن 10 اصل استخراج‌شده و امیدواریم با ابلاغ و اجرای آن حرکتی در زمینه ارتقای اخلاق پزشکی ایجاد شود.

گزارش چهارمین کنگره اخلاق پزشکی و پرستاری

در ادامه، دکتر احسان شمسی دبیر مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه، گزارشی از چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی و پرستاری ارائه کرد و گفت: در این کنگره 2 هزار نفر شرکت کردند که برای هزار و 400 نفر امتیاز بازآموزی و 360 نفر از اعضای هیات علمی امتیاز فرهنگی صادر شد.
وی افزود: از 864 مقاله‌ای که به دبیرخانه کنگره ارسال‌شده بود 160 سخنرانی در 19 نشست تخصصی و 5 نشست عمومی ارائه شد.
دکتر شمسی با اشاره به نشست‌ها و کارگاه‌های متعددی که در چهار روز کنگره برگزار شد گفت: سه نشست ملاحظات اخلاقی در آغاز حیات، فلسفه اخلاق و طب و اخلاق و خطاهای پزشکی بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشت.

تدوین فعالیت های برنامه راهبردی اخلاق پزشکی

سپس، دکتر علیرضا پارساپور معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه، درخصوص روند تدوین فعالیت‌های برنامه راهبردی اخلاق پزشکی توضیح داد و گفت: نخستین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور در سال 81 تدوین شد و پس از سالها این برنامه  مورد بازنگری مجدد قرار گرفت و کلیات آن سال گذشته به تصویب شورای عالی اخلاق رسید.
عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه با اشاره به گنجاندن 70 اقدام و 49 توصیه به حوزه‌های مختلف نظام سلامت، در برنامه راهبردی گفت: در این برنامه 20 مورد تدوین کتاب و درس‌نامه، 24 مورد تدوین راهنما و کدهای اخلاقی، 12 مورد تدوین دستورالعمل، آیین‌نامه، شیوه‌نامه و ابزار و راه‌اندازی 7 دوره آموزشی پیش‌بینی‌شده است.
وی افزود: تدوین درس‌نامه جامع اخلاقی برای دوره‌های پزشکی عمومی، پرستاری، دستیاران بالینی، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و نیز راه‌اندازی دوره فلوشیپ اخلاق پزشکی با گرایش‌های اخلاق بالینی، اخلاق در پژوهش و آموزش و... از جمله اقداماتی است که در برنامه موردتوجه قرارگرفته است.

تدوین پیش نویس راهنمای مدیریت تعارض منافع

پس از آن، دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه نیز به تشریح پیش‌نویس راهنمای پزشکان برای مدیریت تعارض منافع در ارائه خدمات سلامت، آموزش و پژوهش پرداخت و گفت: تعارض مجموعه شرایطی است که باعث می‌شود تصمیم حرفه‌ای در مورد یک منفعت اولیه، تحت تأثیر نامطلوب  منفعت ثانویه  که عموماً مسائل مالی، اعتبار فردی،  ارتقاء موقعیت علمی و  شهرت  قرار گیرد.
وی افزود: تحت تأثیر قرار گرفتن تصمیم حرفه‌ای الزاماً نباید در عالم خارج واقع شده باشد، بلکه احتمال وقوع آن و حتی تلقی جامعه از امکان وقوع آن نیز مهم است، چرا که به اعتماد عمومی نسبت به جامعه پزشکی به همان اندازه آسیب وارد می‌کند که اگر چنین حالتی در عالم خارج واقع شود.
رییس دانشگاه با بیان اینکه پیش‌نویس راهنما با همکاری دانشگاه و فرهنگستان علوم پزشکی تدوین‌شده است افزود: چکیده این راهنما در قالب 10 اصل کلیدی و نحوه برخورد عملی با موضوع تعارض تدوین‌شده است.

تاکید بر ضرورت اجرای راهنماهای اخلاقی

در ادامه، دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، در جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده افزود: کنگره اخلاق پزشکی کار ارزشمندی است که باید در دانشگاه‌های دیگر نیز برگزار شود.
وی یکی از شیوه‌های پیشگیری از بروز اشتباهات و تخلفات را در برگزاری مکرر کنگره‌های اخلاقی و انذارهای تکراری دانست و افزود: در جامعه پزشکی افراد بسیاری به اصول اخلاقی پایبندند و باید به‌عنوان الگوهای اخلاقی شناسایی و معرفی شوند.
وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت توجه به اخلاق در جامعه و حوزه سلامت گفت: ترویج مباحث اخلاقی به‌عنوان یکی از بسته‌های مهم طرح تحول سلامت در حوزه آموزش گنجانده‌شده است و امیدواریم بتوانیم قدم‌های مؤثری در این حوزه برداریم.
دکتر هاشمی با بیان اینکه همان‌طور که آرمانی پیش می‌رویم باید عملیاتی هم فکر کنیم افزود: راهنماهای اخلاقی باید پشتوانه اجرایی داشته باشند و برای بهتر به اجرا درآمدن آن می‌توانیم مشارکت نهادهای قانون‌گذار، انجمن‌های علمی و صنعت را نیز جلب کنیم.
در این جلسه یادمان چهارمین کنگره اخلاق پزشکی در قالب اثرهنری خوشنویسی به وزیر بهداشت اهدا شد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 61764
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی