برگزاری جلسه آموزشی آشنایی با فرآیند بانک شیر مادر در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)

معاونت درمان با همکاری مدیریت پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، جلسه آموزشی آشنایی با فرآیند بانک شیر را در سالن شورای بیمارستان ولی عصر(عج) برگزار کرد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، در جلسه سه‌شنبه 15 بهمن 98 در سالن شورای بیمارستان ولی‌عصر (عج)، پرستو آریاملو مدیر پرستاری مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره)، دکتر دلیلی فوق تخصص نوزادان و مسئول بانک شیر بیمارستان ولی‌عصر (عج)، لیدا احمدی کارشناس نوزادان و ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت درمان دانشگاه و جمعی از پزشکان، کارشناسان پرستاری و مامایی شاغل در بلوک‌های زایمان، بخش‌های نوزادان و NICU مراکز تابعه و کارشناسان ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشت حضور داشتند.
دکتر دلیلی با تأکید بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر گفت: تغذیه با شیر مادر یک مزیت نیست بلکه یک ضرورت است و بخشی از تغذیه طبیعی یک نوزاد محسوب می‌شود؛ اما گاهی شیر مادر برای یک نوزاد کافی نیست و تلاش ما برای رفع مشکلات شیردهی نیز پاسخ نمی‌دهد. در این شرایط بانک شیر مادر کارآمد بوده و تغذیه نوزاد از این مسیر نقش مؤثری در ارتقای سلامت نوزاد خواهد داشت. اگرچه در فرآیند جمع‌آوری، ذخیره و پردازش شیر در بانک شیر ممکن است درصد ترکیبات آن تا حدودی افت کند ولی چون یک فرآورده طبیعی است به نظر من از حالت فرمولار بهتر است.
آریاملو با بیان این نکته که بیمارستان ولی‌عصر یک بیمارستان دوستدار کودک است افزود: یکی از سیاست‌های این مرکز، ترویج تغذیه با شیر مادر بوده که مؤید آن میزان ترخیص نوزادانی است که تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند. تأسیس بانک شیر در این مرکز قطعاً در پیشبرد این سیاست‌ها بسیار کمک‌کننده است.
در این جلسه دکتر مریم سابوته فوق تخصص نوزادان و مسئول فنی بانک شیر بیمارستان اکبرآبادی که در این جلسه به‌منظور به اشتراک گذاشتن تجربیات مرکز خود در افتتاح بانک شیر (26 آبان 98) حضور داشت، در خصوص پیشینه تاریخی بانک شیر مادران، اهمیت تغذیه با شیر مادر در نوزادان نارس، غربالگری و آموزش مادران داوطلب برای اهدای شیر و فرآیند ذخیره‌سازی و آزمایش‌های موردنیاز و پردازش شیر برای استفاده نوزادان توضیحاتی داد.
احمدی هدف از برگزاری این جلسه را آشنایی کارکنان مرتبط با مادر و نوزاد مراکز تابعه به‌خصوص سرپرستاران بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان با بانک شیر و فرآیندهای اجرایی از جمع‌آوری شیرهای اهدایی، پاستوریزاسیون و فریز، نگهداری و خیره سازی شیر مادر و در نهایت تغذیه نوزادان نارس با شیر ذوب شده خواند و افزود: در این جلسه نمایندگانی از معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران نیز حضور داشتند تا در راستای آموزش و آشنایی مادران بارداری که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند برنامه‌ریزی کنند. قطعاً در فرهنگ‌سازی برای توسعه بانک شیر مادر نیاز به همکاری گروه‌های مرتبط معاونت‌های درمان و بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران و سایر نهادهای مربوطه است.
خبرنگار و عکاس: نجمه باهو

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو