معرفی مرکز منطقه‌ای آموزش و پژوهش درمان اختلالات ناشی از مصرف مواد 

برگزاری مراسم معرفی مرکز ملی مطالعات اعتیاد (INCAS) به عنوان مرکز منطقه‌ای ظرفیت سازی و پژوهش در درمان اختلالات مصرف مواد  

مرکز ملی مطالعات اعتیاد از طرف دفتر مقابله با مواد و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) و ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان مرکز منطقه‌ای ظرفیت سازی و پژوهش در درمان اختلالات مصرف مواد انتخاب شده است. 

????? ???? ?? ???? ???? ? ??? ?????? 

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در مراسم معرفی مرکز ملی مطالعات اعتیاد به عنوان مرکز منطقه‌ای ظرفیت سازی و پژوهش در درمان اختلالات مصرف مواد که چهارشنبه 27 آذر 98 در سالن اجتماعات بیمارستان فارابی برگزار شد، در ابتدا دکتر آفرین رحیمی موقر، رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گزارش کاملی از برنامه ها و دستاوردهای مرکز ارائه داد و گفت: تاسیس این مرکز در سال 1380 در ستاد مبارزه با موادمخدر با دستور رئیس جمهور به تصویب رسید، و عملاً کار رسمی خود را از سال 1383 شروع کرد. 
 

کاهش بار اعتیاد و مصرف مواد مخدر در کشور از طریق تولید علم
وی با بیان اینکه این مرکز دو رسالت اصلی دارد، افزود: اولین مسئولیت کاهش بار اعتیاد و مصرف مواد مخدر در کشور از طریق تولید علم و توزیع آن در سطح کشور و دومین رسالت کمک به افزایش دانش اعتیاد و کمک به پیشبرد آن در سطح جهان است.
دکتر رحیمی تصریح کرد: تولید راهنماها و خدمات مبتنی بر شواهد، مشاوره به سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور و آموزش های تخصصی افزایش ظرفیت در سطح کشور و منطقه، ارائه خدمات درمان اعتیاد و ارائه خدمات آزمایشگاهی در رابطه با اعتیاد چند وظیفه دیگر این مرکز است.  
رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه با اشاره به اینکه کلینیک ها و آزمایشگاه های مختلف و برنامه آموزشی قوی داریم، تاکید کرد: در بخش بین المللی نیز فعالیت های چشمگیری داریم. 
این عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: این مرکز بیش از دو هزار مورد ثبت شده معتادان را به صورت محرمانه دارد و همچنین این مرکز به بیش از هزار و ۶۰۰ نفر آموزش تخصصی ارائه کرده است.
 
 
برای برقراری سلامت در دنیا به مشارکت و همیاری بین المللی نیاز داریم
در ادامه دکتر مسعود پزشکیان، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از زحمات اساتید در مرکز ملی مطالعات اعتیاد، گفت: به عنوان نمایندگان مردم در مجلس تلاش کردیم تا اعتیاد از جرم انگاری خارج و به حیطه درمان و بیماری نزدیک شود. اگر می‌توانستیم کاملا عرضه مواد مخدر را برعهده بگیریم راحت‌تر می‌توانستیم معضل مواد مخدر را رفع کنیم. 
وی ادامه داد: در سیاست معتقدیم اعتیاد یک مشکل عرضه و تقاضا است و تا زمانی که توزیع وجود دارد روال به همین شکل ادامه خواهد داشت، پس با عرضه کنندگان باید به شدت برخورد کرد.
دکتر پزشکیان افزود: حاکمیت باید کالا و محصول را عرضه کند و اگر می توانستیم کاملا عرضه را بر عهده بگیریم همه افرادی که نیاز به دارو داشتند را می شناختیم و درمان راحت تری داشتیم.
وی یادآور شد: طرحی در این باره در مجلس پیشین نوشته اما با تمام شدن دوره به تاریخ سپرده شد؛ مطابق آن طرح بنا بود تمام افراد مصرف کننده را تحت پوشش قرار دهیم و کنترل کنیم تا بتدریج آنان به سمت زندگی سالم سوق یابند. 
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با تمام اقدامات چشمگیری که طی چهل سال در زمینه پژوهش و درمان اعتیاد صورت گرفته است، تا نتوان بازار را مدیریت و بر عهده گرفت، تاجران مرگ کار خود را می کنند زیرا با عرضه مواد سود بالایی کسب می کنند. 
دکتر پزشکیان درباره عملکرد مرکز منطقه ای درمان اختلالات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، تصریح کرد: این مرکز بهتر است بر روی این مساله طرح و برنامه بدهد در اینصورت خواهیم توانست وضعیتی که در محاکم قضایی وجود دارد و اینکه اعتیاد پنجاه درصد جرایم را به خود اختصاص داده را بدرستی مدیریت کنیم. 
وی متذکر شد: برای برقراری سلامت در دنیا به مشارکت و همیاری بین المللی نیاز داریم تا بتوان دست کسانی که برای آنها غیر از پول و سود چیز دیگری مهم نیست، از جان و مال افراد کوتاه کنیم. 
 
 
افراد گرفتار اعتیاد باید تحت درمان و به چرخه زندگی باز گردند 
سپس دکتر اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان درباره مقابله با عرضه، ورود و توزیع موادمخدر اقدام می‌کند، هیچ تفاوتی نمی‌کند که موادمخدر بخواهد داخل کشور توزیع یا به سمت کشورهای دیگر ترانزیت شود. 
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به کشف ۸۰۰ تن موادمخدر در بازه هشت ماه سال جاری، تاکید کرد: بیش از ۴۰ تن مواد مکشوفه هروئین و مرفین و مقصد آن کشورهای اروپایی بود. 
وی افزود: معتقدیم افراد گرفتار اعتیاد باید تحت درمان قرار گرفته و به چرخه زندگی بازگردند، اکنون بیش از ۹ هزار مرکز درمانی و کاهش آسیب در کشور در حال فعالیت است که بدون هیچ تبعیضی به افرادی که گرفتار شدند، کمک می‌کند.
سردار مومنی با بیان اینکه برخی از کشورها برخی از انواع موادمخدر را آزاد و قانونی اعلام کردند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در عین حال که به مقابله و درمان می‌پردازد، رویکرد اصلی را در پیشگیری قرار داد.
وی خاطر نشان کرد: در آخرین جلسه ستادموادمخدر که با حضور رییس جمهور تشکیل شد، طرح« یاری‌گران زندگی» به تصویب رسید، در این طرح به افرادی که دچار اعتیاد شدند، یاری خواهیم داد همچنین با اقدامات پیشگیرانه تلاش خواهیم کرد که افراد در معرض اعتیاد، دچار این بلا نشوند.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران به واسطه واقع شدن در مسیر ترانزیت بین المللی، استراژی‌های متعددی با هدف جلوگیری از ورود موادمخدر به کشور و کاهش تقاضا اتخاذ کرده است، ایران در خط مقدم مبارزه جهانی با موادمخدر قرار دارد و به نمایندگی از جهان این بار عظیم مبارزه را به دوش می‌کشد.

 
آموزش یکی از ارکان اساسی در حوزه کاهش آسیب است
پس ازآن دکترعلیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: با تصمیم‌گیری‌های خوبی که در سطح کشور انجام شده، طی دهه گذشته شاهد بودیم که درصد معتادان تزریقی کاهش یافته است. به همین نسبت انتقال اچ ای وی به افراد از ۹۰ درصد انتقال تزریقی به کمتر از ۶۰ درصد رسیده است. 
وی گفت: باید بپذیریم که سرنگ در اختیار افراد قرار دهیم؛ چراکه باعث شد هم اچ ای وی در حوزه اعتیاد تزریقی و هم هپاتیت سی کاهش یابد، اگر این کار را نمی‌کردیم همچنان این وضعیت ادامه داشت.
دکتر رییسی یکی از اقدامات مهمی که باید پیگری شود را بحث «آموزش» عنوان کرد و افزود: آموزش یکی از ارکان اساسی در حوزه کاهش آسیب است و در این راستا اقدامی که انجام شد از سال ۹۳، یکهزار و ۸۰۰ کارشناس سلامت روان در شبکه های بهداشت مشغول ارائه خدمت هستند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، تاکید کرد: در سراسر نقاط کشور شبکه‌ هایی داریم که بسیار قوی عمل می‌کند و در تمام نقاط کشور نماینده ای از حوزه بهداشت وجود دارد که در حوزه پیشگیری و کاهش آسیب می‌توان براساس آن اقدامات خوبی انجام داد. با توجه به اینکه اقداماتی در حوزه کاهش آسیب و ترک اعتیاد انجام می‌شود، آینده خوبی پیش رو داریم. 
 
 

چالش های مواد مخدر در جهان جدی است
در ادامه ژان لوک لماهیو مدیر بخش تجزیه و تحلیل سیاست ها و روابط عمومی، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، گفت: اطلاعات و دانش بسیار مهم این مرکز کمک میکند که فعالیت های آن برای ایران و منطقه مورد استفاده قرار می گیرد و می توان برنامه های علمی را در آن اجرا کرد. از دهه های قبل ایران اقدامات بسیار مهمی در این خصوص انجام داده است.  جمهوری اسلامی ایران با دانش و درس های فراوانی می تواند برای کشورهای منطقه و جهان به صورت نمونه ارائه دهد به عنوان یک مرکز عالی برای آموزش فعالیت داشته باشد تا افراد اموزش دیده کمک فراوانی به افراد مبتلا به اعتیاد کنند.
ژان لوک لماهیو تصریح کرد: ما در ایجاد ابزارهای متعدد از جمله درمان اختلالات مواد مخدر می توانیم همکاری های مختلفی با سازمان های جهانی داشته باشیم. همچنین با ایجاد آموزش هایی در راستای پیشگیری قدم برداشت و این برنامه ها را ادامه خواهیم داد. 
مدیر بخش تجزیه و تحلیل سیاست ها و روابط عمومی، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، یادآور شد: باید دانست چالش های مواد مخدر در جهان جدی است و باید با یکدیگر همکاری کرد و ابزارهایی برای پیشگیری ابداع کرد. 
 

استقبال ایران از هرگونه مکانیسم همکاری درمقابله با عرضه مواد مخدر
سپس در ادامه دکتر کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در وین، گفت: تعیین مرکز ملی مطالعات اعتیاد به عنوان مرکز منطقه‌ای پژوهش و ظرفیت سازی درمان اعتیاد در توافق میان دفتر مقابله با ستاد مبارزه با مواد مخدر، گام بسیار مثبت و ارزشمندی برای ارائه آموزش‌های لازم، ترویج پژوهش‌های تخصصی و تبادل ظرفیت و تجربیات ذی ربط در سطح منطقه است. 
دکترغریب آبادی ادامه داد: این اقدام به عنوان گامی در راستای ارتقای حمایت دفتر مقابله از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه کاهش تقاضا محسوب شده که می‌تواند همکاری‌های محتوایی منطقه‌ای و بین المللی را شکل دهد.
وی افزود: ایران در عرصه مقابله با عرضه مواد مخدر و کاهش تقاضا و مسائل مرتبط با آن، از ایجاد یا تقویت هر گونه مکانیسم همکاری منطقه‌ای استقبال می کند.
دکتر غریب آبادی یادآور شد: بخشی از اقدامات در سه حوزه مقابله، درمان و پیشگیری، از سوی نمایندگان دائم جمهوری اسلامی ایران در وین به طور ماهانه به اطلاع مقامات دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سایر کشورها می‌رسد.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با پیگیری یک راهبرد جامع و متوازن، ضمن پیگیری اقدامات منحصر به فرد در عرصه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ثبت بالاترین رکوردهای متصور در کشف و توقیف انواع محموله‌های مواد مخدر در سطح جهانی در عرصه کاهش تقاضا نیز از جمله در حوزه‌های درمان، بازتوانی و پیشگیری، گام‌های بلندی را برداشته است.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد، تاکید کرد: ایران درعرصه مقابله با عرضه مواد مخدر و همچنین درعرصه کاهش تقاضا و مسائل مرتبط با آن، از ایجاد یا تقویت هر گونه مکانیسم همکاری منطقه‌ای استقبال کرده و آماده همکاری در این حوزه‌ها در اشکال مختلف است.
 
 
توضیح اینکه در مراسم افتتاح رسمی معرفی مرکز ملی مطالعات اعتیاد به عنوان مرکز منطقه‌ای ظرفیت سازی و پژوهش در درمان اختلالات مصرف مواد و بریدن روبان، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مسئولان عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیر تجزیه و تحلیل سیاست‌ها و روابط عمومی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در وین، سفرا و نمایندگان کشورها و مقامات ذیربط کشوری حضور داشتند.
 
خبرنگار: الهام علی
عگس: وحید مزاجردی
 
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی