برگزاری نخستین کنفرانس ایدز و HIV در دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ ایدز یکی از بزرگ‌ترین معضلات حوزه سلامت عمومی

نخستین کنفرانس ایدز و HIV، با شعار « همه در یک کشتی نشسته‌ایم»، با محوریت «بحث‌های تخصصی علمی، فرهنگی و اجتماعی» و در راستای اجتماعی کردن سلامت برای همه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این کنفرانس که هم‌زمان با روز جهانی ایدز و داوطلب، با ابتکار و همت انجمن علمی دانشجویان رشته ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت و با همکاری مدیریت مشارکت‌های مردمی معاونت فرهنگی دانشگاه و به همت دانشگاه بقیه‌الله و مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران یک‌شنبه 10 آذر 98 در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت برگزار شد؛ در ابتدا دکتر مهدی نوروزی دبیر کنفرانس و دانشیار گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت با ابراز امیدواری از اینکه این‌گونه گردهمایی‌ها در جامعه رو به گسترش باشد، گفت: افتخار می‌کنم که در این رویداد علمی در کنار اساتید دانشگاه‌های دیگر هستیم تا با همکاری و نشاطی که در دانشجویان وجود دارد، بتوانیم در این زمینه یک حرکت پویا را رقم بزنیم تا در سال‌های آتی هم شاهد رشد و شکوفایی و انجام تکالیف و رسالت دانشگاهیان در جامعه باشیم.
وی بابیان اینکه دانشگاه‌های دنیا به سمت دانشگاه نسل چهار (دانشگاه پاسخگو) در حال حرکت هستند؛ افزود: باید رسالت خود را به‌درستی ایفا کنیم چراکه با تجربیات مفید و مطالعات دقیق باید نیاز جامعه را مرتفع و موانع و مشکلات را برطرف کنیم.
 
ایدز یکی از 10 تهدیدکننده سلامت در سال 2019
این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه به ارائه مطلبی در خصوص سیمای ایدز در ایران و جهان پرداخت و با اشاره به تاریخچه پیدایش ایدز در ایران یادآور شد: در سال 1366 خون‌آلوده و یک کودک شش‌ساله مبتلابه بیماری هموفیلی شروع اجرای پالایش صددرصدی خون سالم و غربالگری خون‌های اهدایی و فراورده‌ها ازنظر HIV تدوین برنامه‌های مختلف استراتژیک در جهان و در ایران بود.
دکتر نوروزی بابیان اینکه ایدز یکی از 10 تهدیدکننده سلامت در سال 2019 است، تصریح کرد: برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ در شهر لوس‌آنجلس پیگیری شد و تاکنون حدود 40 میلیون نفر آلوده شدند که 79 درصد آگاه از بیماری‌شان، 78 درصد دسترسی به درمان و 86 درصد درمان شده مناسب منجر به سرکوب ویروس یا پاسخ ویرولوژیک مناسب شدند، البته طی ۸ سال گذشته میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ایدز در ۱۸ کشور اروپائی بیش از ۸۰ درصد کاهش‌یافته است.
دبیر علمی کنفرانس به آمار ایدز در ایران اشاره کرد و افزود: در شش‌ماهه اول سال 98؛ کل موارد ثبت‌شده 40 هزار و 573 نفر، کل موارد فوت‌شده 18 هزار و 938 نفر، کل موارد موجود 21 هزار و 635 نفر و کل موارد تحت درمان 14 هزار و 395 نفر است که تعداد مبتلایان مرد در 6 ماهه اول سال 98 برابر 69 درصد وزنان 31 درصد بوده است. درصد ابتلای زنان از ابتدای پیدایش، از 18 به 31 و مردان از 82 به 69 تغییر کرده اما الگوی انتقال سنی بین 20 تا 45 سال تغییر نکرده است.
 

 
مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی
مدیر مشارکت‌های مردمی معاونت فرهنگی دانشگاه، خاطرنشان کرد: باید به بخش مشارکت‌های مردمی (سازمان‌های مردم‌نهاد) نگاه ویژه‌ای شود چراکه در این زمینه می‌توانند به کمک دانشگاه بیایند و کمک شایانی به اهداف پیش روی داشته باشند.
وی یادآور شد: در حال حاضر این مدیریت نیاز دارد که در راستای تشویق و ترغیب اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه، تشکیل مؤسسات مردمی با اولویت نیازهای جامعه و رفع مشکلات مردم در حوزه سلامت گام‌های مؤثری بردارد که همان هدف دانشگاه نسل چهار است.
دکتر نوروزی در ادامه به برنامه 909090 اشاره کرد و یادآور شد: برنامه ۹۰۹۰۹۰ که توسط سازمان بهداشت جهانی هدایت می‌شود؛ افزایش ۹۰ درصدی بیماریابی، پوشش ۹۰ درصدی درمان این بیماران و سرکوب ۹۰ درصدی ویروس در بیماران تحت درمان است که البته ایران در ۹۰ درصد اول یعنی بیماریابی به دلیل محدودیت‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی ضعیف بوده ولی در دو ۹۰ درصد دیگر خوب عمل کرده است.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی دانشگاه، آموزش و اطلاع‌رسانی و ارتقا آگاهی در چارچوب فرهنگ و با روش‌های نوین به‌ویژه نقش رسانه، بیماریابی و شناسایی به‌موقع بیمار و حفظ محرمانگی و افزایش اعتماد، انگ زدایی و تابوشکنی به‌عنوان یک مانع بزرگ و توجه به آسیب‌های اجتماعی، عزم ملی و همکاری‌های کامل بین بخشی، سازمان‌های مردم‌نهاد و حتی بیماران به‌عنوان سفیر سلامت جامعه (22 دستگاه اجرایی در برنامه چهارم استراتژیک پیشگیری و کنترل ایدز) اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت و طرح سفیران سلامت، درمان‌های نوین و مناسب و به‌موقع و افزایش بقا و کیفیت زندگی افراد اچ آی وی مثبت، ایجاد امید به زندگی و طول عمر طبیعی، به صفر رساندن شانس انتقال ویروس به دیگران با شناسایی به‌موقع و درمان مؤثر و قطع زنجیره انتقال و ... را ازجمله اقدامات کلیدی در این راستا عنوان کرد.
وی در پایان به سند چشم‌انداز اشاره کرد و گفت: در متن سند بالادستی افق ایران 1404 به‌صراحت از ویژگی‌هایی چون برخورداری از سلامت، رفاه، امنيت غذايي، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزيع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، دوری از فقر و تبعيض و برخورداری از محیط‌زیست مطلوب، برای جامعه ايرانی یادشده است.
پس‌ازآن، دکتر سید علی دهقان منشادی متخصص عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به علائم بالینی بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: بعد از گذشت چهل سال از کشف بیماری ایدز تاکنون، این بیماری مزمن کاملاً قابل‌کنترل و درمان و به‌راحتی قابل‌پیشگیری است.
سپس دکتر مهدیه فرزانه پور عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله در خصوص «کلیات ویروس‌شناسی نوین»، دکتر متین بازرگان کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص « نگرش نوین ایدز» و دکتر محمد غلامی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش و مسئول آزمایشگاه ایدز مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) درباره « تشخیص و مقاومت دارویی» مطالب مبسوط و مفیدی را ارائه دادند.
در ادامه دکتر سید محمد جزایری رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی دانشگاه و رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران، با اشاره به اینکه دستاوردهای این کنفرانس باید کاربردی شود، گفت: تیمی داوطلب از اساتید و دانشجویان فعال ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت آمادگی کامل دارند تا با آموزش دیدن مناسب در کنار مشاوران خانواده انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی (احیا) به مراجعه‌کنندگان آموزش و اطلاعات دهند چراکه ارتباط نزدیک‌تر با سمن‌های حوزه سلامت خیلی به جامعه کمک می‌کند.
در خاتمه دکتر وحید جهانمیری نژاد و خسرو منصوریان در خصوص اهمیت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در کنترل و کاهش آسیب‌های مختلف مطالب مهمی را ارائه دادند. همچنین دراین‌ارتباط یکی از بیماران مبتلابه ایدز از نحوه ابتلا و انتقال ویروس از خانواده و مشکلات عدیده در مسیر زندگی خود تاکنون را برای حاضرین ارائه داد.
یکم دسامبر روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است. این مناسبت برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی به‌صورت جهانی برگزار شد و فرصتی برای اتحاد مردم سراسر دنیا در مبارزه با ایدز، حمایت از مبتلایان و گرامی داشت قربانیان است. شعار امسال «پایان دادن به اپیدمی HIV/AIDST، اجتماع به اجتماع» در نظر گرفته‌شده است. ویروس HIV یکی از مهم‌ترین معضلات جامعه جهانی بهداشت است. افزایش آگاهی در این زمینه مهم‌ترین اقدام برای کاهش تعداد مبتلایان است.
 
 
توضیح اینکه؛ از سوی دکتر عبدالرحمن رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه به دکتر وحید جهانمیری نژاد، مدیر سایت رسمی اطلاع‌رسانی ایدز کشور و خسرو منصوریان، مؤسس انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی (احیا) به خاطر ارج نهادن به فعالیت‌های اجتماعی و داوطلبانه آن‌ها در خصوص کاهش بیماری ایدز و اثرات ناشی از آن تقدیر و تشکر شد.
خبرنگار: الهام علی
عکس: آرزو نادر فر
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

4 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

سلام خبر مهمی و خوبی است لطفا در کانال روابط عمومی قرار دهید. سپاس

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

خبر به این مهمی در سطح دانشگاه برگزار شده و اساتید به نام دانشگاه ای بزرگی هم در آن سخنرانی و حضور داشتند بعد خبر در صفحه اول نیست؟؟؟؟ و در کانال تلگرام؟؟؟ چرا دکتر جان

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
مهدی گلپایگانی-سردبیر

مهدی گلپایگانی-سردبیر

78/10/11 - 00:00

سلام این خبر فردای روز برنامه پس از تایید بلافاصله در صفحه اول سایت دانشگاه قرارداده شد. همکاران عزیز توجه داشته باشند به دلیل کثرت اخبار مهم در سایت به جز خبر هیات رئییسه دانشگاه ممکن است برخی روزها یک خبر مهم فقط چندساعتی در صفحه اول باقی بماند که البته در مورد این خبر بیش از یک روز و نیم در صفحه اول قابل مشاهده بود - در مورد تلگرام هم به دلیل اختلال موجود در کانال ارسال نشده بود ممنون - ادمین

احمد رضا شمشیری

احمد رضا شمشیری

78/10/11 - 00:00

سلام و خدا قوت. مطمئن هستید این کنفرانس، اولین کنفرانس در دانشگاه مان است؟ - احمد رضا شمشیری

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
سالار

سالار

78/10/11 - 00:00

همینو بگو

78/10/11 - 00:00

دانشجویان گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت خدا قوت

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *