برگزاری کارگاه آموزشی دوروزه مراقبت از تکامل کودکان CCD در شهرستان اسلامشهر
واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر با همکاری این واحد در معاونت بهداشت دانشگاه کارگاه آموزشی دو روزه مراقبت از تکامل کودکان CCD ویژه مراقبین سلامت برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، این کارگاه که شنبه و یکشنبه ۲۴ و ۲۵ تیر ۱۴۰۲ برگزار شد فاطمه شریفی، کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشت دانشگاه در ابتدا به بیان اهداف کارگاه و دلایل اهمیت اجرای برنامه CCD پرداخت و سپس در خصوص تحریک و تقویت رشد و تکامل کودک و مداخلات لازم، وضعیت تکامل کودکان در حیطههای مختلف بر اساس بومیسازی، وضعیت تکامل کودکان ایران صحبت کرد.
در ادامه محبوبه محمدحسینی، کارشناس برنامه نوزادان معاونت بهداشت دانشگاه به تعریف خصوصیات یک مراقب خوب، زمان طلایی یادگیری، تأمین محیط امن، توجه مداوم به کودکان و تأمین حس امنیت کودک، ارتباط مادر و کودک در زمان شیردهی پرداخت.
شریفی در بخش دیگری از کارگاه به بیان توصیههایی برای تکامل کودک، مشاوره با خانواده پرداختند و توضیحاتی در مورد کارتهای مشاوره و نحوه بازی و ارتباطگیری مادر و کودک را از بدو تولد به تفکیک سنین مختلف از تولد تا یک هفتگی، یک هفتگی تا ۶ ماهگی،۶ تا ۹ ماه ۹ تا ۱۲ ماهگی و بالای ۲ سال و محمدحسینی نیز به بیان مطالبی در مورد روند تکاملی کودک و تعامل آن با طبیعت و تجربیات مثبت سالهای اول عمر پرداخت.
انواع استرسور های مثبت، منفی و توکسیک و انواع تجربیات ناخوشایند دوران کودکی و شیوع خطرات جسمی و روانی مرتبط با سلامتی، مراحل تکامل مغز جنین، آناتومی مغز و قابلیت ایجاد سیناپسها، افزایش آنها بهشرط بازی و برقراری ارتباط صحیح مراقب با کودک و همچنین توضیحات مبسوطی در مورد منحنیهای تکامل مغز انسان و قابلیتهای شنیداری، دیداری و کلامی انسان از پیش از تولد تا بزرگسالی از دیگر مباحث اولین روز کارگاه بود.
در دومین روز از کارگاه پس از ارائه خلاصهای از مباحث روز اول، محمدحسینی با نحوه بهبود مراقبت با تحسین مراقب کودک، اثر تشویق و تنبیه برای بچهها و تقویت مهارت یادگیری و افزایش اعتمادبهنفس، خصوصیات تحسین مطلوب، راهنمایی مراقب و مهارتهای مشاوره در راهنمایی مراقب کودک شروع کرد و در ادامه شریفی جلسه را با تعریف مفهوم دلبستگی و وابستگی، عوامل مؤثر بر آن، انواع دلبستگی و تفاوت آن با دلبستگی، مراحل شکلگیری دلبستگی، روش موقعیت ناآشنا، مراحل آزمایش جدایی مادر و فرزند، مقایسه آن با حضور مادر و مقایسه دلبستگی ایمن و ناایمن ادامه داد.
آشنایی با اسباب بازیهای ساده برای کودکان و نحوه ساخت برخی اسباب بازیها با وسایل ابتدایی موجود در منزل برای کودکان بهمنظوربازی و برقراری ارتباط کودک و مراقب، راهکارهای افزایش هوش بچهها در سنین زیر ۳ سال، فرزند پروری مثبت و ویژگیهای آن، معرفی مراکز ارجاع تکاملی به خانوارها و راهاندازی واحدهای انجام تست BAYLYE از موضوعات مهم دیگر روز دوم کارگاه بود که توضیحات لازم داده شد.
پخش فیلمی در خصوص نقش بازی، تمرین، آموزش و ارتباطگیری با کودک بعد از جراحی مغز و توانایی آن در بازیابی و شروع فعالیتهای قبلی و برگزاری پیشآزمون و پسآزمون از دیگر برنامههای کارگاه بود که انجام شد.
نظر دهید