دومین جلسه کمیته اخلاق دانشگاه
تاکید بر استانداردسازی و جامع بودن چک لیست های ارزیابی رضایت بیمار
دومین جلسه کمیته اخلاق دانشگاه با حضور معاونان درمان و فرهنگی، مدیران معاونت درمان و سایر اعضا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، دومین جلسه کمیته اخلاق با حضور دکتر سید فرشاد علامه معاون درمان، دکتر محمدرضا جعفری سرپرست مدیریت نظارت و اعتباربخشی، دکتر علی گنجعلیخان مدیر درمان، سیمین رنجبران مدیر امور پرستاری، مرجانه تقوی رئیس اداره نظارت بستری و اعتباربخشی بستری، مرضیه غزنوی کارشناس کمیته اخلاق و سایر اعضا سهشنبه یک تیر ۱۴۰۰ در سالن حکیم برگزار شد.
دکتر علامه گفت: با توجه به مصوبات جلسه گذشته کد اخلاق طرحهای پژوهشی بالینی به معاونت درمان اعلام خواهد شد. نظارت بر اصولی که طرح پژوهشی بر اساس آن کد اخلاق را دریافت کرده و همچنین عدم تقابل طرحهای مختلف با یکدیگر و سایر موارد از این طریق و با همکاری روسای بیمارستان ها محقق میشود.
معاون درمان دانشگاه در خصوص رضایت سنجی از بیماران گفت: بهتر است در معاونت درمان چکلیستها استاندارد و بهصورت اتوماتیک از طریق فرمی یا شبکههای اجتماعی برای همه بیمارانی که ترخیص میشوند ارسال شده که چالش های موجود در این حیطه مرتفع شود.
برپایی جشنواره ارزیابی بیمارستان ها در حیطه های رضایتمندی بیمار، کنترل عفونت، ایمنی بیمار و اعتباربخشی
وی افزود: می توان در معاونت درمان جشنوارهای را با مجموعهای از شاخصهای همچون کنترل عفونت، ایمنی بیمار، رضایتمندی و اعتباربخشی به عنوان ملاک ارزیابی برپا کنیم تا موضوع لحاظ شدن نتایج و ارزیابی رضایت بیماران نیز رعایت شود.
دکتر علامه اظهار داشت: برای جامع بودن چکلیست رضایت سنجی میتوان ارزیابی ۳۶۰ درجه که برای نیروهای پرستاری و بهیار در حال انجام است و موضوعاتی همچون مهارتهای رفتاری پرستاران را ارزیابی میکند در این پرسشنامه دیدهشود.
دکتر جعفری در خصوص رضایت سنجی از بیماران گفت: فرآیند رضایت سنجی بیمارستانها باید بازبینی شود و واحد متولی در بیمارستانها، حجم نمونه و چکلیستها که در حال حاضر یکسان نیست، موردبررسی قرارگرفته و یکسانسازی شده تا امکان مقایسه بین آنها فراهم شود.
وی افزود: در حال حاضر فردی در بیمارستانها تا سه روز بعد از ترخیص سؤالات چکلیست را بهصورت تلفنی از بیمار سؤال میکند، اما حجم نمونهها مشخص نیست و امکان مقایسه وجود ندارد. لازم است برای ارزیابیها و رضایت سنجی خط کش قابلاندازهگیری داشته باشیم تا به شفافیت بیشتر نتایج کمک کند.
تقوی در خصوص راههای نظارتی در پروپوزالهای بالینی گفت: ارسال پروپوزال اولیه طرحهای پژوهشی بالینی به مدیر پرستاری و مدیر درمان بیمارستانها بهمنظور بررسی و نظارت بر روی تداخلات دارویی و ... نهایی و تائید شد.
وی افزود: در خصوص همراه بیمار در خصوص این موضوع با توجه به شرایط مختلف بیمارستانها در کمیته اخلاق هر بیمارستان تصمیمگیری خواهد شد و میتواند از راههای مختلف همچون استفاده از تلفن همراه یا روشهایی که بیمارستان نسبت به آن تمایل دارد انجام شود.
دکتر علیرضا پارساپور عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه گفت: حضور همراه، حق بیمار بوده و در منشور حقوق بیمار به آن اشارهشده است، اگر این امر با فرآیند درمانی بیمار تداخل نداشته باشد، باید محقق شود.
حرکت به سمت ارزیابی الکترونیک رضایت بیماران
وی افزود: تحقق حقوق بیمار در بیمارستانها صرفاً در رضایتمندی بیمار خلاصه نمیشود و جنبههای متعددی را در برمیگیرد. در پژوهشی ابزاری شامل ۶۰ سؤال تفصیلی و یا 10 سؤال خلاصه طراحی و در برخی بیمارستانها اجرا شد؛ اما این ابزار بهعنوان وسیلهای برای کار روتین در بیمارستانها توصیه نمیشود چون گسترده بوده و امکان ارزیابی مداوم از بیماران بهوسیله این ابزار وجود ندارد، اما برای استفاده چند سال یکبار بهمنظور آسیبشناسی ابزار مناسبی است. درزمینهٔ رضایت سنجی از بیمار بهتر است به سمت الکترونیک شدن حرکت کنیم که بهمحض ترخیص بیمار بر روی نرمافزار موبایل یا بهصورت الکترونیک فرمهای نظرسنجی برای بیماران ارسال شود و آنها نیز پاسخ ارسال کرده و بر روی داشبوردی برای معاونت درمان و یا روسای بیمارستانها نمایش داده شود ، بدین ترتیب امکان اشتباهات دستی نیز از بین میرود و بهصورت آنلاین میتوان از وضعیت رضایتمندی بیماران در بیمارستانهای مختلف آگاه شد.
دکتر پارساپور اظهار داشت: در خصوص چکلیست رضایت سنجی لازم است اطلاعات دموگرافیک، همچون نام بیمارستان، بخش، پزشک مسئول و غیره که تحلیلها بر اساس آن انجام خواهد شد مشخص شود و راهکاری برای دسترسی به این دادهها از طریق فراخوان از HIS در نظر گرفته شود.
عضو هیئتعلمی گروه اخلاق پزشکی در خصوص حضور فرد روحانی و فرد غیردانشگاهی در کمیته اخلاق بیمارستانها گفت: میتوانیم از حضور افراد خارج از دانشگاه بهره ببریم، کمیته اخلاق بیمارستان در حال حاضر با ترکیب قدیمی فعالیت میکند و نیاز به بازبینی و ابلاغ جدید اعضا دارد.
ارزش گذاری نتایج ارزیابی رضایت بیمار
دکتر عبدالرحمان رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه در خصوص رضایت بیماران گفت: موضوع رضایتمندی بیماران اهمیت دارد، اما نکته مهم ارزشگذاری برای نتایج رضایت سنجی است، لازم است عدم رضایت در واحدهای مختلف بر روی عملکرد آنها مؤثر بوده و اقدامات اصلاحی صورت گیرد و صرفاً به ارائه گزارش خلاصه نشود. همانطور که در سایر حیطهها همچون آموزش نظرسنجی از دانشجویان بر روی عملکرد اساتید تأثیر دارد.
وی افزود: در بیمارستانها طرح انطباق باید رعایت شود مخصوصاً در برخی تخصصها توجه و فکر کردن به این موضوع باید بهعنوان یک فرهنگ مدنظر باشد.
رنجبران در خصوص رضایت سنجی گفت: شاخصهای ملی رضایت سنجی بیمار در حوزه پرستاری که از سوی وزارت بهداشت به ما ابلاغشده با ۱۰ سوال در حال اجراست که میتوان این نیز با این چکلیست مدنظر ترکیب شود.
دکتر گنجعلی خان در خصوص سزارین نخست زا و شرایط رضایت شخصی بیمار مادر باردار برای انجام سزارین در بیمارستان خارج از دانشگاه به ارائه نکاتی پرداخت.
دکتر سعید تاملی معاون فنی معاونت بهداشت بر ارائه چکلیستهای ارزیابی رضایت سنجی کوتاه و مختصر خدمات سرپایی برای حوزه بهداشت و استفاده در کیوسکهای نظرسنجی تأکید کرد.
در این جلسه در خصوص صدور گواهی ولادت رحم اجارهای و چالشهای آن و برگزاری منظم کمیته اخلاق بیمارستانها نیز بحث و تبادلنظر صورت گرفت.
نظر دهید