تجلیل از استاد دکتر کمال الدین دهشیری در بیست و ششمین همایش سالیانه انستیتو کانسر

بیست و ششمین همایش سالیانه انستیتو کانسر همراه با آیین گرامیداشت اساتید پیشکسوت و تجلیل از استاد دکتر کمال الدین دهشیری در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی برگزار شد.

روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، چهارشنبه 4 آذر 94 بیست و ششمین همایش سالیانه انستیتو کانسر همراه با آیین گرامیداشت اساتید پیشکسوت و تجلیل از استاد دکتر کمال الدین دهشیری در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) برگزار شد.
در ابتدا دکتر محمد علی محققی، جراح فلوشیپ سرطان و رییس مرکز تحقیقات سرطان، با قرائت فرازی از زیارت اربعین امام حسین (ع)، مقدم اساتید و همکاران را دربیست و ششمین همایش سالیانه انستیتو کانسر گرامی داشت و گفت: 25 سال پیش در چنین ایامی اولین همایش انستیتو کانسر با عنوان تومورهای استخوانی  برگزار شد که دبیر، گرداننده و مدیر آن همایش،  استاد مرحوم فقید دکتر شمس شریعت تربقان بودند. ایشان یک محفل انس مفید را پایه گذاری نمودند که در سال های بعد استمرار پیدا کرد.
دکتر محققی  یکی از اهدف برگزاری همایش ها را یادآوری و مرور مسائل جدید و روزآمد دانست و هدف اصلی آن را کنترل بیماری سرطان در جامعه ایران عنوان کرد و افزود: در کشور ما هم مانند همه مناطق دیگر دنیا، سرطان یکی از اصلی ترین مسائل تهدید کننده سلامت و موضوعات کلان  نظام سلامت محسوب می شود .
وی همچنین هدف از کنترل سرطان را کاهش بروز، کاهش مرگ و میر، تقلیل درد و رنج و مشکلات و تبعات ناشی از بیماری، افزایش کیفیت زندگی بیماران وبستگان ایشان و ارتقاء سلامت عموم مردم خواند و راهبردهای آن را مانند همه شواهد علمی دنیا در راس، پیشگیری عنوان کرد و اظهار داشت: پیشگیری، غربالگیری و تشخیص زود رس، درمان صحیح و معتبرو به هنگام، مراقبت های تسکینی از ارکان مبتنی بر شواهد کنترل سرطان در جوامع است. همچنین پیشرفت و کنترل بیماری سرطان در یک جامعه هم علاوه بر دانش معتبر و پویا و رو به رشد مستلزم شناخت عمیق و تاکید بر جنبه های روان شناختی، اجتماعی، اقتصادی و ساختاری در نظام سلامت و تلاش های تحقیقاتی و کاربرد صحیح این امور برای موضوع نهایی کنترل بیماری است.
رییس مرکز تحقیقات سرطان در ادامه ضمن تشریح اهداف این همایش به بیان تاریخچه تاسیس انستیتو کانسر پرداخت و گفت: انستیتو کانسر جایگاهی است که با اهداف متعالی تاسیس شده است. بنای انستیتو کانسر در سال 1325 آغاز و طی قراردادی با دانشگاه تهران و شیرخورشید وقت طی 10 سال تکمیل شد. در سال 1335 کرسی سرطان در دانشگاه تاسیس شد که در آن تاریخ 29 کرسی در دانشگاه تهران وجود داشت و کرسی سی ام کرسی سرطان بود. استاد دکتر رحمتیان به عنوان مدیر این کرسی منصوب شد و از اساتید اولیه مرحم دکتر شمس شریعت تربقان، مرحوم استاد سید عبدالمحمود ضیاء شمسا، مرحوم استاد دکتر هاشمیان و دیگران نیز حضور فعال داشتند. در این مرکز از سال 1335 رادیوتراپی وجود داشته است و یکی از شخصیت های بزرگ پایه گذار رادیو تراپی که امروز در مراسمی از آن بزرگوار تجلیل می شود استاد دکتر کمال الدین دهشیری از پایه  گذاران این حیطه بوده است.
دکتر محققی تصریح کرد: در همان تاریخ شیمی درمانی و بخش جراحی سرطان نیز دایر بود و بعدها مرکز تحقیقات تومورهای تجربی، میکروسکوپ الکترونی و بخش فعال پاتولوژی هم از همان اوایل تاسیس شروع به فعالیت کرد.
وی افزود: چند ویژگی وجود دارد که باعث شده این دانش مفید و این خدمت مورد نیاز جامعه کشور ما استمرار پیدا کند. در راس آن نیت خیر و شخصیت والا و انسانی پایه گذاران بوده  که همچون چراغ راهی برای آینده گان می درخشید. همه پایه گذاری های آنها  مفید و برای حل مشکل و پاسخ دادن به نیازهای مبرم زمان خود و آینده بوده است.
دکتر محققی خاطر نشان کرد: از زمره مطالب قابل تاکید دیگر که در این همایش نیز به حق به آن پرداخته شده، بحث تخلق به اخلاق حسنه اساتید و بزرگان و پیشکسوتانی بوده است که عمرشان را در دانشگاه و انستیتو صرف کردند و پایه های خوبی را بنا گذاشتند، چون در بعد اخلاق، اخلاق عملی نافذ ترین شیوه ترویج مسائل اخلاقی است و این سیره اخلاقی در زندگی آن بزرگان موج می زد.
سپس دکترفرهاد سمیعی عضو هیئت علمی رادیوتراپی انکولوژی انستیتو کانسر ایران در بزرگداشت استاد دکتر کمال الدین دهشیری اظهار داشت: بنده به عنوان شاگرد کوچکی که افتخار شاگردی استاد دهشیری را داشتم عرض می کنم، که گاهی بعضی چیزها را در محیطمان بدیهی می دانیم و همه آن را قبول داریم ولی تکرار آن زیباست. یکی از این موارد قدردانی از استاد است. شک نیست که آموزش رکن اصلی ارتقاء فرهنگی است و در جوامع مختلف استادان جامعه با آموزش و هدایت مناسب، سیر تکامل انسان و جامعه را هدایت وعینیت می بخشند، خرد و اندیشه نیکو را در جامعه، خانواده و کشور اشاعه می دهند، بنابراین آموزش صحیح و مناسب بزرگ ترین هدیه انسانی است و قدر دانستن استاد بالاترین ارزش ها است.
وی در ادامه افزود: امروز در آستانه این همایش سالیانه انستیتو کانسر بسیار به جا بود که از همه اساتید و استاد دهشیری یادی کنیم و بنده افتخار این را داشتم که از رهنمود های علمی، اخلاقی و فعالیت های علمی تحقیقاتی و نگرش بزرگ انسانی ایشان بهرمند شوم.
دکتر سمیعی تصریح کرد: امیدوارم همه ما در طول زندگی با چنین اساتید بزرگی همراه شویم و به نظر من از نعمت های واقعا بزرگ الهی است.
لازم به توضیح است همایش 5 و 6 آذر نیز ادامه خواهد داشت./ق
خبرنگار: فریبا حفیظی
عکاس: شیرین پرصبر

تهیه کننده: